|
|
#502 |
|
🎈
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jordmødre
kie sier veldig mye fornuftig her. Jeg har vel nevnt i det kjedsommelige at jeg hadde både jordmor og student med meg på min siste fødsel og jeg opplevde at studenten fungerte som en doula. Hun var en helt fantastisk støtte. Stilletiende, støttende og nærværende. Hun var trygg og god og trøstet meg veldig.
|
|
#503 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: JordmødreJeg har også fått anledning til å være der som en støtte under en fødsel da jeg hospiterte på føden. Fødekvinnen og hennes mann ga etterpå tydelig uttrykk for at dette var noe de hadde god nytte av.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
#505 |
|
Protonterapeut
|
Jeg sa at student ikke var noe problem, og inn kom studenten. (Populært kalt jorddatter.)
|
|
#506 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: JordmødreJeg vil ha doula, men gubben er ikke helt enig
|
|
#507 |
|
Ekvilist
|
|
|
#508 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: JordmødreJeg hadde jordmorstudent under min foerste foedsel og hun var helt super, deltok like mye som jordmoren, stoettet meg og jeg foelte meg ikke beglodd i det hele tatt. Men legestudenten som kom inn paa slutten gjorde ikke annet enn aa staa og stirre, det var ganske ubehagelig, hun skulle tilogmed ta meg i haanden og presentere seg midt under pressriene |
|
|
|
|
#509 |
|
Epikur
|
Sv: JordmødreJeg er veldig glad for sykehus og medisin når alt kommer til alt. Min datter og jeg hadde ikke overlevd fødselen, dersom den hadde vært for mer enn 30 år siden eller i primitive områder av verden.
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 25-09-07 kl 19:35. |
|
|
|
|
#510 |
|
Sv: JordmødreSamme her, jeg er veldig takknemlig for å ha født på et sykehus hvor all medisinsk hjelp er tilgjengelig, det er lett å ta det for gitt. |
|
|
|
|
#511 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Sv: JordmødreDet "verste" med denne serien er at jeg formelig verker etter å videreutdanne meg til jordmor, helst med en gang. Jeg vil jeg vil jeg vil! |
|
|
|
|
#512 |
|
Jeg har også lyst til det, må bare bli ferdig med sykepleien først |
|
|
|
|
#513 |
|
Hvor: oppi der :peker:
Jeg er jo sykepleier, og går faktisk i disse dager og venter på svar på søknaden min til utdanninga ved HiAk. Men - denne er på fulltid, og er egentlig veldig urealistisk. Det skal mye til at det blir noe av, for å si det sånn.. |
|
|
|
|
#515 |
|
Jeg er halvveis i sykepleien, men er for tiden i permisjon med minstemann, så det er litt lenger frem for meg. Men jeg har alltid hatt som mål å videreutdanne meg til jordmor så det skal jeg fullføre. Kommer nok til å ta det på heltid når den dag kommer, her i Bergen tror jeg bare det er heltid faktisk. Tror ikke det er for vanskelig å komme inn her heller for jeg har en bekjent som var ferdig utdannet spl for 2 år siden og hun kom inn på jordmorutdanningen no i høst. :misunnelig: |
|
|
|
|
#516 |
|
Sv: JordmødreJeg er evig takknemlig for at jeg fikk føde på et stort sykehus, med all medisinsk teknologi tilgjengelig. Barnet mitt trengte enormt med ressurser og høyteknologisk utstyr for å holdes i live. Hadde dette vært på et lite sykehus uten spesialkompetanse, eller "i gamle dager", hadde jeg mistet barnet mitt.
|
|
#517 |
|
Absolut ateist
|
Sv: JordmødreJeg skjønner ikke hvorfor det at man har muligheten til medsinsk/kirurgisk innblanding trenger å ha noe som helst med å gjøre at det bør være et større fokus på fødsler uten innblanding der det er mulig. Det er jo ikke akkurat som om det ene utelukker det andre.
|
|
#518 |
|
Sliter med tastaturet
Say again? Jeg skjønte ikke helt hva du mente. |
|
|
|
|
#519 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: JordmødreI dag er det Jordmødrene igjen! Gleder meg, men gruer meg litt til katastrofefødselen de skulle vise. Håper virkelig alt går bra. :angst:
|
|
#520 |
|
Absolut ateist
|
Sv: JordmødreAt alle disse "mitt barn hadde ikke blitt reddet hadde det ikke vært for sykehus og moderne medisin" kommentarene egentlig er ganske irrelevante når det kommer til at det også finnes meninger som går på at man ønsker en generell mer naturlig tilnærming til fødsler. Det er vel ingen i sin rette forstand som vil påstå at en naturlig tilnærming til fødsel skal gå på bekostning av mor og barn.
![]() |
|
|