Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd #22

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-25, 11:46   #141
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gruffetråd #22

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Så fortvilende å stryke for andre gang. Men det er noen som stryker flere ganger, og stort sett ender de opp med lappen til slutt. Neste gang går det!

Tenker du at vedkommende bare skal drite i oppkjøringen liksom? Etter å ha brukt x-antall timer og masse penger på kjøreopplæring?

Ikke aktuelt for oss å bruke så mye penger på noe, som ikke blir noe av.

Fjols er ikke aktiv  
Gammel 07-08-25, 11:46   #142
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Hvis personene egentlig ikke liker å kjøre bil, så ja, absolutt, da mener jeg vedkommende godt kan la være å prøve videre.

Min eldste lot være, etter noe kjøreopplæring. Hun opplevde det som stressende og at hun ikke ville være en god nok sjåfør.

Gammel 07-08-25, 11:51   #143
Fjols

Fjols sin avatar

Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Min eldste lot være, etter noe kjøreopplæring. Hun opplevde det som stressende og at hun ikke ville være en god nok sjåfør.

Om vi hadde kunnet, så hadde vi stoppet opplæringen for en god stund siden, før vi hadde brukt så mye penger på det.
Men, han er innstilt på å få lappen, så da får vi bare ta det.

Er enig at man selv kjenner egne begrensninger/interesser og dermed kan stanse prosessen med sertifikatet om det føles feil.

Fjols er ikke aktiv  
Gammel 07-08-25, 12:02   #144
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Du får kjøpe en ugle og sette på terrassen, men de er kanskje for smarte og skjønner at det er juks.

Jeg leste også at dette kunne hjelpe, men da vi var i Spania, satt både måker og duer oppå og ved siden av en sånn jukse-ugle.

liefje er ikke aktiv  
Gammel 07-08-25, 16:29   #145
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fjols, her.

Jeg har aldri vært spesielt fan av å kjøre bil, og strøk på første oppkjøring, men jeg er så glad for at jeg prøvde en gang til og fikk det til.
Og ha sertifikatet er en stor fordel gjennom voksenlivet.

Jeg er helt enig i at det er en fordel å ha sertifikat, men ingen plikt. Av våre tre barn er det kun en som har lappen. De to andre bruker mest kollektiv, sykkel eller beina og det går stort sett bra. Helt til det ikke fungerer lenger. Broder'n har heller ikke lappen, og det merkes nå som hans partner ikke kan kjøre lenger. Vi har to faste årlige greier hvor det hadde vært kjekt med lappen for de som ikke har den, men vi får ordna plass til alle.

Strå er aktiv nå  
Gammel 07-08-25, 17:08   #146
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg er helt enig i at det er en fordel å ha sertifikat, men ingen plikt. Av våre tre barn er det kun en som har lappen. De to andre bruker mest kollektiv, sykkel eller beina og det går stort sett bra. Helt til det ikke fungerer lenger. Broder'n har heller ikke lappen, og det merkes nå som hans partner ikke kan kjøre lenger. Vi har to faste årlige greier hvor det hadde vært kjekt med lappen for de som ikke har den, men vi får ordna plass til alle.

Det kjem jo an på kor ein bur også, det er ikkje slik at kollektivt, buss og beina er eit reelt alternativ i kvardagen.

Gammel 07-08-25, 21:09   #147
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Det kjem jo an på kor ein bur også, det er ikkje slik at kollektivt, buss og beina er eit reelt alternativ i kvardagen.

Selvfølgelig. I hjembygda til Mutter'n går det hverken buss eller båt lenger og butikken er nedlagt, så de som ikke har bil eller førerkort er veldig avhengige av oss med bil og førerkort. Fetter'n min hjelper mange med å kjøre folk til nabobygda.

Strå er aktiv nå  
Gammel 07-08-25, 21:15   #148
Fjols

Fjols sin avatar

Standard

Nei, har vel ikke antydet at det er en plikt.
Han har vært motivert for å ta lappen, så da har vi lagt til rette for det.
Nå får han et litt ufrivillig opphold på opplæring, men det får så være.

