Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sin

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-16, 18:26   #121
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sin

Opprinnelig lagt inn av Bamsemums, her.

I det sekundet du tar båndet av hunden under båndtvangen. Det er vel rimelig klart?

"Min hund ville aldri gjort noe slikt, min hund finnes ikke intrisert i andre dyr, jeg kjenner min hund inn ut!".
I samtlige tilfeller hvor hunder har forstyrret villt, fugler++, så har nok eieren tenkt og sagt akkurat det du gjør.

Da er vi rett og slett uenige.
Og hva andre hundeeier sier har lite med meg å gjøre.
Eller mener du at det faktisk ikke finnes hundeeiere som er ansvarlige?
Eller er det bare hundeeiere som tidvis bryter båndtvangen som ikke kan være ansvarlige?
Eller er det slik at folk faktisk _kan_ være forskjellige? Også hundeeiere?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-16, 18:37   #122
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Da er vi rett og slett uenige.
Og hva andre hundeeier sier har lite med meg å gjøre.
Eller mener du at det faktisk ikke finnes hundeeiere som er ansvarlige?
Eller er det bare hundeeiere som tidvis bryter båndtvangen som ikke kan være ansvarlige?
Eller er det slik at folk faktisk _kan_ være forskjellige? Også hundeeiere?

-----
Båndtvang*for*hunder*er en bestemmelse som reguleres av*lov om hundehold, kapittel 2, §6.

I tiden fra og med*1. april*til og med*20. august*skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at den ikke jager eller forvolder skade på*storfe,sau,*geit,*fjærfe,*rein,*hest*eller*vilt , herunder viltets*egg,*reir*og bo.

Bestemmelsen gjelder i hele*Norge, og kun noen hunder i aktiv tjeneste (for eksempelgjeterhunder,*politihunder*og lignende) blir på visse vilkår unntatt fra den (se lov om hundehold, kapittel 2, §9).

-----

Er hunden din i aktiv tjeneste?
Hvis ja, da er den kánskje fritatt.
Hvis nei, hold hunden i bånd.

Det er ikke meg du er uenig med, det er loven.

Gammel 13-04-16, 18:59   #123
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bamsemums, her.

I det sekundet du tar båndet av hunden under båndtvangen. Det er vel rimelig klart?

"Min hund ville aldri gjort noe slikt, min hund finnes ikke intrisert i andre dyr, jeg kjenner min hund inn ut!".
I samtlige tilfeller hvor hunder har forstyrret villt, fugler++, så har nok eieren tenkt og sagt akkurat det du gjør.

Nei, det er ikke sikkert de har tenkt akkurat det, noen driter faktisk totalt i vilt og fugler, noen driter i om de har kontroll og noen tror kanskje de har kontroll uten å ha det. Det er ingen automatikk i at det er de som mener de kan styre hunden sin som forstyrrer dyrelivet.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-16, 19:27   #124
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har forresten fått tilsnakk en gang. Da hadde vi veteranen løs, han diltet en meter utenfor skisporet og overså alle han møtte på sin vei. Det var ikke båndtvang og den andre bikkja, som kan være kontaktsøkende med folk var (selvfølgelig) i bånd.
Da fikk vi sur beskjed om å sette bånd på bikkja. Og selv da, beklaget jeg og kalte hunden inn og satte på han bånd. Ti poenge til dama som ødela turen for en svært eldre herre som ikke plaget noen og hadde like stor rett til å være løs, som hun hadde. Dette var private løyper. Så sure, dumme folk finnes på begge sider.

Gammel 13-04-16, 21:07   #125
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Dette har ikke så mye med hundehold å gjøre, men hva mener du med "private skiløyper" Floksa? Jeg skjønner ikke helt dette, for selv om grunneier eier skog og turområder, så gjelder vel allemannsretten og generell lovgivning? Eller går private løyper på innmark?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-16, 21:18   #126
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Dette har ikke så mye med hundehold å gjøre, men hva mener du med "private skiløyper" Floksa? Jeg skjønner ikke helt dette, for selv om grunneier eier skog og turområder, så gjelder vel allemannsretten og generell lovgivning? Eller går private løyper på innmark?

Private løyper som i løyper som ikke er laget av et idrettslag.

