Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-16, 20:17   #101
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)

Det tror jeg Tjorven. Det er kun de siste to årene vi i det hele tatt har fått vite hva alternativet består i sånn delvis, og det har vært aktiv påmelding til begge alternativene. Om jeg skal være ekstra pirkete hadde jeg ønsket at de ikke kalte skoleopplegget et alternativ heller, men jeg lar det ligge.

Tidligere ante ikke lærerne hva det besto i når man spurte, og fjerde klasse er involvert i julespillet som fremføres i kirken.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 20:21   #102
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg har prøvd å få gjennom at det skal være to likestilte alternativ, ikke gudstjeneste og alternativt opplegg. Det går ikke rektor med på fordi udir bruker benevnelsene gudstjeneste og alternativt opplegg. Så da så...

Vi har hatt påmelding hvor begge har vært presentert i brevet til foreldrene to ganger.
250 elever, midt i bibelbeltet... det blir ikke akkurat 50/50 påmelding.

Gammel 21-12-16, 20:45   #103
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det noen her som ikke lar barn som ønsker det få lov til å gå i kirken, forresten? Sånn av nysgjerrighet.

Jeg husker i hvert fall at det var særdeles lite populært hjemme det året jeg spontant ble med klassen i kirken, fordi jeg hadde lyst til å være sammen med de andre, ikke sitte igjen på skolen med de to andre (på hele skolen!) som også hadde livssynsundervisning. Jeg husker det var ekstremt uventet, og føltes veldig urettferdig, å få kjeft for dette.

Dette er noe jeg har tenkt en del på i det siste. Jeg har inntrykk av at det i min foreldregenerasjon, var ganske viktig å holde barna unna kristendomstimer og kirkebesøk, hvis familien ikke var kristen. Da vi flyttet og jeg byttet skole i fjerde klasse, hadde jeg fri når resten av klassen hadde kristendom i et par år, til skolen fikk stablet et livssynstilbud på bena. Nå fatter jeg ikke at jeg ikke bare kunne delta i timene som de andre. På den annen side, var det vel fordi det var en kamp som nettopp var ferdigkjempet, det at man faktisk kunne få fritak fra kristendomsfaget.

Ullungen har valgt å være med skolen i kirken hvert år, og synes det er koselig. I år fikk vi et skriv med hjem, som åpnet med at "I år skal vi ikke i kirken...", og jeg tenkte "- Sådan!" (for jeg synes ikke man trenger å ha gudstjeneste i skoletiden akkurat). Men så viste det seg at grunnen var at den lokale kirken pusses opp, og er stengt.

Ingen overraskelse, kanskje, at jeg ikke går i kirken på julaften, og aldri har gjort det.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 20:53   #104
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

På den annen side, var det vel fordi det var en kamp som nettopp var ferdigkjempet, det at man faktisk kunne få fritak fra kristendomsfaget.

Jeg vil tro at det også kan ha vært et mål i seg selv å markere motstand mot kristendomsfaget slik det fremsto da. Jeg føler i hvert fall et behov for å markere motstand mot skolegudstjenester, de er i mine øyne ekskluderende. Jeg ville nok latt barnet mitt velge selv også om han ikke var enig med meg, men innrømmer at jeg er veldig glad for at han velger slik han gjør.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 20:57   #105
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Ungene har vært på julegudstjeneste med sine respektive skoler. De får velge selv og synes det er koselig i kirken. Mannen bruker å ha med ungene i kirka på julaften mens jeg lager ferdig maten. I år vurderer vi kirke hele gjengen i en annen enn den vi hører til i. Håndballtreneren til 12-åringen er prest så han vil i den kirken treneren er prest i.

Gammel 21-12-16, 21:21   #106
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Mens jeg finner det vel så problematisk at små barn skal fremføre bibelvers de ikke skjønner innholdet i og gjerne ikke kan stå inne for. (Joda, de gjør det stort sett frivillig, men jeg synes ikke det endrer saken.)

Jeg er ikke uenig i det, jeg ville bare ha frem at det er en forskjell fra når jeg gikk på skolen og nå. Nå leses det ikke mye bibelvers på våre gudstjenester, det er mest sang og å tenne lys.

Gammel 21-12-16, 21:36   #107
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Egentlig burde jeg laget (nok) en spinnoff, men jeg tar det her:

Hvor vanlig er det at skolen har et fullgodt alternativ til skolegudstjeneste?