Her oppe hvor vi bor, er det særs vanlig at ungdommene tar sertifikatet, for nettopp å komme seg rundt omkring, all den tid bussen går bare få ganger i løpet av et døgn.

Helt enig at man fint kan klare seg uten lappen, spesielt i større byer med godt kollektivt tilbud.

Fjols er ikke aktiv  
Gammel 07-08-25, 21:21   #149
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Tror det uansett er lurt å ha lappen selvom man ikke nødvendigvis har bruk for den. Hvertfall hvis man ikke bor i en by. Hilsen en som er gift med en som ikke har det, og tidvis syns det er annoying. Han kan for eksempel ikke hente meg når jeg har drukket vin.

Neket er ikke aktiv  
Gammel 07-08-25, 21:29   #150
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Arvingen strøk også på første oppkjøring. (Samme gjorde Løvemannen back in the days ), gikk fint på andre forsøk. Hun hadde slitt uten sertifikat, kunne ikke hatt den jobben hun har uten, også vanskelig å komme seg til universitetet og stall, så her er det nesten et must.

løve70 er ikke aktiv  
Gammel 07-08-25, 21:37   #151
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Standard

Nei, har vel ikke antydet at det er en plikt.
Han har vært motivert for å ta lappen, så da har vi lagt til rette for det.
Nå får han et litt ufrivillig opphold på opplæring, men det får så være.
(...)

Du har ikke på noe vis antydet at det er en plikt å ha førerkort, jeg bare formulerer meg teit eller upresist innimellom.

Strå er aktiv nå  
Gammel 07-08-25, 22:11   #152
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min eldste tror jeg strøk tre ganger. Det ble bra til slutt, vi måtte bare kjøre bil hver eneste dag hjemme. Nå har han kjørt skadefritt i tre år. Den yngste mener jeg strøk en gang. Han var bare veldig, veldig nervøs.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 07-08-25, 23:33   #153
Fjols

Fjols sin avatar

Standard

Du har ikke på noe vis antydet at det er en plikt å ha førerkort, jeg bare formulerer meg teit eller upresist innimellom.

Eller så hadde jeg bare «tolkebrillene» feil på nesen.

Fjols er ikke aktiv  
Gammel 08-08-25, 01:07   #154
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg (som ikke har førerkort, og sikkert derfor legger ekstra godt merke til det) ser stadig jobbannonser med kvalifikasjonskrav "førerkort klasse B". Og da snakker jeg ikke om sjåførjobber, men type kontorjobber i det offentlige som krever at man av og til drar ut på befaringer, eller på møter, kundebesøk e.l. rundt i et fylke eller en region. Så det handler om mer enn bare praktisk innretning i hverdagen på privaten. Det handler også om karrieremuligheter, i tillegg til selvstendighet. Nettopp fordi jeg selv ikke tok lappen da det var aktuelt, og vet at jeg "klarer meg uten" her jeg bor i en større by, og derfor ikke har prioritert å gjøre det senere heller, er jeg opptatt av at mine unger skal gjøre det, nå som det er enklest å få det til. Dvs før de får barn, og før de flytter hjemmefra (selv om det toget riktignok har gått for en av dem). Jeg synes ikke de bør følge mitt eksempel akkurat på det området.

Og hvis det allerede er brukt flere titalls tusen på opplæring, ville jeg også insistert på at det siste skrittet skulle gjennomføres for at pengene ikke skulle være kastet ut vinduet.

Gammel 08-08-25, 01:29   #155
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi omstrukturerte litt i går, og han sier han skal ta litt kjøretimer i Trondheim.
For så å melde seg opp til ny oppkjøring i hjembyen her, når han kommer hjem på juleferie. Tar ikke sjansen på å kjøre opp i storby

Han gir ikke opp! Alle gode ting er 3!