Og allemannsretten gjelder ja. Og helt ærlig. Føkk den!
Virkelig. allemannsretten burde vært mye mer begrenset.
I mitt tilfelle er det snakk om en privat vei som vi brøyter på eget initiativ og for egen regning som normalt ville vært utilgjengelig om vi ikke brukte tid og penger på den. Selvfølgelig er det populært å gå der. Og ikke kan vi nekte folk å gå der heller. Men akkurat det går bikkja mi løs og plages du av det kan du gå et annet sted.

I forhold til skiløyper er det ofte båndtvang i løypene, derfor neste jeg at det var en privat løype.

Gammel 13-04-16, 21:20   #127
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Loven om båndtvang er klokkeklar. På privat eiendom, både inn- og utmark, så skal området være skikkelig inngjerdet for at loven ikke gjelder. Så enkelt er det!

Jeg tviler ikke et sekund på at du Floksa er en solid og god hundeeier, og jeg tviler ikke et sekund på at du har full kontroll på hundene dine. Men, du bryter loven, og du prøver å snakke deg bort med privat eiendom og private skiløyper og jeg vet ikke hva. Det blir for dumt.

Og så synes jeg du er en smule naiv når det gjelder tiltroen til hundene dine. Ja, de er nok helt sikkert slik du beskriver de, men man vet aldri... Plutselig oppstår det en situasjon hvor hundene skifter modus. Man skal ikke glemme at hunder er dyr. Rovdyr, faktisk. Det skal man aldri glemme.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-16, 21:56   #128
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Man kan aldri vite. Kanskje kjører partneren din i fylla med ungene også.
Kanskje kommer armageddon i morgen! Vi kan aldri vite.
Og ja, jeg bryter båndtvangen. Det har jeg jo sakt.

Gammel 13-04-16, 22:14   #129
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var på løpetur i går, i Nordmarka helt nærmest bebyggelsen. Jeg møtte 8 hunder som gikk løs (ja, jeg telte). Det ER båndtvang her også, ikke sant?

Jeg ble bitt av hund på løpetur, og er veldig lite glad i hunder i den situasjonen. Selv om jeg ellers liker dem godt.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-16, 22:23   #130
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg var på løpetur i går, i Nordmarka helt nærmest bebyggelsen. Jeg møtte 8 hunder som gikk løs (ja, jeg telte). Det ER båndtvang her også, ikke sant?

Jeg ble bitt av hund på løpetur, og er veldig lite glad i hunder i den situasjonen. Selv om jeg ellers liker dem godt.

Nå for tiden er det båndtvang OVERALT

Gammel 13-04-16, 22:27   #131
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fyllekjøring. Virkelig? Som et innlegg i debatten var dette egentlig ganske underlig.

Gammel 13-04-16, 22:32   #132
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Men man er rimelig idiot hvis man forsvarer å kjøre i fylla med ungene i bilen, eller? Som om man var et ekstraordinært menneske som er hevet over loven?

Gammel 13-04-16, 22:39   #133
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Men man er rimelig idiot hvis man forsvarer å kjøre i fylla med ungene i bilen, eller? Som om man var et ekstraordinært menneske som er hevet over loven?

Neida. Privat vei Brøytet selv til og med! Null problem.

Gammel 13-04-16, 22:41   #134
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Poenget til Floksa er vel at man i mange tilfeller ikke helt kan vite, men man tenker på sannsynligheten eller risikoen for at noe skjer. Hvis du har hatt hunden i 6 år og den aldri har gått bort til fremmede folk, løpt etter joggere, angrepet andre hunder eller beveget seg mer enn 20 meter fra deg så er kanskje ikke risikoen så veldig stor for noe som helst.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-16, 22:44   #135
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Dere er faen meg ikke sanne

Gammel 13-04-16, 23:02   #136
Penelope
Superaktiv

Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Egen vurdering av risiko er faktisk nokså irrelevant i forhold til om samfunnets lover skal overholdes eller ikke.
Dette handler om etikk.

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-16, 23:11   #137
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er myyye løse hunder i marka, ja. Frustrerende. Jeg har vært på ridetur og blitt angrepet av to løse hunder, hesten ble rimelig vill. Hundeeieren ba meg "roe ned hesten så den ikke sparket hundene".

