Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse kommunene er for små

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-16, 11:34   #61
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse kommunene er for små

For meg er ikke dette svart/hvitt, og jeg er enig i mye av det Floksa og Java skriver.

Jeg skrev eksamensoppgave om dette for en stund siden, og fant da noe forskning fra Danmark.

I Danmark ble 271 kommuner til 98 og 13 amt til fem regioner fra 1. januar 2007. Et regjeringsoppnevnt utvalg mener reformen har vært en suksess, men danske kommunalforskere ønsker å nyansere bildet noe. Bl.a. har Kurt Houlberg, forsker ved Det nationale institut for kommuners og regioners analyse og forskning (KORA), gjort følgende funn (Horrigmo, 2013):
• Kommunesammenslåing i seg selv gir liten innsparing. Det er annen type innsparing (færre skoler, færre elever pr. lærer osv.) som gir reduserte kostnader.
• I to sammenslåtte kommuner må tilbudet utjevnes når kommunene går sammen til én enhet. Det betyr at tilbudet på ett område kan bli bedre, mens det på et annet kan bli dårligere. Samtidig er tiltak som gir et dårligere tilbud til innbyggerne, vanskelig å gjennomføre, og dette igjen kan bety økte utgifter for den nye kommunen.
• Innbyggernes tilfredshet med tjenestetilbudet i de nye kommunene har sunket etter reformen.
• Det ser også ut til å være en sammenheng mellom store kommuner og lavere tillit til politikerne hos innbyggerne. Borgere i sammenslåtte kommunene har dessuten mindre tro på egne muligheter til å påvirke.
• De større kommunene ser ut til å ha fått bedre økonomiske styringsmuligheter.
• De større kommunene har fått økt faglig «bærekraft». For eksempel har skole- og barnehageledelse blitt profesjonalisert.
• Det er vanskeligere å slå sammen kommuner i tynt befolkede områder. Det vil spille inn på muligheten for stordriftsfordeler og økonomiske innsparinger.

I områder med kortere avstander, god kommunikasjon osv. synes jeg kommunesammenslåing kan være en god idé. Jeg skjønner godt at mindre lokalsamfunn ute i distriktene er skeptiske til lang avstand til kommunesenteret. Jeg mener derfor at interkommunalt samarbeid kan løse mye slike steder. Dette reiser som en eller annen over skrev noen utfordringer i forhold til ansvarsforhold. Det er en risiko for at avstanden til de folkevalgte organene blir stor. Samarbeidet må derfor være preget av åpenhet og god forankring i folkevalgte organer og bevissthet rundt valg av selskapsform for at ikke lokaldemokratiet skal svekkes.

Og jeg synes det er greit at det er folkeavstemming om dette. Ved sammenslåing vil færre folkevalgte representere flere innbyggere i et større geografisk område. Skal man gi fra seg makt, kan det være greit om det ikke skjer med tvang.

Gammel 18-04-16, 18:18   #62
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er forresten oppvokst i en kommune slått sammen av tre for snart en mannsalder siden, og det er fortsatt spor av gammel bitterhet etter hvor kommunesenteret ble plassert den gangen.

Jeg vokste opp i en kommune som var slått sammen av to. De hadde kompromisset en del av typen "vi tar kommunehuset, mens dere får aldershjemmet og ungdomsskolen.". Det resulterte i at det ikke er blitt noe reellt sentrum, at det er lange avstander mellom ulike kommunale tilbud og liten reell positiv effekt av sammenslåingen. Bortsett fra horrible reiseavstander, da.

Gammel 18-04-16, 18:58   #63
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der du kommer fra er et typisk eksempel på at det kan bli vanskelig med sammenslåinger, Harriet. Det er så lange avstander og allerede må jo enkelte kjøre i milevis for å komme til alt man trenger av ting. Jeg er veldig enig med noen og vi har nok lest mye av den samme litteraturen, min master handlet også om kommunal organisering. Og jeg samlet data oppe i en av de langstrakte og tynt befolkede dalstroka.

