Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Alkohol i konfirmasjon?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-17, 17:18   #61
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol i konfirmasjon?

I vår familie serveres det ikke alkohol i lag hvor det er barn tilstede, og i et hvert fall ikke hvor et barn er hovedpersonen.

Det er i grunnen et spørsmål som ikke kommer opp i hodet, en gang, når vi nå planlegger konfirmasjon. At det blir billigere også, er en utilsiktet bonus. Har aldri vært i dåp/ konf med alkoholservering. Men hører det forekommer.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 18:19   #62
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg spurte min konfirmant på forhånd om det var greit, og hun skjønte ikke hvorfor det ikke skulle være det. Det var en lørdag, hun har ingen negative assosiasjoner med alkohol, ingen av gjestene har et problematisk forhold til alkohol og sant å si fungerer nok storfamilien best sammen på ørlite promille.
Det var litt vin og øl til maten, ingen fyllefest - og selvfølgelig var det konfirmanten som sto i fokus. Synes enkelte er litt raske til kategorisk å avvise alkohol i en sånn anledning ...

Gammel 25-03-17, 18:37   #63
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Ikke aktuelt med alkoholservering her.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 18:39   #64
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Konfirmasjon og alkohol er ikke noe jeg er vant til.
Jeg har ikke noen sterke følelser rundt dette, men ser ikke for meg alkohol på mine barns konfirmasjoner. Det foregår for det meste på dagtid, og da holder alkoholfri drikke i massevis for alle.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 18:43   #65
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde ikke det, men tanken er ikke utenkelig for meg. Syns det er helt greit med et glass vin/øl til maten og evt. Cava/sjampis som velkomst. Hadde noen i selskapet hatt problemer med alkohol hadde jeg ikke servert det.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 18:58   #66
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har vært i dåp ned alkohol og syns det var pussig. Det serveres ikke alkohol i våre barns feiringer.

Gammel 25-03-17, 19:23   #67
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Vi hadde ikke det, men tanken er ikke utenkelig for meg. Syns det er helt greit med et glass vin/øl til maten og evt. Cava/sjampis som velkomst. Hadde noen i selskapet hatt problemer med alkohol hadde jeg ikke servert det.

Samme her.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 19:38   #68
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Helt uaktuelt. Aldri opplevd alkohol i konfirmasjoner.

Gammel 25-03-17, 20:03   #69
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Jeg er usikker på om Ullungen kommer til å konfirmere seg, men selskap skal vi ha uansett. Og siden det ganske sikkert kommer til å bli servert god mat, kommer vi til å ha øl/vin i drikkesortimentet. Slik gjør vi det i barnebursdager også [1], og erfaringen er at det går lite alkohol, men at mange synes det er godt med et glass vin til maten.

[1] Altså familieselskap, ikke klassebursdag.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 21:06   #70
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Fullstendig uaktuelt hos oss. Både av prinsipp, og pga diverse familie som ikke blir hyggelige.

Aldri vært i konfirmasjon, eller dåp hvor det har vært servert alkohol, og jeg har vært i mange (10 fadderbarn ++)

Gammel 25-03-17, 21:19   #71
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det har ikke vært servert i noen konfirmasjoner i min eller mannens familie, og jeg har vært i en del (bl.a er begge mine svigerinner konfirmert etter at jeg kom inn i familien)

Det er ikke aktuelt når den tid kommer for våre barn heller. Like lite som det var aktuelt i dåpen, selv om hovedpersonen der ikke hadde glede av noe av det andre som var servert heller.

Gammel 25-03-17, 22:42   #72
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Mmm, minner meg om svogeren min, som er singel, men voksen (nærmer seg 40 år), og har som prinsipp: Blir jeg plassert ved barnebordet, så drikker jeg meg full. Og storesøsteren hans har plassert han nettopp ved barnebordet i begge konfirmasjonene hun har arrangert. De bor i et annet land, og det har vært ganske god tilgang på øl og vin, og onkel har blitt full.

