Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-08, 00:15   #141
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg er kritisk til et for snevert syn på hva som er de aller beste egenskapene et menneske kan ha.

Tru'kke det kun er rettskrivning og matlaging, lissom.

Nei men kjære deg, Zoë - er det da i det hele tatt noen som har påstått det?
I løpet av mitt snaue år her på forumet har jeg aldri fått det inntrykket.
Det er vel heller sånn at her diskuteres det medlemmene er interesserte i å diskutere, og for veldig mange er det nettopp rettskrivning og matlagning.
Det du impliserte i innlegget her var ganske drøyt, synes jeg.

Sist redigert av Enhjørning : 09-01-08 kl 00:00. Årsak: Tødler på vidvanke
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 00:17   #142
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vrang? Moi??!

Sier ikke at DU sier at vi er bedre enn folk flest - men jeg tror det finnes andre som mener det.

Men akkurat nå føler jeg meg både trøtt og vrang - så nå skal jeg gå og legge meg. Så kan jeg heller gremme meg over de småsure innleggene mine i denne tråden i morgen.

Gammel 08-01-08, 00:19   #143
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Det du impliserte i innlegget her var ganske drøyt, synes jeg.

Det var kanskje det?
Eller litt på sin plass, også?

Gammel 08-01-08, 00:22   #144
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

(Og hvis den siste setningen var ment som en kommentar om at jeg. eller andre her, faktisk mener at "rettskrivning og matlaging" er de beste egenskapene et menneske kan ha, vil jeg gå enda noen hakk lengre enn å kalle deg "vrang".)

Nå ble jeg seriøst redd for hva du kunne finne på å kalle meg...
:kryper til køys sporenstreks:

Gammel 08-01-08, 00:25   #145
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Vrang? Moi??!

Sier ikke at DU sier at vi er bedre enn folk flest - men jeg tror det finnes andre som mener det.

Men akkurat nå føler jeg meg både trøtt og vrang - så nå skal jeg gå og legge meg. Så kan jeg heller gremme meg over de småsure innleggene mine i denne tråden i morgen.

Nei nei nei - jeg sa heller aldri at du beskyldte meg for å mene dette.

Det var antydningen om at holdningen generelt på forumet var at de viktigste egenskapene et menneske kunne inneha var gode språk- og kokkekunnskaper jeg syntes var litt drøy, fordi jeg aldri har oppfattet det slik.

Gå og legg deg, du.

Endring: Nå oppdaget jeg at Zoë svarte Skilpadda, og ikke meg - men jeg står for innlegget mitt likevel.

Sist redigert av Enhjørning : 08-01-08 kl 23:59. Årsak: Gikk glipp av et innlegg
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 00:28   #146
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Apropos bedre og verre mennesker, stempling, og det å se ned på folk, så synes jeg du kaster stein i glasshus så det synger. "Jeg tror noen på forumet ser ned på andre folk". Det er mulig du er synsk, hvis ikke synes jeg du faktisk driver og stempler og ser ned på folk selv.

Gammel 08-01-08, 00:28   #147
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Det var kanskje det?
Eller litt på sin plass, også?

Nei, det synes jeg faktisk ikke.
Ikke utfra mitt inntrykk av den jevne FP'er - jeg tror du og jeg må lese forumet svært forskjellig.

Gammel 08-01-08, 00:30   #148
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at vi har et ulikt syn på dette, Skilpadda.

Å sette pris på-, være glad for- og å være stolt av egne egenskaper er fin-fint.
Selvforherligelse er bare negativt.

Det er mulig vi ikke representerer et gjennomsnitt av befolkningen - men er vi bedre enn folk flest?
Jeg er kritisk til et for snevert syn på hva som er de aller beste egenskapene et menneske kan ha.

Tru'kke det kun er rettskrivning og matlaging, lissom.

Du tar ikke høyde for oss domme, Zöe. Jeg bruker også denne tråden til å påpeke feil og mangler jeg reagerer på. Jeg er ikke høyere utdannet, og har definitivt mye mindre å fare med enn feks Skilpadda, men har likevel en levende interesse for språket og ønsker hele tiden å forbedre meg. Man lærer ikke mye av å bli fornærma, eller ved å ta alle uttalelser (til og med vennlige fleiper) personlig. Uttalelsene er ment generelt, men er du en av de som bruker rosalilla fonter, misbruker utropstegn på det groveste og som har smiley-dilla, ja, da er det kanskje like greit at du får se hva andre tenker om måten du skriver på.

