Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-07, 19:19   #161
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er slikt jeg blir rystet av ... så du mener personen ikke kan være en nordmann fordi vedkommende ikke er hvit????
Vi lever i år 2007 - DET BLIR FØDT FLERE TUSEN NORDMENN HVERT ÅR SOM IKKE NØDVENDIGVIS ER HVITE! Du må ikke på død og liv kalle de noe annet en det de er .... SLUTT Å KATEGORIERE FOLK UT FRA HUDFARGE!!!

Eh ... Du er veldig emosjonell, og missforstår. Pust ti ganger dypt inn, og les sakte gjennom hva som egentlig står.

Dessuten er man ikke rasist fordi om man henviser til "hun blonde".

Gammel 22-06-07, 19:25   #162
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Hun går over streken ??? HALLO - les i tråden hva Bina mener om folk som ikke er hvite!!

Du får frem poenget ditt mye bedre om du ikke er så sint....

Gammel 22-06-07, 19:26   #163
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Ja, jeg har lest tråden, og det er ikke det jeg uttaler meg om. Jeg syns det er hårreisende at Azi beskylder meg for å være rasist, uansett hva bina måtte uttale i denne tråden! Jeg oppfatter det som fordomsfullt, og det forsterker inntrykket mitt av henne basert på uttalelsen hennes om bina.

Jeg husker ikke konkret hva bina har uttalt, men jeg tror faktisk ikke at hun har en så veldig divergerende holdninger til folk som ikke er hvite enn hva andre har. Hun har kanskje en litt annen mening om hvordan det er greit å uttrykke seg. Men jeg har egentlig bare skummet gjennom tråden, så jeg vet ikke helt. Det har kanskje noe med hvordan man velger å oppfatte ting også, tror jeg.

Jeg syns uansett at Azis uttalelser er helt bak mål. Og trekke inn hvordan foreldre generelt skal engasjere seg eller ikke på skolen syns jeg er meningsløst å trekke inn i tråden. Hun går til ufine personangrep, og jeg tror ikke bina har gjort det i denne tråden? Det må gå an å diskutere på en saklig måte, er du ikke enig?

Jeg ser på deg som smårasist utifra din mening til meg. Så om du mener noe annet kan du utdype det enn å bare slenge den kommentaren og ikke forvente at folk oppfater deg noe annet!

Jeg har skolebarn og jeg vet godt hva jeg prater om. Ikke alle her er nybaktmammaer.

Hvordan generelt folk skal gjøre hva på skolen har bina fint klart å bringe det opp selv først. Så vennligst les hele tråden før du klefser neste gang!
Og sutre pmer blir ikke lest og besvart, ElinM så bare slutt å sende flere!

Sist redigert av Azi : 22-06-07 kl 19:48.
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 20:14   #164
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Jeg ser på deg som smårasist utifra din mening til meg. Så om du mener noe annet kan du utdype det enn å bare slenge den kommentaren og ikke forvente at folk oppfater deg noe annet!

Jeg har skolebarn og jeg vet godt hva jeg prater om. Ikke alle her er nybaktmammaer.

Hvordan generelt folk skal gjøre hva på skolen har bina fint klart å bringe det opp selv først. Så vennligst les hele tråden før du klefser neste gang!
Og sutre pmer blir ikke lest og besvart, ElinM så bare slutt å sende flere!

Jeg har rapportert dette. Dette er en helt uakseptabel oppførsel. Jeg forstår ikke hva du ønsker å oppnå med å komme med slike beskyldninger fullstendig tatt ut fra løse lufta.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 20:19   #165
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har rapportert dette. Dette er en helt uakseptabel oppførsel. Jeg forstår ikke hva du ønsker å oppnå med å komme med slike beskyldninger fullstendig tatt ut fra løse lufta.

Javel! Lenge leve NM tendenser!

Gammel 22-06-07, 20:35   #166
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det er godt mulig de driver og beskylder hverandre for å være rasister på NM bare fordi de er uenige i en diskusjon. Men det betyr ikke at jeg godtar å bli beskyldt for å være rasist.

