Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd #17

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-24, 18:04   #621
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gruffetråd #17

Tror de fleste i Oslo og omegn er lei vinter og snø nå..

Gammel 14-02-24, 19:25   #622
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg har lest kanskje tre motvillige linjer om han Westerlin, ellers er det fra ungdommer. Ikke så rart at han har gått under radaren.

Lovrenski har ikke støtende språk, Ine, men ham skriver som han prater.

Nuvel, det finnes nok av folk som blir støtt av språket hans, skal jeg hilse og si. #har lest kommentarfelt.

Gammel 14-02-24, 20:46   #623
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Kommer aldri til å forstå poenget/fordelen med åpent landskap og fri kontorplass 2 og 2. Skjønner jo at man får skvisa flere folk på mindre plass, men likevel. Jaja, ikke sikkert jeg jobber der når den tid kommer.

Gammel 14-02-24, 20:55   #624
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nuvel, det finnes nok av folk som blir støtt av språket hans, skal jeg hilse og si. #har lest kommentarfelt.

Ja, det er vel sakt. Jeg gjetter likevel på at det er litt fremmedfiendtlig tonet.

Gammel 14-02-24, 23:21   #625
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

bittelitt.

Gammel 15-02-24, 12:13   #626
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Kommer aldri til å forstå poenget/fordelen med åpent landskap og fri kontorplass 2 og 2. Skjønner jo at man får skvisa flere folk på mindre plass, men likevel. Jaja, ikke sikkert jeg jobber der når den tid kommer.

Jeg har jobbet i åpent kontorlandskap i snart 20 år, og tenker i grunnen ikke over at noe annet er mulig. Skjønner i alle fall ikke problemet (avhengig av hva man jobber med selvsagt, men jeg tenker "vanlige kontorjobber"). Nå har vi flyttet til nye lokaler, hvor vi heller ikke har faste plasser. Arealene er inndelt i soner, så noen soner er helt stille (altså stillere enn det gamle, "normale" kontorlandskapet, ikke lov å snakke i det hele tatt, all lyd, inkl vibrering på telefonen skal være av, og man må ut for å svare, ingen kan gå inn og henvende seg til de som sitter der, de kan bare kontaktes via chat), noen er "normal sone", hvor folk stort sett sitter og jobber selvstendig, men man kan ta korte telefonsamtaler eller snakke lavt med sidemannen, omtrent som det var i det gamle kontorlandskapet, også har vi noen "aktive soner", hvor det er åpent for mer samarbeid og diskusjoner, det er vanlige plasser men også noen gruppebord, og det er også lov til å ha videomøter (med headset selvsagt, ikke høyttaler). Og så har vi til slutt sosiale soner, med sofaer etc, hvor vi tar kaffepauser, og hvor det er lov til å spise (det er ikke lov til å spise ved pultene). Sonene er stort sett adskilt naturlig på grunn av konstruksjonen i bygget (vinkler, skillevegger, halvetasjer etc), men de stille sonene er i rom med lukket dør. Så har vi en håndfull helt lydisolerte "telefonkiosker", hvor man kan ta telefonsamtaler helt privat (størrelse med en gammeldags telefonkiosk og inneholder en barkrakk og en liten hylle hvor det akkurat er plass til en laptop), og noen få møterom.

Mange var skeptiske og negative i starten da vi fikk vite dette, men så langt synes jeg det fungerer aldeles strålende. Jeg får ikke alltid plass der jeg har mest lyst til å sitte, men jeg får alltid plass, og det er greit overalt. Jeg sitter aldri i den helt stille sonen, det har jeg ikke behov for, men om jeg sitter i normal eller aktiv sone har ikke så mye å si, det er ikke så stor forskjell. Og i en av de normale eller aktive sonene er det alltid plass. Med dette systemet synes jeg faktisk det er roligere og mindre forstyrrelser enn det var i det gamle kontorlandskapet med faste plasser. Også synes jeg egentlig det er litt gøy også, at jeg nå plutselig sitter ved siden av folk jeg aldri har sittet sammen med før. Tidligere satt jeg jo alltid sammen med de samme folka, mens det var andre jeg nesten aldri så eller snakket med.

