Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Forskjell på bygd og storby (Oslo)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-16, 16:49   #1
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Forskjell på bygd og storby (Oslo)

Vi flyttet for ikke så lenge siden ut på bygda. Vi er mye i oslo pga jobb. Ellers reiser vi en del med jobben både i bygd og by. Vi satt hjemme her en dag og diskuterte de enorme forkjsellene fra bygd til by.

Den største forskjellen vi la merke til er hvor mye hyggeligere mennesker er her i bygda. feks i butikkene på bakeriet osv. Virker som om det er mye større yrkesstolhet og kunnskap i feks bakerie en det du for på baker hansen i oslo med en 20 årig svensk blond jente bak kassen.

Hva synes dere? Og hva er grunnen til det?

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-16, 16:49   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskjell på bygd og storby(oslo)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-16, 17:36   #3
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)

Da tror jeg dere har positiv-brillene på, altså. Jeg merker ikke noen forskjell fra relativt liten by til Oslo. Synes igrunnen folk flest er hyggelige, helt uavhengig av geografi.

Gammel 21-09-16, 17:38   #4
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Vi flyttet for ikke så lenge siden ut på bygda. Vi er mye i oslo pga jobb. Ellers reiser vi en del med jobben både i bygd og by. Vi satt hjemme her en dag og diskuterte de enorme forkjsellene fra bygd til by.

Den største forskjellen vi la merke til er hvor mye hyggeligere mennesker er her i bygda. feks i butikkene på bakeriet osv. Virker som om det er mye større yrkesstolhet og kunnskap i feks bakerie en det du for på baker hansen i oslo med en 20 årig svensk blond jente bak kassen.

Du legger virkelig et godt premiss for videre god debatt må jeg si.

Jeg synes de unge svenskene som ofte jobber på bakerier i Oslo er utrolig mye hyggeligere en de sure sladrekjerringene på bygda. Så seriøst og generaliserende svar synes jeg du fortjener.

Sist redigert av Lisa : 21-09-16 kl 17:45.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-16, 17:44   #5
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Kanskje det bare her da vet ikke men til og med min mor ( som forøvrig har null forståelse for at vi flyttet på bygda) så en markant forskjell i hvordan folk er mot hverandre. Og synes de gamle damene på feks bakeriene er utrolig hyggelige. I motsetning til arbeiderne på Oslo s ( som jeg er mest kjent med)

Gammel 21-09-16, 17:44   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes innlegget ditt er litt teit. Grunnen til det er at du generaliserer voldsomt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-16, 17:54   #7
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bygda kan vere heilt ræva med sladrekjerringar som veit alt men late som dei ikkje veit noko som helst. Bygda kan og vere den koselige baristaen som huske alle kaffeønsker. Akkurat sånn som i Oslo Hypotesen min er likevel at du finne færre sladrekjerringar og mindre jantelov i Oslo enn på Raufoss

Gammel 21-09-16, 17:56   #8
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det du skriv er nokså dårleg begrunna og veldig generaliserende. Eg får lyst til å hente fram norsklærar-yrkesstoltheita mi og pirke på rettskrivinga di, for å vere like saklig.

Personleg tenker eg at ein er meir anonym i Oslo enn på mindre plasser, noko eg ser som ein stor fordel. Det at ein er anonym, betyr ikkje at ikkje folk som jobber på bakerier og i butikkar ikkje er blide, hyggelige og serviceinnstilte.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-16, 17:56   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er så rart at det er hyggeligere å stå i et bakeri der det er stamgjester og kanskje litt roligere enn på Kaffebrenneriet på Aker brygge, liksom. Og hvis arbeidsdagen er hyggeligere, blir man gjerne i bedre humør selv også. Men på mine mer lokale sjapper er det også rolig og med mye stamgjester, og der opplever jeg både trivelig og proff service.

En bydel i Oslo er jo på mange måter ganske lik en bygd, på godt og vondt. Fordelen er at du ikke trenger å jobbe og leve på samme sted, og du kan slippe å møte naboer hvis du ikke vil.

Jeg tror ingenting på at personligheter er forskjell fra om du bor i en by eller bygd, selvsagt ikke.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-16, 17:59   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for øvrig utrolig glad for at svensker, uavhengig av hårfarge, alder og kjønn, vil jobbe i servicenæringen i Norge. De aller fleste jeg møter er proffe, blide og kunnskapsrike.

- No. 4 -
Gammel 21-09-16, 18:05   #11
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg er for øvrig utrolig glad for at svensker, uavhengig av hårfarge, alder og kjønn, vil jobbe i servicenæringen i Norge. De aller fleste jeg møter er proffe, blide og kunnskapsrike.

