|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjon
Det er vel vanlig å skrive sånt i invitasjonen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonJeg tenker at dine meninger vdr konfirmasjon er helt uinteressante i denne sammenhengen. Ditt fadderbarn har valgt å konfirmere seg i kirken og da møter du som fadder opp i respekt for konfirmantens valg. Det er bra du har bestemt deg for det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonEg droppa seremoni då min nevø, som eg ikkje er fadder på, blei konfirmert. Eg hadde 48 timars heimeeksamen og trengte dei timane sidan resten av dagen gjekk til selskapet. Samvittigheita kjenne eg på enda. Så ja, eg syns absolutt du skal stille og det er bra du har bestemt deg for det.
![]() |
![]() |
#65 |
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Mens jeg ville hatt full forståelse for dette, så lenge de kom i selskapet. Jeg er muligens preget av at i den grad konfirmasjon forekommer i familien (i hvert fall på min side), er det type humanistisk, der man bare får billetter til de aller nærmeste til seremonien. Seremonien er fin, den (den humanistiske - jeg må innrømme at jeg har kjedet meg kolossalt de gangene jeg har vært i kirkelig konfirmasjon), men det er samværet i selskapet, og talene, som _er_ konfirmasjonen i mine øyne.
![]() |
#66 |
Bedreviter
|
Datteren min skal konfirmere seg humanistisk, og vi har fått billetter til alle gjestene. Jeg hadde reagert akkurat like negativt på frafall fra seremonien som de som sier at de hadde reagert på frafall fra kirken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
|
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonJeg synes vurdering av kjedeligheten i seremoni er ganske merkelig å legge til grunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonSå bra at du går, det er nok litt stas å ha sine der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonNå er det vel egentlig nok svar her. Men jeg er enig med flertallet. Er jeg invitert i dåp/navnedag, eller konfirmasjonen, så er seremonien en viktig del av det jeg er invitert til. Også om jeg ikke er fadder. Det er fantastisk hyggelig å være invitert til noe slikt og jeg vil være med på alt jeg kan. Jeg har aldri opplevd restriksjoner ved kirkelig konfirmasjon, men ved humanistisk har jeg opplevd at det bare har vært billetter til nær familie og at vi derfor bare har vært invitert til selskapet. Og det er selvsagt greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Glamorøs
|
Jupp. Jeg er veldig glad for at Hiawatas oldemor ble med i den humanistiske seremonien på hans navnefest, og var høflig nok til å skryte av seremonien til meg etterpå. Hun klagde til svigermor da, men det er en annen sak. Save
Sist redigert av Tallulah : 21-04-17 kl 09:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Oh yes. *bidrar*
![]() |
#72 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonOg i min erfaring så klarer både kirken og humanetisk forbund å lage både veldig fine og veldig kjedelige seremonier. Så det er ingen selvfølge at det er "morsommere" å gå det ene eller det andre stedet. Og enig med Guava, akkurat i denne sammenhengen betyr mitt syn på seremonien veldig mye mindre enn at konfirmanten har gjort et valg. Og at det stort sett er stemningsfullt og fint å se dem stå der og være midtpunkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Ja, dette varierer sikkert fra sted til sted. Jeg hadde skilte foreldre med nye partnere (og hel- og halvsøsken), så det var ikke engang plass til besteforeldre under seremonien i min konfirmasjon. Jeg kan ikke huske at jeg syntes det var dumt - det var bare sånn det var. Det var selskapet etterpå som var viktig.
![]() |
#74 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonJeg følger røkla og sier at konfirmasjon trumfer håndballkamp. Til og min (tidligere) håndballspillende og håndballgale datter mener det. Jeg har møtt i kirken eller sermonilokalet når det har vært plass hver gang jeg har vært invitert til konfirmasjon, med mindre sykdom har kommet i veien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonFor min vurdering er det ingen forskjell på om seremonien er kirkelig eller humanetisk. Da jeg ble konfirmert, så var det kun 4 billetter pr konfirmant, og aldri har stemoren min, svært uttalt humanetiker, vært så indignert over å ikke få gå i kirken.
![]() |
![]() |
#76 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonVi hadde humanistisk i fjor og seremonien der var virkelig flott. Absolutt verd å få med seg. Jeg pleier gremme meg og irritere meg i kirken og hadde sikket kunnet finne på det igjen. Jeg synes som regel det nevnes noe fra taler under seremonien i selskapet etterpå, så noe fornuftig sies vel der også. Som alle andre steder er det stor forskjell på hva talere trekker frem og vektlegger.
![]() |
#77 |
|
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonJeg og mannen er utmeldt av kirken og ikke faddere til noen, men hadde stilt i kirken på tantebarns konfirmasjon. Min familie er ekstremt avslappa i forhold til slike ting og dåpsinvitasjoner fra min søster har vært litt sånn: Vi skal ha dåp søndag X så om det passer slik kan dere jo komme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
|
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonJeg tar på en måte for gitt at de fleste som er med konfirmanter på seremoni er der den dagen på grunn av konfirmanten. De færreste ville vært der ellers (Joda noen unntak finnes). Altså det er ikke seremonien i seg selv som gjør at kulturhus og kirker har mye folk tilstede disse dagene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonSå sant det ikke opplyses at det ikke er plass (som skjer en del ganger - man får beskjed om at hver konfirmant har et begrenset antall plasser i kirken), kommer man i kirken når man er invitert til konfirmasjon (eller bryllup eller dåp). |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Epikur
|
![]() Sv: Pliktig oppmøte i kirken i konfirmasjonDet er helt uakseptabelt å ikke møte i kirken som fadder pga en håndballkamp. Ærlig talt.
![]() |
|
|