|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
This is normal!
|
Sv: Disse kommunene er for småFor meg er ikke dette svart/hvitt, og jeg er enig i mye av det Floksa og Java skriver.
|
|
|
|
#62 |
|
Epikur
|
Sv: Disse kommunene er for små
Jeg vokste opp i en kommune som var slått sammen av to. De hadde kompromisset en del av typen "vi tar kommunehuset, mens dere får aldershjemmet og ungdomsskolen.". Det resulterte i at det ikke er blitt noe reellt sentrum, at det er lange avstander mellom ulike kommunale tilbud og liten reell positiv effekt av sammenslåingen. Bortsett fra horrible reiseavstander, da.
|
|
|
#63 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Disse kommunene er for småDer du kommer fra er et typisk eksempel på at det kan bli vanskelig med sammenslåinger, Harriet. Det er så lange avstander og allerede må jo enkelte kjøre i milevis for å komme til alt man trenger av ting. Jeg er veldig enig med noen og vi har nok lest mye av den samme litteraturen, min master handlet også om kommunal organisering. Og jeg samlet data oppe i en av de langstrakte og tynt befolkede dalstroka.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#64 |
|
can-jur
|
Morsomt at det faktisk snakkes om å dele den igjen og la en halvdel gå nordover og den andre halvdelen sørover.
|
|
|
|
#65 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tenker det samme som Pøbelsara. Om det er maks en times kjøring til kommunesenter o.l., tror jeg sammenslåing kan være bra for mange, men dersom det er snakk om svært store avstander, er jeg mer i tvil. Folkeavstemning om et slikt tema er bare komisk. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Disse kommunene er for småJeg er i tvil om hva jeg syns her om sammenslåing. Om vi skal slåes sammen med naboene, så blir det minst 1.5 times kjøring til det som sikkert blir kommunesenteret.
|
|
|
|
#67 |
|
Leser
|
Jeg tenker at direkte demokrati er gunstig i enkelte tilfeller - typisk eksempel er ved lokalvalg, når det man stemmer for/imot direkte berører en selv og har et lokalt tilsnitt. Med det siste mener jeg at det har en stor effekt for de individene som blir berørt, men at de ikke er så mange. Jeg feks ville nok ha fått større (personlig) effekt av å ha kjøpt meg ei ny seng enn at kinesiske fabrikker ble regulert strengere, men jeg vil da tro at siste tiltak har adskillig større global affekt.
|
|
|
#68 |
|
This is normal!
|
Sv: Disse kommunene er for småMener dere at folk er for dumme til å kunne være med å bestemme dette altså? Det er jeg uenig i. Jeg synes dette er en sak som egner seg godt for folkeavstemming, og jeg antar det er en grunn til at politikere over mange år har ment at dette skal kommunene selv få avgjøre. Dette angår hverdagen til folk, så jeg kom til motsatt konklusjon utfra din argumentasjon, him.
|
|
|
|
#69 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Disse kommunene er for småVi fikk lov til å stemme. Her bestemte politikerne bare tvert at de ikke en gang ville være med på dialog med nabokommunene. Suppehuer!
|
|
|
#70 |
|
Yes, we can!!
|
Ikke dumme, men de tar suboptimale valg. Optimalt for dem, ikke for helheten.
|
|
|
#71 |
|
This is normal!
|
Hva som er optimale valg for hvem og hvorfor finnes det skjelden en fasit på i slike spørsmål. Og hva er helheten her? Bygda, kommunen, den evt. større kommunen, kommuneøkonomien, tjenesttilbudet osv.? Du sammenliknet med en bedrift lenger opp, men en kommune har andre (og ofte motstridende) mål og oppgaver enn en bedrift.
|
|
|
|
#72 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Disse kommunene er for småJeg tenkte kommunen vs regionen, først og fremst. Og så Norge totalt sett.
|
|
|
#73 |
|
This is normal!
|
Og da blir det også et politisk spørsmål hva som er optimalt. Hvis vi skal drive Norge billigst og mest effektivt, er det antakeligvis best å ha en politikk som får flest mulig mennesker til å flytte vekk fra småbygder og grisgrente strøk. Men det vil være alt annet enn optimalt, mener jeg. Jeg håper vi klarer å opprettholde det befolkningsmønsteret vi har nå også i framtiden, selv om det på ingen måte er optimalt økonomisk sett.
|
|
|
|
#74 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Disse kommunene er for småFolk flest stemmer jo uansett på det partiet/den enkeltsaken som de personlig "tjener" mest på å stemme på når det er valg også, slik sett er det vel grunn til å tro at det "hva er best for meg" her og nå og ikke "hva er best for flertallet på lang sikt" som avgjør i en folkeavstemning om kommunesammenslåing heller. Jeg mener at svaret er gitt på forhånd i de aller fleste av disse avstemningene, og skjønner ærlig talt ikke vitsen. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Leser
|
Jeg mener det må flere faktorer til enn inteligens for å stemme. Jeg mener at folk må ha en bestemt mengde kunnskap og de må ha en livssituasjon som gjør at de kan velge det mest optimale.
|
|
|
#76 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Disse kommunene er for småEn gjennomsnittlig norsk kommune har 5000 innbyggere. Dvs at enormt mange har færre, skremmende tanke. Hvis folk ikke skjønner at en haug av disse bør slås sammen, så ER de dumme.
|
|
|
#77 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#78 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Disse kommunene er for småHvor ofte må man egentlig kjøre til kommunesenteret nu til dags?
|
|
|
#80 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Disse kommunene er for småJeg har gangavstand til mitt kommunesenter (rådhus), men jeg er jo aldri der. Men kanskje man tenker på nav-kontor og slikt? Men de kan vel forbli desentralisert?
|
![]() |
|
|