Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Banning

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-16, 19:49   #21
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Banning

Eg reagerer og på bruk av banneord i media, særlig i barneprogram, inkludert "Herregud". Samtidig bruker eg den typen ord sjølv. Ikkje i utstrakt grad. Men innimellom for å understreke eit poeng, markere avsky eller liknande.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 19:51   #22
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Hjemme hos oss er det jeg som får kjeft av ungene for banning. Jeg forbeholder meg retten til å banne når jeg blir skikkelig sint, knuser noe, slår meg eller når det bare passer knakende godt av andre grunner. Banneord er ord. Noen ganger passer de.

Ja, sånn. Og så har jeg skjønt at ungene er noe røffere i språket utomhus blant venner, men modererer seg innomhus, og jeg tenker at det er tegn på at de skjønner sosiale koder, og er fornøyd med det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 19:52   #23
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Hjemme hos oss er det jeg som får kjeft av ungene for banning. Jeg forbeholder meg retten til å banne når jeg blir skikkelig sint, knuser noe, slår meg eller når det bare passer knakende godt av andre grunner. Banneord er ord. Noen ganger passer de.

Jeg syns det er greit at ungene vet at banneord ikke er vanlige ord, og ikke passer i enhver setting. De får korrigering for banning.

Selv banner jeg nesten utelukkende skriftlig, og det er nok litt i utakt med resten av samfunnet. Jeg banner bare en sjelden, sjelden gang.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 20:58   #24
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ja, sånn. Og så har jeg skjønt at ungene er noe røffere i språket utomhus blant venner, men modererer seg innomhus, og jeg tenker at det er tegn på at de skjønner sosiale koder, og er fornøyd med det.

Dette.

Jeg er nordlending, men jeg tror faktisk ikke jeg banner særlig mer enn den øvrige befolkningen.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 21:00   #25
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes det er veldig usjarmerende, og folk som banner i dagligtale er vanskelige å ta seriøst. Men nå er det veldig sjelden jeg treffer på noen som banner i det hele tatt.

Synes ikke noe om det. Barna banner ikke, kanskje fordi jeg heller ikke gjør det?

Gammel 16-03-16, 21:24   #26
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg korrigerer banning hos ungene, men regner dem som greit sosialt oppegående som skjønner av seg selv at mye banning ikke er ok. Regner med at eldste på 14 år banner blant kompiser, eller det har jeg hørt nede fra kjellerstua når de spiller. Jeg banner når jeg blir sint, slår meg eller blir opprørt. Er veldig lemfeldig med herregud-ordet. Jeg synes ikke banning i moderat mengde er verdens undergang, men hadde det vært i annenhver setning hadde jeg reagert.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 21:40   #27
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns også det er mye banning, men eneste grunnen til at jeg legger merke til det er at minste absolutt ikke liker det, så jeg må f.eks skifte kanal på radioen ca 45 ganger på hver biltur (hver gang en sang med banning kommer).

Jeg banner når jeg er sur, eldste banner endel, men så lenge det er tydelig at hun prøver å la vær når voksne er i nærheten lar jeg det passere. Mannen banner også når han er sur.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 21:41   #28
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan forresten fint banne på jobb, men jeg ville ikke gjort det på et foreldremøte f.eks. Man må se an publikum.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 22:09   #29
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er 18-årsgrense for banning.

Poden sier "jæklig" en del. Det korrigerer jeg bare til veldig. Jeg gidder ikke kaste bort energi på å ta noe kamp utover det.

Gammel 16-03-16, 22:11   #30
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jupp. Egentlig banner jeg lite. Mannen banner endel mer, Hiawata har aldri bannet, bortsett fra en gang når han var tre år eller noe.

Jeg syns banning er helt greit. Jeg syns kjønnsbaserte banneord er ekle, men religiøse helt ok. Mannen kunne godt bannet litt mindre, men det er mer fordi jeg syns det blir for ensformig, og fordi det er ikke alltid det passer seg. Han kunne rett og slett utvidet banneordforrådet litt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 22:14   #31
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig er jeg enig med Toffskij, banneord er bare ord. Men jeg ber ungene om å ikke banne når jeg hører dem gjøre det siden jeg vet at mange ikke liker banning. Og så banner jeg selvsagt selv når jeg syns det passer. Dobbeltmoral er bedre enn ingen moral.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 22:19   #32
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Samme her. Jeg kan glippe ut med "faen" og "helvete" hvis jeg får vondt eller knekker en negl. Men det er ikke en del av min daglige tale - for jeg syntes det er utrolig stygt.

Gammel 16-03-16, 22:21   #33
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg banner sikkert for mye, men prøver å ikke gjøre det blant barn, godt voksne eller elever. Får det ikke alltid til.

Ungene banner ikke så mye, jeg sier at de ikke skal gjøre det, men kjefter ikke. Og pleier å legge til at hvis de skal banne, så må de iallfall passe på å ikke gjøre det foran mormor.