Gammel 08-01-08, 01:11   #149
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dulter ihjel på Skremmern.

Gammel 08-01-08, 09:17   #150
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Må dulte på Skremmeren her jeg også, ja.

Gammel 08-01-08, 09:42   #151
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er tydeligvis jeg som har hisset på meg frøken i denne diskusjonen, for
jeg syns du fremstår som en klassisk frøken, Zöe. Snerpete, kjeftete og krisemaksimerende.

Sitat:

Jeg innrømmer glatt at jeg ofte himler over innlegg med mange skrivefeil. Det bidrar også helt klart til at jeg ikke tar innlegget like seriøst.
Når det er sagt så ser jeg selvsagt også på innholdet i teksten. Det er ofte veldig tydelig om det er dysleksi som er årsaken, eller simpelthen blondhet

Dette er det så mye omtalte innlegget som du sier du reagerte på. Jeg er altså både snobbete, selvforherligende og sleivsparkende nedover, samt mener at mener folk som ikke er gode i norsk skriftlig har mindre å fare med enn andre.

Gammel 08-01-08, 10:03   #152
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg for min del er sikker på at Zöe kan finne andre fora der hun føler seg mer hjemme. Det finnes sikkert fora der selvforherligende, perkfete bedrevitere glimrer med sitt fravær.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 10:15   #153
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Gammel 08-01-08, 10:57   #154
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg misliker SMS-språk, også i SMS-er. (...)

Forøvrig syns jeg det er vanskeligere å lese innlegg på dialekt enn innlegg med mange skrivefeil, og nynorsk burde jo noen ha avskaffet for lenge siden.

Helt enig i at SMS-språk er redselsfullt. Jeg blir så sliten av det. :gammel:
"j,d kn vi" irriterer meg grenseløst, ikke bruke mellomrom etter komma.

Nynorsk er fint og innlegg fra feks Alfa, Bergensis, Olvina og andre er svært gode og lettleste språklig sett. (og innholdsmessig også, det henger kanskje sammen). Dialekt er slitsomt, og jeg fatter ikke hvorfor nordlendinger og trøndere har baller til å breie seg med det vokalbaserte språket sitt. Æ e i A, æ å, lizzom...

Gammel 08-01-08, 10:58   #155
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Du tar ikke høyde for oss domme, Zöe. Jeg bruker også denne tråden til å påpeke feil og mangler jeg reagerer på. Jeg er ikke høyere utdannet, og har definitivt mye mindre å fare med enn feks Skilpadda, men har likevel en levende interesse for språket og ønsker hele tiden å forbedre meg. Man lærer ikke mye av å bli fornærma, eller ved å ta alle uttalelser (til og med vennlige fleiper) personlig. Uttalelsene er ment generelt, men er du en av de som bruker rosalilla fonter, misbruker utropstegn på det groveste og som har smiley-dilla, ja, da er det kanskje like greit at du får se hva andre tenker om måten du skriver på.

Jeg synes det er helt greit å diskutere språkbruk, Skremmern.
Jeg er ikke noe gladere i rosa fonter og overdreven utropstegnbruk enn deg.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det er tydeligvis jeg som har hisset på meg frøken i denne diskusjonen, for
jeg syns du fremstår som en klassisk frøken, Zöe. Snerpete, kjeftete og krisemaksimerende.

Dette er det så mye omtalte innlegget som du sier du reagerte på. Jeg er altså både snobbete, selvforherligende og sleivsparkende nedover, samt mener at mener folk som ikke er gode i norsk skriftlig har mindre å fare med enn andre.

At du synes jeg fremstår som snerpete, kjeftete og krisemaksimerende, synes jeg er leit.
Det var ikke det sitatet du har vagt ut jeg reagerte på, Safran.
I det første snerpete innlegget mitt, har jeg sitert deg på noe annet. Du skrev at du selv alltid husker skrivemåten på et ord etter at du har lært det, og at du ikke kunne fatte at ikke alle andre gjorde det samme.

Det var dét jeg reagerte på. At man ikke kan fatte at ikke alle andre er som en selv. Og i kjølvannet av dette, kan det virke som en overdreven skyllebøtte mot deg - men det var på ingen måte rettet mot kun deg. Jeg brukte ditt sitat som et eksempel på en holdning jeg iblant støter på her inne, og som jeg ikke har noe til overs for.

