|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?I vår familie serveres det ikke alkohol i lag hvor det er barn tilstede, og i et hvert fall ikke hvor et barn er hovedpersonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Henger i stroppen
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Jeg spurte min konfirmant på forhånd om det var greit, og hun skjønte ikke hvorfor det ikke skulle være det. Det var en lørdag, hun har ingen negative assosiasjoner med alkohol, ingen av gjestene har et problematisk forhold til alkohol og sant å si fungerer nok storfamilien best sammen på ørlite promille.
![]() |
#64 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Konfirmasjon og alkohol er ikke noe jeg er vant til.
![]() |
#65 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Vi hadde ikke det, men tanken er ikke utenkelig for meg. Syns det er helt greit med et glass vin/øl til maten og evt. Cava/sjampis som velkomst. Hadde noen i selskapet hatt problemer med alkohol hadde jeg ikke servert det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Glad
|
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Har vært i dåp ned alkohol og syns det var pussig. Det serveres ikke alkohol i våre barns feiringer.
![]() |
#67 |
Lysende norsk flaskekoker
|
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?
Samme her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Tvåtusentalssuffragett
Hvor: Oslo
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Jeg er usikker på om Ullungen kommer til å konfirmere seg, men selskap skal vi ha uansett. Og siden det ganske sikkert kommer til å bli servert god mat, kommer vi til å ha øl/vin i drikkesortimentet. Slik gjør vi det i barnebursdager også [1], og erfaringen er at det går lite alkohol, men at mange synes det er godt med et glass vin til maten.
![]() |
#70 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Fullstendig uaktuelt hos oss. Både av prinsipp, og pga diverse familie som ikke blir hyggelige.
![]() |
#71 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Det har ikke vært servert i noen konfirmasjoner i min eller mannens familie, og jeg har vært i en del (bl.a er begge mine svigerinner konfirmert etter at jeg kom inn i familien)
![]() |
#72 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Mmm, minner meg om svogeren min, som er singel, men voksen (nærmer seg 40 år), og har som prinsipp: Blir jeg plassert ved barnebordet, så drikker jeg meg full. Og storesøsteren hans har plassert han nettopp ved barnebordet i begge konfirmasjonene hun har arrangert. De bor i et annet land, og det har vært ganske god tilgang på øl og vin, og onkel har blitt full. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
heimføing
|
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Men bor alle i gangavstand fra selskapet, hos dere som serverer alkohol? Jeg kommer fra bøgda der alle kjører, og i tillegg har de med seg barn. Sånn kommer det til å være i vår konfirmasjon også, gjestene har over to timers kjøretur hjem etter selskapet. Reelt sett kan jeg tenke meg at én singel onkel kunne være den eneste som ville si jatakk til alkohol om vi skulle servere det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?De færreste bor i gåavstand, men i vårt tilfelle antar jeg at vi har noen tilreisende som bor hos oss eller hos min mor. (Min mor bor i gåavstand). De resterende gjestene bor i taxi avstand |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Hos oss er det noen som kjører og noen ikke. Ingen har flere timers reise ( max halvtime ca) og de samarbeider om kjøring. Det blir 5 barn inkludert konfirmanten (8, 12, 13, 14 og 15 år). Kjenner jeg alle rett er det kanskje 8 av 16 voksne som tar noe vin eller øl.
![]() |
#76 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Eeeh, noen sitter på...? Det er vel vanlig at hele husstander kommer i samme bil, gjerne med to voksne, der det bare er den ene som kjører. I konfirmasjonen jeg var for to år siden foregikk alt på lørdag, og en del tilreisende overnattet i selve lokalet (foreningshytte med rom ovenpå), og det var felles frokost i lokalet neste morgen. Det ble riktignok ikke servert alkohol i akkurat den konfirmasjonen, men om det ble gjort ville de fleste tilreisende hatt mulighet til å smake. Men ellers, jeg og mannen kommer jevnt over i samme bil. Og siden jeg ikke har førerkort er det han som kjører, og jeg kan ta vin til maten om jeg ønsker det.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 26-03-17 kl 00:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Det tenker jeg gjestene selv kan bli enige om, der hvor det serveres alkohol. Når det gjelder meg og sambo så er det alltid en av oss som avstår fra alkohol i festlige lag fordi vi bor på "stedet der busser ikke finnes" og vi (dvs. jeg) synes taxi er for dyrt. Som regel er det jeg som ikke drikker da sambo er glad i alkohol mens jeg ikke bryr meg om det og godt kan avstå resten av livet om jeg må.
![]() |
#78 |
frakoblet
|
Kjører alle egen bil uten passasjer? Det blir jo det samme som i vanlige sammenkomster/selskaper der man kommer i bil; en er kjørbar og en kan ta vin.
![]() |
#79 |
heimføing
|
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Ja, de kjører og har med to-tre-fire barn hver, og pleier aldri å drikke når de har barna med, selv om de skulle være to voksne i bilen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Peppy!
|
![]() Sv: Alkohol i konfirmasjon?Jeg kommer fra en familie hvor det ikke serveres alkohol i slike sammenhenger, men selv kunne jeg glatt servert det. Vi har ikke hatt dåp eller konfirmasjon ennå, så jeg har ikke fått testet prinsippene. Men jeg kan ikke helt se problemet med noe vinservering til middagen for de voksne, selv om hedersgjesten er 15 år. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|