Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hvilke ord liker du ikke?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-07, 20:20   #141
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke ord liker du ikke?

Hvilke andre dyrenavn? *seriøst undrende*

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 20:21   #142
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg innser at jeg må holde godt kjeft om jeg noen gang skulle forville meg avgårde på et FP-treff.

Vi er veldig snille og overbærende i RL, altså. Treff kan anbefales neste gang anledningen byr seg. Overraskelsene er stort sett alltid positive, er min erfaring.

Gammel 28-10-07, 20:40   #143
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Så sjelden som det skjer (jeg tror ikke jeg har greid det mer enn en gang eller to gjennom tidene, i alle fall), så synes jeg du kan unne oss litt begeistring.

Jeg gjør da det!

Når det gjelder a-løst Oslo vest-mål, så innser jeg med hodet at det stort sett er forfedrenes synder som er ute og går, og at det jo også er en dialekt som man må ha lov til å være stolt av, enda så lite lydrett den er. Det er mer språkhistorikerhjertet som sliter. Men jeg er veldig søt og snill mot alle, som regel. Monsoon og Elinblu må selvsagt komme på samme treff, hvor jeg også er med!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 20:48   #144
SIS
Aktiv

SIS sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
SIS er litt kul
Standard

Får noia når menn kaller konene sine for "konemoren"

Gammel 28-10-07, 20:52   #145
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Eller ressisjør.

Eller erigrert.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 20:53   #146
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Erigrert?!

Gammel 28-10-07, 20:54   #147
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Eller erigrert.

Det har jeg aldri hørt før. Skal det bety erigert eller emigrert, eller en slags mellomting?

Gammel 28-10-07, 20:54   #148
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Mellomting?!

Gammel 28-10-07, 20:55   #149
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...

Sist redigert av Pepper Lemon : 28-10-07 kl 20:55. Årsak: Tok ikke feil allikevel.
Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 20:56   #150
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg innser at jeg må holde godt kjeft om jeg noen gang skulle forville meg avgårde på et FP-treff.

Jeg har for øvrig aldri hørt noen si barnene på vestkanten. Det må være innflyttede bergensere som står for den. Hytten, kuen og solen, derimot ...

Jeg kan trøste deg at jeg ikke eier a-endelser. Jeg har vært på mange FP treff og det er aldri noen som har mobbet meg. (Det kan selvfølgelig være at de fniser i hemmelighet, men de skjuler det godt.)

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 20:56   #151
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det aner meg at dette er et ord jeg har sagt feil i årevis. Heter det ikke at "noe" er i erigrert tilstand?

Nei, det heter erigert. Og jeg synes jeg hører det stadig vekk, når det prates om "noe". Sist av hun derre bærta Spitznogle. Hun burde da virkelig vite bedre.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 20:56   #152
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er ikke noen forskjell på den første lyden i "skinke", "gelé", "skjørt" og "sjømann", selv om de staves forskjellig. (Eller midt-lyden i "børse", som Poden ofte finner på å bruke på uventede steder, som i "Små Ainrstains". ) Ikke på andre dialekter heller.

Og uttalen av /sj/-lyden vet jeg du har snakket om før, uten at jeg husker hvilken variant det var du likte og ikke. Du ville at det skulle uttales som én lyd, som i østlandsk, eller? Mens en del på din del av landet sier "s-jakk" og "s-jinke"?

Ja det skal vel helst uttales "shinke" og ikke s-jinke? Jeg får litt frysninger av s-jinke, s-jele osv.

Gammel 28-10-07, 20:59   #153
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fjalleballe, her.

Skal jeg hjelpe deg eller fant du utav det selv?

Gammel 28-10-07, 21:00   #154
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja det skal vel helst uttales "shinke" og ikke s-jinke?

Ikke noe "skal" der, tror jeg, det er en dialektsak. (Litt som at noen (alle?) skarredialekter (og noen med rulle-r også) uttaler Morten og Tordis med separat r-lyd ("Morr-ten" og "Torr-dis"), mens mange dialekter med rulle-r uttaler disse uten r-lyd, men med retrofleks t og d (t- og d-lyd som man uttaler med tungen bøyd bakover opp mot ganen).) Og uansett så er det ikke "verre" å uttale sj-lyden slik i "skinke" enn i "sjø".

Gammel 28-10-07, 21:01   #155
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja det skal vel helst uttales "shinke" og ikke s-jinke? Jeg får litt frysninger av s-jinke, s-jele osv.

Jepp, en del jeg kjenner fra Stavangerområdet uttaler det slik. SJinke.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 21:04   #156
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ikke noe "skal" der, tror jeg, det er en dialektsak. (Litt som at noen (alle?) skarredialekter (og noen med rulle-r også) uttaler Morten og Tordis med separat r-lyd ("Morr-ten" og "Torr-dis"), mens mange dialekter med rulle-r uttaler disse uten r-lyd, men med retrofleks t og d (t- og d-lyd som man uttaler med tungen bøyd bakover opp mot ganen).) Og uansett så er det ikke "verre" å uttale sj-lyden slik i "skinke" enn i "sjø".

Ah okei. Jeg synes bare jeg husker at Tinetoff mente det egentlig var feil uttale, men jeg må lete opp Kvikklunsj-tråden for å sjekke.
Det er nå uansett ikke mange på under 40 år her som uttaler det sjinke og sjele, heldigvis.

Gammel 28-10-07, 21:05   #157
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg blir trassig, sur og mister livsgnisten av ordene "skal" og "må" i så og si alle sammenhenger der de blir brukt oppfordrene. Selv om det er så uskyldig som for eksempel en venninne som sier: Du MÅ bare se den filmen.
Nei, sier jeg da

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 21:06   #158
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Kan noen forklare meg hva "lydrett" innebærer?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 21:06   #159
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg får litt noia av alle som bruker dem i subjektsform og henne i subjektsform.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 21:12   #160
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Jeg får litt noia av alle som bruker dem i subjektsform

...mens jeg får noia av folk fra Oslo-området som bruker de som objektform.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:15.