Jeg tenker at kommunesammenslåinger som medfører at du må ut på en halv dagsreise for å snakke med noen i kommuneadministrasjonen din, ikke er bra for lokaldemokratiet. Mange små kommuner prøver ut interkommunalt arbeid på stadig nye fronter og det synes jeg er veldig bra. Men jeg er i tvil om det er utelukkende bra med større kommuner der hvor avstandene er store.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-04-16, 19:00   #64
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg vokste opp i en kommune som var slått sammen av to. De hadde kompromisset en del av typen "vi tar kommunehuset, mens dere får aldershjemmet og ungdomsskolen.". Det resulterte i at det ikke er blitt noe reellt sentrum, at det er lange avstander mellom ulike kommunale tilbud og liten reell positiv effekt av sammenslåingen. Bortsett fra horrible reiseavstander, da.

Morsomt at det faktisk snakkes om å dele den igjen og la en halvdel gå nordover og den andre halvdelen sørover.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-16, 19:34   #65
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg tenker at kommunesammenslåinger som medfører at du må ut på en halv dagsreise for å snakke med noen i kommuneadministrasjonen din, ikke er bra for lokaldemokratiet. Mange små kommuner prøver ut interkommunalt arbeid på stadig nye fronter og det synes jeg er veldig bra. Men jeg er i tvil om det er utelukkende bra med større kommuner der hvor avstandene er store.

Tenker det samme som Pøbelsara. Om det er maks en times kjøring til kommunesenter o.l., tror jeg sammenslåing kan være bra for mange, men dersom det er snakk om svært store avstander, er jeg mer i tvil. Folkeavstemning om et slikt tema er bare komisk.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-16, 19:49   #66
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg er i tvil om hva jeg syns her om sammenslåing. Om vi skal slåes sammen med naboene, så blir det minst 1.5 times kjøring til det som sikkert blir kommunesenteret.

Gammel 18-04-16, 20:21   #67
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Agent Scully, her.

Så dere er i mot direkte demokrati fordi folk er domme?

Jeg tenker at direkte demokrati er gunstig i enkelte tilfeller - typisk eksempel er ved lokalvalg, når det man stemmer for/imot direkte berører en selv og har et lokalt tilsnitt. Med det siste mener jeg at det har en stor effekt for de individene som blir berørt, men at de ikke er så mange. Jeg feks ville nok ha fått større (personlig) effekt av å ha kjøpt meg ei ny seng enn at kinesiske fabrikker ble regulert strengere, men jeg vil da tro at siste tiltak har adskillig større global affekt.

Kort sagt: Jeg holder meg til det indianske ordtaket om at det er den som har skoen på som kjenner hvor den trykker. Tror ikke enkeltpersoner har så mye føling med hvilken størrelse det burde være på hver enkelt kommune eller hvordan samarbeidet mellom kommunene og fylket bør være.

Gammel 18-04-16, 21:33   #68
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener dere at folk er for dumme til å kunne være med å bestemme dette altså? Det er jeg uenig i. Jeg synes dette er en sak som egner seg godt for folkeavstemming, og jeg antar det er en grunn til at politikere over mange år har ment at dette skal kommunene selv få avgjøre. Dette angår hverdagen til folk, så jeg kom til motsatt konklusjon utfra din argumentasjon, him.

Gammel 18-04-16, 22:17   #69
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi fikk lov til å stemme. Her bestemte politikerne bare tvert at de ikke en gang ville være med på dialog med nabokommunene. Suppehuer!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-16, 22:22   #70
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Mener dere at folk er for dumme til å kunne være med å bestemme dette altså? Det er jeg uenig i. Jeg synes dette er en sak som egner seg godt for folkeavstemming, og jeg antar det er en grunn til at politikere over mange år har ment at dette skal kommunene selv få avgjøre. Dette angår hverdagen til folk, så jeg kom til motsatt konklusjon utfra din argumentasjon, him.

Ikke dumme, men de tar suboptimale valg. Optimalt for dem, ikke for helheten.

Gammel 18-04-16, 22:26   #71
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Ikke dumme, men de tar suboptimale valg. Optimalt for dem, ikke for helheten.

Hva som er optimale valg for hvem og hvorfor finnes det skjelden en fasit på i slike spørsmål. Og hva er helheten her? Bygda, kommunen, den evt. større kommunen, kommuneøkonomien, tjenesttilbudet osv.? Du sammenliknet med en bedrift lenger opp, men en kommune har andre (og ofte motstridende) mål og oppgaver enn en bedrift.

