Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd #15

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-23, 08:09   #561
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gruffetråd #15

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Syns det var greit at de fikk testet dette systemets på en ekte situasjon jeg. Vi har fått bare ett varsel, alle i min familie. Møre og Romsdal. Det var vel statsforvaltningen som sender ut i sine fylker?

I vår familie, i en ikke-rammet kommune som på det tidspunktet var grønn på alle typer fare (nå er kommunen gul på muilig skred) fikk EN av fem telefoner varsel. Vi skulle ikke hatt varsel, men en fikk. Han var på det tidspunktet på 4G ikke på wifi, vi andre ar hjemme men han var ute på pokemontur.

Så ja, det er fint at de fikk festet det med, og de må jobbe mer med tuningen av det for det fungerer ikke som det skal.

Gammel 10-08-23, 08:35   #562
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg lurer bare på hva som har vært årsaken til at noen har fått varsler og andre ikke.

Hos oss har mannen og knerten fått flere meldinger og vi to av hunkjønn ingen. Knerten gikk tur i fjellet i Innlandet i forrige uke og mannen min jobber på Lysaker (som ligger i Bærum og altså er en del av Viken). Vi to andre har holdt oss i Oslo. Kan det være så enkelt?

Nei, det er ikke så enkelt. Hos oss fikk mannen varsler, ikke jeg. Vi befant oss begge i Oslo, Max 2 km fra hverandre.

liefje er ikke aktiv  
Gammel 10-08-23, 08:38   #563
Chablis
Drømmer

Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Jeg gruffer over folk på Østlandet / Oslo området som sutrer over nødvarsler flere ganger med " men jeg er jo rammet, de bør skjerpe seg" når du ser hvordan Hans oppfører seg i andre deler av landet.Her mister folk hus, hjem, livsverk, jobber osv også sitter Oslofolk " å nå fikk jeg enda et nødvarsel"
Jepp, sett det her, Facebook og diverse nyheter.
Jeg har en beskjed til dere: Skjerpe dere!

Enig.
Fint de får testet det, er man ikke rammet så får man være glad for det.

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 10-08-23, 08:38   #564
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er opptatt av beredskap, og syns det er helt KRISE at et så viktig system er så helt koko bananas, og at de ikke har visst det!

Gammel 10-08-23, 08:45   #565
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Nei, det er ikke så enkelt. Hos oss fikk mannen varsler, ikke jeg. Vi befant oss begge i Oslo, Max 2 km fra hverandre.

Varselet som gikk av hos de to var mens vi alle 4 var hjemme. På nøyaktig samme sted. Men de to andre har vært utenfor Oslo fylke i det siste, så jeg lurte på om systemet "husket" tidligere basestasjoner.

Jeg befant meg også på en t-bane hvor ganske mange fikk varsel samtidig, men det var kanskje 20 % av passasjerene som fikk det.

Gammel 10-08-23, 08:47   #566
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette blir jo veldig sånn at det er ingenting man kan klage over hvis man alltid skal se ting i perspektiv. Folk i Norge som mister husene dine må heller være takknemlig for at de gjør det i landet med verdens beste naturkatastrofeforsikring, hvor de får hjelp til evakuering og garanteres et sted å bo til de kan flytte hjem igjen, uansett hvor lang tid det tar.

At varslingen ikke fungerer er jo potensielt helt krise. Det setter liv i fare, og er absolutt noe å gruffe over.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 10-08-23, 08:51   #567
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil gruffe over Plantar Fascitt under foten, selv om et er en filleting i forhold til folk som har kroniske lidelser og kreft og hva har du. (Au, kan ikke stampe med foten en gang, når det er så vondt under hælen. )

Gammel 10-08-23, 08:53   #568
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Enig.
Fint de får testet det, er man ikke rammet så får man være glad for det.

