Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Skriveleif eller skriveleifer?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-07, 12:32   #21
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skriveleif eller skriveleifer?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nå fikk jeg litt sånn "En feil og en kjeks og en sko og en ting" på hjernen.

Litt sånn som sangene poden lærer på skolen. De får en melodi de kan, og er ark med bilder som de skal synge etter. Jeg fant raskt tonen på visa di.

Jeg synes bestemt at det må være leifer dersom man skal bruke leif.

Gammel 10-09-07, 13:17   #22
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Må en kjeks være tørr, forresten? Hva med Jaffa?

Jaffa er sikkert et kjeks, mens Kornmo er en kjeks.

:diplomatisk anlagt:

Gammel 10-09-07, 13:41   #23
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Man kan vel bruke stein som et "masseord", som sand eller grus, og snakke om "massevis av stein", men jeg tror ikke f.eks. "fire stein" er like greit. Det høres rart ut for meg, i alle fall. Muntlig tror jeg jeg sier "masse stein" og "all steinen" når jeg bruker det som masseord (parallelt med "masse grus" og "all grusen"), og "masse steina" og "alle steinan" (parallelt med "masse gutta" og "alle guttan") når jeg snakker om enkeltsteiner.

Ja, jeg ble usikker. Jeg tror nok jeg ville skrevet "fire steiner". Jeg sier (selvsagt ) "fire steina".

"Et strikk" tror jeg kanskje jeg kan finne på å si, men nå ble jeg usikker. "Det strikket" høres rart ut, men jeg mener å huske vagt at vi snakket om "et hoppestrikk" i min barndom.

Vi sa definitivt "hoppestrikket", og jeg sier "et hårstrikk" også. "Ei kjekse" ble jeg aldri vant til, på tross av mange år i Trøndelag.

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Litt sånn som sangene poden lærer på skolen. De får en melodi de kan, og er ark med bilder som de skal synge etter. Jeg fant raskt tonen på visa di.

Jeg fikk assosiasjon til "Det er sant at jeg fant i en sving fire ting..."

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 13:43   #24
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Jeg fikk assosiasjon til "Det er sant at jeg fant i en sving fire ting..."

Ja, det var den jeg mente å alludere til.

Gammel 10-09-07, 13:44   #25
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nok jeg ville skrevet "fire steiner".

Jeg sier i hvert fall to steiner, men på fire ble det litt rart. Det ble for mange skarre-r-er kanskje?

Vi sa definitivt "hoppestrikket", og jeg sier "et hårstrikk" også.

Et hårstrikk her også. Selv om jeg ikke bruker det lenger.
Hoppestrikket høres også ut som noe jeg kunne sagt. Og sikkert har sagt, bare at det er en evighet siden.

Kanskje man burde hoppet mer strikk?

Gammel 10-09-07, 15:50   #26
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Enn "brus"?

Sitat:

I brus -en, fl bet. 2: -, -ene (fork. for e bruslimonade, av *bruse)
1karbondioksidholdig leskedrikk av sukker og essenser drikke b- / tre flasker b- / rødb- / b- med sitronsmak
2flaske, porsjon med brus (1) drikke fem b-

Forøvrig sier alle som sitter rundt meg her på jobben "et strikk". Så det så. (Ikke at det blir mer riktig av det, men det føles litt bedre.)

Gammel 10-09-07, 16:04   #27
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det var den jeg mente å alludere til.

Er det den samme som:
En kort, en lang
En pyramide, en stang
En klokke som sier ding-dang, ding-dang

En gummistrikk, et hårstrikk. :inkonsekvent:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 16:07   #28
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det den samme som:
En kort, en lang
En pyramide, en stang
En klokke som sier ding-dang, ding-dang

Nei, det er et André Bjerke-dikt som går slik

Det er sant at jeg fant i en sving fire ting:
En stav og et skjold og en sko og en ring.
Paven eier staven.

Paven eier staven.
Trollet eier skjoldet.

Paven eier staven.
Trollet eier skjoldet.
Noen eier skoen.

Paven eier staven.
Trollet eier skjoldet.
Noen eier skoen,
men ingen eier ringen, så den vil jeg beholde.

Sist redigert av Skilpadda : 10-09-07 kl 16:28.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 16:08   #29
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Standard

En gummistrikk, et hårstrikk. :inkonsekvent:

Det sier jeg også - når jeg tenker meg om.

Sist redigert av mehmet : 10-09-07 kl 16:09. Årsak: .."noen" var før meg. ;)
Gammel 10-09-07, 16:09   #30
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ugrammatisk! Fra André Bjerke?

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 16:32   #31
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Det neste blir vel "et appelsin", som jeg forsåvidt husker at mormoren min sa.)

Det heter i alle fall "ei æppel".

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 16:46   #32
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Enn "brus"?

En brus, to flasker brus. Alle de flaskene med brus.

Gammel 10-09-07, 16:51   #33
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

"En brus" kan vel være enten en brusflaske ("Kan du kjøpe en brus til meg?") eller en brustype ("Ringnes har begynt å produsere en ny brus"). Øl er derimot hankjønn eller intetkjønn etter som man snakker om en porsjon eller en type.

Gammel 10-09-07, 16:55   #34
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Standard

"En brus" kan vel være enten en brusflaske ("Kan du kjøpe en brus til meg?") eller en brustype ("Ringnes har begynt å produsere en ny brus"). Øl er derimot hankjønn eller intetkjønn etter som man snakker om en porsjon eller en type.

Nemlig. Dermed kan man si både "fire brus" og " fire øl", ikke sant?

Gammel 10-09-07, 16:56   #35
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Nemlig. Dermed kan man si både "fire brus" og " fire øl", ikke sant?

Det synes jeg, ja. Men det synes jeg uansett om det er porsjoner eller typer det er snakk om. Øller og bruser høres ut som babyspråk (eller "øller" høres vel egentlig mest ut som dansk, når jeg tenker meg om).

Gammel 10-09-07, 18:59   #36
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det er jo ugrammatisk! Fra André Bjerke?

Er det ordstillingen du reagerer på?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 19:02   #37
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Er det ordstillingen du reagerer på?

Ja.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 19:08   #38
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, dere generativister, asså.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 10:42   #39
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Ah, dere generativister, asså.

Hva er en generativist? :har ikke norsk i fagkretsen:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 10:58   #40
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Et kjeks? Kjekset? Tror ikke det, nei. (Det neste blir vel "et appelsin", som jeg forsåvidt husker at mormoren min sa.)

Det sa de på Modum, der jeg bodde. Folk så rart på meg hver gang jeg påpekte at det var en merkelig ting å si.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:51.