|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#82 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er dette ironi?Selvsagt er det et foreldreansvar å beskytte sine egne barn mot sola. Hva er det ellers, et samfunnsansvar? Det er likevel både vanlig og naturlig at besteforeldre smører barna selv om foreldrene er tilstede, men det er fortsatt foreldrenes ansvar at det blir gjort.
![]() |
#83 |
Leser
|
![]() Sv: Er dette ironi?
Jeg synes det er en nedrig måte å diskutere på, når andre i diskusjonen stemples.
![]() |
#84 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Er dette ironi?Jeg ville aldri verken smurt solkrem, pusse tenner, vasket hår eller gjort andre oppgaver uten å spørre først om det var ønskelig. Hvis noen hadde tenkt at det var en selvfølge at jeg gjorde slik når foreldrene var til stede uten at det var avtalt, ville det fort blitt misforståelser og kanskje misnøye. Jeg ville nok opplevd det som at jeg tok meg til rette, hvis jeg ikke hadde avklart med foreldrene at jeg skulle gjøre disse tingene. Jeg vil ikke at det skal oppleves som om jeg korrigerer eller tar meg til rette hvis jeg gjør slike ting helt ubedt.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Leser
|
Hvis jeg var på ferie med noen, barna var oppe, men foreldre sov så hadde jeg nok gitt de mat og smurt de med solkrem. Hadde ikke vasket de eller pusset tenner. (Jeg argumenerer ikke imot deg, jeg bare "fyller på"
![]() |
#87 |
Panzerekstremfeminist
|
Jeg er enig med påfyllet ditt. Jeg er ofte den som står opp først når familien er på hytta, og serverer gjerne den yngste generasjonen både frokost og veldig god underholdning.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Leser
|
Jeg synes motbør er noe annet enn å tillegge den man snakker med negative egenskaper.
![]() |
#90 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Er dette ironi?Jeg synes det er absurd å forvente at andre voksenpersoner tar sånne jobber uten å spørre. Jeg kunne kanskje bedt mine foreldre om å smøre ungene mine, men jeg får fremdeles stikk fra min søster om den gangen ungene mine var små og ba henne smøre dem. Jeg synes det er min jobb å smøre mine egne unger, og jeg ville aldri smurt andres barn uten å bli bedt om det. Sist redigert av Hyacinth : 25-07-25 kl 19:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Er dette ironi?Jeg er helt med på teorien om "laget rundt barnet", som vi er pålagt i jobbe etter i min jobb, men det er absolutt en bonus i mine øyne om andre hadde stått opp med mitt barn.
![]() |
#92 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Er dette ironi?Det har i alle fall vært en bonus for meg i mange år at ungen kunne stå opp på ferie og kose seg med bestemor. Som absolutt også ga ungene og henne en senstedig relasjon og gjensidig glede. Og meg, som slapp å stå opp så tidlig.
![]() |
#93 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Er dette ironi?Jeg skjønner hva Input sier. Jeg hadde hele flokken her for et par uker siden, med folk fra 3 til 89 år, på en dag med mer enn 30 grader. Tanten gikk rundt med solkremen og smurte alle, den amerikanske onkelen var drikkeansvarlig og sørget for at alle hadde kald drikke til en hver tid, svigersønnen var pølsesjef og døtrene lå under parasollen og nøt at storfamilien servet barna og hverandre, i lag. Det var et deilig virvar av masse folk som tok et kollektivt ansvar for at alle hadde det de skulle og trengte.
I'm happy, hope you're happy too Sist redigert av Nextlife : 25-07-25 kl 23:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Det var kanskje litt feil skrevet. Men det er mer mas fra barnehagen nå. Er også mer for barnehagen nå enn bare år tilbake. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: Er dette ironi?Jeg elsker unger og er et A-menneske. Så om jeg sover på et sted hvor unger til venner eller familie også sover, så har jeg ingen problemer med å stå opp med ungene. Hvorfor skulle jeg ikke det hvis jeg har overskudd og mulighet til det?
![]() |
#96 |
maler
|
![]() Sv: Er dette ironi?Internet kom vel i 1994-1995 og litt seinere som allemannseie? Og så kom sosiale medier i nåværende form noe seinere. Klart det påvirker mye, også her. Man ser det man ikke ellers hadde sett, man har tilgang på både god og dårlig informasjon på ingen tid og det diskuteres i bobler. Det kreves en del modenhet og bevissthet for å ikke ta inn alt man eksponeres for. Skolen gjør en god jobb der, jeg kan ikke huske at vi ble eksponert for kildekritikk på barneskolen. Da var man mer heldige om foreldrene eide et leksikon.
![]() |
#97 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: Er dette ironi?Det er mange grøfter å falle i. Jeg kjenner til en alenemor som aldri kan gjøre noen form for hus- og hjem-arbeid når hun er sammen med ungen sin (som nå er fire år). Så den ungen er svært vant til å alltid bli "oppvartet" og krever at den som passer ham er 100 % tilstede og gjør ting som ungen vil. Ikke snakk om å ta en kopp kaffe mens ungen leker alene på gulvet der, nei. Ikke noe klesvask eller å sette sammen et IKEA-møbel heller.
![]() |
#98 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Er dette ironi?Jeg er enig med Katta, altså. Og nå som mor til voksne unger låner jeg jo bort solkrem til andre unge voksne/kjærester osv. Også med trenden på at barn er et prosjekt som er utenfor dagliglivet på et vis. Det er jo slik at vi nå ser på barn og barndom som noe med egenverdi, ikke bare noe man er i påvente av å bli voksen. Det er jo en bra ting at barn har mer medvikning på ting rundt seg og mer rettigheter. Men det var den grøften da. Jeg har faktisk to venninner som ikke kan møtes noe særlig i sommerferien [i]i tilfelle[i] deres voksne barn vil finne på noe. Det synes jeg er helt vanvittig! Det ene "barnet" er 25 år gammel. Det er jo fordi denne unge voksne studerer et annet sted, og nå er hjemme for sommerferien, men altså.
![]() |
#99 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Er dette ironi?Jeg tenker dette - som mye annet - løses med to standarder. En for hva man forventer av andre og en for hva man faktisk giør og ønsker å gjøre selv. Altså litt høyere forventninger til seg selv enn til andre. Jeg forventer ikke at noen andre skal bidra med noe til våre barn, men jeg ønsker selv å bidra for andres. Da blir jeg aldri skuffet, blir positivt overrasket hvis noen gjør noe for dem og håper jeg positivt overrasker andre ved å hjelpe dem. Hvis alle tenker sånn, så blir det et veldig hyggelig miljø å være i.
![]() |
#100 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er dette ironi?Noe kan jo både være relasjonsbygging og avlastning. Det er jo ikke sånn at om en handlig har én funksjon for den ene parten, så mister den all mulighet til å være noe for den andre, liksom.
![]() |
|
|