Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kongefamiliens voldelige realityshow

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-24, 21:17   #41
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kongefamiliens voldelige realityshow

Synes det er litt pussig. Har lest litt på kommentarfelt på FB i dag og alle synes det er så kjipt for kongefamilien (besteforeldre, søsken, mot og stefar) Ingen nevner vedkommende som ble utsatt. Selvsagt er dette en "Jane Doe" (per nå i alle fall), men for meg som bare leser på FB oppleves det som "skjevt"

Gammel 11-08-24, 21:59   #42
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ene utelukker jo ikke det andre. For de fleste er det selvsagt å ha medfølelse og omtanke for offeret.

Gammel 12-08-24, 08:17   #43
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det betyr ikke at man ikke (fullstendig uavhengig av den teksten) kan ha en hel del sympati med hvordan man kan bli preget av å vokse opp i den situasjonen sønnen til kronprinsessen har vokst opp.

Nemlig. Det er naivt å tro at en person i denne situasjonen kan velge å leve et liv under radaren og utenfor allmenn oppmerksomhet. Monarki er utdatert ass. Fatter ikke at oppegående mennesker forsvarer det, fordi kongen og kronprinsen er så hyggelige og MM er pen i klær liksom?

Og typisk at MM får «skylden», fordi hun også festet og ruset seg da hun var ung og en «fraværende» mor siden. Gutten har da en far (og stefar) og liksom.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-24, 08:34   #44
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det ene utelukker jo ikke det andre. For de fleste er det selvsagt å ha medfølelse og omtanke for offeret.

Jeg er enig i at disse to tingene ikke utelukker hverandre. Men jeg tror (vet ikke) at det at vi "kjenner" Marius, "kjenner" historien hans (faren, onkelen, moren, brevene hvor de ber om at pressen lar Marius være i fred) gjør nok at mange har en form for "forhold" til den ene parten (<- sånne forhold at vi kjenner kjendiser, men de ikke kjenner oss har et eget navn, men jeg husker ikke ordet nå).

Og selv om man ser flere sider i en sak, så er det jo slik i RL at man må velge. Ett "banalt" eksempel. Var i møte med skolen hvor en ansatt fortalte at hen ikke hadde tid til å jobbe med datteren min sin sak. Jeg vil tro det var sant. Alikevel krevde jeg at hen skulle jobbe med saken og varslet at jeg ble levere formell klage hvis det ikke ble gjort. Det var nok en eller annen (mindre kranglete) som ble nedprioritert da.

Og jeg opplever at det ofte blir slik med kjendiser også (Tenk på Johnny Depp vs Amber Heard hvor utenforstående engasjerte seg)

Gammel 12-08-24, 08:55   #45
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har først etter dette blitt kjent med at Mette Marit skrev det brevet til pressen og jeg har ikke under noen omstendighet visst om Marius og hans liv før dette. Jeg vet at han er sønnen hennes liksom, men tror knapt jeg har sett et bilde siden han var liten?
Det kan selvfølgelig være fordi jeg er totalt uinteressert i kongehuset og synes det er både arkaisk og sløsete, men jeg tror endel har det sånn.

Gammel 12-08-24, 12:25   #46
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan trygt kopiere Blondie sitt innlegg. Jeg leser svært lite om kongehuset og deres nærmeste det være seg her eller fra andre land.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-24, 12:35   #47
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Samme her, jeg vet knapt hva de heter, alle disse mer eller mindre kongelige barna. Jeg finnes ikke interessert verken i dem eller i andre kjendiser.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-24, 12:36   #48
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg har først etter dette blitt kjent med at Mette Marit skrev det brevet til pressen og jeg har ikke under noen omstendighet visst om Marius og hans liv før dette. Jeg vet at han er sønnen hennes liksom, men tror knapt jeg har sett et bilde siden han var liten?
Det kan selvfølgelig være fordi jeg er totalt uinteressert i kongehuset og synes det er både arkaisk og sløsete, men jeg tror endel har det sånn.

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg kan trygt kopiere Blondie sitt innlegg. Jeg leser svært lite om kongehuset og deres nærmeste det være seg her eller fra andre land.

Ja men jeg tror ikke de personene som har det slik skriver kommentarer på FB (Facebook)

Opprinnelig lagt inn av him

Har lest litt på kommentarfelt på FB i dag og alle synes det er så kjipt for kongefamilien (besteforeldre, søsken, mot og stefar) Ingen nevner vedkommende som ble utsatt

Jeg la i alle fall merke til at jeg ALLE som kommenterte på et innlegg på FB om denne saken snakket ala kommentaren som HI lenker til (trist for kongefamilien, trist for han, høyt press etc). Nå kan det være ting jeg ikke vet: Moderering av FB innlegg? Spesielle brukergrupper som skriver på FB? (det er jo det samme som at FP har en egen brukerprofil)? Innlegget var vinklet slik? (Jeg leste bare kommentarene) Man ønsker ikke å trekke oppmersomheten mot den som er utsatt?

