Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jula før og nå

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-10, 18:18   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jula før og nå

Jeg er født på 1960-tallet. Når jeg tenker på barndommens jul så tenker jeg på at det var en del ting som var annerledes den gang. Vår velstand som har gått oppover siden den gang har gjort at vi har økt forbruket betraktelig siden da.

Nå kjøper vi ikke gaver til bare familie, men også til venner og folk vi vil glede. Vi har mye mere julepynt i husene våre nå, og utenfor. Det skal bidras med ting til adventskalendere i SFO, barnehage og skole. På skolen skal vi bake kaker for å ha med for så å kjøpe kaker når vi kommer dit. I tillegg er det loddsalg og vi må bidra med gevinster. Mange barn ønsker seg penger til jul. Det var helt uaktuelt tidligere, slik jeg var vant til. Mine barn får også penger til jul. Gavene som mange gir koster ofte langt mer enn hva som var vanlig på 1960- og 1970-tallet. Nå er prisene noe annet enn da, men gavene som gis nå var uoppnåelige for oss på den tiden.

Jeg vil ikke tilbake til den tiden, men syns samtidig at det er trist å registrere det jaget og de forventningene som følger. Forskjellene er blitt langt større nå. Barn fra en familie med dårlig økonomi merker langt bedre forskjellen på gaveverdien i forhold til venner som har foreldre med bedre økonomi. Mens en familie kjøper seg Playstation som fellesgave til alle kan en annen familie kjøpe Playstation til et av barna som et konkret eksempel.

Er det ting dere tenker over som har forandret seg med julen siden dere var små?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
gaver, julen, penger

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:23.