Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-17, 10:31   #141
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer

Jeg synes også at det er skrekkelig rart at folk kaster snop. Men siden jeg har lest her at folk gjør det så gir jeg vekk noe som er innpakket. For jeg gidder i hvert fall ikke bruke penger på noe som de ikke for spise etterpå.

Vi hadde lyset på og snopeskålen klar. Men det kom bare en liten gruppe og dagen etter fant vi dopapir i hagen. Så enten var det noen som ikke fikk ringeklokken til å virke eller så var det bare noen som ville bølle.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 11:33   #142
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg får fnatt av sånne dagen derpå-saker i media der "Guri 41" står fram og sier "jeg går gjennom halloweenbøtta til ungene og kaster alt som ikke er innpakket. " I-landsproblem deluxe, Jag mår illa. Det er jaggu meg dyrt nok å kjøpe godteri til 60 unger om man ikke i tillegg skal kjøpe innpakket godteri. Når man vet at de går hjem til mamma som sporenstreks kaster alt i bosset, er det jaggu ikke rart folk slukker lyset og låser døra.

Enig i dette. Mine får spise det de vil. Ofte har mye vært vått og klissete, for det pleier å regne, og da kan de hende noe kastes. De fikk lite smågodt i år forresten, og flere delte ut med skje.

Gammel 03-11-17, 11:47   #143
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg får fnatt av sånne dagen derpå-saker i media der "Guri 41" står fram og sier "jeg går gjennom halloweenbøtta til ungene og kaster alt som ikke er innpakket. " I-landsproblem deluxe, Jag mår illa. Det er jaggu meg dyrt nok å kjøpe godteri til 60 unger om man ikke i tillegg skal kjøpe innpakket godteri. Når man vet at de går hjem til mamma som sporenstreks kaster alt i bosset, er det jaggu ikke rart folk slukker lyset og låser døra.

Jeg er enig i at dette er et I-landsproblem, men seriøst veldig vanskelig å kjøpe innpakket godteri til 60 barn? 60 barn er halvannen twistpose? Vi kjøpte innpakket godteri til 400 barn i år og jeg tror vi overlever selv om jeg også godt kunne tenkt meg å bruke pengene på andre ting.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 12:07   #144
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det noen som tenker over miljøaspektet ved all innpakkinga av godteri? Det er ganske voldsomt. Smittefaren ved å ta i dørhåndtak på offentlige steder er jo vesentlig større enn å spise et drops fra ei skål sånn.

Gammel 03-11-17, 12:10   #145
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Er det noen som tenker over miljøaspektet ved all innpakkinga av godteri? Det er ganske voldsomt. Smittefaren ved å ta i dørhåndtak på offentlige steder er jo vesentlig større enn å spise et drops fra ei skål sånn.

Ja, men man kan jo ikke akkurat gå hjem til alle halloweenbarna og fortelle det til foreldrene deres heller.

Gammel 03-11-17, 12:51   #146
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette var jo litt oppløftende å lese, jeg har gitt bort smågodt til ungene i år og følt meg som en skikkelig rebell.

Men hva er egentlig greia med hygieneproblemet? Mulig det er helt åpenbart, men jeg har fortsatt ikke skjønt det (og har derfor heller ikke fulgt det, så mulig jeg endrer det hvis det går opp et lys). Hva er det som gjør dette verre enn å spise smågodt borte på besøk, for eksempel?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 12:53   #147
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bryr meg ikke så mye om hygieneaspektet (mange hender kan komme til å være borti hver bit?), men de siste åra har det ofte vært regn, og da blir jo uinnpakket smågodt helt uspiselig og klissete.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 12:57   #148
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg bryr meg ikke så mye om hygieneaspektet (mange hender kan komme til å være borti hver bit?), men de siste åra har det ofte vært regn, og da blir jo uinnpakket smågodt helt uspiselig og klissete.

Ja, det er sant, men da kan man jo ha et lokk på bøtta si, eller en pose oppi som kan lukkes. Alle vi fikk besøk av hadde sin egen bøtte, så det var ikke noe problem at andre grafset på godteriet.

Gammel 03-11-17, 12:58   #149
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Ja, det er sant, men da kan man jo ha et lokk på bøtta si, eller en pose oppi som kan lukkes. Alle vi fikk besøk av hadde sin egen bøtte, så det var ikke noe problem at andre grafset på godteriet.

