Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-03-17, 23:07   #121
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

man kjøper Bergans jakke brukt, liksom.. det er fortsatt statussymboler (hvorfor er det ikke godt nok med jakke fra Kappahl?)

Mener du oppriktig at det er bedre å kjøpe ny jakke fra Kappahl enn brukt Bergans, fordi Bergans er statussymbol? Er Bergans statussymbol? Det var i så fall nytt for meg, som kvalifiserer til å kalles fattig og likevel har Bergans-jakke til barnet mitt. Kjøpt på salg riktignok. Fordi klær til å være ute, som tåler vær, blir prioritert over veldig mye annet.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 23:09   #122
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De som sier at man like gjerne kan bruke Kappahljakke som Bergansjakke, kan umulig bo på vestlandet

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 23:12   #123
millact

millact sin avatar

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Mener du oppriktig at det er bedre å kjøpe ny jakke fra Kappahl enn brukt Bergans, fordi Bergans er statussymbol? Er Bergans statussymbol? Det var i så fall nytt for meg, som kvalifiserer til å kalles fattig og likevel har Bergans-jakke til barnet mitt. Kjøpt på salg riktignok. Fordi klær til å være ute, som tåler vær, blir prioritert over veldig mye annet.

Bergans til voksne koster jo mange tusen. Vil tro at mange derfor betrakter det som status.

Gammel 26-03-17, 23:24   #124
Cauchy

Cauchy sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da jeg var konfirmant var det enormt fokus på penger, det var det store samtaleemnet etter konfirmasjonen og alle ble spurt høyt hvor mye de hadde fått. Mange fikk femsifrede beløp av sine foreldre og besteforeldre og det var rett og slett kjipt å være en av dem som hadde fått minst. Jeg fikk kjempefin fest og mange fine gaver så det var på ingen måte synd på meg, men for 15-årige meg ble pengefokuset veldig ubehagelig og jeg tror absolutt det hadde hjulpet om alle roet ned et par hakk.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 23:30   #125
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Bergans til voksne koster jo mange tusen. Vil tro at mange derfor betrakter det som status.

Neida, det gjør de ikke. Jeg kjøpte min på salg til 1400,- Men det kommer jo selvsagt an på hvilken modell en vil ha. Jeg har kjøpt det meste av tur- og skiklærne mine på finn.

Bergansbuksa (damestr. S), til alpin, ble kjøpt på finn til 300 kr. Så godt som ubrukt.
Godt mulig mange ser på Bergans som statussymboler, for oss som bor i regnbyen er det viktig å ha noe vanntett som puster.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 23:33   #126
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke spesielt vanskelig å finne Bergansklær på salg, nei, bare man er villig til å kjøpe fjorårets modell. Jeg kjøpte min til nå siste Bergansjakke i 2011. Den bruker jeg mest på fjellturer og på ski. Til og fra jobb i regnet bruker jeg en billigere regnkåpe.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 23:42   #127
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke Bergansklær duger som noe statussymbol på vestlandet. Det er et symbol på at det regner og blåser mye her.

(For ordens skyld: Min siste Bergansjakke ble kjøpt brukt på Finn.no i 2011, da den forrige var blitt for stor. Den kostet 1500 kr.)

Gammel 27-03-17, 08:05   #128
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det er ikke mitt inntrykk. Bergans er i midtsjiktet på pris. Inntrykk av at norrøna er mer status, hvertfall der jeg kommer fra.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 08:12   #129
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kjøpt brukt Bergans skalljakke fordi den er suverent best i grisevær. Vi har dessuten arvet Bergans skallbukse, så ungen er tørr og varm i situasjoner hun ikke ville vært det ellers. Det er gode klær som gir status hos meg, ikke logoen.

Gammel 27-03-17, 08:39   #130
millact

millact sin avatar

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Neida, det gjør de ikke. Jeg kjøpte min på salg til 1400,- Men det kommer jo selvsagt an på hvilken modell en vil ha. Jeg har kjøpt det meste av tur- og skiklærne mine på finn.

Bergansbuksa (damestr. S), til alpin, ble kjøpt på finn til 300 kr. Så godt som ubrukt.
Godt mulig mange ser på Bergans som statussymboler, for oss som bor i regnbyen er det viktig å ha noe vanntett som puster.

Jeg tenkte nok mest på de dyreste modellene.

Mitt Bergans sett er fra min første permisjon, på Vestlandet. Måtte ha noe som holdt tett, kjøpt på salg, tolv år gammelt nå og like bra.

