|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
| Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Må man ha president eller konge/dronning?Jeg vil i hvert fall ikke være i den posisjonen. Mani Hussaini har jeg sansen for. Men forslaget om loddtrekning synes jeg er lett risikabelt, hvis man ikke har en skandalesilingsprosess blant kandidatene først. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Glamorøs
|
Sv: Må man ha president eller konge/dronning?
Men skandalen varer bare et år!
|
|
|
#23 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Må man ha president eller konge/dronning?Vi trenger ikke president for å ha noen å vifte med flagg til på 17. mai i alle fall. Man har fint klart seg uten det alle steder utenom i Oslo i alle år. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
100 % spot on. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Må man ha president eller konge/dronning?Jeg forstår ikke helt alle de harselerende kommentarene her. Mener dere virkelig at den jobben som det norske Kongehuset gjør, ikke er viktig og ikke har betydning? At det bare er vinking til 17. mai.-toget? Dere må gjerne harselere, altså, det er ikke det. Men jeg syns dette vitner om en litt manglende forståelse - eller kanskje hukommelse?
Kongehuset var en samlende kraft etter 22. juli 2011. For ikke å snakke om i 1940. Det er ikke slik at en person som er valgt for en kortere periode vil kunne være i nærheten av like samlende som det kongen er og har vært.
|
|
|
#26 |
|
Introvert textrovert
|
Dette trenger vi alle fall ikke et kongehus til. Jeg har aldri sett en kongelig på 17. mai, og jeg kan ikke huske om jeg har sett noen av dem noensinne. Tror ikke det.
|
|
|
#27 |
|
Glamorøs
|
Jeg tror de fleste land som ikke har kongelige mener at de har en system som funker. Rundt 22 % av verdens land er monarkier, og omtrent halvparten av de velfungerende demokratiene er det.
|
|
|
#28 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Må man ha president eller konge/dronning?Jeg hørte en podcast der Simen Velle (av alle |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Glamorøs
|
Sv: Må man ha president eller konge/dronning?Jeg liker også kongen, til en viss grad, men jeg syns en løsning som bare funker når man liker vedkommende er en dårlig løsning. En president som ikke gjør jobben sin kan man kvitte seg med.
|
|
|
#30 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Må man ha president eller konge/dronning?Vi blir altfor avhengige av flaks, selv om det nok er et system rundt som sikrer det gøvste.
|
|
|
#31 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Må man ha president eller konge/dronning?Enig, både Finland og Island virker å ha gode republikk-løsninger, og folket eller nasjonene ser ikke ut til å lide under mangel på monark. |
|
|
|
![]() |
|
|