Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd #17

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-24, 17:18   #721
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråd #17

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Vi skal vel ikke lenger til Oslo før noen har klart å bestille noen titalls elektriske busser uten å spesifisere krav til rekkevidde. Og toleranse for minusgrader.

Jeg vet, og det er også helt vilt.. Dette imidlertid ferskere gruff 😉

Gammel 24-02-24, 17:40   #722
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Ja for all del, det er mange dustete folk overalt, både i kommuner og andre steder. Og så er det politiske flertall som bestemmer ting som får utfall de ikke forstår rekkevidden av, og som ofte gjør det ufattelig vanskelig å skulle administrere noe som helst. Men det er ganske så tøft for mange kommuner nå, så da er det selvsagt ekstra irriterende med de som gjør dustete ting som setter kommunesektoren i dårlig lys.

Gammel 24-02-24, 18:31   #723
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg antar ikke det , men at det finnes flere enn de to JEG gruffer over, er jeg relativt sikker på. At det finnes nøkterne og fornuftige folk i kommuneNorge tar jeg for gitt, det var imidlertid mangelvare i disse to. Porsgrunn har i tillegg et forslag på å si opp alle aktivitører og har kjøpt inn ferger uten mulighet til å legge til kai (uten investeringer de ikke visste om) - som jeg også synes er hårreisende.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Leste i går om en kommune som skulle bruke 150.000 på nytt ordførerkjede, til tross for at de gikk i minus.

https://www.nrk.no/nordland/nytt-ord...ner-1.16752877

Nå må dere ikke blande hva politikere vedtar og hva som er administrasjonen sin jobb da. Det er politikere som vedtar budsjettet, kommunedirektør/rådmann kan kun komme med forslag.

007 er ikke aktiv  
Gammel 24-02-24, 18:32   #724
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og der hadde ingling komt meg i forkjøpet.

007 er ikke aktiv  
Gammel 24-02-24, 18:37   #725
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Det hadde kanskje vært smartere å slå sammen flere små kommuner, enn at alle skal ha egen adm, rådhus mm.

Gammel 24-02-24, 19:07   #726
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Nå må dere ikke blande hva politikere vedtar og hva som er administrasjonen sin jobb da. Det er politikere som vedtar budsjettet, kommunedirektør/rådmann kan kun komme med forslag.

Gammel 24-02-24, 19:10   #727
ingling

ingling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Det hadde kanskje vært smartere å slå sammen flere små kommuner, enn at alle skal ha egen adm, rådhus mm.

Det er vel mye som tyder på at det ikke har vært supervellykket så langt. Vi merker godt konsekvensene av å ha blitt en del av en storkommune her vi bor, og de sliter like mye med økonomi og ressurser der. Noen av storkommunene blir jo også oppløst allerede, så jeg er ikke sikker på at det er den ultimate løsningen. Men jeg tror vi kunne samarbeidet mer om noen ting, og at det kunne vært flere fellesløsninger i stedet for at alle skal anskaffe alt på egenhånd.

Gammel 24-02-24, 19:30   #728
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Den kommunen jeg jobber i er et kjempeeksempel på at det IKKE er noen bedre løsing. I alle fall ikke når jeg tidligere jobbet i en bra skolekommune, når er det en skikkelige dårlig skolekommune. Hadde det ikke vært for at jeg digger jobben min akkurat der jeg jobber så hadde jeg funnet en annen kommune å jobbe i.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 24-02-24, 19:32   #729
ingling

ingling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Den kommunen jeg jobber i er et kjempeeksempel på at det IKKE er noen bedre løsing. I alle fall ikke når jeg tidligere jobbet i en bra skolekommune, når er det en skikkelige dårlig skolekommune.

Jeg mistenker at jobbkommunen din er bokommunen min, og er helt enig. Skolen har blitt merkbart dårligere.

Gammel 24-02-24, 19:33   #730
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg mistenker at jobbkommunen din er bokommunen min, og er helt enig. Skolen har blitt merkbart dårligere.

Ja jeg har en følelse av det jeg også. Jeg blir bare så sint på hvor dårlig det blir, og med nye folk som styrer så blir det heller ikke bedre.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 24-02-24, 19:37   #731
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en god del tjenester som generelt sett er bedre i små kommuner - de mindre kommunene har den fordelen at de har god oversikt - feks over tjenestebrukerne sine.

