Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vil gjøre ferdigmaten sunnere

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-07-07, 15:42   #21
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil gjøre ferdigmaten sunnere

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Jeg synes at det er hver enkelts ansvar å velge sunne måltider og at det er hver enkelt av oss som har ansvar for egen og våre barns helse. Jeg synes utspillet smaker en smule av overformyderi.

Les forøvrig her: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=149382

Er all helsepolitikk overformynderi, da? Og hva med røykeloven? Merking av tobakk? Økte tobakkpriser?

Syns forøvrig denne Linda-damen var litt korttenkt. JA, selvsagt bør man velge sunn mat og spise ferdigmat sjeldent. Men når folk ikke da gjør det? Hva er galt med å tilby ferdigmat som samtidig er (litt) sunn?

- Anniken kan få komme på mitt kjøkken og se hvordan jeg lager et sunt måltid med grønnsaker, med kjøtt og ris, sier Hofstad.

Eh, hvis alle hadde gjort som henne, så hadde vi jo ikke hatt denne problemstillingen.

Gammel 05-07-07, 17:12   #22
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser ut som WHO er på linje med Huitfeldt: http://matportalen.no/Saker/1183616026.93

Og angående dette med å ha to tanker i hodet samtidig: http://matportalen.no/Saker/1183110950.78 http://matportalen.no/Matportalen/Saker/1180418110.99
Det er ikke enten - eller.

Gammel 05-07-07, 17:29   #23
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Helt enig. Jeg reagerer også på den holdningen at er man småbarnsforeldre, så har man ikke tid til å lage ordentlig mat og bruke ferdigmat.

Hva med oss amåbarns foreldre som ikke liker å lage mat da?
og værtfall ikke vil bruke 1 time på kjøkkenet når man kommer hjem fra bhg og arbeid før middagen er ferdig?

Gammel 05-07-07, 17:56   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

og værtfall ikke vil bruke 1 time på kjøkkenet når man kommer hjem fra bhg og arbeid før middagen er ferdig?

Det å ikke LIKE å lage mat er absolutt ingen unnskyldning for å la barna vokse opp med Toro, synes jeg. Det å bli foreldre er ikke bare å gå gravid og føde. Man har et ansvar, og foreldreansvaret innebærer ofte å gjøre nettopp ting man ikke liker.
At det tar så mye lenger tid å lage mat fra bunnen av er en renspikka myte. I dag har jeg laget laksepasta til familien. Det tok meg ca. 20 minutter, like lenge som det tar å koke en Toro-gryterett.

Gammel 05-07-07, 17:58   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Er all helsepolitikk overformynderi, da? Og hva med røykeloven? Merking av tobakk? Økte tobakkpriser?

Syns forøvrig denne Linda-damen var litt korttenkt. JA, selvsagt bør man velge sunn mat og spise ferdigmat sjeldent. Men når folk ikke da gjør det? Hva er galt med å tilby ferdigmat som samtidig er (litt) sunn?

- Anniken kan få komme på mitt kjøkken og se hvordan jeg lager et sunt måltid med grønnsaker, med kjøtt og ris, sier Hofstad.

Eh, hvis alle hadde gjort som henne, så hadde vi jo ikke hatt denne problemstillingen.

Helt enig! Det er det dummeste jeg har lest!

Gammel 05-07-07, 18:47   #26
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Ja, for dere hadde det jo vært glimrende om ferdigmaten samtidig hadde vært sunn, ikke sant?

Forøvrig - jeg laget tomatsuppe med linser og egg idag, fra scratch. Det tok IKKE en time, langt derifra.

Gammel 05-07-07, 20:50   #27
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det kan du jo si. Men mange av de vanligste helseplagene og livsstilssykdommene har jo direkte sammenheng med at folk ikke greier å velge riktig kosthold. Dette har igjen kostnader for samfunnet som må betale fordi enkelte av oss ikke makter å ivareta vår egen helse. Klart politikerne har rett til og burde jobbe for å påvirke ferdigmatprodusentene. Det burde også være stor politisk vilje til å drive med kostholdsopplysning og komme med anbefalinger.

Fullstendig enig.

Rart å mene at kosthold ikke skulle ha en naturlig plass i en politisk agenda.

Gammel 05-07-07, 21:04   #28
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Det første avsnittet ditt syns jeg var lite gjennomtenkt/teit/arrogant. Stryk det som passer minst.

