Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Slarverennet 2016

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-16, 14:46   #41
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slarverennet 2016

Skarverennet fokuserer i stor grad på kos og hygge det også. Personlig synes jeg kvinner bør slutte å være så redd for å delta på aktiviteter som ikke er kun for kvinner. Det er ikke slik at alle menn som går Birken har kondomdress og tar merket. De fleste gjør faktisk ikke det. Men som jeg sa tidligere, så lenge rene kvinnearrangement får flere kvinner til å være fysisk aktive så er det en bra ting. Jeg synes imidlertid man skal slutte å sette merker på arrangement der menn deltar av den grunn.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-16, 14:46   #42
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at dette er et flott alternativ for de som liker å gå i sitt eget tempo, en hyggelig anledning til å samle en gjeng venninner og dra på tur. Disse klassiske turrennene har blitt de uproffes-arena - hvor man blir ville i blikket, gir alt så fort nummerlappen sitter på brystet - takke meg til et uhøytidelig renn hvor man kan dingle i sitt eget tempo, drikke litt vin underveis og ha en hyggelig stund sammen. Klarer ikke helt å opparbeide den store irritasjonen over det - ei heller over ordspill-navnet. Men at det kunne vært åpnet for begge kjønn - ja, se det er jeg enig i, det blir en light-versjon av Skarverennet, på lik linje som Fredagsbirken er et vorspiel til Birken.

Neste helg går Skarverennet - hvor navn som Therese Johaug dukker opp - det blir fort litt for seriøst.

Gammel 04-04-16, 14:53   #43
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel

Neste helg går Skarverennet - hvor navn som Therese Johaug dukker opp - det blir fort litt for seriøst.

Hvis man melder seg på i konkurranseklassen, ja. Hvis jeg hadde deltatt i Skarverennet tror jeg at jeg hadde latt Therese gå uten at jeg kjente noen prestasjonsangst av den grunn.

Sitat:

SKARVERENNET - ”Vårens vakreste eventyr”

Skarverennet ble første gang arrangert i 1974, er et turlangrenn med start på Finse/Haugastøl og innkomst på Ustaoset. Det går langs Hallingskarvet i en fantasisk natur.

Så - enten du har valgt den vel 25 km lange løypa fra Haugastøl eller 37 km lange løypa fra Finse, er dette er en bragd som bør feires! Over målstreken sklir du rett inn i et kokende liv, fart og moro.

Det er ikke uten grunn at deltakertallet er 12 220. Arrangementet har en STOR sosial profil der alle ser ut til å ha et strålende godt humør.

I nyere tid har det også blitt Nasjonalpark rundt Hallingskarvet, men Skarverennet, som ligger i nasjonalparken, får gå som før. Dette er flott, og viser av vi rydder opp etter oss hvert år.

Skarverennet har en konkurranseklasse (ca 1 400 deltakere) med start fra Finse. Her deltar alle de beste langrennsløperne og skiskytterne i Norge og flere internasjonale profiler.

Dette er et bredt arrangement og det er ingen nødvendighet i å være veldig sprek. Det holder å være en helt gjennomsnittlig ski turist. For å kunne arrangere Skarverennet har vi godt og vel 1100 frivillige mannskaper i arbeid, før – under og etter rennet.

Det er tre store drikkestasjoner, i tillegg til strategisk plassert smøreassistanse. Videre finner du flere tusen tilskuere, like før nedfarten til Ustaoset. Med sol og fint vær kan de lene seg godt tilbake og nyte den vakre vinterdagen før du tar den siste mila til målgang.

For å få transportert løperne, 12 220, til Finse og Haugastøl har vi leid inn tog fra NSB. Det går 1 direkte tog fra Oslo til Finse, 3 fra Bergen til Finse og 6 stk fra Geilo området til Finse. I tillegg går det 2 tog og busser fra Ål/Geilo til Haugastøl.

På de 37 km fra Finse til Ustaoset bruker en gjennomsnitts trimmer ca 4-5 timer. Og med knall sol (som det ofte er) tar man kanskje lengre pauser i solhellingene!

