Sv: En stemme på Høyre er en stemme på FrP
Scarlett og Milfrid. Jeg får litt sånn :først meg selv og så min neste, hvis det er til felles beste" -vibber av de fleste Høyrevelgere. De aller, aller fleste stemmer Høyre pga de vil ha lavere skatter, det synes jeg er et usympatisk trekk. For det er da virkelig ikke slik at om en som tjener 1.5 mill i året betaler 40% av inntekten sin i skatt, vil han sitte igjen med like mye som en lærer? (For å ta ditt eksempel, Midrid.) Denne personen vil likevel sitte igjen med en rimelig stor nettoinntekt, ikke sant. Det skulle vel bare mangle at de som tjener mest, ikke også skulle betale mest i skatt? Dette systemet er jo med på¨å utjevne de utrolig store lønnsforskjellene vi har her i landet. I mine øyne fortjener en 40 år gammel sykepleier like mye lønn som en 20 år gammel nordsjøarbeider, f.eks. Det kommer nok aldri til å skje, men det skattesystemet vi har i dag er med på å gjøre de enorme, og uforståelige, forskjellene litt mindre. Jeg tror ikke Høyrevelgere ønsker å fjerne velferdsstaten, det har jeg aldri sagt. Med sosial samvittighet, mener jeg at de stemmer ut fra hva som er best for dem selv der og da, ikke ut fra hva som er det beste for fellesskapet.
|