Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Analyse av søm som hobby

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-26, 20:15   #1
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun imponerer mange og er sikkert smartShun imponerer mange og er sikkert smartShun imponerer mange og er sikkert smartShun imponerer mange og er sikkert smartShun imponerer mange og er sikkert smartShun imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Analyse av søm som hobby

Jeg har sydd på ny symaskin i påsken, og har helt bevisst taklet mange nye teknikker.

Jeg er en samfunnsviter som vet at jeg er hobbyprivilegert, og samtidig gir det meg deilig dopamin å lage plagg selv. Jeg er villig til å mate den følelsen.

Nå kjenner jeg på metoden min;
Jeg venter og sover på den rette følelsen av valg av stoff til prosjekt, og er fascinert av første opplevelse av 'å stole på magefølelsen' ved den parringen.

Dette er nytt, men oppleves veldig riktig når jeg tar det avgjørende skrittet å klippe mønsterdeler i det følelsesmessig 'riktige' stoffet.

Er magefølelse erfaring? Taus kunnskap? Hendenes klokskap?

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 22:26   #2
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Analyse av søm som hobby

Eg kan ingenting om analyse av søm, men syns dette høyrest veldig spesielt ut. Såpass at eg lurer litt på om alt er ok med deg?
Det var litt vanskelig å forstå kva innlegget eigentleg handlar om.

Gammel I går, 23:07   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Analyse av søm som hobby

Jeg syr og skjønner så absolutt hva innlegget handler om

Jeg har to tilnærminger - jeg kan ta bilder av klær i butikkvinduer eller jeg ser noe på nett jeg liker og screenshotter, eller jeg ser noen på tv eller på gata og noterer meg hva det var. Så leter jeg opp lignende stoff og mønster. Det blir mer sånn «bruksorientert». Jobbklær for eksempel.

Eller så ser jeg et magisk stoff. Enten at jeg står og tar på det i butikk og lar tankene fare om «hva det vil bli». Eller jeg ser noe på nett som taler til meg og jeg bare MÅ lete etter et mønster som gir det mening. Når jeg så klipper i stoffet gir det en skikkelig højdare.
Men jeg _kan_ bomme med for mye mønster og farger, eller for mye detaljer, også blir det mageplask Og noe stoff blir liggende som en god ide som aldri ble til noe
Men det er alltid en glede å sy det til et ferdig plagg. Jeg kjenner virkelig igjen det med gleden over å sette igag sømprosessen, etter masse tanker. Og ikke minst å få skryt av noe jeg har på meg, og svare «jo takk, jeg har faktisk sydd den selv»

Du kan se noe av det jeg har sydd på instagram @marianne_vinje

Sist redigert av m^2 : I går kl 23:17.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:46.