Gammel 12-08-24, 14:28   #49
him
Leser

him sin avatar

Standard

Dette var en interessant kommentar i forhold til roller i monarkiet (jeg kunne ingenting om det på forhånd, så for meg oppklarende)
https://www.aftenposten.no/meninger/...privatpersoner

Gammel 12-08-24, 15:51   #50
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er helt vanlig, og naturlig at man tenker "stakkars foreldre, kongehus, kongen eller what not" i slike tilfeller. Selvsgt er det mest synd på den som er utsatt for handlingen, men at man i kommentarfelt, sosiale sammenhenger og i sosiale medier først og fremst tenker på rollen/kongehuset som institusjon, tror jeg er naturlig. Når en statsråd fra f.eks.
Trøndelag tok for seg av de någet yngre damene var det vel mange som tenkte at det var dumt for partiet, var det ikke? (av de som er pro partiet helst ).

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-24, 19:18   #51
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Ser at hans tidligere samboer står frem med egen erfaring fra psykisk og fysisk vold fra Høiby. Det et helt ufattelig at det kan gå så langt og kan ikke skjønne annet enn at monarkiet må avvikles.

At man med historikken og familien til
Både MM og DV kan gifte seg inn i kongefamilien et spinnvilt. Jeg har venner og familie som er ansatt i betydelig lavere stillinger enn dette og som hadde mistet jobben dersom de selv eller familiemedlemmer hadde opptrådt på denne måten. At det ikke kreves i nærheten av sikkerhetsklarering for å bli kongelig sammenlignet med politi ig andre stillinger er helt utrolig.

Selv samboeren min virker å være strengere sikkerhetsklarert enn dem.

Jeg synes det er en skandale.

Gammel 12-08-24, 19:21   #52
him
Leser

him sin avatar

Standard

Ja, Karamell, det er jo en forklaring som jeg ikke har tenkt på: At det er institusjonen de er bekymret for. Jeg opplever det vel litt som at man føler man "kjenner" kjendiser og "den godgutten kunne da umulig ha gjort noe galt" (Jeg ser også paraleller til statsråder i Trøndelag på siste delen også)

Nåja, hva vet jeg. Jeg er i alle fall glad at vi tross alt har et politi i Norge som er så fritt at dette kan gjennomføres helt greit. Det er viktig at ingen står over loven. Virkelig en fjær i hatten til Norge som stat at dette bare skjer. Samme som når Wara sin (daværende) samboer ble tiltalt og dømt.

Gammel 12-08-24, 20:48   #53
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Ser at hans tidligere samboer står frem med egen erfaring fra psykisk og fysisk vold fra Høiby. Det et helt ufattelig at det kan gå så langt og kan ikke skjønne annet enn at monarkiet må avvikles.

At man med historikken og familien til
Både MM og DV kan gifte seg inn i kongefamilien et spinnvilt.
Jeg har venner og familie som er ansatt i betydelig lavere stillinger enn dette og som hadde mistet jobben dersom de selv eller familiemedlemmer hadde opptrådt på denne måten. At det ikke kreves i nærheten av sikkerhetsklarering for å bli kongelig sammenlignet med politi ig andre stillinger er helt utrolig.

Selv samboeren min virker å være strengere sikkerhetsklarert enn dem.

Jeg synes det er en skandale.

Du er med andre ord imot at de kongelige får gifte seg med den de vil, ut fra kjærlighet? Du sier "kan gifte seg inn i ...", men det er jo ikke slik at MM eller DV har sendt inn en søknad om å få bli en del av kongefamilien, det er de kongelige som selv har valgt dem, fordi de elsker dem. Skal vi legge begrensninger på det altså, og hvor skal den grensen gå? Politiattest fra ikke bare ektefellen, men også dennes foreldre og søsken? Godkjenning av potensielle ektefellers yrke, eller livssyn? Ikke bare til tronarvinger, men også søsken til tronarvinger?

Gammel 12-08-24, 21:00   #54
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke de kan gifte seg med hvem de vil nei. Det betyr ikke at de må gifte seg med noen de ikke vil, men at de må velge noen med minst rent rulleblad. Å gifte seg inn i en kongefamilie er ikke bare et ekteskap, men en livslang jobb/ maktposisjon. Og så
Kan man jo mene at det er gammeldags i dag og det mener jeg også. Det bør avskaffes. Men skal man absolutt ha et kongehus MÅ det være noen kriterier.

Akkurat eksakt hvor grensen skal gå har jeg ikke mening om, men den bør MINST gå ved ektefelle. For veldig mange av oss andre går den betydelig ut over det. Feks kan vi ikke ha ektefeller med rulleblad, nære familiemedlemmer med kriminell bakgrunn, rus, inkasso osv.