Da bannet jeg. :tilstår:

Eget dyr henger fast i lenke så godt som hele tiden, båndtvang eller ei. I egen skog også, nesten hele tiden.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-16, 23:15   #138
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes IKKE det er noe moro med løse hunder rundt min hund. Jeg har en Staff på 14 mndr og han liker ALLE, i utgangspunktet. Men han er snart i skikkelig pubertet, og da er det umulig å vite hvordan han kommer til å reagere på hanner etterhvert. Jeg håper han ikke blir like sint på andre hanner som faren sin, men det er jo umulig å vite før vi evt er der. Og da å ha løse hannhunder som er "kjempesnille" er jo ikke kult.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-04-16, 23:16   #139
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det er myyye løse hunder i marka, ja. Frustrerende. Jeg har vært på ridetur og blitt angrepet av to løse hunder, hesten ble rimelig vill. Hundeeieren ba meg "roe ned hesten så den ikke sparket hundene".

Da bannet jeg. :tilstår:

Eget dyr henger fast i lenke så godt som hele tiden, båndtvang eller ei. I egen skog også, nesten hele tiden.

Løse hunder er også min datters store skrekk på ridetur. Og min, da jeg synes det er skummelt nok at hun rir i utgangspunktet

Gammel 13-04-16, 23:40   #140
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg synes IKKE det er noe moro med løse hunder rundt min hund. Jeg har en Staff på 14 mndr og han liker ALLE, i utgangspunktet. Men han er snart i skikkelig pubertet, og da er det umulig å vite hvordan han kommer til å reagere på hanner etterhvert. Jeg håper han ikke blir like sint på andre hanner som faren sin, men det er jo umulig å vite før vi evt er der. Og da å ha løse hannhunder som er "kjempesnille" er jo ikke kult.

Nei, ikke sant, og dette er nok et punkt hvor man faktisk ikke vet... Min hund kan være verdens beste i møte med andre hunder, men hva når møtende hund ikke er det, og dens eier faktisk har valgt å holde hunden i bånd pga dette? Hjelper fint lite da, når en løs hund kommer...

Mine foreldres siste hund var ikke særlig begeistret for andre hanner. Dette var vi klar over, og han gikk alltid i bånd eller langline, og i møte med andre hunder ble han tatt inn, og holdt på avstand fra møtende hund. Det var null problem, for det var i fysisk kontakt med andre at han kunne sette den harde siden til. Noe som langt på vei er normalt hanner i mellom. Problemet var at våre forhåndsregler var null verdt når møtende hund var løs.

Jeg har nå verdens snilleste goldentispe boende hos meg. Hun gjør ikke en flue vondt. Men her også tar vi forhåndsregler. Hun kan fint gå løs, men vi gjør det ikke. For vi vet aldri, og vi vet heller ikke hva og hvem vi møter på vår vei.

i dag var vi på tur, og vi gikk innom barnehagen jeg jobber i. Stor stas for ungen at jeg kom med hund. Hunden er vant med unger, og elsker kos, så null problem. Men jeg var veldig tydelig både til henne og ungene. JJeg fikk henne til å sitte ned, og jeg satte meg på huk ved siden av henne, mens jeg klappet og strøk henne på hode og hals, klar til å gripe inn OM noe skulle skje. Ungene koste, og jeg hold oppsyn med dem OG hunden. Jeg vet hun ikke gjør noe, men jeg vet også at hun er en hund. Og unger er unger.

På vei inn gata her så møtte jeg også en nabo med en 4 åring som er redd hunder. Redd, samtidig som hun er nysgjerrig. "Min" hund var en perfekt hund å møte, sånn sett. Glad i unger, rolig, kjælen, etc. Og det ble et nydelig møte. Men jeg passet på. Hele tiden. For man vet aldri...

Floksa...du har helt rett. Man kan aldri vite. Jepp, mannen min kan kjøre i fylla med ungene i bilen. Og da hadde det blitt bråk. Jeg hadde ikke godtatt det om det aldri så mye var på egen mark, inngjerdet eller ikke, og heller ikke fordi at han er verdens beste sjåfør.

Og jada, armageddon kan komme i morgen. Da legger jeg inn årene åkke som, for der hjelper det fint lite å klage på lover, regler og sikkerhet.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:49.