The glass is refillable.
Gammel 21-09-16, 18:10   #12
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Bygda kan vere heilt ræva med sladrekjerringar som veit alt men late som dei ikkje veit noko som helst. Bygda kan og vere den koselige baristaen som huske alle kaffeønsker. Akkurat sånn som i Oslo Hypotesen min er likevel at du finne færre sladrekjerringar og mindre jantelov i Oslo enn på Raufoss

Ja! Alt det Tussa sa.
Og her i bygda er det nesten bare skoleelever å se i servicenæringen etter kl 16. Ikke så ulikt en svensk blondine.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-16, 18:10   #13
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min erfaring med bakerier og kafeer er at service og hvor koselig det er kommer veldig an på arbeidsmiljøet og arbeidskulturen, uansett hvor det ligger. Ikke mye stolthet å spore på et par av de lokale konditoriene her iallefall, mens håndverksbakeren leverer nydelige produkter og har hyggelige ansatte.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-16, 18:12   #14
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Prøver du å snakke opp bygda eller ned byen?

Jeg mener at det finnes mange små bygder i enhver by, og en "bygd" kan defineres som et nærområde der du oppholder deg mye og opparbeider deg personlige relasjoner - hvis du ønsker det.

Noen av oss liker å bli hilst på om morgenen og alltid slå av en prat, andre synes det er deilig å være anonyme. På bygda er det mindre sannsynlig at man forblir det, fordi det er et begrenset antall mennesker, og man blir til slutt nødt til å forholde seg til hverandre på en fin måte. (Skjønt, det er alltid noen som ikke skjønner det, og som blir kjent som "hun sure på butikken" )

Gammel 21-09-16, 18:14   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er glad i svenskene, og får utmerket, hyggelig og yrkesstolt service på min lokale Kaffebrenneriet midt i sentrum av Oslo, uansett nasjonalitet og grad av urbanitet på baristaene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-16, 18:24   #16
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Standard

Tja kanskje det var veldig feil formulert av meg ikke meningen å såre noen. Og jeg er absolutt ikke halleluja bygda for å si det sånn. Og nei hverken naboene ( som ikke liker oss fordi vi er "nye") er så fantastisk akkurat . Men det jeg skulle frem til med innlegget mitt egentlig var blant annet den avis artikkelen heg leste i går om hvordan blant annet butikk medarbeidere blir sett ned på. Og det er det veldig stor forskjell fra by og bygd. Blant annet hvem som jobber i butikkene og hva slags anseelse de har. Og den holdningen der burde det gjøres noe med. Selvfølgelig er det hyggelige steder både her og der men det virker som om en del jobber og kulturen med det er blitt borte i fra Oslo ( spesielt) som fortsatt er høyst tilstedeværende på bygda. Og det blir utrolig trist for meg at mange tenker slik

Gammel 21-09-16, 18:26   #17
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg deler ikke din noe tabloide oppfatning. Jeg har fått mye ræva service på landet men derimot mye god hjelp av blonde svensker i Oslo.

Gammel 21-09-16, 18:30   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg prøver virkelig å forstå hva du mener her, og putter mye velvilje (til å være meg) inn i tonefallet ditt, men jeg klarer ikke helt å få tak i hva du sier. Hvilke jobber er det du mener har forsvunnet fra Oslo, og hvilken kultur?

At noen ser ned på butikkmedarbeidere i Oslo generelt mener jeg må bunne i en misforståelse, i beste fall.

- No. 4 -
Gammel 21-09-16, 18:35   #19
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Viss utgangspunktet for tråden er ein avisartikkel om butikkmedarbeidere, kunne det vore fint om du lenka til den og refererte til den i HI. Eg strever og med å skjønne kva du meiner med innlegget ditt.

The glass is refillable.
Gammel 21-09-16, 18:37   #20
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Tja kanskje det var veldig feil formulert av meg ikke meningen å såre noen. Og jeg er absolutt ikke halleluja bygda for å si det sånn. Og nei hverken naboene ( som ikke liker oss fordi vi er "nye") er så fantastisk akkurat . Men det jeg skulle frem til med innlegget mitt egentlig var blant annet den avis artikkelen heg leste i går om hvordan blant annet butikk medarbeidere blir sett ned på. Og det er det veldig stor forskjell fra by og bygd. Blant annet hvem som jobber i butikkene og hva slags anseelse de har. Og den holdningen der burde det gjøres noe med. Selvfølgelig er det hyggelige steder både her og der men det virker som om en del jobber og kulturen med det er blitt borte i fra Oslo ( spesielt) som fortsatt er høyst tilstedeværende på bygda. Og det blir utrolig trist for meg at mange tenker slik

Hvis du hadde tatt utgangspunkt i den artikkelen (og lenket) tror jeg du hadde fått til en lagt bedre debatt. For det er jo absolutt et interessant tema.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:06.