Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd #20

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-25, 09:37   #881
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gruffetråd #20

Middag er blitt kjedelig når det stort sett bare er jentungen og meg hjemme. Det blir altfor ofte lettvintløsninger.

Halebeinet mitt roper, halvannen uke etter at jeg ramla så det sang. Fy søren så vondt det er, men ikke noe å gjøre med, annet enn å vente det av seg.

Kaija er ikke aktiv  
Gammel 29-01-25, 09:45   #882
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker å lage middag- men jeg hater å tørke støv og vaske og sånn. Heldigvis er mannen min flink til å gjøre det.

gnuri er ikke aktiv  
Gammel 29-01-25, 09:55   #883
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Jeg liker å lage middag- men jeg hater å tørke støv og vaske og sånn. Heldigvis er mannen min flink til å gjøre det.

Støvtørking, vasking, og vedikehold generelt, og ikke minst alt som har med oppussing og renovasjon å gjøre ... Hater det virkelig. Hadde det ikke vært for mannen hadde huset vårt forfalt fullstendig.

Gammel 29-01-25, 10:21   #884
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Støvtørking, vasking, og vedikehold generelt, og ikke minst alt som har med oppussing og renovasjon å gjøre ... Hater det virkelig. Hadde det ikke vært for mannen hadde huset vårt forfalt fullstendig.

Enig! Jeg har ikke noe i mot å lage mat, rydde og vaske klær. Men alt ellers er helt drepen. Jeg blir aggressiv av å holde i en vaskefille, og jeg kan knapt slå i en spiker. Men så er det dog også litt forfallent hjemme hos oss. Vi skal pusse opp, men har outsourcet valg av farger, gulv og stæsj til konsulenter.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv  
Gammel 29-01-25, 10:24   #885
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg drømmer om å bli valgt ut til et sånt konsept, hvor designere og håndtverkere gjør all jobben og bestemmer alt, mens jeg blir sendt på ferie så lenge, og kommer hjem når alt er ferdig.

Gammel 29-01-25, 10:53   #886
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg drømmer om å bli valgt ut til et sånt konsept, hvor designere og håndtverkere gjør all jobben og bestemmer alt, mens jeg blir sendt på ferie så lenge, og kommer hjem når alt er ferdig.

Jeg også! De må gjerne rydde, kaste og organisere alt også.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 29-01-25, 10:57   #887
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Vi skal pusse opp, men har outsourcet valg av farger, gulv og stæsj til konsulenter.

Sporty og modig! Det kunne jeg aldri gjort. Jeg hadde vært livredd for å hate resultatet. Jeg måtte som et minimum kunne velge farger de aldri fikk bruke (grått, svart, beige eller brunt....), men selv da hadde jeg nok ikke stolt på at det ble noe jeg liker.

Gammel 29-01-25, 10:58   #888
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Sporty og modig! Det kunne jeg aldri gjort. Jeg hadde vært livredd for å hate resultatet.

De var på befaring og kom med forslag der, og så hadde vi et møte etterpå hvor vi gikk gjennom valgene deres, så det er ikke slik at vi ikke aner hva det er vi har sagt ja til.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv  
Gammel 29-01-25, 11:06   #889
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sporty og modig! Det kunne jeg aldri gjort. Jeg hadde vært livredd for å hate resultatet. Jeg måtte som et minimum kunne velge farger de aldri fikk bruke (grått, svart, beige eller brunt....), men selv da hadde jeg nok ikke stolt på at det ble noe jeg liker.

Jeg har NULL estetisk sans og kunne gjerne gjort det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 29-01-25, 11:15   #890
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

De var på befaring og kom med forslag der, og så hadde vi et møte etterpå hvor vi gikk gjennom valgene deres, så det er ikke slik at vi ikke aner hva det er vi har sagt ja til.

Ja, da skjønner jeg bedre. Carte blanche blir liksom noe annet.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg har NULL estetisk sans og kunne gjerne gjort det.

Men jeg antar at du likevel har en formening om hva du liker? Eller tenker du at du kan like nærmest hva som helst?

