Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjortestek (haster)

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-07, 15:21   #1
Albertine
Passiv

Standard

Hjortestek (haster)

Etter råd og oppskrift fra Ingrid Espelid Hovig har jeg nå hatt en hjortestek putrende på ovnen i halvannen time. Problemet mitt er at steken ser ut til å være ferdig allerede, selv om Ingrid påstår at det tar minst en halvtime til... Jeg har ikke steketermometer i, men må bare bruke trykkemetoden for å finne ut om den er mør. Kan jeg regne med at den er ferdig når den omtrent ikke gir etter? Hva gjør jeg da, hvis den er ferdig? Den skal ikke serveres før litt over fire. Gode tips?

Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 16:02   #2
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjortestek (haster)

Jeg koker mine steker konsekvent i to og en halv time, uansett størrelse. Da blir de så møre og fine at du kan dele dem med gaffelen.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 16:05   #3
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skru ned tempen litt å la den stå en halv time til.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 16:07   #4
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Har du forresten gulrot og løk i kokevannet? Det blir goood kraft av det, nemlig.

Åh, nå fikk jeg sinnsykt lyst på steik...

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 16:12   #5
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Hjortesteik tar ikke veldig lang tid på å bli ferdig. Tror vi stekte vår på 1,6 kg i stekeovnen i ca. en time på 170 grader. Hvis den er ferdig, hadde jeg tatt den ut, pakket inn i folie og håndklær. Viktig at en steik får hvile en stund etter at den er ferdig stekt.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 18:29   #6
Albertine
Passiv

Standard

Det endte med at jeg pakket steken i aluminiumsfolie. Den var saftig og god, og sausen var bare himmelsk! Masse løk og gulrot i krafta ja, med laurbærblad også. Pepper, fløte, tyttebærsyltetøy og einebær i tillegg gjorde susen. Slurp!

Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 00:46   #7
fek
Nybegynner

Medlem siden: May 2010
fek har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Jeg koker mine steker konsekvent i to og en halv time, uansett størrelse. Da blir de så møre og fine at du kan dele dem med gaffelen.

Hei Fibi!
Er det ikke litt rart å koke steker??? Jeg pleier å steke steker - men, hey that`s me..

fek er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 00:59   #8
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Det var viktig å få sagt etter to og et halvt år. Men hey - that's me.

Gammel 02-05-10, 01:34   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av fek, her.

Hei Fibi!
Er det ikke litt rart å koke steker??? Jeg pleier å steke steker - men, hey that`s me..

Steker kan både stekes og kokes, som kjøttkaker og kjøttboller, fisk, kylling og det meste. Kokte steker blir som regel mørere enn de som kun stekes, synes jeg. Man bruner jo steken litt først, så kokes den. Kjempegodt.

Edit: haha, gammel tråd ja. Det så jeg ikke før nå. Den har vel kommet opp i google eller noe.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:30.