Gammel 22-06-07, 20:45   #167
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uten å uttale meg om grunnen til innrapportering eller lignende (jeg har vært bortreist de siste dagene og har ikke lest tråden) så er det fullstendig legitimt å innrapportere tråder her på FP. Faktisk så setter admin og vi moderatorer pris på at brukerene av FP innrapporterer innlegg de reagerer på. FP er begynt å bli stort, og det er vanskelig å få med seg absolutt alt som skjer her inne, og da er det flott at ting blir innrapportert slik at vi får en anledning til å se nærmere på diskusjonen og å diskutere oss i mellom hva vi synes om det som står der og utviklingen i tråden.

Så å kalle innrapporteringer for NM-tendenser synes jeg blir rimelig lavmål.

Gammel 22-06-07, 20:48   #168
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser på deg som smårasist utifra din mening til meg.

Hva er det ElinM har sagt som er rasistisk?

Opprinnelig lagt inn av Azi

Så om du mener noe annet kan du utdype det enn å bare slenge den kommentaren og ikke forvente at folk oppfater deg noe annet!

Hvilken kommentar?

Gammel 22-06-07, 20:50   #169
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilken kommentar er det som gjør at du oppfatter ElinM som "smårasist"? (Jeg spør fordi ut fra innlegget ditt ser det ut som om det er sitatet fra hennes post som er grunnen, og da skjønner jeg ikke hva du mener.)

Gammel 22-06-07, 20:50   #170
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvilken kommentar?

Jeg er nok litt småtrøtt. Det jeg mente å spørre om var: Sitter dere å diskuterer prikkekommentarer, eller er det kommentarer i tråden?

Gammel 22-06-07, 20:52   #171
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers er jeg selvsagt enig med Adrienne. Innrapporter gjerne innlegg og tråder dere reagerer på; det trenger på ingen måte bety at ting blir slettet eller noen blir utestengt, men det gjør i alle fall at vi får vite om konflikter og mulige problemer.

Gammel 22-06-07, 21:21   #172
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er nok litt småtrøtt. Det jeg mente å spørre om var: Sitter dere å diskuterer prikkekommentarer, eller er det kommentarer i tråden?

Det er nok prikker!

Gammel 22-06-07, 21:25   #173
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Uten å uttale meg om grunnen til innrapportering eller lignende (jeg har vært bortreist de siste dagene og har ikke lest tråden) så er det fullstendig legitimt å innrapportere tråder her på FP. Faktisk så setter admin og vi moderatorer pris på at brukerene av FP innrapporterer innlegg de reagerer på. FP er begynt å bli stort, og det er vanskelig å få med seg absolutt alt som skjer her inne, og da er det flott at ting blir innrapportert slik at vi får en anledning til å se nærmere på diskusjonen og å diskutere oss i mellom hva vi synes om det som står der og utviklingen i tråden.

Så å kalle innrapporteringer for NM-tendenser synes jeg blir rimelig lavmål.

Det var nok ikke pga innrapporteringen jeg kalte det for NM-tendenser. Men hysterie rundt å få en rødprikk tilbake og gjøre ett lite fjær til tusen høns! Uten egentlig å ha lest tråden i hele tatt i første omgang!

Gammel 22-06-07, 21:27   #174
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Det er nok prikker!

Ja, det er nok prikker. Dette skrev jeg til henne: "Nå går du langt over streken."

Og dette var en kommentar til Azi sitt personlige angrep på bina. Fysjameg, jeg burde skammet meg for å si noe slikt.

Gammel 22-06-07, 21:28   #175
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Det var nok ikke pga innrapporteringen jeg kalte det for NM-tendenser. Men hysterie rundt å få en rødprikk tilbake og gjøre ett lite fjær til tusen høns! Uten egentlig å ha lest tråden i hele tatt i første omgang!

Jeg tåler en rødprikk, men jeg godtar ikke å bli kallt rasist!