Av 12 200 deltagere er det 1 400 som går konkurranseklassen. De starter også helt sikkert først, lenge før de andre. Jeg synes vel at beskrivelsen av Skarverennet har en hyggelig og sosial profil.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-16, 14:55   #44
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forbinder Skarverennet med fyll og sjøslag på ski. Langrennsportens svar på Trysilsmellen, liksom. Det er mulig det sier mer om dem jeg kjenner.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-16, 14:59   #45
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

For meg er slarv = sladder, og det ser ut til å være betydningen i ordbøker på nett, så jeg er enig med deg.

.

Rennet for sladrekjerringer, altså. Ikke noe jeg ville følt for å delta på med det første, i alle fall.

Et uhøytidelig skirenn som Skarverennet, med mye sosialt og null press på tid, kunne jeg derimot gjerne vært med på, men husker aldri på å melde meg på slike ting.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-16, 15:04   #46
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner mange som går sKarverennet og har alltid hatt inntrykk av at det er lavterskel, gøy, afterski og kos.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-16, 15:08   #47
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tydligvis 2.500 personer som mente de trengte ytterligere et lavterskeltilbud som lå lavere enn Skarverennet - for det var fulltegnet for 2016.

Gammel 04-04-16, 15:09   #48
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er litt spørsmål om hvor prinsippiell/pragmatisk man skal være, dette med rene kvinnearrangementer. Det er ikke tvil om at mange kvinner som ikke tør løpe Sentrumsløpet tør KK-mila. Det BURDE jo ikke være sånn, men er det altså. Har man løpt KK-mila en gang eller tre, så tør man kanskje sentrumsløpet etterpå.

Gammel 04-04-16, 15:09   #49
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det hadde vært et renn for både kvinner og menn, hadde det vært greit. Men når det er et renn for jenter (ja, jenter skriver de selvfølgelig, ikke kvinner eller damer), så blir jeg bare irritert. For da blir det slarv = sladder = noe bare kvinner driver med.

Gammel 04-04-16, 15:12   #50
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er litt spørsmål om hvor prinsippiell/pragmatisk man skal være, dette med rene kvinnearrangementer. Det er ikke tvil om at mange kvinner som ikke tør løpe Sentrumsløpet tør KK-mila. Det BURDE jo ikke være sånn, men er det altså. Har man løpt KK-mila en gang eller tre, så tør man kanskje sentrumsløpet etterpå.

Jeg skulle som Java ønske at kvinner ikke hadde så mange issues (eller hva det nå er) som gjør at de trenger egne arrangementer. Men jeg ser argumentet om at det er bedre å få folk til å bevege seg enn å bli veldig prinsipiell når det gjelder dette. Og jeg trenger heldigvis ikke delta.

Gammel 04-04-16, 15:17   #51
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg skulle som Java ønske at kvinner ikke hadde så mange issues (eller hva det nå er) som gjør at de trenger egne arrangementer. Men jeg ser argumentet om at det er bedre å få folk til å bevege seg enn å bli veldig prinsipiell når det gjelder dette. Og jeg trenger heldigvis ikke delta.

Der er jeg også. Men jeg syns de kan holde seg for gode til å lenke det opp mot negative fordommer om kvinner. Selv om det liksom er haha.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-16, 15:17   #52
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så må man spørre seg om "tiltaket" bidrar til sementering av de eksisterende forskjellene, eller er et gradvis bidrag til å løse dem opp.

Ta jentedagene på NTNU. De tar jo utgangspunkt i at jenter ikke tør/ikke ser for seg/ikke tror studiene passer for jenter/har for lite faglig selvtillit. Slik at man trenger egne jentedager som lirker dem over til å tro og forstå at teknologistudier kan være noe for dem.

Dersom KK-mila/slarverennet blir en lavterskel inngangsport til å delta i en arena mange damer tidligere så for seg ikke passet for den/var for vanskelig/bare er for folk som er mye sprekere, så er det jo finfint. Dersom det derimot bidrar til at jenter tenker "det som passer for meg er sånne lette, rosa greier, jeg er tross alt jente!", ikke bra i det hele tatt.