Hvis jeg hadde skiftet jobb nå, og begynt et sted hvor jeg hadde blitt sittende alene inne på et cellekontor, så hadde det føltes veldig rart og stusselig. Så det har nok veldig mye med vane å gjøre. Det varierer sikkert også, hvor bra det fungerer, både med ulike lokaler og ulike ansatte, men mitt inntrykk er at de som er aller mest negative til kontorlandskap er de som aldri har prøvd det. For de aller fleste er det jo det som er et normalt kontor, og ikke noe man tenker over engang. Til og med de som jobbet her "i gamle dager", da de fortsatt drev med cellekontor (lenge før jeg begynte), synes det er helt utenkelig nå.

Sist redigert av My : 15-02-24 kl 12:50.
My er ikke aktiv  
Gammel 15-02-24, 12:44   #627
star
bits and pieces

star sin avatar

star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Mye går jo på meg. Jeg med mine "vedheng" syns det virker helt pyton.
Og så stusser jeg generelt når det gjelder arbeidsplass. Hadde ikke stussa like mye i gamlejobben.

Gammel 15-02-24, 12:47   #628
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Snø! Nå begynner det å nærme seg nok altså.

Gammel 15-02-24, 13:25   #629
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville gått mange runder med meg selv hvis jeg skulle bytte jobb og jeg fikk vite at jeg skulle sitte på cellekontor. Jeg stortrives i landskap. Der jeg jobber nå er det godt med møterom, stillerom og telefonbokser (sånne som My beskriver), så hvis jeg trenger noe annet enn landskapet så er det helt greit. Hvis jeg skal jobbe konsentrert, så tar jeg på headset, og det fungerer som signal på at jeg bare skal forstyrres hvis det er viktig.

Gammel 15-02-24, 13:53   #630
star
bits and pieces

star sin avatar

Standard

Jeg har aldri sittet på lukket cellekontorer selv om jeg har hatt enekontor. Sist jobb var åpent landskap og nå deler jeg kontor.
Kunne nok tenkt meg noe mitt i mellom og med faste plasser.

Gammel 15-02-24, 14:11   #631
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åpent landskap er drepen for meg med kronisk migrene, særlig når vi har en jobb som krever samarbeid og det ikke er andre rim tilgjengelige.

Gammel 15-02-24, 14:18   #632
star
bits and pieces

star sin avatar

Standard

Jobber jeg fortsatt her når det blir aktuelt så skal det kjøpes gode støydempende hodetelefoner.

Gammel 15-02-24, 14:20   #633
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Elsker mitt kontor med dør. Nå har jeg akkurat sittet med lukkede øyne i fem minutter fordi jeg ble så sigen.

Gammel 15-02-24, 14:43   #634
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kontor med dør, men med glassvegger. Lite mulighet for å lukke øynene usett. Ikke at jeg lar det hindre meg.

Resten av gjengen min (men det er ikke så mange på kontoret) sitter i åpent landskap, men med mulighet for å lukke ute verden med headset eller ved å benytte et stillerom.

Min dør er som oftest åpen, og jeg henger ofte i sofaen med resten av gjengen, men muligheten for å lukke døren er essensiell. (Og så trenger jeg å gå mens jeg snakker i telefon for å klare å tenke, så sånne bittesmå telefonrom får jeg litt panikk av tanken på.)

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 15-02-24, 14:46   #635
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sier som Ulf Lundell: "Jag trivs best i öppna landskap". (Men med mulighet for å ha hjemmekontor når arbeidsoppgavene/vær og føre tilsier det og fleksible løsninger for konsentrasjonsarbeide og samarbeid.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv  
Gammel 15-02-24, 14:48   #636
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Hodetelefoner hjelper bare sånn passe for meg, det er vel så forstyrrende med alle som beveger seg til enhver tid.