Det har da ikke med det å gjøre? Enhver dom ikke er rammet er da glad for det? Tenker du det er lurt at potensielt halve befolkningen får 12-13 varsel døgnet rundt hver gang det er kritisk fare ett eller annet sted i landet? Rasfare i Aurdal skal gi varsel i området Stavanger til Møre og Geilo. Orkan i Bodø skal gi varsel til alle mellom Røros og Kirkenes. Jordskred i Asker skal gi varsel til alle mellom Kragerø og Lillehammer. Døgnet rundt, mange ganger. En del folk har alt begynt å skru av varselet. Det er problematisk, synes jeg, og jeg ser ingen grunn til å skjerpe meg for å påpeke det.

Gammel 10-08-23, 08:56   #569
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Det har da ikke med det å gjøre? Enhver dom ikke er rammet er da glad for det? Tenker du det er lurt at potensielt halve befolkningen får 12-13 varsel døgnet rundt hver gang det er kritisk fare ett eller annet sted i landet? Rasfare i Aurdal skal gi varsel i området Stavanger til Møre og Geilo. Orkan i Bodø skal gi varsel til alle mellom Røros og Kirkenes. Jordskred i Asker skal gi varsel til alle mellom Kragerø og Lillehammer. Døgnet rundt, mange ganger. En del folk har alt begynt å skru av varselet. Det er problematisk, synes jeg, og jeg ser ingen grunn til å skjerpe meg for å påpeke det.

Heller varsel til alle enn ingen varsel ja. Nå har de fått testet det og forhåpentligvis fungerer det bedre neste gang.

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 10-08-23, 08:59   #570
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg er på ingen måte beroliget av svaret på saken heller. Det er litt sånn oupsideisi, ja, det får vi jo se litt på.

Gammel 10-08-23, 09:04   #571
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heller varsel til alle enn ingen varsel ja. Nå har de fått testet det og forhåpentligvis fungerer det bedre neste gang.

Enig.

#Softwareutvikler

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv  
Gammel 10-08-23, 09:04   #572
Chablis
Drømmer

Standard

Jeg har fortsatt ikke fått varsel, ville heller hatt ti enn ingen, vi bor et sted hvor svært mange er evakuert, det er en drøss av kjæledyr som ikke får være med på hotellene som er satt opp som steder å evakuere til, og det er ikke bare bare å få plassert de dyrene i tilllegg er selvsagt folk bekymret for husene sine og for eiendelene sine. Det er fryktelig synd varslene ikke fungerer men son sagt ønsker jeg heller mange enn ingen uansett hva det gjelder.

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 10-08-23, 09:06   #573
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg vil gruffe over Plantar Fascitt under foten, selv om et er en filleting i forhold til folk som har kroniske lidelser og kreft og hva har du. (Au, kan ikke stampe med foten en gang, når det er så vondt under hælen. )

Det er fint at vi kan gruffe over andre ting

For ja, gruff er jo akkurat det. gruff.

Perspektivet p at "selvsagt er det ikke krise i verdenssammengeng" har vi jo, vi vet at vi bor i et av verdens beste land å bo i, vi har gode naturskadeforsikringer og sosialt nettverk og helsesystemet fungerer jo knakende godt sammenligner man med land i deler av verden hvor folk dør av lungebetennelse fordi det er tre dager å gå til sykehuset, og hvor mange dør av malaria og sånn.

Det er jo likevel gruff å ha sånn der PF som jeg ikke kan stave men skjønner gjør vondt.

Og jeg kan på min datters vegne gruffe over at hun som skulle ha sommerskole med turn i to dager og cheerleading i tre, og så stort frem til dette, men pga lyskestrekk sitter hun hjemme, det gjør vondt å løfte foten. Gruff. Ikke krise. Men gruff. Dårlig opplading til fotballsesongen også gitt. (som handler om både det sosiale i at hun er ny på laget, begynte jo på igjen med fotball i vår, så hun 1) er ikke integrert i gjengen og 2)er slett ikke like god som de andre. Så hun hadde trengt en god start på sesongen.)

