Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Serieanbefaling: Skam

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-16, 22:57   #741
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serieanbefaling: Skam

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Bare han ikke stikker av til London.

Det gjør han ikke. :Sikker:

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 29-05-16, 23:45   #742
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Leste lederen i ukens KK. Hun innrømmer å se på skam, og ikke nok med det: hun tipser om lebestift og klesstil for å bli lik Noora.

Gammel 29-05-16, 23:55   #743
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 30-05-16, 00:08   #744
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bodde med kjæresten min da jeg var 16 (nesten 17). Hos oss var det nok dog litt omvendt. Jeg var den ufordraglige, han var den som med kjærlighet og tålmodighet fikk meg litt mindre kynisk og litt mindre drittsekk.

Lenam er ikke aktiv  
Gammel 30-05-16, 00:14   #745
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg ler mer fillete om fjortenåringen min skal bo alene om litt over to år. Da må det skje litt. Forråsiresånn.

Karamell er aktiv nå  
Gammel 30-05-16, 00:42   #746
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min snart-fjortenåring kan sikkert greie seg fint alene om to år. Ikke at hun skal det, men det er da ganske naturlig at en 16-17-åring er i stand til det. Mange må jo det og, der det er for langt mellom skole og hjem.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv  
Gammel 30-05-16, 00:48   #747
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Nå vet ikke jeg hvor dere bor, men 16-åringer på hybel er helt vanlig, altså. Foreldrene mine var, av ymse grunner, mer borte enn hjemme fra jeg var 15, og jeg flyttet på hybel da jeg begynte på videregående. Minst halve klassen bodde også på hybel, og på de trakter er det neppe annerledes i dag. Da han som var kjæresten min også skulle ha hybel i samme by, valgte vi selvsagt en leilighet sammen. Why not, liksom? 16-åringers logikk, ja, men ingen tok noen skade av det. Dvs, foreldrene mine er kanskje ikke helt enig der, men så er og var de også langt mer tilstedeværende enn foreldrene til Noora og William.

Gammel 30-05-16, 00:51   #748
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror man absolutt ikke må glemme at dette er ungdommer. For å si det sånn, jeg pleier å si til mange "Jeg er glad dere ikke kjente meg som 17-18åring"

Jeg var alt annet en kul for å si det mildt. Og jada hadde sine grunner, men igjen, alt bunnet i ungdom uten faste rammer som en familie gir. Som disse to. Så jeg har 100% forståelse for William sitt ståsted for å si det sånn.

At de flytter sammen syns jeg er helt innafor, de er jo begge uten familie, og bor jo allerede for seg selv, eller Nora i kollektiv da men virker som hun som gjør alt der likevel, så hvorfor skulle de ikke kunne bo sammen?

Nei jeg liker fortsatt W jeg altså Og syns ikke han har vært spesielt drittsekk. Så jeg heier på Noora og Wilhelm fortsatt.

Gammel 30-05-16, 00:59   #749
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Serieskaperen har jo lagt inn så mye "oppdragelse" i serien ellers, at jeg tror ikke hun vil idyllisere at en 16-åring går inn i et samboerforhold. 16-åringer skal være unge og frie, ikke leve som mann og kone før de er myndig. Syns jeg.

daffy er ikke aktiv  
Gammel 30-05-16, 09:09   #750
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke helt se problemet med at de flytter sammen. De er jo uansett to tenåringer som bor alene allerede.

Og så er det uendelig stor forskjell på unger. Noen kan klare helt fint å ta ansvar for seg selv i den grad når de er 16, men det gjelder slett ikke alle. Det skoleåret jeg var 17-18 bodde jeg uten foreldre på hverdagene siden moren min studerte i en annen by utenfor pendleravstand. Det gikk brillefint for min del. Snuppa (11 år) påstår at hun kunne bodd alene nå, og truer jevnlig med å flytte ut. Jeg har ingen problemer med å se at det går helt greit om bare noen få år. Ikke at hun skal gjøre det, men hun hadde klart det helt fint. (Broren hennes må nok vente ganske mye lenger, for han er virkelig lillebror. )

Gammel 30-05-16, 09:16   #751
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Altså, jeg håper at de flytter sammen selv om jeg på generelt grunnlag kanskje ikke tror det er vinneroppskriften for 16-åringer. Og så klippet i går sikkert 3 ganger.

Jeg prøver bare å stålsette meg for at det ikke går så bra som jeg vil. Denne serien har tullet hodet mitt helt rundt, og jeg orker virkelig ikke mer drama og skuffelser nå. Jeg trenger en rolig og fin koseavslutningsuke for å kommer i vater igjen.

daffy er ikke aktiv  
Gammel 30-05-16, 09:18   #752
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Altså, jeg håper at de flytter sammen selv om jeg på generelt grunnlag kanskje ikke tror det er vinneroppskriften for 16-åringer. Og så klippet i går sikkert 3 ganger.

