|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Glamorøs
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Det tror jeg Tjorven. Det er kun de siste to årene vi i det hele tatt har fått vite hva alternativet består i sånn delvis, og det har vært aktiv påmelding til begge alternativene. Om jeg skal være ekstra pirkete hadde jeg ønsket at de ikke kalte skoleopplegget et alternativ heller, men jeg lar det ligge.
|
|
|
#102 |
|
koko
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Jeg har prøvd å få gjennom at det skal være to likestilte alternativ, ikke gudstjeneste og alternativt opplegg. Det går ikke rektor med på fordi udir bruker benevnelsene gudstjeneste og alternativt opplegg. Så da så...
|
|
|
#103 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)
Jeg husker i hvert fall at det var særdeles lite populært hjemme det året jeg spontant ble med klassen i kirken, fordi jeg hadde lyst til å være sammen med de andre, ikke sitte igjen på skolen med de to andre (på hele skolen!) som også hadde livssynsundervisning. Jeg husker det var ekstremt uventet, og føltes veldig urettferdig, å få kjeft for dette.
|
|
|
#104 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg vil tro at det også kan ha vært et mål i seg selv å markere motstand mot kristendomsfaget slik det fremsto da. Jeg føler i hvert fall et behov for å markere motstand mot skolegudstjenester, de er i mine øyne ekskluderende. Jeg ville nok latt barnet mitt velge selv også om han ikke var enig med meg, men innrømmer at jeg er veldig glad for at han velger slik han gjør.
|
|
|
|
#105 |
|
snur
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Ungene har vært på julegudstjeneste med sine respektive skoler. De får velge selv og synes det er koselig i kirken. Mannen bruker å ha med ungene i kirka på julaften mens jeg lager ferdig maten. I år vurderer vi kirke hele gjengen i en annen enn den vi hører til i. Håndballtreneren til 12-åringen er prest så han vil i den kirken treneren er prest i.
|
|
|
#106 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg er ikke uenig i det, jeg ville bare ha frem at det er en forskjell fra når jeg gikk på skolen og nå. Nå leses det ikke mye bibelvers på våre gudstjenester, det er mest sang og å tenne lys.
|
|
|
|
#107 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Jeg sendte mail til rektor for et par år siden for å spørre hva alternativet var. Min datter med Asperger syndrom var usikker på hva hun ville og det var jo umulig for henne å velge når hun ikke visste hva hun faktisk valgte mellom. Da fikk jeg beskjed om at det var 3 år siden noen hadde valgt å ikke gå i kirken, så de kom ikke til å lage noe alternativ før noen faktisk meldte fra om at de ikke skulle i kirken. Dette ble da helt uaktuelt for min datter som har behov for forutsigbarhet og hun valgte derfor kirken. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Poden var med i år. Som bonus fikk han lese høyt fra juleevangeliet foran stappfull kirke
|
|
|
#109 |
|
Kald på føttene
|
Jeg sendte en mail den dagen påmeldinga ble sendt ut, for å få vite hva alternativet innebar. Svaret var at det ikke var klart. Det ble faktisk ikke klart før ettermiddagen dagen før gudstjenesten, hvor jeg fikk vite at ungen kunne velge å jobbe med et samfunnsfagprosjekt eller å gjøre matteøvinger på nett.
|
|
|
#111 |
|
|
Og nettopp ting som dette, gjør at det er viktig for meg å signalisere at et alternativ faktisk er ønsket. Jeg blir så sur.
|
|
|
|
#112 |
|
Prematurmamma
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Våre barn deltar ikke på gudstjenester, verken i skolens regi eller ellers. (Med mindre det dreier seg om dåp/konfirmasjon eller sånne ting.) Kirkebesøk, julevandring og lignende er helt OK, men ikke gudstjeneste.
|
|
|
|
#113 |
|
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Hun på barneskolen har vært ilag med skolen i kirka
|
|
|
|
#114 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Da hadde jeg reagert rimelig kraftig ja |
|
|
|
|
|
#115 |
|
WF: Sausnebbet
|
Det svaret fikk jeg en gang jeg etterspurte noe annet enn oppgaveløsing og rydding for elevene som skulle ha alternativt opplegg på skolen til guttene. "Det må ikke bli for interessant, for da kan det jo hende elevene velger det i stedet..." |
|
|
|
|
|
#116 |
|
koko
|
Jeg svarte kollegaen min at det var fritt frem å selge inn gudstjenesten visst det var slik hun så for seg det fungerte. Hun hadde visst ikke mer å si om saken.
|
|
|
#117 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Jeg fatter ikke - i år heller - hvorfor man skal ha gudstjenester i skoletiden. Kan de ikke bare arrangere en barnefokusert gudstjeneste på random søndag i desember og så kan alle foreldrene som vil at ungene skal forkynnes for ta de med dit? #konstruktiv
|
|
|
#118 |
|
WF: Sausnebbet
|
Nå har ikke skolen jeg jobber på gudstjeneste, men vi har en adventsmarkering som folk fra kirken leder. Tidligere har alternativet vårt vært å rope på den læreren som selv ikke ville delta i slike sammenhenger, og be denne "fikse noe". Jeg har mast i årevis om at vi må ha et skikkelig opplegg for de som ikke skal være med på denne adventsstunden. I år ble det endelig lagt opp til at en lærergruppe kunne få utarbeide et skikkelig og godt alternativ til den religiøse samlingen. Og siden jeg mener så mye om slikt, passet jeg på å melde meg til dette. |
|
|
|
![]() |
|
|