Men som sagt mener jeg at alt dette får en konsekvens i den betydning at det er på tide å si nok. Vi kan ikke ha en kongefamilie med betydelig grad av kriminalitet, rus, svindel mm.

Gammel 12-08-24, 21:14   #55
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke de kan gifte seg med hvem de vil nei. Det betyr ikke at de må gifte seg med noen de ikke vil, men at de må velge noen med minst rent rulleblad. Å gifte seg inn i en kongefamilie er ikke bare et ekteskap, men en livslang jobb/ maktposisjon. Og så
Kan man jo mene at det er gammeldags i dag og det mener jeg også. Det bør avskaffes. Men skal man absolutt ha et kongehus MÅ det være noen kriterier.

Akkurat eksakt hvor grensen skal gå har jeg ikke mening om, men den bør MINST gå ved ektefelle. For veldig mange av oss andre går den betydelig ut over det. Feks kan vi ikke ha ektefeller med rulleblad, nære familiemedlemmer med kriminell bakgrunn, rus, inkasso osv.

Men som sagt mener jeg at alt dette får en konsekvens i den betydning at det er på tide å si nok. Vi kan ikke ha en kongefamilie med betydelig grad av kriminalitet, rus, svindel mm.

Du kan ha akkurat den ektefellen du vil, med akkurat den familien de måtte ha. Men med en ektefelle med kriminell bakgrunn kan du ikke ha alle slags jobber. Det er noe HELT annet å måtte velge bort en jobb, enn å måtte velge bort den personen man vil dele livet sitt med. Selv om de kongelige sier fra seg tronen sin (som Harald var villig til, om han ikke fikk gifte seg med Sonja), vil de fortsatt være en del av kongefamilien, de vil fortsatt være offentlige personer. De er født til det, og slipper ikke unna. Märtha har ingen jobb som representant for det norske kongehuset, som hun kan si fra seg. Hun er en del av kongefamilien, og det vil hun alltid være. Det vil ikke gjøre noen særlig forskjell å ta fra henne prinsessetittelen heller. Sverre Magnus har heller ingen jobb han kan slutte i, dersom han skulle bli glad i en kvinne (eller mann) som det viser seg har en rusavhengig onkel eller straffedømt kusine.

Jeg er enig med siste setningen din, hvis du setter punktum etter kongefamilie. Vi kan ikke ha en kongefamilie, hvis vi skal stille slike krav. Vi kan faktisk ikke holde på slik, det er helt kokko. Henge ut folk, gjøre narr av dem i ene øyeblikket, tiltale dem med en (tilnærmet utdødd) høflig form, og bukke for dem i det andre øyeblikket, stille krav til hvem de kan, og ikke kan gifte seg med, ta fra dem stemmeretten og grunnlovsfeste hvilket livssyn de skal ha. Vi må bare slutte med det. Det er den norske styreformen vi må gjøre noe med. Ikke kravene til de kongelige. De er da virkelig ille nok som de er.

Sist redigert av My : 12-08-24 kl 21:27.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-24, 21:20   #56
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Jeg mener likevel det jeg skriver. Jeg sier ikke at det er akkurat det samme, men at viktige posisjoner krever sikkerhetsklarering. Men som sagt mener jeg også at om det premisset blir vanskelig må man si fra seg trone, privilegier og evt be om folkeavstemning.

De har noen vanvittige privilegier og også noen ulemper.

Gammel 12-08-24, 21:28   #57
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Jeg mener likevel det jeg skriver. Jeg sier ikke at det er akkurat det samme, men at viktige posisjoner krever sikkerhetsklarering. Men som sagt mener jeg også at om det premisset blir vanskelig må man si fra seg trone, privilegier og evt be om folkeavstemning.

De har noen vanvittige privilegier og også noen ulemper.

Märtha har ingen trone hun kan si fra seg. Det har heller ikke Marius. Eller Sverre Magnus. Og de er heller ikke i posisjon til å be om folkeavstemming, for å avsette sin bror/far/stefar/bestefar.

Sist redigert av My : 12-08-24 kl 21:35.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-24, 21:34   #58
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Nei, da mener jeg neste tronarving må ta det ansvaret.

Gammel 12-08-24, 21:39   #59
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Jeg mener at enten har vi et kongehus, og da må vi ta dem med hud og hår, rare tanter og forfyllede onkler og hele pakka, eller så har vi det ikke. Vi kan ikke ha et utvalg som skal bestemme hvem som er gode nok og ikke. Da får vi heller bare avskaffe hele ordningen. Noe vi skulle gjort for lenge siden.

Gammel 12-08-24, 21:41   #60
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Ds får vi bare være uenige om det første premisset.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:55.