|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#281 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Grønland er jo avhengig av NOEN. Det de har som er attraktivt er beliggenheten. Ellers er de avhengige av overføringer. Og om usa kan gi dem mer enn det Danmark kan - fordi de er viktigere for usa enn for Danmark - hvem vet. Det er jo i aller høyeste grad blandede følelser for Danmark, på Grønland, pga. historien som koloni.
![]() |
#282 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)
Og naturressurser.
![]() |
#283 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Det er kanskje ikke umulig at det finnes en deal med nok penger i til at danskene blir glade for å slippe mer utgifter, grønlenderne får noe de vil ha, og amerikanerne får fri adgang til å bygge alt de vil av militær infrastruktur. Og noe slags staselig bånd til Danmark og kongen eller noe, a la commonwealth.
![]() |
#284 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)..og øya døpes om til IceX?
![]() |
#285 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Det tror jeg også. Men jeg tror ikke det staselige båndet til danskene er ønskelig. Verken for Grønland eller Danmark.
![]() |
#286 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Jeg vet ikke helt nok om det, sveipet innom er program om kongebesøk på Grønland fra i sommer, og der var det ikke måte på hvor stas det liksom var, men det bar ikke så rent lite preg av å være et propagandadokument, så hvem vet.
![]() |
#287 |
|
Om amerikanerne får fri tilgang til å bygge militær infrastruktur vet jeg om en russer som blir ganske muggen. Og et par kinesere også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)De grønlandske myndighetene har vel vedtatt at Grønland ikke skal militariseres videre (de ville helst avmilitarisere) og de skal vel stemme om løsrivelse neste år. Noe de er i sin fulle rett til. De får bare en økonomisk utfordring, så de blir avhengige av at noen vil betale for ressurser og/eller plassering.
![]() |
#289 |
Leser
|
Hvis AP ditcher Støre for Brenna, så tror jeg faktisk at jeg griner litt.
![]() |
#290 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)"Debatten" på NRK var veldig god, anbefaler å se den: https://www.nrk.no/urix/_debatten__-...sa_-1.17199846 (Kilde: youtube.com) evt kan man se dokumentaren om bandet og bevegelsen: (Kilde: youtube.com)
Litjtausa 06. Lille skatt 07 Sist redigert av gajamor : 12-01-25 kl 19:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
Travelt opptatt
|
Det var atomvåpen på Grønland under den kalde krigen. Danmark visste om det, og løy til grønlenderne. Etter at de hadde tvangsflyttet dem og hindret tilgang til jaktområdene for å etablere den amerikanske militærbasen. https://en.wikipedia.org/wiki/1968_T...ase_B-52_crash
![]() |
#292 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Denne kommentaren (og illustrasjonen) av Christina Pletten likte jeg veldig godt
![]() |
#293 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Jeg leser alt for mye amerikanske nyheter om dagen, og jeg skjønner ikke hvor dette skal ende, rett og slett.
![]() |
#294 |
kamerat
|
![]() |
#296 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Jepp!
![]() |
#297 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Jeg henger ikke helt med på hvordan det politiske systemet i USA er bygd opp, men nå vil Musk stenge ned USAID som er finansisert av Kongressen? Dvs at da må det vel være Kongressen som bestemmer her, eller kan presidenten bare gjøre som han vil?
![]() |
#298 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Og hvordan kan de permittere ansatte som har fulgt arbeidsinstruks med å ikke gi ut gradert informasjon til noen som ikke er klarert til å motta det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Det er vel hele poenget. Beordre noe skikkelige ansatte ikke vil eller kan utføre og så spark dem og ansett noen nikkedukker som er omtrent like slemme, sure og uvitende som dem selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Når verdens mektigste land er på vei mot en god, gammeldags bananrepublikk er det greit at regjeringa her hjemme topper laget, i det minste.
![]() |
|
|