|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Leser
|
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowSynes det er litt pussig. Har lest litt på kommentarfelt på FB i dag og alle synes det er så kjipt for kongefamilien (besteforeldre, søsken, mot og stefar) Ingen nevner vedkommende som ble utsatt. Selvsagt er dette en "Jane Doe" (per nå i alle fall), men for meg som bare leser på FB oppleves det som "skjevt"
![]() |
#43 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshow
Nemlig. Det er naivt å tro at en person i denne situasjonen kan velge å leve et liv under radaren og utenfor allmenn oppmerksomhet. Monarki er utdatert ass. Fatter ikke at oppegående mennesker forsvarer det, fordi kongen og kronprinsen er så hyggelige og MM er pen i klær liksom?
![]() |
![]() |
#44 |
Leser
|
Jeg er enig i at disse to tingene ikke utelukker hverandre. Men jeg tror (vet ikke) at det at vi "kjenner" Marius, "kjenner" historien hans (faren, onkelen, moren, brevene hvor de ber om at pressen lar Marius være i fred) gjør nok at mange har en form for "forhold" til den ene parten (<- sånne forhold at vi kjenner kjendiser, men de ikke kjenner oss har et eget navn, men jeg husker ikke ordet nå).
![]() |
#45 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowJeg har først etter dette blitt kjent med at Mette Marit skrev det brevet til pressen og jeg har ikke under noen omstendighet visst om Marius og hans liv før dette. Jeg vet at han er sønnen hennes liksom, men tror knapt jeg har sett et bilde siden han var liten?
![]() |
#46 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowJeg kan trygt kopiere Blondie sitt innlegg. Jeg leser svært lite om kongehuset og deres nærmeste det være seg her eller fra andre land. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowSamme her, jeg vet knapt hva de heter, alle disse mer eller mindre kongelige barna. Jeg finnes ikke interessert verken i dem eller i andre kjendiser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Leser
|
Ja men jeg tror ikke de personene som har det slik skriver kommentarer på FB (Facebook)
Jeg la i alle fall merke til at jeg ALLE som kommenterte på et innlegg på FB om denne saken snakket ala kommentaren som HI lenker til (trist for kongefamilien, trist for han, høyt press etc). Nå kan det være ting jeg ikke vet: Moderering av FB innlegg? Spesielle brukergrupper som skriver på FB? (det er jo det samme som at FP har en egen brukerprofil)? Innlegget var vinklet slik? (Jeg leste bare kommentarene) Man ønsker ikke å trekke oppmersomheten mot den som er utsatt?
![]() |
#49 |
Leser
|
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowDette var en interessant kommentar i forhold til roller i monarkiet (jeg kunne ingenting om det på forhånd, så for meg oppklarende)
![]() |
#50 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowJeg tror det er helt vanlig, og naturlig at man tenker "stakkars foreldre, kongehus, kongen eller what not" i slike tilfeller. Selvsgt er det mest synd på den som er utsatt for handlingen, men at man i kommentarfelt, sosiale sammenhenger og i sosiale medier først og fremst tenker på rollen/kongehuset som institusjon, tror jeg er naturlig. Når en statsråd fra f.eks.
![]() |
#51 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowSer at hans tidligere samboer står frem med egen erfaring fra psykisk og fysisk vold fra Høiby. Det et helt ufattelig at det kan gå så langt og kan ikke skjønne annet enn at monarkiet må avvikles.
![]() |
#52 |
Leser
|
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowJa, Karamell, det er jo en forklaring som jeg ikke har tenkt på: At det er institusjonen de er bekymret for.
![]() |
#53 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Du er med andre ord imot at de kongelige får gifte seg med den de vil, ut fra kjærlighet? Du sier "kan gifte seg inn i ...", men det er jo ikke slik at MM eller DV har sendt inn en søknad om å få bli en del av kongefamilien, det er de kongelige som selv har valgt dem, fordi de elsker dem. Skal vi legge begrensninger på det altså, og hvor skal den grensen gå? Politiattest fra ikke bare ektefellen, men også dennes foreldre og søsken? Godkjenning av potensielle ektefellers yrke, eller livssyn? Ikke bare til tronarvinger, men også søsken til tronarvinger?
![]() |
#54 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowJeg synes ikke de kan gifte seg med hvem de vil nei. Det betyr ikke at de må gifte seg med noen de ikke vil, men at de må velge noen med minst rent rulleblad. Å gifte seg inn i en kongefamilie er ikke bare et ekteskap, men en livslang jobb/ maktposisjon. Og så
![]() |
#55 |
Semiaktiv
Du kan ha akkurat den ektefellen du vil, med akkurat den familien de måtte ha. Men med en ektefelle med kriminell bakgrunn kan du ikke ha alle slags jobber. Det er noe HELT annet å måtte velge bort en jobb, enn å måtte velge bort den personen man vil dele livet sitt med. Selv om de kongelige sier fra seg tronen sin (som Harald var villig til, om han ikke fikk gifte seg med Sonja), vil de fortsatt være en del av kongefamilien, de vil fortsatt være offentlige personer. De er født til det, og slipper ikke unna. Märtha har ingen jobb som representant for det norske kongehuset, som hun kan si fra seg. Hun er en del av kongefamilien, og det vil hun alltid være. Det vil ikke gjøre noen særlig forskjell å ta fra henne prinsessetittelen heller. Sverre Magnus har heller ingen jobb han kan slutte i, dersom han skulle bli glad i en kvinne (eller mann) som det viser seg har en rusavhengig onkel eller straffedømt kusine.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 12-08-24 kl 21:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowJeg mener likevel det jeg skriver. Jeg sier ikke at det er akkurat det samme, men at viktige posisjoner krever sikkerhetsklarering. Men som sagt mener jeg også at om det premisset blir vanskelig må man si fra seg trone, privilegier og evt be om folkeavstemning.
![]() |
#57 |
Semiaktiv
Märtha har ingen trone hun kan si fra seg. Det har heller ikke Marius. Eller Sverre Magnus. Og de er heller ikke i posisjon til å be om folkeavstemming, for å avsette sin bror/far/stefar/bestefar.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 12-08-24 kl 21:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowNei, da mener jeg neste tronarving må ta det ansvaret.
![]() |
#59 |
Semiaktiv
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowJeg mener at enten har vi et kongehus, og da må vi ta dem med hud og hår, rare tanter og forfyllede onkler og hele pakka, eller så har vi det ikke. Vi kan ikke ha et utvalg som skal bestemme hvem som er gode nok og ikke. Da får vi heller bare avskaffe hele ordningen. Noe vi skulle gjort for lenge siden.
![]() |
#60 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowDs får vi bare være uenige om det første premisset.
![]() |
|
|