Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-08, 10:47   #1
cilen
re:designer

cilen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)

Innvandrerelever i Risør oppfordres til å stille med drakter og flagg fra sine hjemland. Er det en riktig måte å feire Norges nasjonaldag på? Spør Agderposten i dag.

Men før jeg får tenkt meg om, om hva jeg mener leser jeg kommentarene i bunn.

"Nei.
Norge er blitt et mangfoldig land. Men vi må ikke bli så enfoldige og inkluderende at vi "utvasker" nasjonaldagen vår.
17. mai er vår nasjonaldagen. Da skal det kun brukes norske flagg."

"Det er like tullete å dra frem bønneteppe midt i en kirke for å be der under en barnedåp som å på skulle feire med andre flagg en det norske."

"Har de flyttet til norge får de værsågod holde seg til norske lover."

"Synes Risør skal være forsiktige med å gjøre dette, du vet neste år så kommer enda en by til å like forslaget og da har vi det gående!"

"Det er NORGES nasjonaldag og ingens andre's.
Det er vi nordmenn og kvinner som feirer 17. mai, ikke innvandrerene, de har vel sine egne dager."

"Det er Norges dag! Ikke en utlending sin... "

Blir FLAU jeg!

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 10:58   #2
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: 17 mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)

Det er det samme hvert år. Og de samme som skriver disse kommentarene ville sikkert hatt like mye negativt å si om de samme elevene hadde hatt på seg bunad i stedet.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 10:58   #3
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Jeg synes godt innvandrere kan stille i sine egne festdrakter, men jeg synes dagen er forbeholdt det norske/samiske flagget. Jeg synes ikke svenske, tyske, engelske, somaliske, pakistanske osv... flagg har noe å gjøre i et 17.maitog.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 10:59   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt topp med fremmede drakter på 17. mai. At folk pynter seg med det flotteste de har en slik dag er bare hyggelig.

Andres lands flagg derimot synes jeg ikke har noe å gjøre denne dagen. Det er Norges nasjonaldag. Vi feirer ikke dem som bor i landet med alle sine ulike bakgrunner og flagg, vi feirer grunnloven vår og den er bare norsk.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 11:02   #5
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

At festdrakter blir brukt synes jeg er kjempe flott, men jeg signerer Donald på det med flaggene.

Gammel 09-04-08, 11:03   #6
TBM
Passiv

Standard

Jeg ser på drakter fra andre kulturer og flagg fra andre nasjoner som et stort pluss - de er jo med på å feire dagen vår!

Det er så mange norske flagg ute på 17. mai at vi skal ikke bekymre oss for at de få prosentene med andre flagg kommer til å overskygge det norske på noen som helst måte.

Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 11:03   #7
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Synes det er fint med andre drakter men ikke flagg. Men jeg har ingenting i mot at de går i sine drakter med norske flagg.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 11:06   #8
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Oooh, betent tema. Men det er som Nenne sier, den norske Grunnloven vi feirer. Andre drakter er flott. Men fremmede flagg er jeg ikke helt med på.
Kanskje et kompromiss med norsk flagg, kombinert med et lite annet flagg under på samme stang, om man absolutt må? Men bare et fremmed flagg synes jeg ikke blir helt riktig, selv om jeg får litt flau smak i munnen over nasjonalisttendensene som glimter til på 17. mai.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 11:12   #9
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er bare flott at folk har på seg festantrekk fra andre land, på 17. mai passer det bra å ta på det fineste man har. Men jeg skjønner ikke helt tanken bak andre flagg akkurat den dagen, det er jo norges nasjonaldag.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 11:14   #10
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser på 17. mai som en feiring av Norge. Norge består av mennesker med ulik bakgrunn, og alle sammen er en like viktig del av vårt norske samfunn. Jeg synes det er gammeldags, enfoldig og en tanke sprøtt å ikke skulle bejuble alle mulige flagg og drakter på denne dagen. Nasjonalisme er ikke søtt, og heller ikke nødvendig i et land som vårt. Fellestankegang osv har vi i bøtter og spann hva gjelder det "opprinnelig" norske. Det er på tide å utvide begrepet en smule, og glede oss over mangfoldet i Norge, også på 17. mai.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 11:26   #11
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

"Har de flyttet til norge får de værsågod holde seg til norske lover."

Jeg visste ikke at feiringen av 17. mai var regulert av en lov.

For min egen del så syns jeg ikke det er naturlig å ta med eget flagg på 17. mai, men jeg tar på meg min nasjonaldrakt som er jo det fineste festplagget jeg har og feirer 17. mai. Og jeg er bare fått positive tilbakemeldinger på det.

Gammel 09-04-08, 11:28   #12
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Må si meg enig med de fleste her inne at utenlandske drakter spiller ingen rolle. Det er da bare fint, men flagg er jeg derimot litt tvilsom til da det jo ganske riktig er Norges nasjonaldag og vi feirer grunnloven som Nenne nevner over her.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 11:29   #13
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Amidriel, her.

Oooh, betent tema. Men det er som Nenne sier, den norske Grunnloven vi feirer. Andre drakter er flott. Men fremmede flagg er jeg ikke helt med på.
Kanskje et kompromiss med norsk flagg, kombinert med et lite annet flagg under på samme stang, om man absolutt må? Men bare et fremmed flagg synes jeg ikke blir helt riktig, selv om jeg får litt flau smak i munnen over nasjonalisttendensene som glimter til på 17. mai.

Signerer denne.

Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 11:31   #14
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er enig med Monsoon. Jeg tror ikke det er aktuelt med parader med pakistanske flagg, men det at unger i 17. mai-tog har med flagg fra sitt hjemland kan da umulig skade noen? 17. mai føles jo nasjonalistisk nok uansett.

Pingis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 11:32   #15
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det er helt greit, begge deler. Min mann er utlending, og bruker alltid kilt på 17. mai. Det har han alltid fått masse positiv tilbakemelding på. I år skal begge guttene også få kilt!

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 11:58   #16
Helle
Har glorien til vask.

Helle sin avatar

Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes også at det er greit med andre drakter, men ikke andre flagg.

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 12:00   #17
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Jeg er enig med Monsoon. Jeg tror ikke det er aktuelt med parader med pakistanske flagg, men det at unger i 17. mai-tog har med flagg fra sitt hjemland kan da umulig skade noen? 17. mai føles jo nasjonalistisk nok uansett.

Det er jo riktig, det var vel de store "parade"flaggene jeg tenkte på når jeg svarte.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 12:03   #18
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne

Jeg synes det er helt topp med fremmede drakter på 17. mai. At folk pynter seg med det flotteste de har en slik dag er bare hyggelig.

Andres lands flagg derimot synes jeg ikke har noe å gjøre denne dagen. Det er Norges nasjonaldag. Vi feirer ikke dem som bor i landet med alle sine ulike bakgrunner og flagg, vi feirer grunnloven vår og den er bare norsk.

Siden du sa det jeg tenkte, på en så fin måte, siterer jeg deg.

Gammel 09-04-08, 12:06   #19
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen problemer med at man bruker andre flagg i toget.

Ellers vil jeg gjerne sitere Are Kalvø (fritt fra minnet i siste bok "Våre venner kinesarane") "Eidsvoll var et sted der en gruppe middelklassemenn holdt seminar og skrev av den franske grunnloven. "

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 12:15   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg signerer både Monsoon og Pingis og har verken problemer med flagg eller drakter.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:11.