|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy
![]() |
Visningsmåter
![]() |
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Ulik melk – ulikt melkeskumEr det andre enn oss (mannen og meg) som opplever at noen typer melk lager dårligere melkeskum enn andre? Vi har for eksempel opplevd i årevis at Q-melk ikke fungerer til melkeskum, vi må kjøpe Tine. Og enkelte ganger funker ikke Tine heller. I det siste har det vært dårlige greier. Det som skjer, helt konkret, er at skummet får litt for store og «tynne» bobler, slik at det kollapser når man heller det over kaffen. Sist redigert av Hyacinth : 29-05-25 kl 09:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Ulik melk – ulikt melkeskumJepp. Mellommelka er det beste alternativet. Egentlig gir H-melk best melkeskum, men det orker jeg ikke drikke, så det utgår.
![]() |
![]() |
#3 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Ulik melk – ulikt melkeskumFetere melk gir bedre skum, mellommelk har 2% fett og gjør nytten hvis økologisk h-melk fra Rørosmeieriet med 4% fett eller mer blir for fet.
![]() |
#4 |
can-jur
|
![]() Sv: Ulik melk – ulikt melkeskumDet kan nok handle om kvaliteten på melka.
![]() |
![]() |
#5 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Ulik melk – ulikt melkeskumLaktosefri melk gir bedre skum. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Ulik melk – ulikt melkeskum
![]() |
#8 |
Kontrollfrik
Jeg mener ulike produsenter, men samme fettinnhold. (Og nå i det siste altså også samme melk som vi alltid har brukt.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
kamerat
|
![]() Sv: Ulik melk – ulikt melkeskumVi merker at det er lettest å lage bra melkeskum med nykjøpt melk, jo eldre den blir, jo vanskeligere blir det å lage stivt skum. (H-melk er best, ingen protest.)
![]() |
#10 |
Hertuginne
|
Samme er erfaringen herfra. Jo eldre melka blir, selv om den er langt fra best-før-dato jo vanskeligere blir det å få skum på den. Jeg synes ikke det er så stor forskjell på Q-meireriene og Tine på akkurat dette. Og H-melk er best, men det kjøper innkjøpsansvarlig (dvs. mannen) så sjelden, så hos oss går det mest i lettmelk.
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Ulik melk – ulikt melkeskumErfarer også variasjon jeg ikke klarer å systematisere og ble mye klokere av det floksa skrev.
![]() |
#12 |
Øyboer
![]() Sv: Ulik melk – ulikt melkeskumYt proteinmelk gir veldig stivt skum uten fett. Mens den melken som var en periode med annet for til kuene som skulle være miljøvennlig var totalt umulig å bruke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Ulik melk – ulikt melkeskumJeg liker best å bruke skummet melk til melkeskum, og har også oppdaget at Q-melk ikke fungerer. Men Tine har også sine variasjoner, skummet kan bli veldig forskjellig også med den. Jeg har elektrisk melkeskummer, og den gjør vel det samme hver gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ulik melk – ulikt melkeskumEkstra lett melk fungerer best, og jo ferskere jo bedre! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Ulik melk – ulikt melkeskumFunker skummet melk, altså? Og ekstra lett? Her i huset brukes det ikke så mye melk, det er kun én melkedrikker i huset, og ellers går det noen skvetter til kaffe og evt melk i matlaging. Så vi kjøper kun én type melk, og det er den rosa fra Tine. Den har vel 1 eller kanskje 1,5% fett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Ulik melk – ulikt melkeskumJeg liker det stive skummet som det blir av skummet melk, og syns det blir mer fett og slapt med lettmelk og helmelk. Det blir et lett og stivt skum øverst og litt melk under som bare er varm, jeg syns det til sammen er perfekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
can-jur
|
![]() Sv: Ulik melk – ulikt melkeskumJeg kan jo komme med flere fun facts
![]() |
![]() |
#19 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Ulik melk – ulikt melkeskumMelken var helt fin i dag. Samme kartong. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Ulik melk – ulikt melkeskumMannen og jeg snakket om dette nå mens vi drakk kaffe. Og han sier at han ofte opplever at melka lager bedre skum når kartongen er nyåpnet. Det kan jo rime med det noen sa her om ny vs eldre melk. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|