Jeg prøver bare å stålsette meg for at det ikke går så bra som jeg vil. Denne serien har tullet hodet mitt helt rundt, og jeg orker virkelig ikke mer drama og skuffelser nå. Jeg trenger en rolig og fin koseavslutningsuke for å kommer i vater igjen.

banana er ikke aktiv  
Gammel 30-05-16, 09:41   #753
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg har bestemt meg for at serieskaperen har laget nok støy for forholdet mellom Noora og William. Hvis de tuller det til enda en gang mellom dem, så blir det bare ramaskrik. Derfor så holder de nok gjennom en anmeldelse og eventuell voldsdom også. Det er jo ikke som han blir sittende i en evighet, hvis han blir dømt. Det er snakk om maks 120 dager, noe han neppe får, siden det var fremprovosert, ikke noe han startet. Kjipt for ham, ja. Men det er viktig at ungdommer ser at handlinger får konsekvenser, om enn bare at man må gjennom en rettssak, som er kjipt nok.

Noora var jo klar over hvem han er og hva han har gjort, da hun bestemte seg for å flytte sammen med ham. De har tålt verre enn dette hittil, tenker jeg. Og jeg syns ikke det er "rart" eller feil om de flytter sammen. Det er det da nok av tenåringer i den alderen, med den bakgrunnen som gjør. (Hadde serieskaperne skrevet inn at de gifter seg og fått barn, derimot, hadde jeg blitt litt skeptisk, gitt. Samboerskap er noe helt annet.)

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 30-05-16, 11:10   #754
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke sett alle videoene men har sett de 3 siste.. hekta..
Venninnen min er oppvokst i en bygd i Sognefjorden og der måtte alle bo på hybel i en eller annen form i Sogndal når de startet på vg. Ble fort voksne da, tenker jeg.

Stedatter her flyttet sammen med kjæresten sin i 2.klasse på vg. Han er 5 år eldre. De har vært kjærester siden det faktisk (10år nå) og har nå en datter på 2,5år så det kan jo også gå veldig bra. Selv om jeg tror det hadde vært lurt å avvente litt for hun har null utdannelse.. de har surret i vei i alle år og først nå i år går samboeren på skole. Det er dyrt å bo så de har hatt mer enn nok med å jobbe og å betale regninger.
Jeg har iallefall vært syleklar på at barna som jeg har med pappan skal bo hjemme til ihvertfall vg er fullført.

Gammel 30-05-16, 11:28   #755
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker vi hadde noen hybelboere på skolen vår. Noen klarte seg riktig godt, andre ikke fullt så godt. Hun som ikke kunne lese av et litermål klarte jo ikke å lage se Toromat en gang, stakkar.

Gammel 30-05-16, 11:42   #756
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Basert på egen erfaring med å bo alene, tildels sammen med kjæreste, i midten av tenåra, kommer jeg neppe til å anbefale det spesielt sterkt for ungene mine... Og ikke fordi jeg ikke kunne lage mat og vaske klær, lissom.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 30-05-16, 11:48   #757
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Basert på egen erfaring med å bo alene, tildels sammen med kjæreste, i midten av tenåra, kommer jeg neppe til å anbefale det spesielt sterkt for ungene mine... Og ikke fordi jeg ikke kunne lage mat og vaske klær, lissom.

Samme her. Jeg håper virkelig kiden min bor hjemme minst til ut vgs. Men det betyr jo ikke at det ikke kan gå fint. For meg var det katastrofe å bo alene på vgs. men det er jo ikke nødvendigvis slik at alternativet (bo med foreldre) egentlig er bedre.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 30-05-16, 11:51   #758
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Begynte å se denne i forrige uke, sammen med elste. Hun freste gjennom hele sesong en før meg, og så noen episoder i sesong to, men så falt hun av. Jeg har tatt igjen alt nå og innrømmer at jeg har grått meg gjennom store deler av dette. Både fordi det er himla mye som treffer rett i min egen fortid (bare tilfeldigheter gjør at jeg ikke havnet der William står akkurat nå etter flakseknusing i bakhodet på en fyr pga slagsmål ), og det skremmer vettet av meg at det bare er noen få år til mine egne unger skal ut i den verdenen der.
Det er så mye smerte, og dårlige valg, og tilfeldigheter og flaks, og hvis man ikke har en solid vennegjeng som stiller opp for hverandre er det hardt å komme seg gjennom. :btdt:

Men jeg syns det er en unik serie, og helt fantastisk å kunne bruke den til samtale med spesielt eldste som sliter med å fange opp usagte ting. Men passer på å ikke ødelegge den for henne, for jeg tror den er viktig for henne å få med seg. Den er tydelig samtaleemne i klassen i alle fall.

GydaG er ikke aktiv  
Gammel 30-05-16, 11:54   #759
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde nok klart meg alene som 16-17 åring om jeg hadde fått nok penger å lese for fra Lånekassen eller foreldre. Jeg tror ikke min sønn blir klar etter ungdomsskolen, slik det ser ut nå, men det kan jo skje utvikling. �� Det håper jeg jo.

Jeg flyttet til utlandet alene da jeg var 19. Det gikk veldig bra.

Karamell er aktiv nå  
Gammel 30-05-16, 11:56   #760
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde nok klart meg bedre alene enn sammen med den gangens kjæreste.

Maverick er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:50.