Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Gode "gammeldagse" søndagsmiddager, og desserter

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-08, 12:52   #1
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Gode "gammeldagse" søndagsmiddager, og desserter

Jeg minnes søndagsmiddagene fra da jeg var liten, som middager som var litt ekstra gode, og som en veldig trivelig stund rundt kjøkkenbordet med hele familien. Og kronen på verket var selvfølgelig at på søndager var det alltid dessert.
Nå kunne jeg tenke meg å innføre skikkelige søndagsmiddager og desserter som en del av tradisjonen i min egen lille familie, men jeg har nesten glemt hva det var vi brukte å ha som middag på søndager, så jeg trenger litt tips.

Noen som har tips til gode søndagsmiddager, og desserter?

Her er min egen lille liste:

Svinestek, med poteter, grønnsaker, og brun saus
Roastbeef, med stekte poteter, salat (eller kokte grønnsaker), og sjysaus eller bernaise
Ovnsbakt laks, med poteter, salat, og hollandaise
Småsteik, med poteter, og gulrot, og masse brunsaus
Kjøttkaker i brun saus, med kålstuing, og poteter

Desserter:
Gelé og vaniljesaus
Sjokoladepudding og vaniljesaus
Mandelkjærnepudding og rødsaus
Sjokolademousse
Halve hermetiske fersken med krem
Stekte epler med vaniljeis

Og der ble jeg sulten ja... he he.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 12:54   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode "gammeldagse" søndagsmiddager, og desserter

Jeg er litt nostalgisk i søndagsmiddagsveien for tiden jeg også.

På søndag hadde vi
Oksestek med soppstuing og aspargesbønner og hjemmelaget riskrem med rød saus.

Gammel 05-02-08, 12:56   #3
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Middager:
Hønsefrikasé
Komler
Bayonneskinke med tomatsaus

Desserter:
Karamellpudding
Semulegrynspudding med rød saus

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 13:05   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lammestek og elgstek er deilige søndagsmiddager. Og kalkun!

Jeg syns det er veldig godt å lage litt "nye" tilbehør som sauser og f.eks. ovnsstekte rotgrønnsaker/poteter, selv om vi ikke hadde det da jeg var liten. Det er jo så mange gode oppskrifter som man kan komponere sine egne søndagsmiddager fra.

Desserter som jeg husker: Smuldrepai med epler, kirsebær eller rabarbra, med vaniljeis til. Og hermetiserte plommer med is.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 13:07   #5
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Kjøtt og suppe var noe vi hadde til søndagsmiddag ofte da jeg var liten. Med Poteter og løksaus til.
Ellers gikk det i sosekjøtt, koteletter, svinesteik o.l.

Vi hadde ikke alltid dessert, men hvis vi hadde så var det gele, sjokoladepudding, fromasj eller Dronning Maud pudding

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 13:08   #6
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

ÅÅ fikk lyst på Hønsefrikase og komler!

Gammel 05-02-08, 13:10   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker også å lage gammeldagse middager på søndagene og ikke alltid sånne "fine" søndagsmiddager heller, men oppskrifter fra mor og bestemor som tar litt for lang tid i hverdagen. Eksempler på ting jeg lager på søndager:

Lapskaus
Fiskegrateng
Småsuppe
Kjøttkaker med brun saus og kålstuing
Bankekjøtt i gryte
Oksestek
Svinestek
Bayonneskinke med fløtegratinerte poteter (ikke gammeldags, men så er jo moren min bare 50 år, )
Finnbiff med fløtesaus

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 14:02   #8
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Fårikål
Stek (svin, okse el)
Potetball
Brennsnutt (en type lapskaus)

Gammel 05-02-08, 14:04   #9
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Surstek.

Tar meg den frihet:

Hilsen Veronal og Iset

Gammel 05-02-08, 15:03   #10
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bestemors småstek.

Noen som vet hvordan man lager det? Det er altså storfekjøtt i kraftig brun saus. Godt møre stykker som detter fra beinet.

Gammel 05-02-08, 18:04   #11
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Middager:
Hønsefrikasé
Komler
Bayonneskinke med tomatsaus

Desserter:
Karamellpudding
Semulegrynspudding med rød saus

Du tuller, ikke sant? Balldagen er på torsdag, man kan ikke spise ball andre dager, da blir alt bare kaos!

Gammel 05-02-08, 18:13   #12
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Andre desserter:
Rabarbragrøt
Rødgrøt
Russedessert
Hjemmelaget sjokoladepudding

Gammel 05-02-08, 18:15   #13
Tøsa
Bølle

Tøsa sin avatar

Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Bestemors småstek.

Noen som vet hvordan man lager det? Det er altså storfekjøtt i kraftig brun saus. Godt møre stykker som detter fra beinet.

Dette blir vel også kalt sosekjøtt, om jeg ikke tar feil.

Tror en lager brunsaus, gjerne med løk i. Kjøttet skal vel vendes i en blanding med hvetemel, salt og pepper.

Gammel 05-02-08, 18:45   #14
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sherrypudding til dessert, selvfølgelig.

Gammel 05-02-08, 20:37   #15
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sosakjøtt: Kok kjøtt (gjerne med bein), lag brunsaus med kokekrafta. Skjær kjøttet i serveringsstykker, la det trekke videre i sausen mens du koker poteter.

Gammel 05-02-08, 21:00   #16
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mormor hadde ofte jordbærkompott og sviskeskompott til dessert.
Og det var vel bare hos henne jeg fikk semule(gryns?)grøt til middag.

Gammel 05-02-08, 21:10   #17
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kålruletter. Stekt i meierismør. Åh!!! Og så sutte på hyssingen etterpå - nam!
Desserter: Tilslørte bondepiker. Madeira-krem (en slags lett fromasj). Og rødgrøt med fløte!

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 21:50   #18
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Vi hadde hjortestek på søndag.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 00:03   #19
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Stekt flesk, sånne tjukke feite skiver som er skåret for hånd og ertestuing... NAM! Før i tiden, da jeg ikke hadde barn og ramlet innom mamma på en sånn dag så spiste jeg meg helt sønder og sammen. Men tror ikke noen av barna hadde synes det hadde vært det helt store..

Gammel 06-02-08, 00:55   #20
Gulla
Superduperaktiv

Gulla sin avatar

Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Fersk suppe og sursøt saus
lammefrikasse

også hadde vi hermetisk fruktcoctail med krem til dessert av og til...

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:02.