Gammel 17-03-16, 07:54   #34
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg syns det er greit at ungene vet at banneord ikke er vanlige ord, og ikke passer i enhver setting. De får korrigering for banning.

Hvorfor er de ikke vanlige ord? Hva er i så fall et vanlig ord?

Jeg korrigerer ikke poden, men vi snakker om at ikke alle ord passer seg å bruke alltid og at noen kan reagere hvis han banner. Da sier jeg samtidig at det er noe han må velge selv, hvordan han vil oppfattes av andre.

Vi har en dansk omgangsvenn, og der er banning en veldig naturlig del av dagligtalen. Han snakket til de kranglende ungene sine på tbanen og sa "Nå er det faen meg nok, nå holder dere kjeft!" Det er vel en setning folk hadde fått totalt bakoversveis av om det ble sagt på norsk.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-16, 08:03   #35
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Egentlig er jeg enig med Toffskij, banneord er bare ord. Men jeg ber ungene om å ikke banne når jeg hører dem gjøre det siden jeg vet at mange ikke liker banning. Og så banner jeg selvsagt selv når jeg syns det passer. Dobbeltmoral er bedre enn ingen moral.

Nå ville kanskje saken vært en litt annen om ungene mine bannet som sjømenn. Men det gjør de ikke, de er utrolig pripne helt av seg selv. Så da ser jeg ingen som helst grunn til å moralisere.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-16, 08:19   #36
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan finne på å banne hvis jeg slår meg skikkelig eller blir veldig, veldig sint. Snuppa banner også, men vi forsøker å fortelle at det har mest effekt hvis bruken begrenses betydelig. Vi tillater altså banning, men bare for når det virkelig trengs.

Mannen min er nordlending. Han banner ikke, men bestekompisen hans har et "rikt" vokabular. Forklaringen ungene får på at han snakket sånn er at det er dialektavhengig. Selv om de har stusset på hvorfor deres egen far, med samme dialekt, ikke banner.

I tillegg er det ord jeg bruker jevnlig som jeg har skjønt at noen andre oppfatter som banning. Pokker er et eksempel på det.

Gammel 17-03-16, 08:25   #37
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvorfor er de ikke vanlige ord? Hva er i så fall et vanlig ord?

Jeg korrigerer ikke poden, men vi snakker om at ikke alle ord passer seg å bruke alltid og at noen kan reagere hvis han banner. Da sier jeg samtidig at det er noe han må velge selv, hvordan han vil oppfattes av andre.

Vi har en dansk omgangsvenn, og der er banning en veldig naturlig del av dagligtalen. Han snakket til de kranglende ungene sine på tbanen og sa "Nå er det faen meg nok, nå holder dere kjeft!" Det er vel en setning folk hadde fått totalt bakoversveis av om det ble sagt på norsk.

Hva mener du med vanlig ord?

Ordene i seg selv er da vanlige, men det er virkelig de fleste ord som brukes med en viss hyppighet. Det er å bruke ord som bannord som jeg synes ofte skaper mer negativt enn positivt ut av kommunikasjon.

Ordet kuk et ikke pr def et ord som uttrykker så mye negativt, men å bruke det som bannord synes jeg vel så godt som aldri bidrar til god kommunikasjon. Jeg ser noen veldig få unntak faktisk, men da snakker vi ikke om dagligbanning.

"Morrapuler" forstås ikke bokstavelig av dem som sier det heller, men jeg håper virkelig ikke ungene mine sier sånt.
Jeg vil ikke at de kaller folk for jævler heller selv om det ikke menes bokstavelig.

Det som kanskje er den største ulempen med sånne som banner mye er at de minster evnen til å nyansere språk på samme måte som dem som bruker superlativer for det meste. Nå kan nyanser komme fram på annet vis også, men jeg synes ofte sånne er vanskelige å tolke.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-16, 08:38   #38
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker ikke kjønnsord når jeg banner, bortsett fra at jeg feks kan kalle overgripere, ABB eller andre likemenn for "jævla pikk!" Ellers går det mest i de "vanlige" banneordene, ofte religiøse som satan og helvete.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-16, 08:49   #39
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kan si at "han er en skikkelig kødd!", det er vel det eneste kjønnsrelaterte banneordet jeg bruker.

Å si f.eks. "Jævlig fint", om noe som faktisk er fint, blir veldig feil - enten er en ting jævlig eller så er det fint. Hvis noe er "Jævlig bra" eller "Jævlig fint" - så anser jeg det som ironisk - dvs. det motsatte av bra og fint.

Gammel 17-03-16, 08:53   #40
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg banner ikke, barna mine banner ikke. Jeg synes det er svært usjarmerende. Men det hender at jeg banner i ren reflex, og sier unnskyld til barna som hører på. Samboer banner noe.

Barna synes Jan Ivar Jakobsen eller Mini, var drøy på Mesternes Mester, det samme med Idol dommere.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:19.