Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Luciaboller/kaker

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-07, 10:40   #21
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Luciaboller/kaker

Jeg har pleid å bruke den oppskriften som står på melkekartongene når det nærmer seg jul. Jeg tror jeg har skrevet den ned hjemme, jeg kan se etter i kveld. I den oppskriften, på omkring 30 boller tror jeg det er, er det 1 gram safran. Det smaker helt tydelig av safran, men det er ikke for mye. Lussekattene blir skikkelig gule og fine og smaker deilig.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 14:57   #22
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Søk på svenske sider.
Jeg elsker svenskenes boller og lussekatter.
Der jeg brukte noen uker av sommeren et par år hadde de safran også i de vanlige bollene.
Gurkemeie og safran kan ikke sammenlignes, safran gir en helt spesiell smak, og gurkemeie gir kun farge, men får du for mye smaker det vondt..
Jeg tror forresten safran i "pulver/korn" er litt annerledes å måle med enn den du beskriver, direkte fra Iran(?) Når jeg kjøper safran i sverige så er det en bitteliten pose, koster vel ca 10-20 kr, og oppi er det ett eller to gram, og det holder til en stor porsjon.

Gammel 23-10-07, 15:04   #23
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg pleier å bruke fersk gjær, men det er fordi jeg har et vanskelig og antagelig irrasjonelt forhold til tørrgjær. Men Mim får tørrgjær til å virke, så det er sikkert bare tull.

Tørrgjær må ha det litt varmere enn 37 grader for å funke - det er tipset..Men jeg er litt som deg jeg og altså. Fersk gjær til søt gjærdeig.

*fikk umåtelig lyst på lussekatter*

Forøvrig pleier Svenskene å bruke SIRUP i søt gjærdeig i stedetfor sukker - gir saftigere bakst altså!

Gammel 23-10-07, 15:19   #24
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fikk akkurat Spis Bedre i hus, der er det oppskrift på en mandelfylt safrankrans som ser helt himmelsk ut! Si ifra hvis du vil jeg skal legge inn oppskriften.

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 16:53   #25
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Det er da lenge igjen til luciadagen!

Jeg bruker forøvrig vanlig bolledeig og tilsetter gurkemeie istedet for safran. Men det er bare fordi jeg ikke er så glad i safransmaken.

Gammel 23-10-07, 22:51   #26
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg fikk akkurat Spis Bedre i hus, der er det oppskrift på en mandelfylt safrankrans som ser helt himmelsk ut! Si ifra hvis du vil jeg skal legge inn oppskriften.

Ja takk, det hadde vært kjempe snilt om du ville det!

Gammel 12-12-07, 11:57   #27
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor ble det av oppskriftene som ble lovet her? :sent ute:

Gammel 12-12-07, 12:00   #28
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en kjempegod oppskrift. Laget nylig trippel av den.
:hente:

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 12:02   #29
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal vi se om jeg husker den da.

150 gram smør
5 dl helmelk
1 pakke gjær
1 gram safran
0,5 ts salt
150 gram sukker
2 ts kardemomme
13 dl hvetemel
1 egg til pensling
Rosiner til pynt

Smelt smør og bland med melken og varm opp til passe temperatur. Bland i gjæren. Ha i safran, salt og kardemomme. Bland mel og sukker og ha det i væsken. Heves til dobbel størrelse og bakes ut til 30 Lussekatter. Etterhev i 15 minutter, pensle med egg og pynt med rosiner. Stek så i 12-15 minutter på 225 grader.

Jeg huska det!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 12:03   #30
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

2 gram safran eller
10 gram gurkemeie (jeg heller på til det blir gul-gult!)
1/2 liter melk
50 gram gjær (vi brukte tørrgjær)
200 gram smør
1 pisket egg
1/2 ts salt
3 dl dukker
1 dl (50 gr) skåldete, hakkete mandler (kan sløyfes, jeg har aldri brukt det pga allergi)
2 liter (ca 1 kg) hvetemel

rosiner til pynt.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 12:55   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I morgen er det Lucia. Må bakes her i huset da (igjen!).
Jeg bruker selvsagt safran, da gurkemeie smaker helt annerledes. Bruker mye gurkemeie i mat (feks. ris), men aldri i søt gjærbaskt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:48.