Gammel 27-03-17, 08:40   #131
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bare skjønner ikke helt.... Litt på siden, men allikevel:

NÅR ville det være greit at Storesøster fikk sin egen hest, etter å ha ridd i 11 år og ønsket seg det siden hun var 5. Det er hennes hobby, hennes fritidsinteresse, hennes liv nærmest. Vi har alltid tenkt at konfirmasjonsalder var en riktig alder å få det ansvaret det er å ha hest på - vi voksne er nemlig ikke i stallen og møkker og strigler og bærer vann og klipper man - og ergo så var et av kriteriene for å få ansvaret for en hest, at hun fikser alt dette selv. Mener dere at det ville vært mer riktig å kjøpt hest utenom konfirmasjon, og heller gitt noe annet til selve dagen? Eller har hun rett og slett bare feil hobby, kanskje? Hest er jo bruktkjøp da, så det er jo bra. I motsetning til alle de som kjøper vilt dyre hundevalper fra oppdrettere fremfor å adoptere en eldre hund. På en hverdag.

Man kan strengt tatt velge å henge seg opp i det meste, og når bruktkjøp av KLÆR også er feil, fordi man kjøper solide merker, fremfor å handle rimelig på en kjedebutikk - vet jeg sannelig ikke om jeg følger logikken. Ingen her i huset er spesielt opptatt av merker da, så akkurat hvilket merke Storesøsters vinterjakke har, husker jeg ikke. Den var sikkert for dyr, egentlig, men hun kjøpte den selv for egne penger som hun har tjent selv (vasker ved siden av skolen), så da synes jeg det må være greit.

Jeg har liksom ikke tro på at enkelthendelser eller merkedager skal definere hvem vi er eller sende signaler om holdninger eller verdier, så innmari mye mer enn hva vi ellers gjør hver dag. Hva som ligger bak hver enkelt gave eller hvert valg, vet vi jo ingenting om. At vi ser ulikt på hva som er fest og selskap må da også være greit? Jeg bryr meg ikke. Hvorfor er det tilsynelatende mer greit å stelle i stand til tacobuffet, enn å ønske seg poteter og svinekam? Jeg skulle på generelt grunnlag ønske at folk var litt mer opptatt av egne valg, og litt mindre opptatt av å anta noe om andre som de ikke kjenner.

Gammel 27-03-17, 08:52   #132
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mine foreldre gjorde ting annerledes, så til tross for at jeg konfirmerte meg i Latin Amerika (privatkonfirmasjon), fikk jeg knapt noen gaver. En genser og noen smykker kanskje? Festen var et godt måltid arrangert av presten, og med et par voksne som var venner av foreldrene mine. Jeg var så misunnelig på mine søskenbarn i Norge, som skrev om festene sine og alle gavene og pengene de fikk.

Uten samme bakgrunn som de fleste her, ser jeg at jeg og mannen har ubevisst lagt oss på et veldig nøkternt nivå når vi har gitt konfirmasjonsgaver til familien. Ikke minst fordi vi som regel har gitt smykke eller lignende. Så lenge man ikke konfirmerer seg borgerlig, tenker jeg at det er hovedsakelig snakk om en religiøs handling og ikke en overgang til voksenlivet, og da gir vi noe som passer til formålet.

Så vi har ubevisst roet ned gavene, ja. Og jeg har ikke hatt inntrykk av at noen har sett ned på oss i familien fordi vi ikke har gitt like mye som er "tradisjonelt", hva det enn betyr.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 09:31   #133
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Billa: Det er selvfølgelig greit at man velger å bruke penger på hest eller dyr reise eller noe annet dyrt. Men å tro at det ikke er med og sette standard er naivt. Selvfølgelig påvirker det på en måte som gjør at folk med mindre penger kjenner på at de ikke kan gi ungen sin tilsvarende, og da spesielt i forbindelse med en sånn dag som er samtidig for alle. Og det vil være slike forskjeller, men jeg synes ikke de av oss som er så privilegerte at vi kan velge å prioritere sånn skal uttale oss så veldig høyt om hvorvidt dette er uproblematisk.

Gammel 27-03-17, 09:32   #134
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes absolutt at hele gavekjøret til konfirmasjon burde roes ned. Ja. Det er noen summer og forventninger som er helt ut og kjøre. Og, Katta sier det veldig godt, vi bor ikke på en øy. Det vi gjør påvirker andre. I tillegg til at jeg ikke kan forstå at det skal være en greie at tenåringer skal få slike summer.

Storesøster fikk ca 500 kr av hver av familiene som var i selskapet hennes. Hun fikk gitar, som var spleisepresang fra flere. Hun ville fått bunad av oss om det ikke var fordi hun allerede hadde arvet. Og da fikk hun ikke de pengene den ville ha kostet. Lillesøster får bunad om hun ønsker seg det. Det betyr at hennes kommer til å være nyere, men storesøsters har en annen affeksjonsverdi og begge deler betyr noe.