Og mange steder i Norge er kommunene så store i areal at det blir mye logistikk og dyr transport hvis man skal slå sammen - Finnmark og Østerdalen har særlig mange av de veldig store, men skrint befolkede kommunene.

Jeg tenker at den kommunale selvstyreretten gjør det vanskelig å få til likeverdige tjenester på mange områder, og på det som er mitt spesialfelt mener jeg vi ville vært tjent med mer sentral styring enn vi har i dag. Man kan ikke vedta seg bort fra demografiske fakta. OG når folk har lovfestede rettigheter, tenker jeg at det ville vært en fordel med sentral styring, slik at alle faktisk får likeverdige helse- og omsorgstjenester og barnehage- og skoletilbud og like godt tilbud om oppfølging, individuelle planer, institusjonsopphold og andre tjenester kommunene har ansvar for å gi, uansett hvor man bor.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå  
Gammel 24-02-24, 20:51   #732
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Hør. Hør. Fint og forståelig skrevet Pøblis.

Strå er ikke aktiv  
Gammel 24-02-24, 20:56   #733
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Jeg jobber ikke i kommunen, men min tanke er mer på rådhuset, hver sin ordfører etter innlegget om fattig kommune som kjøper ordførerkjede til 150.000 kr...

Gammel 25-02-24, 00:42   #734
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan ta og klone bydelsdirektøren i min bydel og spre henne som kommunedirektør til hele Norge. Snakk om grepa kvinnfolk!

Gammel 25-02-24, 00:46   #735
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Nattbuss som kjører fra 16-årig jente.

Og

16-årig jente som ikke gidder å bruke refleks og sikkert derfor er usynlig midt på natta i regneværet.

Gammel 25-02-24, 01:18   #736
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tror jeg de fleste her inne forstår - men i tilfellet med SPA, var det ingen som hadde luftet opplegget med politisk ledelse, og de fikk derfor ikke gitt noe input på at det fremsto umusikalsk å bruke penger de egentlig ikke hadde på "å sitte litt i fred" å diskutere oppføring på ROBEK.

Gammel 25-02-24, 01:46   #737
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det tror jeg de fleste her inne forstår - men i tilfellet med SPA, var det ingen som hadde luftet opplegget med politisk ledelse, og de fikk derfor ikke gitt noe input på at det fremsto umusikalsk å bruke penger de egentlig ikke hadde på "å sitte litt i fred" å diskutere oppføring på ROBEK.

Det tror jeg faktisk ikke alle forstår, verken her inne eller ellers i samfunnet. Jeg blir daglig overrasket over hvor lite nordmenn vet om hvordan en kommune styres.
Ellers er jeg enig i at det sendes helt feile signaler å dra på spahotell når man styrer mot Robek.

007 er ikke aktiv  
Gammel 25-02-24, 09:36   #738
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tror jeg faktisk ikke alle forstår, verken her inne eller ellers i samfunnet. Jeg blir daglig overrasket over hvor lite nordmenn vet om hvordan en kommune styres.
Ellers er jeg enig i at det sendes helt feile signaler å dra på spahotell når man styrer mot Robek.

Enig med deg. I tillegg til at folk sauser sammen hva som betales av kommune, stat, fylke og private. Og klager over hva "kommunen" tar seg råd til, når det gjelder alt mulig mellom himmel og jord, utbygging og rehabilitering av universitet, fylkesveier, parker, museer og mye annet som det er andre enn kommunen som står for (generelt, ikke i denne diskusjonen).

Er enig i det siste og altså, i det tilfellet som nevnes bør kommuneadministrasjonen være de første som går foran og viser nøkternhet. Det tar seg skikkelig dårlig ut med spahotell i den sammenhengen.

Gammel 25-02-24, 10:12   #739
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Enig med deg. I tillegg til at folk sauser sammen hva som betales av kommune, stat, fylke og private. Og klager over hva "kommunen" tar seg råd til, når det gjelder alt mulig mellom himmel og jord, utbygging og rehabilitering av universitet, fylkesveier, parker, museer og mye annet som det er andre enn kommunen som står for (generelt, ikke i denne diskusjonen).
.

Det er jo ikke så rart at folk sauser dette sammen. Man skal være godt inne i byråkratiets hemmelige ganger for å ha full oversikt over dette.

Fintdethei! er ikke aktiv  
Gammel 25-02-24, 10:15   #740
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De byråkratiske gangene man trenger å vite om for å ha litt oversikt over ansvarsdeling mellom stat, fylke og kommune er slett ikke hemmelige.

-ea- er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:20.