Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Jeg skal ha ny bruktbil, men hva?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-25, 20:36   #21
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg skal ha ny bruktbil, men hva?

Men MÅ jeg ha en elbil liksom? Jeg klarer ikke å komme over skepsisen min til disse batteriene. Jeg skjønner at det er mer miljøvennlig, og at det er det man bør kjøpe. Men.

Det som er sikkert er at Fiestaen min ikke overlever neste EU-kontroll uten å måtte betale en formue til et verksted.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-25, 22:54   #22
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg mener man ikke MÅ ha elbil.

Gammel 23-08-25, 23:01   #23
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kan ingenting om bil, men er enig med Millact.

Gammel 23-08-25, 23:19   #24
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt må man ikke ha elbil. Jeg mener likevel det er lurt. Og økonomisk.

Sist redigert av Hyacinth : 24-08-25 kl 00:02.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-25, 00:31   #25
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønner skepsis til batteriene, for jeg hadde en bil med et lite batteri som eneste bil i 7 år. Men det er så forskjell på hvordan det er å ha en bil med et større batteri. Jeg synes at du skal dra og prøve en bil sånn at du kan oppleve det, ikke fordi det er en revolusjonerende opplevelse, men fordi du da har en faktisk erfaring som du kan ta med deg inn i beslutningen, og ikke baserer det på oppfatninger av en virkelighet som ikke lenger er reell. Det du bør gjøre er å prøve bilen og få en følelse med hvor fort den går ned i kapasitet i faktiske prosent. Ikke se så mye på gjettometeret. (Det som sier hvor mange km du har igjen.) Så bør du også prøve en hurtiglading (eller bare stoppe, åpne lokket og sette i laderen) sånn at du har en følelse med hvordan det er også. Jeg hurtiglader veldig sjelden nå, og vil forvente at du med ditt bruk også vil se at det er tilstrekkelig å lade hjemme, men for at du skal få mest mulig følelse med det som er forskjellig fra en vanlig bil så tror jeg det er lurt å bare prøve. Gjør det gjerne sammen med mannen din også.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-25, 11:20   #26
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, man ikke ha elbil selv om alle som ha byttet til el anbefaler det. Det er massevis av vanlige bensinbiler til salgs, som man kan få levert på dagen hvis man ønsker. Kjører man forholdsvis lite pr år, så går man ikke konkurs på drivstoff-utgifter heller.
Jeg driver og tenker på bilbytte, men har ikke lademulighet hjemme, så foreløpig utgår el for min del.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-25, 11:38   #27
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har jo som nevnt en elbil, en e tron. Jeg kjører den aldri, men vi har hatt den i fire år. Mannen er fornøyd med bilen i seg selv, men han synes det er mye stress og mas rundt det å lade. Vi kan lade hjemme, så det er heller ikke noe problem. Men som han sa her om dagen, hvis han hadde hatt masse penger hadde han kjøpt en dieselbil på dagen.

Jeg kjører for øvrig ganske mye, selv om vi samkjører (i elbilen) mye mer enn vi gjorde før.

Gammel 24-08-25, 12:13   #28
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kjører fortsatt bensin; har lader hjemme. Foreløpig billigere å bare bruke opp bilen frem til det kommer dyre reparasjoner. Da blir det el. Fordelen er at det er lett å fylle bensin når vi skal østover eller vestover; slipper ekstra tid for å lade.

Gammel 24-08-25, 13:42   #29
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

id3 er ikke noe i glatte bakker oppover, uten piggdekk.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-25, 13:53   #30
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

id3 er ikke noe i glatte bakker oppover, uten piggdekk.

Ja, er ikke det også en ting - at elbiler må ha mye dyrere dekk siden de er så tunge?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-25, 15:30   #31
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Ja, er ikke det også en ting - at elbiler må ha mye dyrere dekk siden de er så tunge?

Det er en påstand jeg ikke har hørt før.

Gammel 24-08-25, 15:56   #32
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det er en påstand jeg ikke har hørt før.

Jeg har hørt at dekkene er dyrere.

Gammel 24-08-25, 15:59   #33
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også på jakt etter ny gammel bil. Vi har trenger en bil nr 2 og jeg tror ikke jeg gidder elbil, for nr 2 vil stå mye mer i ro. (Da må jeg jo lade for ingenting, og så god råd har jeg ikke.)

Gammel 24-08-25, 16:01   #34
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Akkurat nå har jeg mest lyst på en nyere Ford Fiesta eller en Leaf. Zoe som broren min mener jeg bør kjøpe synes jeg ikke er noe fin. Jeg vil ha en bil jeg synes er litt fin også.

Gammel 24-08-25, 16:11   #35
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg er også på jakt etter ny gammel bil. Vi har trenger en bil nr 2 og jeg tror ikke jeg gidder elbil, for nr 2 vil stå mye mer i ro. (Da må jeg jo lade for ingenting, og så god råd har jeg ikke.)

Hm? Hva mener du?

Gammel 24-08-25, 16:24   #36
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hm? Hva mener du?

Jeg orker ikke ha en bil som må lades for ingenting. Si den står parkert halve uken - da må den vedlikeholdslades fordi de taper litt hvert døgn. Det er jo omtrent som å fyre for kråkene, så da kjøper jeg heller en “vanlig” bil …

Gammel 24-08-25, 16:31   #37
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Opplever ikke bilen tømmer seg noe særlig på sånne korte tidsrammer? Teslaen gjorde det når kamera sto på. Men så lenge den står helt av osv så holde de fint.

Vi vurderer en liten ekstra bil, men kjenner at noe annet enn el er ikke et alternativ. Synes vi må gjennom flere bompenger bare vi tenker på å kjøre et sted. Og at jeg kan lade hjemme gjør den «nesten gratis» i bruk.

En liten bensiner hadde sikkert vært billig det og, men da er de ofte slappere i motor osv i forhold til pris.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-25, 16:49   #38
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker ikke alltid bilen hver dag, jeg har aldri merket at batteriet går ned når vi ikke kjører. Det må i såfall være helt minimalt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-25, 17:30   #39
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Vi bruker ikke alltid bilen hver dag, jeg har aldri merket at batteriet går ned når vi ikke kjører. Det må i såfall være helt minimalt.

Vi har heller aldri opplevd det. Såvidt jeg minnes, så har vi samme bil? (E-Niro.)

Vi har hatt elbil i 10 år og batteriet er nøyaktig det samme som sist vi kjørte. Og vi kjører ikke hver dag. Vi lader kanskje hver 3 uke, og da fullader vi over natten.

Gammel 24-08-25, 18:30   #40
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Vi har bilen mest mulig tilkoblet lader, da hender det vi får betalt for å lade, og betalt for å ikke lade.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:54.