Nå skal det sies at jeg ikke opplever at dette er en snakkis blant hennes venner. Hun har helt sikkert venner som fikk mye mer enn henne og det har hun aldri kommentert.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 09:40   #135
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår datter får bunad og fest. Bunaden er heller ikke ny, men en tilpasset og "oppusset" familiebunad med nytt underskjørt, noe nytt sølv og tilpassinger.

Glad for å bidra til å roe ned crazy-spiralen. Det som gjør en forskjell og skaper en trend er at vi som har råd til dyre bursdager på lekeland, merkeklær eller noen tusen i konfegave det lar være, slik at det er et valg tatt bevisst, ikke av nød.

Gammel 27-03-17, 09:49   #136
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Klart konfirmasjon er nok en synliggjøring av økonomiske og sosiale ulikheter. Det er vinterjakken også. Og sykkelen, sportsutsyret, skoene og fritidsaktivitetene. Men først og fremst feriene, hyttene, huset og bilene.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 11:10   #137
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det avhenger av miljøet man vanker i? For meg er egen hest så absurd at jeg vel aldri hadde tenkt det som noen passende alder. For noen som er oppvokst i miljøet vil det selvsagt være en mye mindre greie. Folk er rett og slett forskjellige. Signalet som sendes ut med egen hest i gave er vel uansett ganske formidabelt.

Gammel 27-03-17, 11:26   #138
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget er at det er ikke noe galt med å kjøpe hest eller tur til Cuba eller leilighet eller hva har du, men det er ikke mulig å gjøre det, kalle det konfgave, og samtidig mene at man ikke er med på å hausse opp konfgavenivået.

Det er bare å gjøre det så klart, men stå for det, da. Eller la være å utbasuner det, lissom.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 11:38   #139
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er hest omtrent det samme som et dyrt instrument, kanskje, noe som selvsagt har en stor økonomisk verdi, men mye mindre statusverdi - fordi det ville vært meningsløst å kjøpe til noen som ikke har den hobbyen. Hva skulle jeg gjort med en kornett, liksom?

Det er selvsagt en markør på velstand å ha råd til å kjøpe denslags, men jeg tenker det likevel har mindre signaleffekt enn f.eks. moped/Macbook/iPhone 7+/[insert riktig merke på vinterjakke] og andre mer luksusvarer?

Selv har vi bare vært i én konfirmasjon, der mannen var fadder, og jeg fikk bakoversveis av den tydelige beskjeden om at det var vanlig med minst 1000 kr i gave (eller var det 1500?). Ikke fordi vi fikk beskjed - dette er veldig nære venner som skjønner at vi ikke kan noe om dette - men fordi nivået faktisk er der.

Våre barn har svært liten familie, så det kommer ikke til å bli noen bonanza her. Når den tid evt. kommer.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 11:54   #140
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min søster og familien har hest, som er kjøpt inn som "familieprosjekt", men egentlig til sønnen i huset som enda ikke har nådd konfirmasjonsalder. Det er han som rir, som begynte med terapiridning, som hadde så god effekt av dette, både motorisk og sosialt, at familien så på det som en investering i hans helse og oppvekst. Men hesten "gled inn i familien" etter en lang prosess og planlegging, og selv om den koster det samme har det faktisk en annen signaleffekt enn om den kom med brask og bram, overrakt som noens gave på en stor dag.

Men når sant skal sies så kostet vel fiolinen storesøstera hans fikk i konfirmasjonsgave omtrent dobbelt så mye som hesten (det vil si hun kjøpte den for absolutt alle pengene hun fikk til konfirmasjonen, og foreldrene sponset resten, så konfirmasjonsgaven fra dem ble en del av en fiolin). Sånn sett trenger ikke en hest å være mer enn det andre får, men den er bare veldig stor og tydelig. De andre ungdommene har nok ikke så mye begrep om hva en fiolin av hennes klasse koster, og ønsker seg neppe en heller. Så en hest har litt mer wow-effekt.

Men jeg lurer på, med tanke på signaleffekten av hest i konfirmasjonsgave - hadde det vært annerledes om hun fikk penger, og etterpå, når diskusjonen kom om hva de skulle bruke konfirmasjonspengene til, sa at pengene skulle gå til hest (kjenner forresten en som kjøpte to kviger for konfirmasjonspengene sine)? Ville da det vært sett annerledes på enn om hun sa hun skulle spare dem til førerkort, bruke dem på språkreise, kjøpe moped eller spare til leilighet, som jo mange gjør? Eventuelt om hun fikk hesten året før, uten at det var gave til noe spesielt, bare en anskaffelse, og at hun i konfirmasjonsgave fikk en flott, håndlaget western-sal (et konkret eksempel jeg kjenner til, det jeg ikke kan huske at noen stusset, verken over hestekjøpet eller sal i konfirmajsonsgave).

Sist redigert av My : 27-03-17 kl 12:10.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Emneord
bollefest, sjiraffbaby

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:07.