Gammel 22-06-07, 21:32   #176
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Ein digresjon, men ein morsom digresjon:

Mi no avdøde svigerbestemor var svært gamaldags, frå ein bitteliten plass utan særlig innflytting og hadde knapt sett eitt einaste framandkulturelt menneske i sitt liv. Under eitt eller anna større friidrettsarrangemet på 80-talet utbraut ho forferda: no synes eg jammen at dessa svarte bør la dei andre vinna litt også!

Gammel 22-06-07, 21:36   #177
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Ja, det er nok prikker. Dette skrev jeg til henne: "Nå går du langt over streken."

Og dette var en kommentar til Azi sitt personlige angrep på bina. Fysjameg, jeg burde skammet meg for å si noe slikt.

Ikke spill så uskyldig ElinM. Ta så heller lim det jeg skrev til deg. Så kan du heller se hvor mye du egentlig overdriver!

Og PØH.. Det var langt i fra personligangrep. Hvordan klarte du å tolke det? Er det pga dere er venner at du støtter henne 110% uten egentlig å ha lest hva hun har skrevet? Latterlig!

Gammel 22-06-07, 22:10   #178
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Ikke spill så uskyldig ElinM. Ta så heller lim det jeg skrev til deg. Så kan du heller se hvor mye du egentlig overdriver!

Og PØH.. Det var langt i fra personligangrep. Hvordan klarte du å tolke det? Er det pga dere er venner at du støtter henne 110% uten egentlig å ha lest hva hun har skrevet? Latterlig!

Jeg spiller ikke uskyldig. Jeg er uskyldig. Jeg har forøvrig sendt det du skrev til meg til admin. Jeg legger ikke ut private meldinger fra andre her. Jeg overdriver ikke. Jeg godtar ikke å bli kalt rasist. Så enkelt er det.

Jeg klarer ikke å oppfatte det du skrev om, og til bina som noe annet enn et personangrep. Jeg har lest tråden, og jeg har ikke sagt at jeg støtter det hun sier i denne tråden. Jeg reagerte kun på ditt personangrep på henne. Jeg er ikke venner med bina. Jeg kjenner henne ikke utover at vi begge har holdt til på dette forumet en liten stund. I noen diskusjoner har jeg vært enig med henne, i andre diskusjoner har jeg vært fullstendig uenig med henne.

Gammel 22-06-07, 22:22   #179
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Azi, nå synes jeg at du skal puste dypt inn og prøve å skille ting fra hverandre her. Jeg forstår at dette temaet er veldig følsomt for deg, du har nok opplevd rasisme tettere på kroppen enn mange av oss andre. Men akkurat nå skyter du i vilden sky, og det synes jeg det er på tide at du innser. ElinM syntes du gikk over streken i dine personangrep på bina, ikke fordi hun støtter bina i ett og alt, men fordi du i det innlegget kanskje gikk over streken. Reaksjonen din i etterkant var vel noe overdrevet, med å kalle ElinM en smårasist. Man har lov til å prikke i diskusjoner man selv ikke aktiv deltar i, det at man ikke har skrevet noe betyr ikke at man ikke har lest det som står eller har meninger om det som står.

Og jeg forstår godt ElinM som reagerer på å bli kalt rasist, det er virkelig ikke greit å gå ut og beskylde noen for noe så sterkt som det. Og skal man først kalle noen det så bør man ha mye bedre grunner enn at vedkommende har sagt i fra at en har gått over streken.

Gammel 22-06-07, 22:22   #180
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Hvis du mener det du skrev har blitt feiltolket og vil at andre skal se ordrett hva du skrev, så kan du også legge det inn i tråden selv. (Hvis dere skal fortsette å diskutere prikkekommentarene i tråden, vil det egentlig være å foretrekke om dere sier hva disse kommentarene faktisk er - ellers er det veldig vanskelig for de andre som leser tråden å vurdere det dere sier.)

Man trenger hverken være venner med noen eller å støtte dem 110% - eller å være enige med dem i det hele tatt, for den del - for å mene at noen andre er urimelige mot dem. Og det må det være lov til å si fra om uten å bli mistenkeliggjort, synes jeg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:36.