Enig i at jeg var arrogant, ikke i resten

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 21:04   #29
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det blir neppe et fullgodt alternativ til hjemmelaget, næringsrik mat. Men jeg sitter dessverre også med inntrykk av at de fleste småbarnsforeldre bruker mye usunn ferdigmat. Jeg føler meg nesten helt alene i verden (iallefall blant naboer, kolleger og foreldre av barnas venner) når det gjelder innstilling til sunn mat. Pannekaker, pasta med ketchup, ferdigpizza, pølser og posesuppe er vanlig hverdagsmat - ofte.

Det er mitt inntrykk også. Når jeg treffer barndomsvenninnene mine til klubb av og til detter de nesten av stolen hvis jeg har laget en gryterett fra bunnen av og bakt rundstykker selv. Det er liksom ikke til å tro at det går an. Noen av dem har aldri laget saus selv, bare brukt poser. Dette er voksne damer mellom 35 og 45 år, som har store unger og har hatt sin egen husholdning lenge. Når de bytter "oppskrifter" handler det om å tipse hverandre om nye Toro-poser.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 21:25   #30
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Rart å mene at kosthold ikke skulle ha en naturlig plass i en politisk agenda.

Jeg er ikke uenig i at kosthold har en plass i politikken, men jeg synes ikke at det å be produsentene endre et eksisterende produkt er veien å gå. Det er mange andre ting som etter min mening er viktigere og riktigere. Prissetting og avgiftsbelastningen på ulike produkter bl.a.

Jeg synes f.eks. sunn mat (og også miljøvennlig mat) burde være billigere enn usunn mat, kortreist mat rimligere enn langreist og hvorfor kan ikke all bruk av transfett bli helt forbudt? Akrylamid finnes i en rekke matvarer, men vet alle det? "Alle" vet at Grandiosa ikke er et sunt alternativ, akkurat som alle vet at det er helseskadelig å røyke.

Jeg synes politikere bør finne andre ting å bruke ressurser på enn Grandiosa.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 21:28   #31
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg er av dem som applauderer et sånt forslag, for som flere her allerede har sagt: Mange kjøper ferdigmat, så hvorfor ikke gjøre det sunnere.
Jeg vil nok ikke kjøpe mer ferdigmat av den grunn, men heller ha litt bedre samvittighet de gangene jeg gjør det.

Gammel 05-07-07, 21:35   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg synes politikerne burde bruke ressurser på å endre på det folk faktisk spiser, for uansett hva de gjør så vil folk ikke slutte å spise ferdigmat, desverre. Ja, frukt og grønnsaker og lignende bør bli billigere samtidig som de setter opp prisene på søppelmaten (helt utrolig at de ikke har gjort det, egentlig) men ferdigmaten bør OGSÅ settes fokus på siden mange tross alt baserer kostholdet sitt på det.

Gammel 05-07-07, 22:22   #33
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Enig i at jeg var arrogant, ikke i resten

Jeg var ikke helt enig med meg selv om hvordan jeg skulle tolke det.

Gammel 06-07-07, 00:37   #34
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det å ikke LIKE å lage mat er absolutt ingen unnskyldning for å la barna vokse opp med Toro, synes jeg. Det å bli foreldre er ikke bare å gå gravid og føde. Man har et ansvar, og foreldreansvaret innebærer ofte å gjøre nettopp ting man ikke liker.
At det tar så mye lenger tid å lage mat fra bunnen av er en renspikka myte. I dag har jeg laget laksepasta til familien. Det tok meg ca. 20 minutter, like lenge som det tar å koke en Toro-gryterett.

Hva er egentlig så galt med toro?

Lager aldri toro gryterett, men mest for at jeg ikke liker det..

Men bruker toro sauser om vi skal ha saus en gang i halvåret.

Når jeg tenker ferdig mat så tenker jeg på fiskeboller,fiskepudding og sånt.
Fiskegratenger. eller som jeg kaller det makaronigratenger med 3 bit fisk i.
pannjert fisk og sånt. og saus poser..

Vi lager nesten all mat selv , men om vi skal ha spagetti så bruker vi dolmio glass

Og hvordan kan du sammenligne laksepasta og toro gryterett?
Er nå to helt forskjellige ting å lage.

Gammel 06-07-07, 02:14   #35
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Du mener, sånn bortsett fra at det er nær null næringsverdi, og i stedet fullt av tilsetningsstoffer, salt og smaksforsterkere? Tja.

Gammel 06-07-07, 03:11   #36
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ikke uenig i at kosthold har en plass i politikken, men jeg synes ikke at det å be produsentene endre et eksisterende produkt er veien å gå. Det er mange andre ting som etter min mening er viktigere og riktigere. Prissetting og avgiftsbelastningen på ulike produkter bl.a.

