|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?
Mener du oppriktig at det er bedre å kjøpe ny jakke fra Kappahl enn brukt Bergans, fordi Bergans er statussymbol? Er Bergans statussymbol? Det var i så fall nytt for meg, som kvalifiserer til å kalles fattig og likevel har Bergans-jakke til barnet mitt. Kjøpt på salg riktignok. Fordi klær til å være ute, som tåler vær, blir prioritert over veldig mye annet.
![]() |
![]() |
#122 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?De som sier at man like gjerne kan bruke Kappahljakke som Bergansjakke, kan umulig bo på vestlandet |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Bergans til voksne koster jo mange tusen. Vil tro at mange derfor betrakter det som status.
![]() |
#124 |
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Da jeg var konfirmant var det enormt fokus på penger, det var det store samtaleemnet etter konfirmasjonen og alle ble spurt høyt hvor mye de hadde fått. Mange fikk femsifrede beløp av sine foreldre og besteforeldre og det var rett og slett kjipt å være en av dem som hadde fått minst. Jeg fikk kjempefin fest og mange fine gaver så det var på ingen måte synd på meg, men for 15-årige meg ble pengefokuset veldig ubehagelig og jeg tror absolutt det hadde hjulpet om alle roet ned et par hakk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
© All rights reserved
|
Neida, det gjør de ikke. Jeg kjøpte min på salg til 1400,- Men det kommer jo selvsagt an på hvilken modell en vil ha. Jeg har kjøpt det meste av tur- og skiklærne mine på finn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Halloen!
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Det er ikke spesielt vanskelig å finne Bergansklær på salg, nei, bare man er villig til å kjøpe fjorårets modell. Jeg kjøpte min til nå siste Bergansjakke i 2011. Den bruker jeg mest på fjellturer og på ski. Til og fra jobb i regnet bruker jeg en billigere regnkåpe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Jeg tror ikke Bergansklær duger som noe statussymbol på vestlandet. Det er et symbol på at det regner og blåser mye her.
![]() |
![]() |
#128 |
Drømmer
|
Det er ikke mitt inntrykk. Bergans er i midtsjiktet på pris. Inntrykk av at norrøna er mer status, hvertfall der jeg kommer fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Jeg har kjøpt brukt Bergans skalljakke fordi den er suverent best i grisevær. Vi har dessuten arvet Bergans skallbukse, så ungen er tørr og varm i situasjoner hun ikke ville vært det ellers. Det er gode klær som gir status hos meg, ikke logoen.
![]() |
#130 |
Jeg tenkte nok mest på de dyreste modellene.
![]() |
#131 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Jeg bare skjønner ikke helt.... Litt på siden, men allikevel:
![]() |
#132 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Mine foreldre gjorde ting annerledes, så til tross for at jeg konfirmerte meg i Latin Amerika (privatkonfirmasjon), fikk jeg knapt noen gaver. En genser og noen smykker kanskje? Festen var et godt måltid arrangert av presten, og med et par voksne som var venner av foreldrene mine. Jeg var så misunnelig på mine søskenbarn i Norge, som skrev om festene sine og alle gavene og pengene de fikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
maler
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Billa: Det er selvfølgelig greit at man velger å bruke penger på hest eller dyr reise eller noe annet dyrt. Men å tro at det ikke er med og sette standard er naivt. Selvfølgelig påvirker det på en måte som gjør at folk med mindre penger kjenner på at de ikke kan gi ungen sin tilsvarende, og da spesielt i forbindelse med en sånn dag som er samtidig for alle. Og det vil være slike forskjeller, men jeg synes ikke de av oss som er så privilegerte at vi kan velge å prioritere sånn skal uttale oss så veldig høyt om hvorvidt dette er uproblematisk.
![]() |
#134 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Jeg synes absolutt at hele gavekjøret til konfirmasjon burde roes ned. Ja. Det er noen summer og forventninger som er helt ut og kjøre. Og, Katta sier det veldig godt, vi bor ikke på en øy. Det vi gjør påvirker andre. I tillegg til at jeg ikke kan forstå at det skal være en greie at tenåringer skal få slike summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Epikur
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Vår datter får bunad og fest. Bunaden er heller ikke ny, men en tilpasset og "oppusset" familiebunad med nytt underskjørt, noe nytt sølv og tilpassinger.
![]() |
#136 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Klart konfirmasjon er nok en synliggjøring av økonomiske og sosiale ulikheter. Det er vinterjakken også. Og sykkelen, sportsutsyret, skoene og fritidsaktivitetene. Men først og fremst feriene, hyttene, huset og bilene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Jeg tror det avhenger av miljøet man vanker i? For meg er egen hest så absurd at jeg vel aldri hadde tenkt det som noen passende alder. For noen som er oppvokst i miljøet vil det selvsagt være en mye mindre greie. Folk er rett og slett forskjellige. Signalet som sendes ut med egen hest i gave er vel uansett ganske formidabelt.
![]() |
#138 |
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Poenget er at det er ikke noe galt med å kjøpe hest eller tur til Cuba eller leilighet eller hva har du, men det er ikke mulig å gjøre det, kalle det konfgave, og samtidig mene at man ikke er med på å hausse opp konfgavenivået. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?For meg er hest omtrent det samme som et dyrt instrument, kanskje, noe som selvsagt har en stor økonomisk verdi, men mye mindre statusverdi - fordi det ville vært meningsløst å kjøpe til noen som ikke har den hobbyen. Hva skulle jeg gjort med en kornett, liksom?
![]() |
#140 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Min søster og familien har hest, som er kjøpt inn som "familieprosjekt", men egentlig til sønnen i huset som enda ikke har nådd konfirmasjonsalder. Det er han som rir, som begynte med terapiridning, som hadde så god effekt av dette, både motorisk og sosialt, at familien så på det som en investering i hans helse og oppvekst. Men hesten "gled inn i familien" etter en lang prosess og planlegging, og selv om den koster det samme har det faktisk en annen signaleffekt enn om den kom med brask og bram, overrakt som noens gave på en stor dag.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 27-03-17 kl 12:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
bollefest, sjiraffbaby |
|
|