|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Vi har klassisk varm kompostbinge i hagen så matsvinn et går i det minste dit da. Og blir jord i hagen til grønnsakene mine. Næringsrik og god jord til nye vekster. Så ikke helt, helt bortkastet i det minste.
![]() |
#62 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?
Ja, jeg har hatt lyst til å begynne med det lenge, men kostnaden har stoppet meg. Men hvis jeg ikke trenger spesielle bøtter er det jo bare å sette igang.
![]() |
#63 |
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Vi prøver der vi kan, men er nok ikke villig til å drastisk endre livsstil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Leser
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Tja. Synes selv jeg er "innafor" med klær, mat, elektronikk og muligens på fly (Ble litt forvirret over hva som var korte og lange turer). Bil er problematisk. Hus er jeg usikker på? Bor i ett som er fra 1918 så det er i alle fall gjenbruk. Tror det er med hus som med bil at det lønner seg å ha noe "miljøuvennlig", men gammelt fordi det bare er forbruket som måles.
Dette er jo et veldig tydelig eksempel på at frivillighet er vanskelig gjennomførbart. Jeg tror nordområdene blir avfolket innen et par generasjoner. Det er en ond sirkel: færre folk, lav prioritet gir dårligere tilbud som igjen fører til enda skjevere bosetning. Synd men sant.
Det andre eksemplet på at det må være styring for at dette skal være gjennomførbart. Jeg tenker at hvis fattigdom kontra miljø blir satt opp mot hverandre får Norge problemer som ligner på det Frankrike har i dag.
Har sett noe lignende, men da på økologisk dyrket mat. Tror rett og slett vi et for mange til at et ikke-industrielt jordbruk vil fungere. Når det er sagt: veldig lurt å kutte ned på det kjøttforbruket vi har i Norge. Og en brannfakkel (?) Også spise mindre mat (i tillegg til mindre matsvinn)
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 18-04-22 kl 22:54. Årsak: Mobilleifer |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
Vi har kjøpt noen bøtter med lokk på Jula (med jula-skrift på), og laget noen hull i den ene i bunnen og plassert den med hull oppi en annen, slik at evt væske havner i nederste bøtte. En pose med sånn strø varer i evigheter, så den kostnaden er vel innafor.
![]() |
#66 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Så lurt, Magica.
![]() |
#67 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Him - ja jeg har sett det om økologisk landbruk, men også om kun plantebasert. Jeg må virkelig Google det og se hva jeg finner der.
![]() |
#68 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?https://www.nettavisen.no/okonomi/de...-95-3423889016
![]() |
#69 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Usikker. Mest på viljen, egentlig. ER jeg villig til å ofre noe der det virkelig svir. Jeg kan jo kompostere og spise planter til jeg blir blå, for det er enkelt, men jeg er muligens ikke villig til å kutte flyturen mine. Hva monner mest?
![]() |
#70 |
can-jur
|
En tur til London med bagasje tilsvarer et helt års forbruk av kjøtt. Men klart det er kjøttforbruket vi skal henge oss opp i.
![]() |
![]() |
#71 |
Leser
|
Kjøttforbruket bør vel ned både på grunn av klima og natur. Fly tror jeg i hovedsak er et klimaproblem.
![]() |
#72 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Ät i huvudsak vegetariskt, med så lite svinn som möjligt.
![]() |
#73 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
My point excactly. Det er helt overkommelige utfordringer å spise grønt og jobbe for mindre matsvinn, bruke elektriske apparater til de kneler unntatt (unntatt skjermer pga rask teknologisk utvikling), kjøpe færre NYE plagg (unntatt teknisk turløy og sko), kjøre dieselbiler til de dør. Men slutte å fly (som sannsynligvis monner mest av alt på lista), DET sliter jeg med. Og det er hverken livsnødvendig, nødvendig av praktiske årsaker eller noe jeg på noe som helst vis MÅ.
![]() |
#74 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Ät i huvudsak vegetariskt, med så lite svinn som möjligt.
![]() |
#75 |
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Jeg synes det er så trist at alle disse diskusjonene ender opp med å handle om de som må fly til medisinsk behandling. Det er ingen som mener at disse skal kutte ut flyturene sine, men det er virkelig ikke slik at majoriteten av flyreiser i eller til/fra Norge tas av folk som skal til sykehus. Nordmenn flyr mye på fritiden, og det er disse flyturene som bør kuttes ned på.
![]() |
![]() |
#76 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Jeg er enig i at det er synd Input, men det er litt vanskelig å unngå også tror jeg. Det må skjenoe både på overordnet nivå og på det personlige planet. De færreste liker å bli personlig ansvarliggjort, og i hvert fall ikke når det til dels er samfunnets oppbygging som gjør at vi tar de valgene vi gjør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Glamorøs
|
Nei, det ble ikke dårlig stemning, dette er hva jeg skrev.
Men det jeg ble møtt med tilbake var tre latterfjes, for å virkelig understreke hvor teit jeg var:
Og videre, nærmest krav om at jeg måtte finne løsningen på hvordan bildeling skulle foregå utenfor urbane strøk, på et direkte svar til Frukt om at hun ikke ville greie seg helt uten bil.
![]() |
#78 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Jeg skjønte ikke at det var myntet på meg, Tallulah. Bildeling er absolutt et alternativ, men ikke nå for det finnes ikke her i byen såvidt jeg vet, pga. kostnad, og diverse andre årsaker. Men jeg skulle alltids klart å finne en løsning hvis jeg hadde kvittet meg med bilen. Litt løsningsorientert bør man jo prøve å være.
![]() |
#79 |
lider av tastleksi
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Jeg har biler til de dør, og har vært på 8 reiser på mine snart 49 år som innebar fly Tur-retur. Ferierer stort sett hjemme eller kjører til familie nordpå. Har ikke hytte eller tilgang på lånehytter heller.
![]() |
#80 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?Spørsmålet var jo om man klarer det. Så da svart man på om man gjør det. Og det gjør man jo ikke om man feks må fly til sykehus, må fly i jobben eller whatever. Så det er jo relevant for valget man tar, enten det gjelder kosthold, flyreiser eller bilkjøring.
![]() |
|
|