For å forklare videre; om du hadde nøyd deg med å skrive "Jeg husker alltid den riktige skrivemåten når jeg først har lært den.", så ville jeg tenkt: "Så heldig du er! Sånn er det ikke alltid for meg."
Men idet du slenger på at du ikke fatter at det ikke er sånn for alle andre, blir det plutselig til en litt usympatisk uttalelse. Av og til snubler jeg over innlegg hvor "hvorfor vektlegger ikke/gjør ikke/kan ikke andre det samme som meg.
Det synes jeg gjør ellers gode innlegg en tanke usjarmerende.
Og det ville jeg gjerne sette fingeren på.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg for min del er sikker på at Zöe kan finne andre fora der hun føler seg mer hjemme. Det finnes sikkert fora der selvforherligende, perkfete bedrevitere glimrer med sitt fravær.

Nei, Nenne - Zoë kan slett ikke finne et annet fora hvor hun vil trives bedre enn på FP.
Zoë elsker FP og alle de intelligente, omsorgsfulle, krative, morsomme og språkkyndige menneskene som finnes her inne.

Om du og evt andre som føler som deg setter av et par minutter til å lese innleggene mine én gang til, vil det kanskje bli tydelig at jeg ikke kritiserer FP som forum eller storparten av medlemmene her.
Jeg synes den jevne FP'er er imponerende tolerant, tydelig, veltalende og inspirerende.

Jeg setter fingeren på at jeg av og til merker en litt ovenfra og ned holdning her inne (og for de som skulle bli småparanoid av en slik ytring, så har jeg ikke noen spesielle mennesker i tankene) - jeg opplever det det blir gitt rom for å gi uttrykk for en slik holdning.

Jeg har ikke til hensikt å begrunne denne påstanden ved å lete meg gjennom titusenvis av innlegg og plukke ut sitater. Det får stå som det er - min oppfatning av medaljens bakside.

Et hvert miljø har vel det?
Jeg synes det er interresant at om jeg skulle mene at dette er et overveiende flott forum - men at det kan finnes ting å sette fingeren på, så gir dere altså uttrykk for at det er det HELT uakseptabelt å si høyt?
(Eller har jeg havnet på feil sted? Det gamle Sovjet, kanskje? ; )

I stedet for å oppfordre meg til å slutte å leke med dere, Nenne, så kunne du kanskje heller sagt at du er uenig med meg, at du ikke kjenner deg igjen i det jeg sier?

Gammel 08-01-08, 11:02   #156
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë;

I stedet for å oppfordre meg til å slutte å leke med dere, Nenne, så kunne du kanskje heller sagt at du er uenig med meg, at du ikke kjenner deg igjen i det jeg sier?

Jeg synes ikke du leker. Jeg synes du belærer, gir ut korrekser og kverulerer og det uten egentlig å ha noe å si.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 11:05   #157
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Helt enig i at SMS-språk er redselsfullt. Jeg blir så sliten av det. :gammel:
"j,d kn vi" irriterer meg grenseløst, ikke bruke mellomrom etter komma.

Jeg føler meg også hundre år gammel når jeg skriver SMS'er - alle ord skrives fullt ut og med tegn på de riktige stedene. En gang dristet jeg meg til å skrive "d" i stedet for "det" - for å følge med i tiden, liksom - men det hele ble så slitsomt og traumatisk for meg at jeg måtte bare slutte med det.

Gammel 08-01-08, 11:07   #158
Line*
Expired

Standard

Pokker!
Nå sitter jeg her og lurer på om det skal være "Et hvert miljø", eller "Ethvert miljø".
Det er nok "Et hvert". Eller "Ett hvert" ?

Et hvert, ja det må det da være? En hver....Ja, jeg vet det!

:setter meg stille ned igjen:

Gammel 08-01-08, 11:09   #159
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg synes ikke du leker. Jeg synes du belærer, gir ut korrekser og kverulerer og det uten egentlig å ha noe å si.

Kverulerer? Ingenting å si?

Jeg har ett, tydelig budskap i denne tråden: Vær glad for at du har ett godt språk, spre gjerne kunnskapen videre, og vær stolt av dine sterke sider - men la gjerne være å ha en ovenfra og ned holdning mot folk som ikke er like flinke.

Gammel 08-01-08, 11:10   #160
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Pokker!
Nå sitter jeg her og lurer på om det skal være "Et hvert miljø", eller "Ethvert miljø".
Det er nok "Et hvert". Eller "Ett hvert" ?

Et hvert, ja det må det da være? En hver....Ja, jeg vet det!

:setter meg stille ned igjen:

Det er kanskje ett ord?

Emneord
klassiker, krangling, rettskrivning

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:51.