Jeg sendte mail til rektor for et par år siden for å spørre hva alternativet var. Min datter med Asperger syndrom var usikker på hva hun ville og det var jo umulig for henne å velge når hun ikke visste hva hun faktisk valgte mellom. Da fikk jeg beskjed om at det var 3 år siden noen hadde valgt å ikke gå i kirken, så de kom ikke til å lage noe alternativ før noen faktisk meldte fra om at de ikke skulle i kirken. Dette ble da helt uaktuelt for min datter som har behov for forutsigbarhet og hun valgte derfor kirken.

I år skrev de at de som ikke skulle i kirken fikk et alternativt opplegg på biblioteket. Min sønns kamerat var der og de hadde visst spilt wii. Så vet ikke helt hva jeg syns om det som et alternativ.

Her er det fortsatt sånn at man må melde fra flere dager i forveien dersom ungene ikke skal være med i kirken.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 22:11   #108
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Poden var med i år. Som bonus fikk han lese høyt fra juleevangeliet foran stappfull kirke .

Jeg og Rochermannen er uenige på spørsmålet skolegudstjeneste. Han er litt ullen på om han tror eller ikke, men han er altså en av ytterst få i min generasjon som gikk på søndagsskole og var jo da i kirka på søndager og juler i barndommen. Dermed er han av den oppfatning at barna våre "må" døpes og at de skal være med på skolegudstjeneste.

Jeg derimot, hadde livssynsundervisning hele grunnskolen og har ikke noe forhold til kirka utover at jeg frivillig ble med på julegudstjenestene fordi jeg synes det var så koselig (still do! Var der i dag med barnehagen jeg jobber i (utvidet kristen formålsparagraf) og jeg får tårer i øynene av barnesang og orgelmusikk hver gang ) og enda finere ble det da jeg fikk synge solo. Vi sendte sønnen på tvang første gang fordi vi tenkte at han måtte vite hva han eventuelt sa nei til. Det er såpass stor oppslutning rundt julegudstjenestene på vår skole at jeg egentlig ikke tror det er aktuelt å være igjen på skolen enn så lenge. Den dagen han ikke vil lengre, skal han selvfølgelig få slippe.

Gammel 21-12-16, 22:17   #109
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg sendte en mail den dagen påmeldinga ble sendt ut, for å få vite hva alternativet innebar. Svaret var at det ikke var klart. Det ble faktisk ikke klart før ettermiddagen dagen før gudstjenesten, hvor jeg fikk vite at ungen kunne velge å jobbe med et samfunnsfagprosjekt eller å gjøre matteøvinger på nett. Jeg synes ikke dette er ok, særlig tatt i betraktning formuleringen om at det skal være et likeverdig tilbud. Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å lage et fint opplegg for de ungene som av ymse grunner velger bort kirka.

Gammel 21-12-16, 22:20   #110
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Alle kidsa har vært på skolegudstjeneste, og vi skal på julegudstjeneste.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 22:22   #111
Input

Input sin avatar

Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Jeg sendte en mail den dagen påmeldinga ble sendt ut, for å få vite hva alternativet innebar. Svaret var at det ikke var klart. Det ble faktisk ikke klart før ettermiddagen dagen før gudstjenesten, hvor jeg fikk vite at ungen kunne velge å jobbe med et samfunnsfagprosjekt eller å gjøre matteøvinger på nett. Jeg synes ikke dette er ok, særlig tatt i betraktning formuleringen om at det skal være et likeverdig tilbud. Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å lage et fint opplegg for de ungene som av ymse grunner velger bort kirka.

Og nettopp ting som dette, gjør at det er viktig for meg å signalisere at et alternativ faktisk er ønsket. Jeg blir så sur.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 22:45   #112
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Våre barn deltar ikke på gudstjenester, verken i skolens regi eller ellers. (Med mindre det dreier seg om dåp/konfirmasjon eller sånne ting.) Kirkebesøk, julevandring og lignende er helt OK, men ikke gudstjeneste.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 22:52   #113
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Hun på barneskolen har vært ilag med skolen i kirka
Og hun skal synge i kirken på julaften . Hun synger i et barnekor som menigheten har.

Og ingen av oss er spes kristen.

