|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er dette ironi?
Helt enig i dette.
Men det er vel ingen som sier at det er rart? Tvert i mot, diskusjonen startet jo med at Input mente det var oppsiktsvekkende om man ikke smurte andres barn når man først var i gang.
|
|
|
#102 |
|
Glamorøs
|
På meg virker det som Lille meg syns det er rart å spørre før man gjør noe.
Jeg er også vant til at man bidrar og tar i et tak der man ser det trengs når man er sammen, samt at man snakker sammen slik at der det er naturlig så spør man om det trengs at man smører, skifter, pusser osv. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i Inputs formulering. Jeg har for eksempel en søster som går mer på klassisk konsert enn meg. Hun har tatt med Hiawata noen ganger. Selvsagt er det fordi hun selv syns det er gøy og fordi hun vil ha en relasjon til Hiawata. Samtidig er jeg takknemlig, syns det er en hyggelig bonus og utrykker dette overfor henne. Sånn er en smidig relasjon i min omkrets.
|
|
|
#103 |
|
Leser
|
Ok - mulig jeg har lest litt fort og misset noe. Har vært så varmt at kanskje halve hjernen min har smeltet?
|
|
|
#105 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er dette ironi?Etter snart åtte år som pedagog og nå styrer i barnehage, ser jeg tydelige endringer både hos barn og foreldre. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Er dette ironi?Først skriver du dette i et innlegg:
Før du rett etterpå skriver dette:
|
|
|
#107 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Jeg klarer ikke for mitt bare liv å se at dette er i motsetning til det jeg oppfatter at Input står for. Kanskje jeg har fått hetestikk, her jeg sitter inne i 28 graders varme (skal det ALDRI bli kaldere?).
|
|
|
#108 |
|
Leser
|
Er blitt litt kaldere, nå da!
Jeg også synes det er dette Input sier. Andre ord, andre formuleringer, men samme innhold. Viktig å skape en landsby. FP er jo min digitale landsby
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 26-07-25 kl 14:05. Årsak: skrivefeil |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Er dette ironi?Det kommer jo litt an på hvordan man vil ha hverdagen og. Jeg har alltid ønsket å legge opp slik at det gikk rundt med levering, henting, aktiviteter, og til dels lav liste på hus og hage. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Er dette ironi?Jeg kommer sent til festen her, men er veldig glad for at store deler av familien fungerer som landsbyen til Input og andre. Vi ferierer av og til sammen og bidrar der vi kan og ønsker, noen liker å stå opp tidlig, andre er resere på kjøkkenet, mens andre igjen har masse overskudd til å spille spill med ungene. Det er både lov å spørre om hjelp og å smøre noen ekstra skiver med pålegg, eller unger med solkrem. Jeg skulle gjerne vært tettere på og hjulpet mer til i en annen gren av familien, men der må ting liksom være helt avklart og "riktig", eller de er redd for å være til bry. Det er synd, for jeg tror at den "barnevakttiden" som vi innimellom bruker på yngre tantebarn gir en viktig og god relasjon. Jeg jobber med å lære meg at vi er forskjellige og har ulikt behov for kontroll. Men jeg er nok så sikker på at den kontrollen er kime til mye slit.
|
|
|
#111 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er dette ironi?Jeg liker også å henge landsbyfamilie, og smører unger og brødskiver, henger med dem som er der, er glad for de som både oppdrar, forer og oppdrar mine (eller, de er på det nærmeste ferdig oppdratt nå.
|
|
|
#112 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Er dette ironi?For meg har det ikke noe kontroll å gjøre. Sist redigert av Bokormen : 31-07-25 kl 13:23. Årsak: Ikke M2, nei |
|
|
|
|
|
#113 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Er dette ironi?Jeg liker også flokk-landsby-gjengen. Og at min lille nevø som jeg bare ser noen ganger i året stolte nok på meg til å dra meg rundt hele Hunderfossen på jakt etter sine eldre søskenbarn. En liten hånd i min. Kjekt det.
|
|
|
#114 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Er dette ironi?Jeg tror jeg gir opp både kronikken og diskusjonen i tråden, det ble for komplisert for meg. Men jeg kan jo røpe at vi fikk tre barn før barnehageplass ble en selvfølge. Så det var noen år hvor vi og venner byttet unger i ferier og hvor feriene til de voksne ikke helt samsvarte. Men gøy var det. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Er dette ironi?Jeg er tilbake på jobb, og har snakket med en del småbarnsforeldre om denne kronikken og debatten. Tilbakemeldingene varierer selvsagt, men flere sier at det har vært slitsomt. Men alle jeg har snakket med har samtidig sagt noe om at "det er sånn det må bli noen år nå". Og synes derfor at det har vært en fin ferie ... og så er de litt glade over å være tilbake på jobb. Særlig nå i juli hvor det er så rolig her.
|
|
|
|
#116 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Sv: Er dette ironi?Jeg har hatt ferie med barn, på deres premisser, stort sett hvert år og har syntes at det har vært slitsomt av ulike grunner og at det har vært deilig å levere dem i barnehagen og gå på jobb når ferien har vært ferdig. Tror det kommer av at jeg har tre barn i ganske lik alder, som gjør at de er i samme fase alle sammen og da blir det ganske intenst. Uansett om det er at de elsker mamman sin eller noe annet så er de så mange at det blir mye å håndtere. For mye av en god ting er også.....for mye
|
|
|
#117 |
|
Fortynnet
|
Sv: Er dette ironi?Alle kan vel være enige om at ferie med småbarn er noe helt annet enn ferie uten ansvar for barn. Og det kan helt klart være slitsomt med tidlig opp og ikke bare idyll hele tiden. Men om man velger å få flere små barn (ofte med veldig kort mellomrom) så er det jo det som er livet noen år. De fleste småbarn våkner tidlig, og det er veldig mange ting som skal erfares og mange følelser som skal uttrykkes. Å lære å vente på tur og stå i kø er det mange voksne som ikke er gode på, så at barnehagen alene gis ansvar for at dette skal være innlært i 2-4-årsdalder er litt mye forlangt. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Våre to kranglet seg gjennom hele barndommen og ungdommen, og det var nok det som faktisk VAR slitsomt med å ha barn. Evig krangel. Non stop. Kjenner jeg blir sliten bare av å snakke om det, selv om dette er et forlengst tilbakelagt kapittel nå, og de har en god relasjon. Heldigvis. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Å ja, gudbedre. Husker nesten jeg begynte å gråte en gang jeg hørte om naboer som hadde så avslappende ferie fordi barna lekte så fint sammen. Mens mine ikke kunne sitte ved siden av hverandre eller ta en liten tur i svømmebassenget en gang, uten skriking og hyling som plaget alle rundt. Jeg tror faktisk de ALDRI har lekt sammen eller funnet på noe annet hyggelig sammen. Og når de ikke kranglet med hverandre, så kranglet ihvertfall den ene av dem med oss voksne. Og utenom dette; "hyggelig idyll" fordi voksne var hardt påkoblet og i aktivitet med begge eller hvert sitt barn. Utenom å lage mat, følge på do og passe på sikkerhet. I tillegg til at begge spratt opp i 06-tiden, mens jeg er evig C-menneske som fremdeles gjerne sover til kl 12. Takk og lov for besteforeldre som i ny og ne stod opp tidlig på ferie! Sånn vil jeg også bli.
|
|
|
#120 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er dette ironi?Krangling vs ikke krangling er to helt ulike verdener.
|
![]() |
|
|