Alkohol ved dåp og konfirmasjon er fremmed for meg, men egentlig ikke noe jeg reagerer på hos andre (bortsett fra den nevnte settingen i avsnittet over). Når vi er arrangører selv er det alkoholfritt.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 23:31   #73
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men bor alle i gangavstand fra selskapet, hos dere som serverer alkohol? Jeg kommer fra bøgda der alle kjører, og i tillegg har de med seg barn. Sånn kommer det til å være i vår konfirmasjon også, gjestene har over to timers kjøretur hjem etter selskapet. Reelt sett kan jeg tenke meg at én singel onkel kunne være den eneste som ville si jatakk til alkohol om vi skulle servere det.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 23:39   #74
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

De færreste bor i gåavstand, men i vårt tilfelle antar jeg at vi har noen tilreisende som bor hos oss eller hos min mor. (Min mor bor i gåavstand). De resterende gjestene bor i taxi avstand Ikke dermed sagt at det ikke er noen av dem som kjører.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 23:41   #75
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Men bor alle i gangavstand fra selskapet, hos dere som serverer alkohol? Jeg kommer fra bøgda der alle kjører, og i tillegg har de med seg barn. Sånn kommer det til å være i vår konfirmasjon også, gjestene har over to timers kjøretur hjem etter selskapet. Reelt sett kan jeg tenke meg at én singel onkel kunne være den eneste som ville si jatakk til alkohol om vi skulle servere det.

Hos oss er det noen som kjører og noen ikke. Ingen har flere timers reise ( max halvtime ca) og de samarbeider om kjøring. Det blir 5 barn inkludert konfirmanten (8, 12, 13, 14 og 15 år). Kjenner jeg alle rett er det kanskje 8 av 16 voksne som tar noe vin eller øl.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 23:45   #76
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eeeh, noen sitter på...? Det er vel vanlig at hele husstander kommer i samme bil, gjerne med to voksne, der det bare er den ene som kjører. I konfirmasjonen jeg var for to år siden foregikk alt på lørdag, og en del tilreisende overnattet i selve lokalet (foreningshytte med rom ovenpå), og det var felles frokost i lokalet neste morgen. Det ble riktignok ikke servert alkohol i akkurat den konfirmasjonen, men om det ble gjort ville de fleste tilreisende hatt mulighet til å smake. Men ellers, jeg og mannen kommer jevnt over i samme bil. Og siden jeg ikke har førerkort er det han som kjører, og jeg kan ta vin til maten om jeg ønsker det.

I konfirmasjonen vi skal i til våren vil selskapet foregå i gangavstand fra huset til svigerforeldrene mine, hvor vi skal overnatte. Så da kan både jeg og mannen drikke alkohol, om det blir aktuelt (noe jeg tviler på at det blir).

Sist redigert av My : 26-03-17 kl 00:23.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 00:10   #77
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tenker jeg gjestene selv kan bli enige om, der hvor det serveres alkohol. Når det gjelder meg og sambo så er det alltid en av oss som avstår fra alkohol i festlige lag fordi vi bor på "stedet der busser ikke finnes" og vi (dvs. jeg) synes taxi er for dyrt. Som regel er det jeg som ikke drikker da sambo er glad i alkohol mens jeg ikke bryr meg om det og godt kan avstå resten av livet om jeg må.

Gammel 26-03-17, 00:20   #78
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjører alle egen bil uten passasjer? Det blir jo det samme som i vanlige sammenkomster/selskaper der man kommer i bil; en er kjørbar og en kan ta vin.

Gammel 26-03-17, 01:56   #79
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, de kjører og har med to-tre-fire barn hver, og pleier aldri å drikke når de har barna med, selv om de skulle være to voksne i bilen.
Men det er sånn det er i min slekt, da. Undret bare litt på hvordan det var hos andre.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 07:27   #80
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer fra en familie hvor det ikke serveres alkohol i slike sammenhenger, men selv kunne jeg glatt servert det. Vi har ikke hatt dåp eller konfirmasjon ennå, så jeg har ikke fått testet prinsippene. Men jeg kan ikke helt se problemet med noe vinservering til middagen for de voksne, selv om hedersgjesten er 15 år.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:17.