Gammel 29-01-25, 11:34   #891
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har noen til jeg IKKE liker, men… Vi pusset opp badet for litt over ett år siden, og da var det viktig for meg å unngå hvite fliser fordi jeg ikke orker institusjonsbad. Men utover det hadde jeg ingen anelse og vi fikk heldigvis god hjelp av «person som var ansatt for å hjelpe».

Hjemmet vår bærer veldig preg av at vi er sånn begge to. Vi har tilnærmet ingen planter eller pynteting (eller bilder på vegger) og der folk har sånt, har vi aviser, lego, tegnesaker, bøker og annet rot.

Input er ikke aktiv  
Gammel 29-01-25, 11:41   #892
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Ja, jeg skjønner. Hjelp er veldig fint, det var mer tanken på at noen skulle få helt frie hender jeg ikke helt klarte å venne meg til for min egen del. Ellers er vi helt like når det gjelder hvite fliser og institusjonsfølelse. Bad med hvite fliser gir meg umiddelbart en uggen følelse som tar meg rett tilbake til alle sykehusopphold.

Gammel 29-01-25, 11:53   #893
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Jeg har klokketro på utdannete designeres kompetanse, og tenker at hvis det haddde vært en erfaren og dyktig designer ville det aller første denne gjorde vært å kartlegge huset, snakke med oss, og finne ut hva slags folk vi var og hvilken smak vi hadde. Designeren ville sett hva slags farger som går igjen (mye natur, både i tekstiler og andre materialer, duse eller varme farger), hva vi absolutt ikke har (kalde farger, glass og metall, svart skinn, syntetiske tekstiler etc), at personlige og unike ting er viktigere enn ikoniske designvarer, koselig framfor stilrent ... For det er jo ikke slik at huset er helt tilfeldig innredt, jeg har jo stort sett ting jeg liker, ting jeg absolutt ikke liker har jeg heller ikke i hus. Så ut fra det ville vi sannsynligvis endt opp med noe som både var funksjonelt, smakfullt og personlig, men som vi kanskje ikke hadde kommet på selv.

Gammel 29-01-25, 12:48   #894
Input

Input sin avatar

Standard

Ja, jeg skjønner. Hjelp er veldig fint, det var mer tanken på at noen skulle få helt frie hender jeg ikke helt klarte å venne meg til for min egen del. Ellers er vi helt like når det gjelder hvite fliser og institusjonsfølelse. Bad med hvite fliser gir meg umiddelbart en uggen følelse som tar meg rett tilbake til alle sykehusopphold.

I praksis var det jo frie hender hun fikk, bortsett fra det med hvite fliser. Jeg hadde ingen evne til å forestille meg resultatet, uansett. Vi hadde en lang samtale med henne, der hun spurte om behov og ønsker, men vi hadde veldig lite å komme med. Vi følte oss ganske dumme. Men hun var veldig flink til å skjønne hva som var viktig for oss, men som vi ikke hadde skjønt selv, og vi er veldig fornøyde med resultatet. Når vi nå vurderer å bygge hus, kommer vi nok til å bare gjenskape det badet vi har her.

Input er ikke aktiv  
Gammel 29-01-25, 13:05   #895
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Nei, det tror jeg ikke. Jeg tror derimot at mange ikke helt har fått med seg de nye (dvs for noen år siden) definisjonene av fare, som er ulike rundtom i landet avhangig av type vær, befolkningstetthet og natur. Farevarsel betyr ikke nødvendigvis at noe ER farlig. Mulig det rett og slett burde hete noe annet.

https://hjelp.yr.no/hc/no/articles/3...5-farevarslene

Det har jeg også tenkt på. Det virker som folk ikke tar det for hva det er, et varsel om en viss mengde snø (eller hva det måtte være varselet er for). Kanskje det bare skulle hete f.eks. "gult varsel for snø" eller "snø gult nivå" eller noe sånt.

Edit: ser jo nå at jeg er ca 50 innlegg etter at dette var et avsluttet tema!