(Men vi går bare i kirken på konserter , barndåp , begravelser og barndåp )

Men kirken på julaften er egentlig koselig

Gammel 21-12-16, 23:00   #114
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Da hadde jeg reagert rimelig kraftig ja

Her har dette heldigvis ikke vært en issue da både barne- og ungdomsskolen 'vår' dropper julegudstjeneste og heller går for en juleavslutning alle elevene kan delta på - sammen.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 23:01   #115
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Hørt på jobben etter at alternativt opplegg var en suksess et år: "... og så må ikke det alternative opplegget være så gøy og interessant..." (Det var på våren og tema for opplegget jeg lagde var filosofi.)

Det svaret fikk jeg en gang jeg etterspurte noe annet enn oppgaveløsing og rydding for elevene som skulle ha alternativt opplegg på skolen til guttene. "Det må ikke bli for interessant, for da kan det jo hende elevene velger det i stedet..."

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 23:06   #116
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Det svaret fikk jeg en gang jeg etterspurte noe annet enn oppgaveløsing og rydding for elevene som skulle ha alternativt opplegg på skolen til guttene. "Det må ikke bli for interessant, for da kan det jo hende elevene velger det i stedet..."

Jeg svarte kollegaen min at det var fritt frem å selge inn gudstjenesten visst det var slik hun så for seg det fungerte. Hun hadde visst ikke mer å si om saken.

Gammel 21-12-16, 23:21   #117
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg fatter ikke - i år heller - hvorfor man skal ha gudstjenester i skoletiden. Kan de ikke bare arrangere en barnefokusert gudstjeneste på random søndag i desember og så kan alle foreldrene som vil at ungene skal forkynnes for ta de med dit? #konstruktiv

Anyway, skolen har alternativt opplegg og sender lapp med hjem om valg - hvor det presiseres at de som ikke svarer blir værende på skolen. Jeg oppmuntret Ungen til å bli med på gudstjeneste, siden jeg ikke tror hun har vært i en kirke siden oldemors begravelse da hun var tre. Hun nektet og erklærte at hun "tror ikke på gud og dessuten tror jeg det er fint med vintersamling på skolen!" Ungen sin, det.

Gammel 21-12-16, 23:32   #118
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Vår skole har to helt likestilte alternativer. Et i kirken og et i gymsalen. Det synges like mange, men forskjellige sanger. I kirken fremføres juleevangeliet og i gymsalen et eller annet juleeventyr (i år var det historien om skinnvotten). Det er et par musikalske innslag fra noen trinn også på hvert av stedene (de ungene som opptrer må nok gi beskjed litt tidligere om hvor de skal være med). Det er påmelding på forhånd. Er dette så uvanlig?

Nå har ikke skolen jeg jobber på gudstjeneste, men vi har en adventsmarkering som folk fra kirken leder. Tidligere har alternativet vårt vært å rope på den læreren som selv ikke ville delta i slike sammenhenger, og be denne "fikse noe". Jeg har mast i årevis om at vi må ha et skikkelig opplegg for de som ikke skal være med på denne adventsstunden. I år ble det endelig lagt opp til at en lærergruppe kunne få utarbeide et skikkelig og godt alternativ til den religiøse samlingen. Og siden jeg mener så mye om slikt, passet jeg på å melde meg til dette.

Vi hadde felles innbydelse med god info om innholdet i samlingene, og med påmelding i god tid. Vi etterspurte påmelding der vi ikke fikk svar innen fristen. Begge samlingene skulle være stemningsfulle og litt høytidelige. Begge samlingene hadde sang, musikk, fortelling og lystenning. Tema på det ikkereligiøse alternativet var lys i mørket, vennskap og ansvar for hverandre. Øving til samlingene foregikk parallelt. Vi fikk flere påmeldte til det ikkereligiøse alternativet enn før, så det ble en god liten gjeng. Jeg tror nok ikke det var noen fare for at det skulle bli for tomt på samlingen m. kirkefolket likevel. -For de lærerne som kanskje var litt redde for det.

Jeg er ganske stolt over hva vi fikk til, for det lå mye arbeid bak, og så klarte vi å gjøre det med mye omtanke og respekt for de som skulle være med. Regner med at vi legger opp til noe liknende neste gang.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 23:33   #119
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gidder ikke. Se-og-bli-sett-fe-sjå.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 23:43   #120
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høres kjempebra ut Kaija!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:43.