Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Fine skolen vår. De skriver at siden det snart er jul er det selvsagt i fokus, men de legger fram stoffet slik at alle skal kunne ta del mest mulig, at de lærer om historie og tradisjoner, men trosopplæringen får hver familie ta seg av på privaten.
Kjenner jeg liker skolen til gutten din!
Jeg er veldig spent på hvordan det er på Guttungen sin skole. Jeg husker ærlig talt ikke hvordan det ble gjort i fjor, om han var i kirken eller ikke, om vi måtte melde på/av, eller hva det nå var. :fossil:
Så lenge Guttungen ikke protesterer, kommer jeg til å la ham gå i kirken med klassen sin, da jeg fremdeles har en naiv tro på at han ikke blir omvendt over natten av en liten skolegudstjeneste, pluss at hovedandelen av kompisene hans kommer til å gå i kirken den dagen. Men - jeg skulle også ønske barna fikk tilbud om å besøke en moske i forbindelse med eid, shik-tempelet i forbindelse med deres høytider etc, slik at religionspåvirkingen ble litt mindre ensrettet. (Islam og Shikisme er de to andre religionene som er representert i klassen/på trinnet til Guttungen, så langt jeg vet.)
For min del, syns jeg skolen skulle vært helt fri for religionspåvirking. Ja, barna skal lære om hverandres tro, og faktisk mangel på tro, blant annet slik min gutt vokser opp, men informasjonen skal være nøytral.