Sist redigert av banana : 29-01-25 kl 13:13.
banana er ikke aktiv  
Gammel 29-01-25, 13:08   #896
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Det har jeg også tenkt på. Det virker som folk ikke tar det for hva det er, et varsel om en viss mengde snø (eller hva det måtte være varselet er for). Kanskje det bare skulle hete f.eks. "gult varsel for snø" eller "snø gult nivå" eller noe sånt.

Må ikke forveksles med varsel om å ikke spise gul snø.

Gammel 29-01-25, 14:27   #897
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Må ikke forveksles med varsel om å ikke spise gul snø.

Isprinsessen er ikke aktiv  
Gammel 29-01-25, 14:31   #898
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Edit: ser jo nå at jeg er ca 50 innlegg etter at dette var et avsluttet tema!

Det står jo i det vanlige værvarselet at det kommer nedbør, og for meg er det helt utenkelig at 10-15 cm på en dag fører til store problemer i trafikken etc. Ja en må ta hensyn, men ikke behov for ekstra varsel. Men har nå erfart gjennom dere og media at det faktisk er behov for ekstra varsel når det kommer snø. Og da er vi på vei mot amerikanske tilstander om 10-15 cm skaper store trafikale problemer. Jeg sier ikke at vi er der men på vei mot.
Jeg tenker det er litt upraktisk at i vinterlandet Norge har vi kollektivtransport som kneler så fort mot noe som kan komme temmelig ofte i løpet av en vinter.

Gammel 29-01-25, 14:48   #899
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Men har nå erfart gjennom dere og media at det faktisk er behov for ekstra varsel når det kommer snø. Og da er vi på vei mot amerikanske tilstander om 10-15 cm skaper store trafikale problemer. Jeg sier ikke at vi er der men på vei mot.
Jeg tenker det er litt upraktisk at i vinterlandet Norge har vi kollektivtransport som kneler så fort mot noe som kan komme temmelig ofte i løpet av en vinter.

Jeg vet ikke om det har så mye med amerikanske tilstander å gjøre. Jeg vil tro at det spiller inn at i Oslo er folketallet økt med 60 % siden 90-tallet, altså en mye mer tettbefolket by og det som følger med av flere biler på veiene, flere busser osv. Befolkningsveksten i Stor-Oslo er sikkert minst like stor. Og så har jo tidene forandret seg, vi får mer tilgang på informasjon. Og da er jo et varslingssystem for «vær som kan påvirke hverdagen din» ikke akkurat en groundbreaking nyinnføring. Det har ingenting med hysteri eller idioti å gjøre. Jeg synes i grunn det er en praktisk innretning for å få hjulene i samfunnet til å gli litt lettere. Og forundres stort over at det oppleves som provoserende eller idiotisk for mange.

Pepper Lemon er ikke aktiv  
Gammel 29-01-25, 14:59   #900
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jeg vet ikke om det har så mye med amerikanske tilstander å gjøre. Jeg vil tro at det spiller inn at i Oslo er folketallet økt med 60 % siden 90-tallet, altså en mye mer tettbefolket by og det som følger med av flere biler på veiene, flere busser osv. Befolkningsveksten i Stor-Oslo er sikkert minst like stor. Og så har jo tidene forandret seg, vi får mer tilgang på informasjon. Og da er jo et varslingssystem for «vær som kan påvirke hverdagen din» ikke akkurat en groundbreaking nyinnføring. Det har ingenting med hysteri eller idioti å gjøre. Jeg synes i grunn det er en praktisk innretning for å få hjulene i samfunnet til å gli litt lettere. Og forundres stort over at det oppleves som provoserende eller idiotisk for mange.

Må jo lov å være overrasket over noe eller synes noe er merkelig uten å kalle det hysteri/idioti/provoserende/idiotisk. Spesielt når de fleste steder det ikke lees på et øyelokk over samme værvarsel.
Amerikanske tilstander skulle jeg nok forklart men at trafikken stopper opp, elevene er hjemme fra skolen når det snør tenkte jeg på.

Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:17.