Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hårvekst og sommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-16, 17:58   #221
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hårvekst og sommer

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Man kan ikke styre hva man synes er udelikat eller grøsser av. Mannen min grøsser av eggeplommer, sønnen min av andres tær. Høyst naturlig begge deler, men fremkaller likevel en reaksjon.

Men da bør man kanskje innse akkurat det - at dette er en særs unaturlig reaksjon, og noe man kanskje bør vurdere å gjøre noe med, hva? At det er en selv som er problemet, ikke eggeplommen, andres tær eller andres hårete armhuler eller legger?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-16, 17:59   #222
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker at sånne som deg tar en diskusjon til nye seriøse høyder.

Hvem er forøvrig "sånne som meg"?

Gammel 05-08-16, 18:13   #223
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Mens jeg er der at jeg ikke syns det er helt greit å mene at hår på steder hvor 99 % av alle voksne har hår (under armene, på leggene) er verken udelikat eller noe man får grøsninger av.

Å barbere bort hår er en kulturell ting! Hvis du syns det er udelikat eller du får grøsninger, så ta deg en bolle og skjerp deg!

Før du fyrer av på den måten kan du lese hva som egentlig står i innleggene du siterer.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-16, 18:25   #224
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Om jeg grøsser av ukjentes lange nesehår eller 3 cm enslige stive hår fra haka gjør vel ingenting? Jeg holder det jo for meg selv og sårer dem ikke. Det er jo ikke akkurat slik at jeg stirrer og skjelver synlig av kvalme.... Og de må jo være lov til å synes noe er uapetittelig. Jeg går ikke inn for å være 100 prosent PK hele tiden, men vet at det er noen ting man ikke sier i RL. Her derimot...Vel da er jeg åpen med noen tanker. Men siden jeg ikke plager eller sårer noen og det ikke gir meg utfordringer i hverdagen så synes jeg det er helt greit å ikke like dette.

Sist redigert av Trulte : 05-08-16 kl 18:30.
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-16, 18:27   #225
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror lett tonen hadde blitt en annen om flere i en tråd proklamerte at de grøsser av andres valker og kroppsfett, f eks. Hvorfor er hårvekst "fritt vilt"? Hvilke andre ting på kropper er det helt greit å si man grøsser av?

Gammel 05-08-16, 18:29   #226
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Om jeg grøsser av ukjentes lange nesehår eller 3 cm enslige stive hår fra haka gjør vel ingenting? Jeg holder det jo for meg selv og sårer dem ikke. Det er jo ikke akkurat slik at jeg stirrer og skjelver synlig av kvalme.... Og det er neppe et stort problem for meg heller!

Tja, jeg er ikke helt sikker på det. Det at det er naturlig for deg å fortelle om reaksjonen offentlig, sier en del om gjeldende holdninger i samfunnet. Og det bidrar til å opprettholde de samme holdningene.

Når du forteller noe på internett, så holder du det ikke for deg selv.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-16, 18:29   #227
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg grøsser mer av mine egne valker enn andres for å si det sånn. Det vil si, jeg grøsser ikke av andres noe som helst, men kan fint gjøre det av meg selv.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-16, 18:33   #228
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg tror lett tonen hadde blitt en annen om flere i en tråd proklamerte at de grøsser av andres valker og kroppsfett, f eks. Hvorfor er hårvekst "fritt vilt"? Hvilke andre ting på kropper er det helt greit å si man grøsser av?

Hvis jeg grøsser av andres kropper eller noe på dem, så er det mitt ansvar å jobbe med egne holdninger. Nei, Man kan ikke alltid styre umiddelbare reaksjoner, men det meste går an å jobbe med.

Gammel 05-08-16, 18:34   #229
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når du skriver det her så sier du det jo til alle som leser her som har det du grøsser av, Trulte. De er jo folk de også, selv om du ikke ser dem.

(Ikke at jeg nødvendigvis mener at det er helt galt å si at man reagerer på ditt eller datt, altså, men man kan ikke tro at man sier det til "ingen")

Gammel 05-08-16, 18:37   #230
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Når du skriver det her så sier du det jo til alle som leser her som har det du grøsser av, Trulte. De er jo folk de også, selv om du ikke ser dem.

(Ikke at jeg nødvendigvis mener at det er helt galt å si at man reagerer på ditt eller datt, altså, men man kan ikke tro at man sier det til "ingen")

Nettopp. Jeg måtte gå kraftig i meg selv etter å ha lest her inne for en stund siden at hår under armene var ekkelt. Det fikk meg noen dager til å føle meg ekkel. Men så klarte jeg å blåse i det heldigvis.

Gammel 05-08-16, 18:39   #231
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke grøsset av stive hår på haka, altså, Trulte, jeg bare lurte på om vedkommende ikke så dem (vanskelig å tro), eller om hun bare ga blaffen (noe som faktisk er ganske kult).
Generelt grøsser jeg ikke over andres kropper, det eneste jeg har litt problemer med er kroppsvæsker. Både blod, oppkast, avføring og snør, spesielt snørr, får meg til å brekke meg.

Jeg har forresten ofte hår under armene, og kjenner at jeg tar det med knusende ro om noen på internett synes det er ekkelt. :trekker på skuldrene:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-16, 18:40   #232
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Men da bør man kanskje innse akkurat det - at dette er en særs unaturlig reaksjon, og noe man kanskje bør vurdere å gjøre noe med, hva? At det er en selv som er problemet, ikke eggeplommen, andres tær eller andres hårete armhuler eller legger?