Gammel 15-02-24, 15:01   #637
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er derfor jeg liker løsningen vi har gått over til nå, med aktivitetsbaserte, frie arbeidsplasser, hvor man kan sette seg i den stille sonen hvis man har behov for det. Da sitter man helt uforstyrret, selv om det er flere inne i samme rom. Og for meg, som jobber best hvis det skjer litt rundt meg og synes det er helt greit å høre litt samtaler og litt latter innimellom, er det fint å slippe å sitte et sted hvor man må være helt stille. Så har jeg muligheten til å sette meg der hvis jeg skal jobbe med noe som krever total stillhet og full konsentrasjon. Og skal jeg samarbeide med noen som jeg har behov for å diskutere med underveis, så kan vi sette oss nær hverandre i en av de aktive sonene, og slippe å tenke på at vi forstyrrer andre. Og nå som vi har prøvd det litt viser det seg at det ikke er så veldig mange som har behov for å ha det helt stille, for det er som regel ledige plasser i de stille sonene. De fleste ser faktisk ut til å foretrekke normale eller aktive soner.

Gammel 15-02-24, 15:04   #638
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det er derfor jeg liker løsningen vi har gått over til nå, med aktivitetsbaserte, frie arbeidsplasser, hvor man kan sette seg i den stille sonen hvis man har behov for det. Da sitter man helt uforstyrret, selv om det er flere inne i samme rom. Og for meg, som jobber best hvis det skjer litt rundt meg og synes det er helt greit å høre litt samtaler og litt latter innimellom, er det fint å slippe å sitte et sted hvor man må være helt stille. Så har jeg muligheten til å sette meg der hvis jeg skal jobbe med noe som krever total stillhet og full konsentrasjon. Og nå som vi har prøvd det litt viser det seg at det ikke er så veldig mange som har behov for å ha det helt stille, for det er som regel ledige plasser i de stille sonene. De fleste ser ut til å foretrekke normale eller aktive soner.

Det hørtes veldig funksjonelt ut. Og dyrt.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 15-02-24, 15:11   #639
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det hørtes veldig funksjonelt ut. Og dyrt.

Tror det var den billigste løsningen. Grunnen er at vi med denne løsningen har færre plasser enn antall ansatte. Tidligere hadde alle en fast plass hver, i tillegg til at det var behov for flere møterom og stillerom, for både samarbeid/ad hoc møter, og ro. Og det var alltid mange tomme pulter, for det skjer aldri at alle sitter og jobber på kontorplassene sine samtidig. Folk er rundt på møter og befaringer og anlegg og hit og dit. Selv om alle riktignok har hver sin laptop, så betyr ordningen likevel færre skjermer, færre stoler, færre pulter, i tillegg til at vi greier oss med mye mindre areal. Tror vi har ca 75% dekning. Og mye av det som vi trengte egne rom til før, kan nå gjøres ved ordinære arbeidsplasser i egnet sone i stedet.

Vi skal være i disse lokalene midlertidig, mens de renoverer og bygger på det bygget vi vanligvis leier i, og planen er at vi skal tilbake dit når de er ferdige, om ca tre år. Men vi har fått beskjed om at vi kommer til å ha aktivitetsbasert løsning i de nye, permanente lokalene også.

Sist redigert av My : 15-02-24 kl 15:21.
My er ikke aktiv  
Gammel 15-02-24, 15:18   #640
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Elsker mitt kontor med dør. Nå har jeg akkurat sittet med lukkede øyne i fem minutter fordi jeg ble så sigen.

Vi har faktisk et hvilerom også. Med en stol og en seng med masse puter og noen tepper. Det er lov til ta seg en pause i løpet av arbeidsdagen. Det er ledig/opptatt-skilt på utsiden, og jeg ser at det er i bruk jevnlig.

Jeg gjør det selv, men bare en gang i måneden omtrent.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:05.