Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Har du sjangerallergi?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-07, 20:10   #101
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du sjangerallergi?

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jeg husket det.

Jeg glemte å avbestille Presidenten også. Det var da jeg meldte meg ut av alle bokklubber. Svigermor syntes den var topp, da.

Gammel 28-07-07, 21:22   #102
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men noen ganger er det ogs¨å bokklubb-systemet som gjør sitt. Feks er en del elendige norske kvinnelige krimforfattere bokklubbene stor takk skyldig. Hvem leser Anne Holt, Unni Lindell eller noen av de andre grusomme krimbøkene med forutsigbart plott om ikke de var tvunget på deg av de onde bokklubbmenneskene? Og man glemmer å avbestille?

Ja, det er klart.
Nå er jeg ingen stor krimleser ( da må det i tilfellet være britisk krim scenesatt i engelske småbyer med masse løse tråder som omhyggelig nøstes opp ), så jeg har ikke lest Holt eller Lindell, og vet ikke om de fortjener bestselgerstatusen sin.

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Reeeeeally!?

:Peker på siste linjen min:

Nå tenkte jeg faktisk ikke på deg. ( Er du en litteratursnobb?)
Kjenner så mange kultursnobber ( "Jeg hører KUN på P2", Jeg leser KUN Aftenposten" "Jeg ser ALDRI på TV3 eller TV2 - KUN NRK" etc, etc) - så jeg snakket generelt.

Jeg synes jo det er fint at folk setter pris på kvalitet. Men for snevre holdninger kan absolutt stå i veien for gode opplevelser og utvikling. Har en kamerat som ALDRI leser Dagbladet av prinsipp. Det er jo en tabloidavis, må vite. Han går glipp av mange fantastisk gode kronikker skrevet av kloke journalister, synes jeg.

Kultursnobberi er like kjipt som alt annet snobberi.

Gammel 28-07-07, 21:31   #103
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Jeg vil kalle HP og LOTR fantasy, ja.

Åkai, da er det min sjangerallergi.

Gammel 28-07-07, 21:33   #104
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

I "Gir du blanke i Harry Potter?"-tråden ser jeg at flere sier at de ikke liker eller ikke vil lese HP-bøkene pga. sjangeren, og jeg ser ofte ellers at folk sjalter ut hele sjangre av bøker som uleselige. Særlig fantasy, science fiction og krim troner høyt på statistikken over uleselige sjangre.

Har du en sjanger eller flere du unngår når du velger bøker? Hvorfor det? Har du lest noe fra sjangeren, eller har du bare avvist den i utgangspunktet?

Jeg liker ikke Science Fiction. Ja, jeg synes HP og RH er en slags SF.
Jeg har prøvd å se RH to eller tre ganger, bare fordi jeg har trodd at det måtte være noe galt med meg siden jeg ikke orket å se dem.

Jeg har gitt opp etter a en halvtime hver gang.

Gammel 28-07-07, 21:34   #105
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Jeg liker ikke Science Fiction. Ja, jeg synes HP og RH er en slags SF.
Jeg har prøvd å se RH to eller tre ganger, bare fordi jeg har trodd at det måtte være noe galt med meg siden jeg ikke orket å se dem.

Jeg har gitt opp etter a en halvtime hver gang.

Gammel 28-07-07, 21:34   #106
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Neida, jeg er ikke nedlatende, beklager om det hørtes sånn ut. Jeg har lest en del av disse krimbøkene selv også, men har etterhvert funnet dem dønn kjedelig og har styrt unna de siste årene. Jeg fremholder at bokklubbenes makt er for stor, og at kommersielle inetresser, brød og sirkus til dels blir prioritert fremfor hva som er bra litteratur. Men altså, mange gode bøker er kommet via bokklubben, og det var slik jeg kom inn i HPs fantastiske univers, rett og slett fordi jeg glemte å avbestille...