Jeg ha aldri påstått at det er en naturlig reaksjon. (Skjønt hva er naturlig? Hår er naturlig, men en følelsesmessig reaksjon på hårene er det ikke?)
Og du er ganske enkel utrustet om du bare tror man "gjøre noe med" ens egne reaksjoner. Bare ta seg sammen, lizm.

Sånne som deg er forøvrig de som fyrer av kommentarer pyntet med hersketeknikker, som ber andre som mener noe annet enn seg selv om skjerpe seg eller gir det saklige rådet om å ta at en bolle, og som drar en tråd ned på lavmålnivå.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-16, 18:40   #233
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man vil jo sånn sett alltid kunne finne noen som synes noe er ekkelt. Jeg fikk en gang høre av en mann på byen at "kineserøyne" ga ham vemmelser. Jeg ante ikke at det var en ting som kunnr skape såpass sterke reaksjoner.

Sist redigert av Niobe : 05-08-16 kl 18:50.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-16, 18:46   #234
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

007: Men hva mener du er alternativet til å jobbe med egne reaksjoner i tilfeller som Niobe forteller om da? Bare akseptere at man vemmes av "kineserøyne"?

Alle fobier og skrekker kan jobbes med. Jeg har en egen helt privat skrekk som jeg jobber steinhardt med. Det går an.

Gammel 05-08-16, 18:48   #235
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Jeg ha aldri påstått at det er en naturlig reaksjon. (Skjønt hva er naturlig? Hår er naturlig, men en følelsesmessig reaksjon på hårene er det ikke?)
Og du er ganske enkel utrustet om du bare tror man "gjøre noe med" ens egne reaksjoner. Bare ta seg sammen, lizm.

Jeg er heldigvis ikke fullt så "enkel".

Sånne som deg er forøvrig de som fyrer av kommentarer pyntet med hersketeknikker, som ber andre som mener noe annet enn seg selv om skjerpe seg eller gir det saklige rådet om å ta at en bolle, og som drar en tråd ned på lavmålnivå.

Det var litt av en karakteristikk. Sånn apropos hersketeknikker. Hvis man syns det er udelikat eller grøsser av hår under armene eller på leggene, så bør man virkelig gå i seg selv og finne ut hvorfor man føler som man gjør. Hvis man mener det er en helt OK reaksjon på noe helt naturlig, så syns jeg fremdeles man kan ta seg en bolle og skjerpe seg.

Man kan gjøre en hel masse med egne reaksjoner. Nei, det er ikke bare å ta seg sammen, men et første skritt på veien er å i det minste oppfatte at det man føler, ikke er OK. Jeg oppfatter at det i denne tråden er litt for mange som syns det er helt OK å mene at hår under armer eller på legger er udelikat eller grøsser av det. Det syns jeg er uakseptabelt og ødeleggende!

Gammel 05-08-16, 18:53   #236
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig i at man bør gå i seg selv å prøve å finne ut hvorfor en reagerer som en gjør, og jobbe med å endre reaksjonsmønteret sitt. Det er noe helt annet enn å skjerpe seg og ta seg en bolle.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-16, 18:54   #237
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Jeg er helt enig i at man bør gå i seg selv å prøve å finne ut hvorfor en reagerer som en gjør, og jobbe med å endre reaksjonsmønteret sitt. Det er noe helt annet enn å skjerpe seg og ta seg en bolle.

Det er jeg enig i.

Gammel 05-08-16, 18:57   #238
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart man kan avlære en drøss med reaksjoner. Man kan trene seg gjennom at man blir eksponert nok, på alle mulige settinger fra at man blir vant til å takle blod og oppkast gjennm utdannelse/jobb, utlendinger som må venne seg til at nordmenn er lettkledd om sommeren, til soldater som læres til å drepe.

Eller man kan endre holdninger selv, dersom man ønsker det. Dersom man vemmes av hår på legger så er det like selvbestemt som at man vemmes over folk som ikke går med burka. Det er en helt ren kulturell preferanse, det er ikke som den instinktive vemmelsen mennesker har mot sykdomstegn som antagelig er mer hardwiret inn i oss, det er en ren motegreie og er helt endringsbar.

Det er overhodet ingen tvil om at mennesker sine preferanser og avskytriggere er lette å endre.

EDIT: der hadde debatten gått videre ja, vi er enige.

Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-16, 19:09   #239
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenk på hvor naturlig vi alle syns det var å se nakne pupper på stranda på 80-tallet! Nå detter jo omtrent øynene ut på oss om vi ser det!

Gammel 05-08-16, 19:14   #240
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Og jeg har forresten alltid delt rines fascinasjon av tydelige og stive ansiktshår, fordi stive hår hos meg selv initierer en helt ekstrem pelletrang. Jeg har et stivt hår bak ene knehasen, og jeg plukkr det alltid så snart jeg kjenner det kommer, og det er jo ikke fordi jeg syns det er ekkelt eller er redd folk skal se det. Det er usynlig for alle, inkludert meg selv.

Og for meg var tråden den gangen oppklarende i den forstand at jeg fikk forklart at andre ikke har samme pelletrang som meg ( ) og at andre igjen har andre grunner til at de må eller velger å la hårene være.

Jeg syns ikke det skal være forbudt å undre seg over sånt, så lenge man bruker en noenlunde respektfull tone. Det kan være riktig opplysende.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:25.