![]() |
#541 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gruffetråd #17Ehh, hvem skal da jobbe på foreksempel sykehjemmene? Ufaglærte? Fy faen.
#542 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Gruffetråd #17Her er problemet at ingen vil bli lærling i kommunen. De har flere ledige plasser, men nærmest null søkere. De siste to årene har de lyst ut 7-8 plasser, men kun fått en søker hvert år, begge disse to er barne-og ungdomsarbeidere. Det står ledige lærestillinger i helse og i flere andre fag, men null interesse. Det er flere årsaker til dette, selvsagt, men helsevesenet har definitivt en jobb å gjøre for å gi ungdommer lyst til å ta utdanning og jobbe der. Det er så lett for at dette blir redusert til å handle om lønn, men det er mye mer komplisert enn som så. Jeg tror ikke min eldste ville ombestemt seg med tanke på utdanning selv om lønna i helsevesenet hadde vært i millionklassen. |
![]() |
![]() |
#543 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Gruffetråd #17Jeg må jo ellers tilføye at den gangen min datter var alene (og det ble skremt inn en person fra en annen avdeling) var et unntak, og at de ellers alltid har vært to (en sjelden gang tre), hun har ikke opplevd det flere ganger. Hun trives veldig godt med å jobbe der til vanlig. Hun har riktignok ingen planer om å ta utdanning inne helse, eller jobbe i helsevesenet i framtiden, men det er ikke fordi hun har blitt skremt av sykehjemsjobben sin.
#544 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Gruffetråd #17
Nå vet jeg ikke om jeg skal le eller grine. Jeg tror det blir grine. |
![]() |
![]() |
#545 |
can-jur
|
Det handler vel om verdiskaping. Lærlinger skaper ingen verdi. Ref den andre tråden.
Sist redigert av Floksa : 07-02-24 kl 10:44. |
![]() |
![]() |
#546 |
Be happy!
![]() Sv: Gruffetråd #17En mann viste fingeren til meg når jeg forsøkte kommer meg ut i trafikken i ste. Bare.. voks opp. Når du nekter slippe folk ut i en trafikkert vei og attpåtil drar fram fingeren.. Jaja, det fine er at det bekrefter mitt ønske om å være singel resten av livet.
#547 |
Panzerekstremfeminist
|
Jepp. Riktig.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
#548 |
ej ikke møjkets heije
|
Nå var dette bare et kort innslag på lokalnyhetene på nrk. Men jeg forstod dem slik: «Vi har dårlig råd, og kan ikke prioritere lærlingplasser nå.» og så håper de nok at de nærliggende kommunene ikke tenker likt.
![]() |
#549 |
|
![]() Sv: Gruffetråd #17Det offentlige burde vært pålagt å ta inn lærlinger. Det er utrolig dårlig gjort mot ungdom å la dem fullføre et skoleløp som ikke gir dem rett til å fullføre den nødvendige læretiden.
![]() |
#550 |
Medlem siden: Mar 2008
Absolutt! Det gjelder jo i grunnen alle yrkesfag.
#551 |
|
Helt enig. Men jeg vet mange bedrifter kvier seg for å ta i mot lærlinger fordi det har blitt så enormt omfattende dokumentasjonskrav. Det har jo blitt mye større krav til dokumentasjon generelt i alle yrker, og da er det ikke rart at det bikker over når du som arbeidsleder for lærling i tillegg må dokumentere alt hen gjør. Dette blir særlig håpløst for små bedrifter. Jeg kjenner til to elektrikere som har sluttet å ta i mot lærlinger på grunn av dette, de er godt voksne menn som har vært håndverkere hele livet og de fleiper med at man trenger mastergrad for å dokumentere alt som skal dokumenteres, og da må det som ikke er lovpålagt kuttes ut. Dette hører jeg om på jobb også, bedrifter som tidligere tok i mot en del av de som sliter med å få læreplass på egenhand, sier nei nå.
og det skal vi alltid bli. Sist redigert av Input : 08-02-24 kl 03:30. |
![]() |
![]() |
#552 |
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvor står dette? Jeg ville vite mer, og har lett, men finner ingenting.
#554 |
flisespikker
|
![]() Sv: Gruffetråd #17Det høres jo beslektet ut med de økende dokumentasjonskravene i skoler og høyere utdanning, som tar opp mer og mer tid for flere og flere undervisere. Jeg synes ikke det er det minste rart at bedrifter bare sier nei.
#555 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Gruffetråd #17Ikke nok med at jeg ikke tåler sterkere smertestillende enn Paracet, nå kan ikke plan b gjennomføres heller. Den gikk ut på at legen skrev ut sovemedisin som forhåpentligvis skulle gi meg dyp nok søvn til å sove gjennom smertene. Utsolgt overalt, lageret i Oslo får muligens en forsyning neste uke. |
![]() |
![]() |
#556 |
ej ikke møjkets heije
|
https://www.nrk.no/ostfold/offentleg...mra-1.16749549
![]() |
#557 |
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gruffetråd #17De som gjør 'drittjobben' for andre, og de som sitter bak og styrer, og lyver så de tror det selv. |
![]() |
![]() |
#558 |
Be happy!
![]() Sv: Gruffetråd #17Ene katten har et sår. Må gå med body og smøres hele tiden. Det er et helvette! Ilsk katt ass.
#560 |
can-jur
|
![]() Sv: Gruffetråd #17Jeg gleda meg masse til bakemesterskapet. Men jeg greier ikke å la være å være frustrert over alt det lange håret deltakerne har som får slenge fritt
![]() |
|
|