Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Restegarn-tips

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-26, 09:26   #1
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Smil

Restegarn-tips

Jeg har strikket siden jeg var ungdom, og som alle vet, det blit litt restegarn av det.
For en del år siden begynte jeg å strikke lapper av ull og alpaca garn. Strikket på samme pinnenummer, men varierte med enkel/dobbeltråd for å få de ganske like. Lagde dermed det mest orginal resteteppe. Jeg ville ha et stort teppe å tulle seg inn i på hytta. Vel, det ble stort, og tungt, og varmer definitivt godt når en ankommer en kald hytte.
Men jeg hadde fortsatt rester, og fant ut at det kanskje er mer fornuftig å lage ting som ikke veier 2 kg.

Så i det siste har jeg bestemt at jeg skal prøve å lage noe med restene før jeg legger dem bort. Ikke nødvendigvis at jeg må gjøre det før jeg begynner med noe nytt, men jeg skal ha en plan. Særlig når det gjelder litt uvante garntyper er det greit å gjøre noe med det.

Kanskje vi kan inspirere hverandre til å minske restelageret? Og gi tips i forhold til garnmengde/pinnestr.

Gammel 22-03-26, 09:28   #2
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Restegarn-tips

Noe av det jeg har gjort det siste året:

Et par tova sitteunderlag. Trenger ikke være helt samme garn, bare det kan toves. Både striper i firkant og runde.
Flere tova votter med striper (strikker 2 samtidig, så jeg vet hvor langt fargen rekker). Noen ble tova altfor mye, så jeg endret mottaker...)
Forrige uke fikk minstemor sokker i samme farge som sett med ullbukse/genser ( ca str 32, akkurat under 50 g garn) Ca 2 m garn til overs... hehe
Og i går gjorde jeg ferdig et par tynne sokker i babyull, der jeg spedde på med litt sisu i hæl og ta. (Dame ca str 40, ca 60 g garn). Det var av rester etter kjørepose/lue/votter til kommende barnebarn, så tenkte mammaen kan få sokkene.

Noen garnmerker bruker jeg mye av, så da kan det ble større prosjekt. Jeg hadde feks mye Rauma finull, så det ble ullbukse i ribbestrikk til minstemor. Og sisu har jeg en del av, så kanskje en liten jakke/bukse etterhvert.

Siste ukas sokker:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 20260322_081953_resize_32.jpg (541,1 KB, 22 visninger)
Gammel I dag, 09:28   #3
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har uendelige mengder med restegarn og henger med for tips. Kanskje jeg kan bidra etter hvert.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 10:02   #4
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Jeg har strikket endel sofie scarf - noen originale og noen med mønster i strikken. Lange om jeg har hatt flere nøster og korte når jeg har hatt kun ett eller mindre enn ett.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 11:47   #5
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sophie scarf er geniale hvis man har enkeltnøster som passer til pinne 4 eller tynnere. Da kan man bare veie nøstet, og strikke til halvparten er brukt opp.

Gammel I dag, 11:59   #6
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har brukt både små og store rester til Leftie-skjerf.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 12:03   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

https://anneventzel.com/shop/13-nors...sweater-norsk/

Jeg har brukt denne oppskriften med restegarn med stort hell. Jeg fant fram det jeg hadde av restegarn i brun/beigetoner og hvitt, i mange ulike garntyper. Begynte med det mørkeste øverst og så ble fargene gradert nedover til lys beige nederst. På noen striper brukte jeg et tykkere garn alene, og andre steder et tynnere han sammen med silk mohair. Tre tråder av et veldig tynt garn går også an. Jeg har funnet fram blåtoner og hvitt for å lage en til på samme måte. Den i bruntoner ble til med kun restegarn, men til den blå har jeg kjøpt inn litt også.

Anbefaler å sortere ut farger som blir fine sammen, og tenke litt nytt med å kombinere ulike tykkelser og garntyper. Det samme kan selvfølgelig gjøres bare med striper, men det fungerte veldig godt med de hvite mellomrommene.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:25.