Gammel 18-04-16, 22:29   #72
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte kommunen vs regionen, først og fremst. Og så Norge totalt sett.

Gammel 18-04-16, 22:32   #73
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Jeg tenkte kommunen vs regionen, først og fremst. Og så Norge totalt sett.

Og da blir det også et politisk spørsmål hva som er optimalt. Hvis vi skal drive Norge billigst og mest effektivt, er det antakeligvis best å ha en politikk som får flest mulig mennesker til å flytte vekk fra småbygder og grisgrente strøk. Men det vil være alt annet enn optimalt, mener jeg. Jeg håper vi klarer å opprettholde det befolkningsmønsteret vi har nå også i framtiden, selv om det på ingen måte er optimalt økonomisk sett.

Gammel 18-04-16, 22:52   #74
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folk flest stemmer jo uansett på det partiet/den enkeltsaken som de personlig "tjener" mest på å stemme på når det er valg også, slik sett er det vel grunn til å tro at det "hva er best for meg" her og nå og ikke "hva er best for flertallet på lang sikt" som avgjør i en folkeavstemning om kommunesammenslåing heller. Jeg mener at svaret er gitt på forhånd i de aller fleste av disse avstemningene, og skjønner ærlig talt ikke vitsen.
Når det er sagt- er egentlig kommunepolitikere så smarte?
Eller politikere generelt?
Vanskelig å finne noen som er smarte nok til å bestemme i dette landet, egentlig.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-16, 22:53   #75
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg mener det må flere faktorer til enn inteligens for å stemme. Jeg mener at folk må ha en bestemt mengde kunnskap og de må ha en livssituasjon som gjør at de kan velge det mest optimale.

Jeg regner ikke meg selv som dum, men jeg har ikke nok kompetanse til å avgjøre hvilke kommuner som bør slåes sammen med Trondheim (som er den kommunen jeg bor i). Kanskje burde jeg ha hatt den kompetansen, kanskje andre har den - men for min egen del kan jeg garantere at den skorter. Livsituasjonen min dog slik at jeg vil tro jeg ikke blir "dratt" i en retning - jeg vil neppe bli personlig berørt av en kommunesammenslåing, i og med at Trondheim vil bli sentraliseringsplassen, så jeg vil ikke få en interessekonflikt.

Jeg er overrasket over at du ikke ser at personer kan ha interessekonflikter som gjør at de ikke kan stemme helt fritt. I mange roller må man jo trekke seg hvis man er inhabil. En dommer kan ikke dømme et familiemedlem - og da er det hverken inteligensen eller kompetansen som diskvalifiserer men at man regner med at personen ikke greier å la de personlige følelsene spille inn. Min påstand er at bostedet, jobben, skolen, legesenteret, fritidsaktivitetene etc for enkeltpersonene vil nok spille en større rolle enn bedre barnevern, bedre økonomi etc

Gammel 18-04-16, 23:14   #76
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

En gjennomsnittlig norsk kommune har 5000 innbyggere. Dvs at enormt mange har færre, skremmende tanke. Hvis folk ikke skjønner at en haug av disse bør slås sammen, så ER de dumme.

Gammel 18-04-16, 23:41   #77
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

En gjennomsnittlig norsk kommune har 5000 innbyggere. Dvs at enormt mange har færre, skremmende tanke. Hvis folk ikke skjønner at en haug av disse bør slås sammen, så ER de dumme.

Helt uavhengig av geografi?
Hos meg snakkes det om å slå sammen 5-6 kommuner og lage en stor.
For meg spiller det ingen rolle, jeg bor midt i smørøyet.
De som får 2 timers kjøring til kommunesenteret er neppe like begeistret....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-16, 01:41   #78
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Hvor ofte må man egentlig kjøre til kommunesenteret nu til dags?

Gammel 19-04-16, 08:07   #79
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Hvor ofte må man egentlig kjøre til kommunesenteret nu til dags?

Det var det jeg også lurte på? Er det noen grunn til at man må der i det hele tatt?

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-16, 08:25   #80
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har gangavstand til mitt kommunesenter (rådhus), men jeg er jo aldri der. Men kanskje man tenker på nav-kontor og slikt? Men de kan vel forbli desentralisert?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:27.