Ikke på det godteriet som er tatt, nei, men det som ligger i skåla di inne i huset.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 13:09   #150
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde en stor, åpen bolle der det var lett å plukke ut et par ting uten å grafse nedi med hendene, så det var virkelig minimalt med håndeksponering. Fullt i konserveringsmidler også, sånt smågodt, så det er vel ikke all verdens livsvilkår for mikrober.

Gammel 03-11-17, 13:09   #151
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg bryr meg heller ikke om hygieneaspektet, sjøl om vi serverer Fox og smørbukkarameller sjøl. Ungene har fått beskjed om å legge til side det de ikke vil spise, så andre kan ha glede av det. Som meg. Imidlertid var det noen biter i år som lukta og hadde bismak av røyk, og de klarte ikke en gang jeg å spise. De gikk i søpla...

Gammel 03-11-17, 13:09   #152
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Ikke på det godteriet som er tatt, nei, men det som ligger i skåla di inne i huset.

Vi har halloweengodteriet i egen bøtte, som vi deler ut av med skje, så det er ikke sånn at vi sitter og grafser i skåla selv først (kan ikke gjøre rede for hva som er gjort med det før vi kjøpte det i butikken da, riktignok). Men hvis man er veldig redd for det så er det kanskje like greit å ikke ringe på til folk og be om å få godteri.

Gammel 03-11-17, 13:09   #153
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og, ja, det er søppelaspektet som er viktigst for meg her.

Gammel 03-11-17, 13:11   #154
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Standard

Åh, dere lar dem ta sjøl. Jeg bare ga dem ei sleiv. Ok, da ser jeg den bedre (selv om man kan løse det på andre måter, som Poly).

Gammel 03-11-17, 13:31   #155
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dette!
Det er ikke akkurat snakk om å spre pest, heller.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 13:53   #156
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Standard

Nei, det er noe med det.

Gammel 03-11-17, 14:14   #157
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Helt ærlig -

der vi bor nå, som sagt, vet jeg nøyaktig hvilke hus og til hvem ungene går. Liten plass. Ikke noe problem om de får uinnpakket godis. Vi er ikke bekymret for hygiene, smitte eller lignende, ungene går jo inn og ut av disse husene ellers også.

Men- før, i bydelsområde, ante jeg ikke hvor ungene (som gikk gruppevis) hadde gått/hvor de hadde fått tak i godiset. Enkelte områder/hus/personer hadde ett noe slepphendt forhold til det meste, være seg dyrehold, renslighet eller forbruk av diverse. Verdens snilleste personer, som gjerne delte ut godis til småtasser, men for sikkerhets skyld var det bare innpakket som ble spist etter halloweenkvelder i dette området. Ville gjort det samme nå dersom vi hadde samme utfordringer her vi bor nå.

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 15:41   #158
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Helt ærlig -

der vi bor nå, som sagt, vet jeg nøyaktig hvilke hus og til hvem ungene går. Liten plass. Ikke noe problem om de får uinnpakket godis. Vi er ikke bekymret for hygiene, smitte eller lignende, ungene går jo inn og ut av disse husene ellers også.

Men- før, i bydelsområde, ante jeg ikke hvor ungene (som gikk gruppevis) hadde gått/hvor de hadde fått tak i godiset. Enkelte områder/hus/personer hadde ett noe slepphendt forhold til det meste, være seg dyrehold, renslighet eller forbruk av diverse. Verdens snilleste personer, som gjerne delte ut godis til småtasser, men for sikkerhets skyld var det bare innpakket som ble spist etter halloweenkvelder i dette området. Ville gjort det samme nå dersom vi hadde samme utfordringer her vi bor nå.

Hva tenker du kunne være problemet?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 15:49   #159
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

At godiset kunne ha vært i kontakt med dyrehår/avføring/mat, skadelige substanser, generelt store mengder skitt etc. Jeg er ikke hysterisk på slikt, men det handler om at det eksisterer en mulighet for forurensning av godiset fra ting som kan være skadelig, og når jeg vet om det, så kan jeg i alle fall prøve å redusere faren ved å fjerne godis som ikke er innpakket. Heller det enn å nekte ungene å gå til disse områdene/personene, så plukket jeg bort løsgodis når de kom hjem.

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 15:52   #160
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjenner overhodet ikke alle folka ungene ringer på til her, og aner ingenting om dem. Bor i et tettbygd område, og det kan være litt av hvert. Fortsatt ikke noe problem.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:23.