|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshow
Jo, men jeg ser ikke at Mette Marit har utgjort en større risiko for kongehuset enn dem som allerede var i det. Hun og Haakon Magnus vanket i samme kretser, og omtrent alle som var på byen i Oslo og Kristiansand i samme periode hadde samme omgangskrets. Tipper (vet) det har blitt både sykepleiere, leger, journalister og jurister av noen av dem.
Vi er uenige i at de har særlig makt til å påvirke det politiske systemet. Alt det andre kan medlemmer som allerede er født inn i systemet like gjerne havne utfor, og vi har sikkerhetsnett som kan ta tak i det om det skulle skje.
![]() |
#122 |
Leser
|
Ja, teoretisk sett er det vel mulig å være i familie med kongen uten å være en del av Kongefamilien
![]() |
#123 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowSå må man vel skille mellom skandaler som skader omdømmet og reell sikkerhetsrisiko.
![]() |
#124 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowI mange stillinger både i det offentlige og private regnes man som utsatt for påvirkning fra fremmede makter, industrispionasje og organisert kriminalitet, så dette er i høyeste grad mye mer enn skandalefare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Glamorøs
|
Ja, det er vel ingen som er uenige i det. Uenigheten er om MM og DV utgjør denne faren.
![]() |
#126 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
.. og om man bør innføre MYE strengere klareringsrutiner enn vi har i dag, når medlemmene av kongefamilien skal velge ektefeller i framtiden, som forebyggende tiltak i tilfelle potensielle ektefeller utgjør en slik fare.
![]() |
#127 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jeg skjønner ikke hvordan dette henger sammen med det jeg skrev?
![]() |
#128 |
rakkarpus
|
Durek er visstnok dømt til 5 års ubetinget fengsel, og satt i fengsel i 1 år. Så vidt jeg skjønte gjaldt det et hus som brant ned, fikk ikke med meg om det gjaldt noe mer alvorlig.
![]() |
#129 |
Glamorøs
|
Ja, jeg har også lest wikipedia etter jeg skrev det, så ja, tidligere kriminell da. Hvertfall etter eget utsagt, som jeg ser er eneste kilde til påstanden.
![]() |
#130 |
|
Neppe DV, men MM kunne være en risiko som Kronprinsesse, tenker jeg. Hun har møtt og kommer å møte mange personer med makt. Om hun hadde vært i en situasjon der hun skulle ha trengt penger (f.eks. til dop) skulle jeg kunne tenke meg at det kunne utgjøre en relativt stor sikkerhetsrisiko.
Enig med deg at det er en situasjon der vi ikke skal havne, da bør vi ikke ha noen kongefamilie i stedet. Men, jeg husker at jeg selv tenkte, når Håkons relasjon med MM ble kjent at den relasjonen burde han ha stoppet med en gang før det ble noe seriøst, med tanke på hennes utagerende festing. Nå har det heldigvis gått bra med MM. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Glamorøs
|
Hvorfor mener du MM kunne utgjort en større risiko enn medlemmer født inn i kongefamilien?
For meg er det en helt absurd gammeldags tanke, for å være ærlig. Og veldig spesielt at man setter høyere krav til inngiftede enn de som allerede er født inn i kongefamilien.
![]() |
#133 |
Drømmer
|
Hvorfor i all verden mener du han burde stoppet den relasjonen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowDet finnes da nok av innfødte kongelige som har tatt seg solide magadrag med stoffer sterkere enn petteroes mild. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
|
Jeg mener ikke at hun er større risiko enn noen som er født inn i kongefamilien. Hadde noen i kongefamilien, innfødt eller ikke havnet i en økonomisk vanskelig situasjon der de måtte ha fatt i penger (som et eksempel) så kunne de alle være en sikkerrisiko. De har ikke noen makt, men de har relasjoner, litt mer info enn gemene mann og det kan skape utfordringer for Norge. Jeg er neppe noen ekspert på dette, men har snakket litt generelt med en som tidligere jobbet innen gruppen som er rundt statsministeren osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Elsker gamlis- godis
Ingen har nevnt det i denne tråden. Det er ikke det det er snakk om og det tror jeg du vet. Håper det var ment som tøys og ikke latterliggjøring av andres meninger og argumenter.
![]() |
#137 |
Ad astra
|
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowMonarkiet i Norge har minimal reell makt. Hvis - HVIS - man skulle stille slike krav som det skisseres her til monarkiet, hvilke krav ville det vært rimelig å stille for de som skal være politikere? Disse har jo absolutt reell makt. Hvis tanken er makt = plettfritt/sikkerhetsklarert i flere ledd, hvor finner vi noen som helst som kan inneha noe som helst?
![]() |
#138 |
Glamorøs
|
Men det ER litt vanskelig å få grep om akkurat hva argumentet er, spesielt i MMs tilfelle som gjør at hun ikke burde ha sluppet gjennom en sikkerhetsklarering.
![]() |
#140 |
Elsker gamlis- godis
Hun ville ikke sluppet igjennom andre steder grunnet sin tilknytning til kriminelle miljøet og rusmiljø/ rusbruk. Jeg sier ikke AT det har fått konsekvenser, men potensielt kan eks følgende skje: utpressing fra miljøene, (få tilført penger, tilganger, informasjon), fortsatt rusbruk og misbruk av offentlige midler til rus, arv av rusmiddelavhengighet videre. Bare for å ta noen eks.
![]() |
|
|