Jeg synes f.eks. sunn mat (og også miljøvennlig mat) burde være billigere enn usunn mat, kortreist mat rimligere enn langreist og hvorfor kan ikke all bruk av transfett bli helt forbudt? Akrylamid finnes i en rekke matvarer, men vet alle det? "Alle" vet at Grandiosa ikke er et sunt alternativ, akkurat som alle vet at det er helseskadelig å røyke.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Veldig enig!

Jeg og!

Gammel 06-07-07, 07:28   #37
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Dette er jeg enig i.
Ikke alle som liker å skifte bæsjepleier heller, men det følger da med ansvaret for et menneske man har satt til verden.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-07, 09:22   #38
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det synes jeg er en helt absurd tanke.
Faktum er jo at nordmenn spiser ufattelige mengder med Grandiosa, da er det vel naturlig at også politikere stopper opp og bekymrer seg for dette?
Jeg må tilstå at hvertfall jeg bruker tid på å tenke på konsekvensene av dette vil bli om få år.

Hva synes du politikerne skal være opptatt av, da? Skal de utelukkende bry seg om de tunge politiske sakene?

Gammel 06-07-07, 10:06   #39
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Lager aldri toro gryterett, men mest for at jeg ikke liker det..

Men bruker toro sauser om vi skal ha saus en gang i halvåret.

Når jeg tenker ferdig mat så tenker jeg på fiskeboller,fiskepudding og sånt.
Fiskegratenger. eller som jeg kaller det makaronigratenger med 3 bit fisk i.
pannjert fisk og sånt. og saus poser..

Vi lager nesten all mat selv , men om vi skal ha spagetti så bruker vi dolmio glass

Og hvordan kan du sammenligne laksepasta og toro gryterett?
Er nå to helt forskjellige ting å lage.

Heh, jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

Safran svarte så fint (som vanlig) på dette med Toro. Så da vet du det.
Du lager all mat selv, det er jo bra, det hadde jeg ikke trodd da du skrev det andre innlegget, men det viser jo at du tar ansvar selv om du ikke liker å lage mat.

Jeg sammenligner ikke de to rettene, det var for å understreke et poeng, nemlig at det ofte tar like lite tid å lage en gryte fra bunnen av som å koke opp en Toro-gryterett. Det er ikke så forskjellig å lage heller, egentlig. Jeg lager også gryteretter fra bunnen av, og det tar IKKE lenger tid enn å lage Toro-gryteretter. Jeg må innrømme at jeg av og til bruker Toro sauser som basis (tilsetter andre ting i dem) men det er helst til festmiddager der jeg allerede har så mye å gjøre og ikke vil ta sjanser med en saus jeg kanskje ikke får til. Men som regel er det altså like enkelt og raskt å lage ting fra bunnen av som å bruke halvfabrikata.

Gammel 06-07-07, 10:15   #40
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det synes jeg er en helt absurd tanke.
Faktum er jo at nordmenn spiser ufattelige mengder med Grandiosa, da er det vel naturlig at også politikere stopper opp og bekymrer seg for dette?
Jeg må tilstå at hvertfall jeg bruker tid på å tenke på konsekvensene av dette vil bli om få år.

Hva synes du politikerne skal være opptatt av, da? Skal de utelukkende bry seg om de tunge politiske sakene?

Jeg må si at jeg reagerte kraftig den gangen jeg leste utspillet mot Anikken Huitfeldt fra Høyrepolitikeren. Makan til tåperi! Høyrepolitikeren går til personlig angrep, framfor å lytte til hva som blir sagt. Huitfeldt har da aldri nevnt noe som helst om sitt eget kosthold. Det går an å kjempe for et generelt sunnere kosthold i samfunnet, selv om man spiser sunt selv. (Det går også an å kjempe for et sunnere kosthold, selv om man spiser usunt selv.)

Som nevnt her så har vi faktisk et seriøst generelt helseproblem i forbindelse med at folk spiser usunt. Det koster mye penger, og mange lider. Hos oss lages også mye mat fra bunnen av, det spiller jo absolutt ingen trille så lenge svært mange spiser ferdigmat. Jeg synes det er viktig å ta hensyn til realitetene (folk spiser mye dritt), og ta det derfra. Man kan godt lage sunnere alternativer til drittmaten, uten å formidle at dette er maten som er aller best.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:33.