|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#282 |
|
Bedreviter
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!
15-åringer har jo ikke lov til å se alle filmer på kino en gang; selvsagt skal de skjermes for inntrykk som er alt for sterke, og dette er i første instans foreldrenes oppgave. Jeg kan se for meg masse ting jeg ikke ønsker at en 15-åring skal eksponeres for, og barnedrap, voldtekt og tortur er definitivt på listen over ting som kan bli for sterkt for mange 15-åringer. |
|
|
|
|
|
#283 |
|
Borte
|
Bekrefte at man er diagnosefri?
|
|
|
#284 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Vi holder på med dette nå. Først var det utenlandstur med sterke mødre og fedre i bresjen. Når de endelig ble nedstemt grunnet økonomi satte de seg på gjerde å furtet, da kunne det bare være. Nå er det snakk om dyr tur innenlands. Fåtallet er med å samle inn penger via dugnad. Egenandelen blir stor og vi er en liten gruppe mennesker som roper om klassetur i nærområdet. Det ser ut til å bli det nå, men da setter foreldrene som ønsket stor tur innenlands seg på gjerdet og furter. Jeg får lyst å banne, det er så innmari barnslig oppførsel! |
|
|
|
|
|
#285 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Lære at jeg ikke kan unngå alt som er kjipt eller ikke 100% lystbetont f.eks.
|
|
|
|
#286 |
|
Glamorøs
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Jeg syns det er et poeng å utfordre egne grenser, altså. Kanskje spesielt for barn og ungdom som vokser opp på toppen av samfunnet, slik norske barn gjør. Jeg tror det er bra å kjenne på ubehag innimellom. Jeg tror det generelt er bra å kjenne på et stort spekter av følelser, i trygge rammer. Men som sagt: jeg er ikke med på at alle ungdommer (eller voksne) har godt av et besøk til konsentrasjonsleire. Ulike mennesker har ulike grenser, og det skal respekteres.
|
|
|
#287 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Ja og nei. Det kommer helt ann på. I min oppvekst satt som sagt gutt med jødisk opphav og gråt, men andre lo og spiste banan. Kanskje fordi det var for mye å ta inn over seg for alle, men INGEN god opplevelse for denne gutten, som alt var lavt på rangstigen.
|
|
|
#288 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Selvsagt, men må det på død og liv foregå på siten til historiens største massedrap?
|
|
|
#289 |
|
|
Nettopp! Er forøvrig enig i det siste du sier også, men jeg synes det likevel er rart når argumentet mot er dette:
|
|
|
|
#291 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Hvis man sier dette, så tror jeg ikke du hvor sterkt dette kan virke på enkelte. Det er ikke snakk om "å ikke like".
|
|
|
|
#292 |
|
Introvert optimist
|
Det er stor forskjell på å måtte delta på den årlige turen i jordbæråkeren for mataukets del eller å måtte ta trappevasken eller noe annet man ikke liker og å besøke en konsentrasjonsleir. Det var DET som var temaet her.
|
|
|
#293 |
|
Leser
|
Er 43 og leste i år gjennom Antony Beevor sin bok "Den andre verdenskrig", må innrømme at det var tøff lesing. Det er stor forskjell på hva folk greier å ta inn over seg. Personlig hadde jeg feks aldri valgt å snakke om hva som skjedde i Øst-Preussen under 2.verdenskrig til ungene når vi var i Polen, det blir for voldsomt.
|
|
|
#294 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Veldig ofte har skoler egne ordninger for å hjelpe de aller dårligst stilte hvis man ønsker at alle skal på tur. Om det skjer med 7000 kr turer vet jeg ikke. Men jeg har vært med på å sende elever på turer som skolen har dekket, uten at det var offentlig kjent. |
|
|
|
|
|
#295 |
|
Glamorøs
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Ja, på mindre summer gjør nok skoler det. På en klassetur til flere tusen, som attpåtil er foreldreinitiert tror jeg ikke det er en gjengs praksis.
|
|
|
#296 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Dette samsvarer med det vi fikk til svar fra skole/kommune da denne debatten gikk vedr. leirskole på barneskolen. |
|
|
|
|
|
#297 |
|
Rockesøster
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Jeg lurer nøyaktig i setningen under som ikke forstås av foreldre rundtomkring i dette landet, som igangsetter idiotiske, innsamlinger i klassene.
|
|
|
#298 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Du har helt rett, Nextlife. Foreldregruppen må bli enige om før de setter igang en sånn innsamling at de faktisk er villige til å betale for naboens unger. Hvis de ikke er det, så kan de ikke starte dugnadsjobbingen.
|
|
|
#299 |
|
Strikker
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Regner med at det er forskjell på offentlig og privat skole?
|
|
|
#300 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Her gikk de over til å kalle det en foreldrearrangert tur i høstferien for å komme seg unna gratisprinsippet. Og det er elever som ikke blir med hvert år, enten grunnet økonomi, at de ikke ønsker å være med eller fordi de bor på asylmottaket og ikke kan reise utenfor Norge. Jeg vet at folk har prøvd å si fra på foreldremøte, men det har vært flertallet som bestemmer. |
|
|
|
![]() |
|
|