Gammel 04-04-16, 15:24   #53
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og så må man spørre seg om "tiltaket" bidrar til sementering av de eksisterende forskjellene, eller er et gradvis bidrag til å løse dem opp.

Ta jentedagene på NTNU. De tar jo utgangspunkt i at jenter ikke tør/ikke ser for seg/ikke tror studiene passer for jenter/har for lite faglig selvtillit. Slik at man trenger egne jentedager som lirker dem over til å tro og forstå at teknologistudier kan være noe for dem.

Dersom KK-mila/slarverennet blir en lavterskel inngangsport til å delta i en arena mange damer tidligere så for seg ikke passet for den/var for vanskelig/bare er for folk som er mye sprekere, så er det jo finfint. Dersom det derimot bidrar til at jenter tenker "det som passer for meg er sånne lette, rosa greier, jeg er tross alt jente!", ikke bra i det hele tatt.

Jeg er egentlig ganske skeptisk nettopp på grunn av det siste du skriver. Det kan virke mot sin hensikt. Og jeg synes nesten jeg ser flere "kvinnearrangementer" nå enn tidligere: Bohus, Milslukern, Felleskjøpet, bilforretninger, banker - det er "jentekvelder" over alt. Og gjerne med budskapet at siden du som jente (kvinne brukes lite i denne sammenhengen) vet mindre eller klarer mindre enn menn om dette, har vi laget et rosa, mykt og fluffy opplegg tilpasset deg. Mulig at jeg legger mer merke til dem enn før heller enn at det har blitt vanligere?

Og jeg er overrasket over hvor lite reflekterte mange kvinner er til slike arrangementer.

Gammel 04-04-16, 15:29   #54
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes vel egentlig at det er kombinasjonen av "kun for jenter" og slarvingen som gjør det litt blæh.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-16, 15:31   #55
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med noen. Jeg setter ikke kaffen i vrangstrupen over "mammakvelder" på skolen, (er dog veldig takknemlig for at vår skole ikke har det) men synes trenden går veldig i retning av at kvinner trenger sine egne "greier."
Og så er jeg så sær at jeg blir omtrent like av Oslo Maraton og Birken (ser for meg at jeg ville ligget med nesa i asfalten/gjørma og blir overkjørt/løpt av overivrige treningsfantaster) som jeg blir av rosafargede jenteopplegg som Slarverennet.
:gammel,sur og sær:

Gammel 04-04-16, 15:38   #56
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

(ser for meg at jeg ville ligget med nesa i asfalten/gjørma og blir overkjørt/løpt av overivrige treningsfantaster)

Niks, det ville du garantert ikke. Man starter i puljer, så de som er overivrige treningsfantaster starter først og er long gone innen du befinner deg samme sted i løypa.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-16, 15:39   #57
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Niks, det ville du garantert ikke. Man starter i puljer, så de som er overivrige treningsfantaster starter først og er long gone innen du befinner deg samme sted i løypa.

De er vel mest sannsynlig i gang med neste års løp, tenker jeg. :slow runner:

Gammel 04-04-16, 15:40   #58
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det er jo akkurat sånne fordommer som gjør at mange ikke tør de ikke-rosa-fluffy arrangementene, rine!

Jeg brukte et par år på å manne meg opp til Sentrumsløpet, for eksempel. Men KK-mila hadde jeg sikkert turt.

Gammel 04-04-16, 15:41   #59
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

De er vel mest sannsynlig i gang med neste års løp, tenker jeg. :slow runner:

Forresten, på Oslo maraton er det jo to runder, og da pleier eliteløperne å gå i mål mens resten er omtrent halvveis, så der kan man faktisk risikere å føle seg litt i veien for dem. På halvmaraton er det ikke slik, heldigvis.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-16, 15:44   #60
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Da jeg sprakk på helmaraton i Oslo så ble jeg et par km før slutt tatt igjen av eliteløperne til halvmaraton. De springer jo GRISEFORT, med følgebil som kommer tutende i bånn gass foran, det var IKKE noe hyggelig!

Men det er eneste gangen jeg har hatt en sånn opplevelse.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:49.