|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Er dette ironi?Jeg har lest denne artikkelen på nrk: https://www.nrk.no/ytring/sommer-med...ser-1.17487999
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er dette ironi?Skjer ikke dette hvert år da? At avisene trykker kronikker skrevet av foreldre, som handler om hvor dritt ferie med barn er?
![]() |
![]() |
#4 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er dette ironi?Har du lest motsvaret:
![]() |
#5 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Er dette ironi?Ja den der leste jeg også, og ble egentlig ganske flau på innsenders vegne. Jeg er god på ironi, og klarte ikke helt å fange den ironien i det leserinnlegget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Er dette ironi?Et slags skråblikk?
![]() |
#7 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Er dette ironi?Tjorven: Jeg leste det også og var usikker.
![]() |
#8 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Er dette ironi?Ingen av innleggene virker å være ironi synes jeg. Personlig mener jeg begge er sutrete og virkelighetsfjerne. Hvem har hovedansvar for mine barn? Jo det er oss foreldre. Ønsker man mest mulig problemfrihet i ferier og hverdager og helger må man jo lære ungene å få til en del ting selv. Det tar tid og av og til gir det frustrasjon. Orker man ikke bidra til egne barns oppdragelse bør man kanskje tenke over om å skaffe barn er en god idé for dem selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er dette ironi?Kan ikke tenke meg det er ironi.
![]() |
#11 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Er dette ironi?Jøss, jeg trodde ikke jeg skulle få så mange fordommer bekreftet på en gang. Det virker ikke ironisk.
![]() |
#12 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er dette ironi?Det er jo ganske vanlig at folk overvurderer hvor mye de skal få gjort i ferien og hvor flott det skal være og hvor mye deilig sammen-tid man skal få. Og med småbarn blir sånt ekstra vanskelig, både fordi situasjonen er så ny, så det er ekstra vanskelig å se for seg hvordan det skal bli, og fordi man er sånn ekstra sliten, og fordi småbarn naturligvis på ingen måte tar noe ansvar for hvordan resten av familien har det, noe man jo kan forvente av partner.
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er dette ironi?Takk. Jeg begynner til tider å betvile mine evner til å forstå ironi. Og syntes denne var såpass langt ute at jeg ble veldig usikker.
![]() |
![]() |
#15 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Er dette ironi?Eg trur heile nøkkelen til å forstå innlegg av denne typen er setninga:
Kven har lova kva? Eg trur kanskje dagens unge foreldre, som har vekse opp med kombinasjonen sosiale medier-idyll og curling-foreldre har litt urealistiske forventningar til voksenlivet. Det er ein sak i media nå om møtet med arbeidslivet og. Og innlegg som dette blir eit symptom på eit samfunn som ikkje har klart å førebue mange barn, ungdom og unge voksne på at livet kan vere mangesidig.
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: Er dette ironi?Merkelig skrevet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
TittelTøs
|
![]() Sv: Er dette ironi?
Dette opplever jeg også til daglig. Jeg jobber i et ungt miljø og jeg blir så til de grader oppgitt innimellom over det jeg i beste fall kan kalle "bortskjemt".
![]() |
#18 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Er dette ironi?Min erfaring fra jobb i skolen er at enkelte ser på skolen som en tjeneste som har hovedansvaret for barna deres og oppdragelsen. Gjerne med ganske høye forventninger om hva som skal oppnås, uten at dette kombineres med innsats hjemme som støtter opp. Da er det kanskje ikke så rart at feriene blir krevende når man ikke har et godt grunnlag, barna er ute av vante rutiner og man har ansvar for dem 24/7. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Er dette ironi?Sett med ekstremt vennlige brilleglass kan det muligens leses som et "vi trenger flere ressurser og høyere bemanning i barnehagen"-innlegg, og det er jo evig sant. Dog et veldig spesielt virkemiddel å bruke "fordi noen andre må lære barna mine å stå i kø og dotrening" som hovedargumentasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Er dette ironi?Jeg har heller aldri skjønt meg på denne sutringa. Jeg har aldri syntes ferienene med små barn var så forferdelige. Og vi hadde da heller ikke uvanlig enkle barn, vi hadde tvillinger, så stort sett to på en gang med de behovene hun snakker om, og med storesøster som var alt annet enn enkel i perioder. Jeg syntes hverdagen var krevende, med jobb og barnehage og henting, handling, matlaging og logistikk, mens feriene var deilige. I hverdagen fikk vi samværet med slitne, trøtte barn, når vi selv var slitne etter jobb, noen få timer om dagen. Mens barnehagen fikk den opplagte delen. Så i feriene ville jeg jo være mest mulig sammen med ungene, ikke ha "fri" fra dem. Men det er jo generelt slitsomt å ha småbarn da, enten det er hverdag eller ferie, det er jo noe alle vet. Man må jo legge opp feriene deretter, og tilpasse til situasonen man er i.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : I dag kl 09:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|