Joda.. litt nedlatende er du.
Men jeg ble uendelig glad over å møte et medmenneske mtp Anne Holt.

Gammel 28-07-07, 21:49   #107
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Alkymisten skuffet meg også.

Men "Veronica decides do die" er en glimrende bok.

(Noen av dere Coelhokritikere som har lest den? Hæ?HÆ?! Tenkte jeg det ikke! )
.

Jeg har ikke lest den, men alle jeg kjenner mener at jeg må gi Coelho en sjanse og lovpriser Veronica vil dø. Selv blir jeg småredd bare av tittelen og tenker at det må være en deprimerende bok, noe de benekter.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 21:54   #108
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg likte ikke Da Vinci-koden, men Engler og demoner var kul.

Engler og demoner er råkul og dødsspenndende. Kanskje han burde unngått den sekvensen med helikopter-fallskjerm-hopp og påfølgende landing i Tiber, det var utrolig Hollywood. Men ellers var den helt konge.

DaVinci-koden var også spennende, jeg storkoste meg.

Den digitale festning var helt annerledes, men appellerte også til meg. Like genial var boka ikke, men den har et fantastisk driv i fortellingen.

Iskaldt bedrag var skuffende dårlig. Som en helt gjennomsnittlig spenniingsroman.

Gammel 28-07-07, 22:10   #109
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Jeg gikk i mange år og sa at jeg ikke likte å lese krim. Helt til jeg begynte å lese Mankell, Lindell osv. Jeg hadde vel sett for meg at all krim var som Agatha Cristie og Poirot. Skal si jeg tok feil ...

Hadde samme opplevelse jeg også. Har som Nabojenta lest Mankell, Marklund og Lindell etter å ha blitt omvendt av Jo Nesbø's "Sorgenfri".
Ellers velger jeg aldri kiosklitteratur og type Danielle Steel- romaner. Noen nevner "historier fra virkeligheten" , og disse ville jeg sky som pesten tror jeg (selv om jeg ikke helt ser for meg hva det er - forbinder slikt med ukeblader jeg, da)

Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 22:20   #110
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg leser heller ikke mye krim, har verken lest Lindell, Holt eller Mankell. Men Liza Marklund synes jeg er underholdende.

Gammel 29-07-07, 00:17   #111
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jeg har ikke lest den, men alle jeg kjenner mener at jeg må gi Coelho en sjanse og lovpriser Veronica vil dø. Selv blir jeg småredd bare av tittelen og tenker at det må være en deprimerende bok, noe de benekter.

Vennene dine har helt rett!
Tittelen har kanskje skremt bort mange lesere?

Den er ikke deprimerende - tvert imot. Den er klok, og temaet er psykisk helse og mening i tilværelsen med utgangspunkt i Veronicas selvmordsforsøk.

Gammel 29-07-07, 12:11   #112
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker krim. Jeg liker noen av Agatha Christie og elsker Dorothy Sayers. (Det er egentlig Lord peter jeg elsker, men hun har nå kreert denne flotte amnnen, så jeg elsker derfor henne også). Rosens Navn er en krimbok, og mange andre gode bøker har også gåter vevet inn i handlingen. det er bare at det er MER. Det er lesverdig utover selve plottet, det er god litteratur, det er samfunnskritikk og humor. Jeg er også stor fan av Jan Guillous Hamilton-bøker.

Gammel 29-07-07, 13:09   #113
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser lite fantasy og Sci-fi, uten at jeg vil kalle det allergi. Dvs. jeg har nok litt fantasyallergi. Jeg elsker jo sci-fi-filmer, og burde sikkert lest endel også, men har liskom aldri kommet igang.

Krim leser jeg, ofte i perioder. Har blitt veldig glad i Jo Nesbø og leste mye Agatha Christie som barn.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 13:15   #114
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg liker Jo Nesbø også. Han har godt språk.

