|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Forskjell på bygd og storby (Oslo)Vi flyttet for ikke så lenge siden ut på bygda. Vi er mye i oslo pga jobb. Ellers reiser vi en del med jobben både i bygd og by. Vi satt hjemme her en dag og diskuterte de enorme forkjsellene fra bygd til by. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Da tror jeg dere har positiv-brillene på, altså.
![]() |
#4 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)
Du legger virkelig et godt premiss for videre god debatt må jeg si.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 21-09-16 kl 17:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Erfaren
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Kanskje det bare her da |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg synes innlegget ditt er litt teit. Grunnen til det er at du generaliserer voldsomt.
![]() |
![]() |
#7 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Bygda kan vere heilt ræva med sladrekjerringar som veit alt men late som dei ikkje veit noko som helst. Bygda kan og vere den koselige baristaen som huske alle kaffeønsker. Akkurat sånn som i Oslo
![]() |
![]() |
#8 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Det du skriv er nokså dårleg begrunna og veldig generaliserende. Eg får lyst til å hente fram norsklærar-yrkesstoltheita mi og pirke på rettskrivinga di, for å vere like saklig.
![]() |
![]() |
#9 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Jeg synes ikke det er så rart at det er hyggeligere å stå i et bakeri der det er stamgjester og kanskje litt roligere enn på Kaffebrenneriet på Aker brygge, liksom. Og hvis arbeidsdagen er hyggeligere, blir man gjerne i bedre humør selv også. Men på mine mer lokale sjapper er det også rolig og med mye stamgjester, og der opplever jeg både trivelig og proff service.
![]() |
#10 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Jeg er for øvrig utrolig glad for at svensker, uavhengig av hårfarge, alder og kjønn, vil jobbe i servicenæringen i Norge. De aller fleste jeg møter er proffe, blide og kunnskapsrike.
![]() |
#11 |
Librocubicularist
|
![]() |
![]() |
#12 |
© All rights reserved
|
Ja! Alt det Tussa sa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Min erfaring med bakerier og kafeer er at service og hvor koselig det er kommer veldig an på arbeidsmiljøet og arbeidskulturen, uansett hvor det ligger. Ikke mye stolthet å spore på et par av de lokale konditoriene her iallefall, mens håndverksbakeren leverer nydelige produkter og har hyggelige ansatte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Prøver du å snakke opp bygda eller ned byen?
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Jeg er glad i svenskene, og får utmerket, hyggelig og yrkesstolt service på min lokale Kaffebrenneriet midt i sentrum av Oslo, uansett nasjonalitet og grad av urbanitet på baristaene.
![]() |
#16 |
Erfaren
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Tja kanskje det var veldig feil formulert av meg ikke meningen å såre noen. Og jeg er absolutt ikke halleluja bygda for å si det sånn. Og nei hverken naboene ( som ikke liker oss fordi vi er "nye") er så fantastisk akkurat . Men det jeg skulle frem til med innlegget mitt egentlig var blant annet den avis artikkelen heg leste i går om hvordan blant annet butikk medarbeidere blir sett ned på. Og det er det veldig stor forskjell fra by og bygd. Blant annet hvem som jobber i butikkene og hva slags anseelse de har. Og den holdningen der burde det gjøres noe med. Selvfølgelig er det hyggelige steder både her og der men det virker som om en del jobber og kulturen med det er blitt borte i fra Oslo ( spesielt) som fortsatt er høyst tilstedeværende på bygda. Og det blir utrolig trist for meg at mange tenker slik |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Jeg prøver virkelig å forstå hva du mener her, og putter mye velvilje (til å være meg) inn i tonefallet ditt, men jeg klarer ikke helt å få tak i hva du sier. Hvilke jobber er det du mener har forsvunnet fra Oslo, og hvilken kultur?
![]() |
#19 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Viss utgangspunktet for tråden er ein avisartikkel om butikkmedarbeidere, kunne det vore fint om du lenka til den og refererte til den i HI. Eg strever og med å skjønne kva du meiner med innlegget ditt.
![]() |
![]() |
#20 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Hvis du hadde tatt utgangspunkt i den artikkelen (og lenket) tror jeg du hadde fått til en lagt bedre debatt. For det er jo absolutt et interessant tema.
![]() |
|
|