Det går an å melde seg til oppkjøring i Stjørdal også, om det kan være noe. Ikke like skummelt som «storbyen» Trondheim.
Det ble en stryk her også grunnet nervøsitet og antagelig tok for lett på øving i forkant. Men det gikk til slutt, og den frihetsfølelsen det har gitt henne har vært fin å se. I tillegg til hjelpen vi får med logistikk så klart.

Gammel 08-08-25, 09:25   #156
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lappen, men kjører bil uhyre sjelden. Det kan gå måneder mellom hver gang. Men jeg kan gjøre det hvis det trengs, og de siste ukene har det vært utrolig praktisk ettersom eldste skulle flytte hjemmefra.

Jeg er usikker på om mine egne barn kommer til å skaffe seg lappen. Jeg har en egen konto hvor penger til det formålet står klart. Men ingen av dem gjør noe som helst for å faktisk komme i gang. De er 20 og blir øyeblikkelig 18. Men sånn som vi bor nå har de ikke noe behov for lappen på kort sikt. At dette kan endre seg over tid er ikke så veldig interessant akkurat nå. De synes bare at jeg maser altfor mye.

Gammel 08-08-25, 11:22   #157
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg er gift med en som ikke så poenget da han har 18.

Han tok begynte øvelseskjøring når jeg var gravid med nr 2 og tok lappen som 2 barns far. Nå i et liv med tre unger, som må kjøres hit og dit til aktiviteter i hver sin retning, våre ferier er bilbasert og i hverdagen kjører vi til hver vår jobb for å få tidsklemma til å gå opp (jeg kunne tatt buss om jeg gikk tilsammen minst like lenge som jeg bruker i bil nå, og busstider kom i tillegg, mannen måtte byttet bisdbiben retning som ikke korresponderer. I nevnte hverdag hvor noen skal kjøres til en trening nesten før middagen er ferdig spist er det svært verdifullt at vi begge har lappen. Jeg ser ikke helt hvordan det skulle gått opp ellers.
.ja, vi er bosatt på bygda hvor bussen ikke går sånn helt ofte og i alle fall ikke korresponderer dit man vil alltid (og oppmøte kl 10-11 på en søndag formiddag innebærer å ta lveldsbussen på lørdag for første buss på søndag går ikke så tidlig.

Eldste er igang med øvelseskjøring og jeg ser det ikke som aktuelt at noen av ungene skal la være, så lenge vi bor her vi bor. Det får jo busser, ja. Men ikke akkurat så ofte og fleksibelt som i en by.

Gammel 08-08-25, 11:37   #158
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldste min nærmer seg tanker om barn og øvelseskjører nå. To voksne i husholdet uten lappen vanskeliggjør vanlige ting, særlig i det landet de vurderer å bosette seg i.

Gammel 09-08-25, 12:07   #159
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Argh!

Jeg klarer ikke å vri hodet mitt rundt et symoment i kjolen jeg holder på å sy, for jeg skjønner ikke mønsterinstruksjonen.
Det blir ikke bedre av at mønsteret er klassifisert som et lett nybegynnermønster.

Shun er ikke aktiv  
Gammel 09-08-25, 15:55   #160
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Hvorfor er planlegging og utføring av familieselskap (bursdag) mitt ansvar alene? De andre skygge naturligvis banen fordi jeg blir pottesur av å stå på kjøkkenet halve lørdag og halve søndag. Ingen forstår at det må planlegges før det kan bakes og utøres, og å da ha folk rundt beina på meg som spør om de kan hjelpe til, det er faktisk mer slitsomt enn å gjøre det selv. Som at jeg er arbeidsleder for dette prosjektet? Gåsj, det var godt å få ut. Ja også vasket jeg badet mens en kake avkjølte seg. Når jeg da går tilbake til kjøkkenet, med radio, mikser som bråket, ja da finner et manneben støvsugeren jeg satte frem ved badet, og skal støvsuge mellom beina på meg. Ohmygådd.......

Det blir en lang tur på en kort kai etterpå, ja.

Fintdethei! er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:26.