Gammel 29-07-07, 14:35   #115
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss, flere enn meg på FP som liker Hamiltonbøkene til Guillou? De er lest. Mange ganger. Tempelridderbøkene er ikke så halvgærne de heller, gitt.

Da Vinci-koden var morsom, men jeg var litt sjokkert over at den ble lest som en faktabok og ikke som det den er, fiction. Angels and Demons har jeg akkurat lest igjen, synes den er bedre, og jeg får vilt lyst til å dra til Roma. (men er enig i at helikoptersekvensen ble litt vel mye av det gode. For ikke å snakke om det evige plottet "voksen, litt ruskete i kantene Harvardprofessor som innehar en dyrisk tiltrekning på alle kvinner saves the day og får den vakre, unge intelligente damen som sengepartner".)

Agatha Christie. Hun har skylden for at jeg snakker engelsk som en overklassekvinde fra 40-tallet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 16:54   #116
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Da Vinci-koden var morsom, men jeg var litt sjokkert over at den ble lest som en faktabok og ikke som det den er, fiction.

Om det var meg du tenkte på, så har jeg nok en gang uttrykt meg uklart, skjønner jeg.

Jeg leste den selvfølgelig som fiction, ikke fakta.
Og jeg vet selvfølgelig veldig godt hvor omstridt alle teorier og påstander i boka er. Det jeg mente med fakta, var drysset av små, pussige faktaopplysninger gjennom hele boken. Nå kommer jeg ikke på eksempler, men ting innen natur og kunst som jeg ikke visste fra før.

Gammel 29-07-07, 16:57   #117
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Om det var meg du tenkte på, så har jeg nok en gang uttrykt meg uklart, skjønner jeg.

Jeg leste den selvfølgelig som fiction, ikke fakta.
Og jeg vet selvfølgelig veldig godt hvor omstridt alle teorier og påstander i boka er. Det jeg mente med fakta, var drysset av små, pussige faktaopplysninger gjennom hele boken. Nå kommer jeg ikke på eksempler, men ting innen natur og kunst som jeg ikke visste fra før.

Tenkte ikke på deg i det hele tatt jeg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 17:47   #118
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jøss, flere enn meg på FP som liker Hamiltonbøkene til Guillou? De er lest. Mange ganger. Tempelridderbøkene er ikke så halvgærne de heller, gitt.

Jeg har selvfølgelig alle sammen. Både Hamiltonbøkene og Arn-bøkene.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 20:11   #119
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke fantasy og science fiction. Ikke litt en gang. Jeg er ikke veldig glad i krim. Jeg styrer unna kiosklitteratur. Jeg blir veldig tverr og sta av hypede bestselgere som "alle" skryter opp i skyene. Jeg får ikke lyst til å lese slike. "Da Vinci koden" for eksempel har jeg ikke lest.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-07, 01:33   #120
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Hvis vi snakker om skjønnlitteratur har jeg ikke sjangerallergi, men utenom det er jeg skeptisk til både biografier og selviografier. Syns liksom det ofte, men ikke alltid, handler om å snakke dritt om noen som ikke kan ta igjen.

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg blir veldig tverr og sta av hypede bestselgere som "alle" skryter opp i skyene. Jeg får ikke lyst til å lese slike. "Da Vinci koden" for eksempel har jeg ikke lest.

Oh yes, der har vi samme stahet

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg unngår slike romanserier man finner i kiosken - type "ung kvinne fra landet får seg jobb som tjenestepike i byen og faller for direktøren i huset..."

Joda, tro meg, de kan være virkelig morsomme å lese , det går raskt og passer bra når jeg er veldig sliten i hodet, selv om det går lenger og lenger mellom hver gang jeg syns jeg er sliten nok.

Jeg oppfatter på en måte all skjønnlitteratur er fantasy, hvis ikke så må det jo være dokumentar? Falt for LOTR når jeg som 13åring ble tipset av en bibliotekar til å lese dette vidunderet som akkurat var blitt oversatt til norsk (det er lenge siden det).

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:11.