![]() |
#381 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg
Fravær som ikke er begrunnet i sykdom eller avtalt permisjon, er oppsigelsesgrunn - så sånn sett begrenser jo det seg selv.
![]() |
#382 |
maler
|
Det kjipeste er at de med best råd vil få mye sånt kompensert gjennom avtaler. Mens de som er mest avhengig av det offentlige vil rammes fullt ut.
![]() |
#383 |
Fjellpiper
|
Jepp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#384 |
Usedvanlig begavet
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgSykelønn over 6G er ofte tariffestede goder - og belaster ikke NAV direkte. Mulig det kanskje er et gode som holder folk borte fra jobb? Sånn sett vil du jo kun ramme de som tjener godt ved å fjerne muligheten, men i noen tilfeller vil jo også DET ramme hardt. Folk har utgifter uansett inntekt, og ikke alle er to heller.
![]() |
#385 |
Erfaren nok
|
Jeg er litt der jeg og. Selv om det i mitt yrke er lavt sykefravær, så vi har tilfeller der ansatte er sykmeldt 2-5 dager, nesten hver måned. Svindyrt for arbeidsgiver. Og ganske vanskelig å få gjort mye med, i og med fraværet er legedokumentert. Vi har satt inn en del tiltak, men enkelt er det ikke.
![]() |
#386 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
#387 |
Usedvanlig begavet
Det er jo DET som hadde vært det fornuftige grepet. Tørre å se på ulike løsninger fremfor å sette hælene i bakken og insistere på at alt må være som det alltid har vært. Løfte blikket litt og se at vi kan ikke holde på slik inn i evigheten. Klart man kan fordele byrde etter evne. De fleste kan bidra med NOE, men ingen kommer til å gjøre det frivillig (hence muligheten folk nå har til å betale inn ekstra skatt
![]() |
#388 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgJeg er ikke for karensdager, tror jeg, rett og slett pga. faren for at folk sleper seg på jobb med omgangssyke/feber og både smitter andre og skaper potensiet farlige situasjoner hvis de håndterer kjøretøy, verktøy og hva_har_du. Joda, det finnes sikkert folk som tar en egenmeldingsdag i ny og ne uten å strengt tatt trenge det, men det fraværet der Norge virkelig skiller seg fra andre land er jo langtidsfraværet som skyldes muskel- og skjelettfravær og lettere psykiske lidelser. For veldig mange av disse menneskene er det ikke dokumentert at det hjelper på diagnosen å være 100 % borte fra jobb i fire uker eller seks måneder, men likevel skrives det ut sykemeldinger over en lav sko. Jeg er veldig enig med politisk redaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen; Det er blitt en norsk spesialøvelse å lete etter grunnen til at norsk sykefravær er så mye høyere enn land vi liker å sammenligne oss med. Ellers skriver hun dette, som jeg også er veldig enig i: |
![]() |
![]() |
![]() |
#389 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgEr man sykemeldt i et år, går man jo ned til 66% av lønnen uansett, og jeg synes nok kanskje et år er unødvendig lenge, og ser for meg at en gradvis nedtrapping hadde vært bedre. F.eks. 100% lønn de først 2 mnd, så 90% frem til 6 mnd. osv. før man til slutt havner på 66% når man må over på AAP.
![]() |
![]() |
#390 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgDe over 6G kan miste mellomlegget en del før, lurer på om det er 3 måneder? Jeg mener å ha sett det være bemerkelsesverdig effektivt.
![]() |
#391 |
Usedvanlig begavet
Men, da ligger det i så fall i tariffavtalen at arbeidsgiver kun dekker de første ukene f.eks.
![]() |
#392 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgMen altså, Støre. Jeg kjenner at jeg er skikkelig ambivalent når det gjelder ham. Jeg tror han er et skikkelig menneske og han er åpenbart smart. Absolutt en mann jeg hadde vært glad for å ha som venn eller slektning eller kollega. Men det er ETT eller annet som er "off" med ham når det gjelder rollen som politisk leder. Litt at han er "tåkefyrste" (så snart han slipper tak i den nøye PR-rådgiver-inntreningen på "klar tale"), men kanskje mest at han er så veldig frakoblet det mange opplever som norsk virkelighet. Det er kanskje derfor "vaktmester på hytta" blir så gøyalt. Og eiendomsinvesteringene som bare er for omfattende til at han klarer å holde orden på dem (som Aftenpodden uttrykte det i dag). Til og med når han snakker med pondus om at han GJERNE betaler formueskatt med glede så bommer han, for hans formueskatt - en fyr med mer arvet formue enn han klarer å holde rede på - er selvsagt uproblematisk og en sånn kommentar er virkelig en ørefik til alle bedriftseiere med 10 gravemaskiner og 15 mann i arbeid, som betaler skatt på bedriftens inntjening og skatt på egen lønn og skatt på utbytte de eventuelt tar ut, og i år der det ikke er hverken inntjening eller utbytte eller lønn å få, bare minus, må betale formueskatt på TOPPEN av det, fordi bedriften jo er VERDT masse, selv om den taper så det står etter. Så han blir til og med for "elite" for de med formueskatt - då e da gale!
![]() |
#393 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgDet blir nok bra når vi bare får flere bilder av ham i rutete tømmerhoggerskjorte.
![]() |
#394 |
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgHan er jo ikke en racer på å fremstå som en "ordentlig" arbeider, den mannen. Men så har jeg vel aldri egentlig hatt et behov for å ha en tømmerhogger som statsminister heller. Allikevel tror jeg egentlig han gjør seg bedre i en mer effektiv, mindre... fasadeorientert stilling. Og så ser jeg ikke hvem andre AP skulle brukt. Hadia Tajik er ikke helt der, og Giske.... Nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#395 |
Erfaren nok
|
Personlig håper jeg det. For jeg er litt enig med deg, samtidig har han jo gjort det godt i diverse debatter nå, og fått kommentarer om at man der så statsministeren i aksjon.
![]() |
#396 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgJeg tror Erna er en tydelig og ryddig leder, men er overrasket over hvordan FrP har klart å trumfe gjennom ting, særlig statsrådsposter.
![]() |
#397 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgMavs, ikke jeg heller, men det blir så absurd og obvious når de kjører sånne stunt.
![]() |
#398 |
Yes, we can!!
|
Nei, han har vel aldri latt som om han var arbeider, det er mer den tonedøvheten han viser, avstanden blir veldig stor.
![]() |
|
|