Gruff.

Helt på et annet nivå enn Hans. Eller Kreft. Eller Malaria

Men gruff.

Gammel 10-08-23, 09:07   #574
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg er på ingen måte beroliget av svaret på saken heller. Det er litt sånn oupsideisi, ja, det får vi jo se litt på.

Håååååper noen tar det litt alvorligere et sted i systemet

Gammel 10-08-23, 09:10   #575
Chablis
Drømmer

Standard

God bedring.

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 10-08-23, 09:11   #576
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også sjokkert og drittlei av klagene på nødvarslene. Det er dessverre ikke bare Oslo-folk (hvem nå den betegnelsen er ment på).

Jeg blir helt sjukt sjokkert over i hvor stor grad folk kan grave seg inn i egen navlelo. Så flaut å klage høylytt over varsler på mobilen bare fordi dette ikke rammer akkurat dem.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå  
Gammel 10-08-23, 09:26   #577
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Varselet som gikk av hos de to var mens vi alle 4 var hjemme. På nøyaktig samme sted. Men de to andre har vært utenfor Oslo fylke i det siste, så jeg lurte på om systemet "husket" tidligere basestasjoner.

Jeg befant meg også på en t-bane hvor ganske mange fikk varsel samtidig, men det var kanskje 20 % av passasjerene som fikk det.

Ja, litt interessant det Tjorven. Hos oss fikk tre av fem varsel, hvorav to med lyd og en bare på skjerm (muligens vibrering, det ville jeg ikke merket siden den lå i veska). To fikk ikke varsel i det hele tatt. Vi var alle i samme by, forholdsvis nært hverandre, og ingen har reist utenfor kommunen den siste tiden. De to som ikke fikk melding har litt eldre iPhone, av de som fikk melding er det to litt nyere iPhone, og en forholdsvis ny Samsung. Vet ikke om det har noen betydning.

Jeg ser i innstillingene på telefonen min, under "Trådløse nødvarsler", at jeg har diverse valgmuligheter jeg kan skru av og på. Valgene er default, jeg har ikke endret noe.

Øverst er "Tillat varsler" satt til "på", med etterfølgende undervarsler:

-Ekstreme trusler (på)
-Alvorlige trusler (av)
-AMBER-varsler/nødmeldinger ved bortføring av barn (på)
-Testvarsler (av)

Kan det ha noe med disse innstillingene å gjøre? Jeg fikk varsel da systemene ble testet da, selv om testvarsler er satt til av (også da på skjerm, ikke lyd).

Gammel 10-08-23, 09:38   #578
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobber med et veletablert system innenfor beredskap, og det er jo bugs, feil o.l innimellom, noe det er på de aller fleste store systemer som skal snakke med andre systemer.
Ingenting er jo bedre enn å få slikt opp på bordet og fikset.

Å tro at man skal innføre et så avansert system som denne varslingen er, og at det skal gå knirkefritt fra start er mildt sagt naivt.

Gammel 10-08-23, 09:47   #579
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror du kan være ganske trygg på at det ikke er holdningen hos de som jobber med å utvikle, implementere og tilpasse dette systemet.

Gammel 10-08-23, 09:50   #580
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Enig.

Men det var ikke varsel til alle. Det var varsel til et random utvalg mennsker på et random utvalgte steder.

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Å tro at man skal innføre et så avansert system som denne varslingen er, og at det skal gå knirkefritt fra start er mildt sagt naivt.

Altså, dette er ikke fullstendig nyutviklet. Mange land bruker slike systemer og har gjort det siden mobilens inntog og får det til helt fint.

Jeg fikk ikke varsel, hadde ikke blitt sur om jeg fikk, men syns virkelig det skal være lov å påpeke at dette virkelig ikke funka som det skulle.

Tallulah er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:55.