|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Dvs språket du lærte (etter) engelsk, som regel fransk, tysk eller spansk. | |||
| Jeg bruker det språket hver uke i jobb, jeg underviser i det |
|
5 | 3,27% |
| Jeg bruker det språket hver uke i jobb |
|
5 | 3,27% |
| Jeg bruker det språket hver uke privat |
|
9 | 5,88% |
| Jeg bruker det språket en gang i måneden i jobb |
|
9 | 5,88% |
| Jeg bruker det språket en gang i måneden privat |
|
7 | 4,58% |
| Jeg bruker det språket maks en gang per år i jobb |
|
9 | 5,88% |
| Jeg bruker det språket maks en gang per år privat |
|
14 | 9,15% |
| Jeg bruker det språket med noen års mellomrom i jobb |
|
3 | 1,96% |
| Jeg bruker det språket med noen års mellomrom privat |
|
18 | 11,76% |
| Jeg bruker nesten ikke als det språket/de språkene |
|
83 | 54,25% |
| Carotte |
|
10 | 6,54% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Er det usikkerhet med om denne spørreundersøkelsen omhandler engelsk eller ikke? Om kan en modde endre teksten i spørreundersøkelsen? Den omhandler altså ikke engelsk som jeg håper at de fleste har stor glede av. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Jeg svarte for øvrig carotte, for selv om jeg ikke bruker B-språket, så skulle jeg virkelig ønske jeg kunne. Og da hadde jeg hatt bruk for det.
|
|
|
#23 |
|
kamerat
|
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?… og ingen blir god i noe språk uten å ha en periode med skikkelig eksponering, altså. Og det er ikke realistisk at skolen skal kunne tilby nok av det, skolen kan gi grunnlaget, og så må hver enkelt velge om de vil gå ut i verden og aktivere språket. Å snakke et språk er som å spille et instrument eller drive med sport, uten trening går det nedover med ferdighetene.
|
|
|
#24 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Jeg tenker også at skolen skal være et sted der vi oppdager hva vi er interessert i og kanskje hva vi lærer lett, eller synes er vanskelig, men likevel så morsomt at vi vil fortsette å gjøre det. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Epikur
|
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Jeg hadde tysk på ungdomsskolen og videregående og hadde mye glede av det i mange år. Jeg guidet på tysk om sommeren i flere år, jobbet i hotellbransjen og hadde masse tyske gjester. Kjempenyttig. Nå er det ikke så mye, dessverre, men heldigvis har eldste tatt tysk, så jeg benytter sjansen til å varme opp igjen gamle kunster.
|
|
|
#26 |
|
intro
|
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Hadde tysk B-språk og full fordypning på vgs. Starta studieløpet med tysk grunnfag, som jeg trivdes veldig godt med - men jeg har vel knapt opplatt min munn på tysk siden 1993.
|
|
|
|
#27 |
|
|
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Det var veldig langt mellom en gang i mnd og max en gang i året? |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Hadde fransk, kan ingenting, bruker det aldri. Jeg hadde B-språk, altså både på ungdomsskolen og vgs. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Hadde tysk, og har nesten ikke brukt det. Hadde en lærer som var ekstremt opptatt av grammatikk, og mindre opptatt av praktisk bruk, så jeg er en jævel til å analysere setninger, ramse opp preposisjoner som styrer ulike kasus etc, og hadde god karakter. Men ordforrådet og praktisk bruk har jeg aldri kunnet. Det hjalp ikke at jeg heller ikke hadde/ga meg selv mulighet til å bruke språket i mange år etter at jeg sluttet på vgs. Jeg reiste aldri i tysktalende land, og alle tyskspråklige mennesker jeg har møtt har snakket så bra engelsk at det har blitt mer naturlig at det er det som brukes. Jeg har vel for så vidt hatt nytte av å kunne forstå tysk i noen sammenhenger da, der jeg ikke har hatt behov for å snakke. I media, lese tekst o.l.
|
|
|
#30 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Jeg har plutselig børstet støv av tysken, etter at de elendige lømlene skjønner så mye engelsk at det er umulig å ha hemmelige samtaler lenger.
|
|
|
#31 |
|
Har diplom
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Forøvrig husker jeg vi var i Paris en gang når jeg var rundt 13 år, og mamma insisterte på å bestille på fransk på restauranten, ved hjelp av skolefransken hun mente bestemt at hun hadde kontroll på. Etter omtrent ti minutter med kløning, der ingen var helt sikre på om de kom til å få mat, langt mindre noe de hadde lyst på, kom det forsiktig fra kelneren på svensk: "Du kan godt bestille på norsk altså, jeg skjønner nok det litt bedre". Jeje. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Har diplom
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?
Sånn drev foreldrene mine på også, problemet var bare at ingen av dem skjønte hva den andre sa, så det gikk litt dårlig. Min mann er engelsk, de driver jo som kjent ikke med fremmedspråk, så her har vi ikke hemmeligheter. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Den største gleden jeg har hatt av tysk som B-språk var å imponere mannen grundig da vi traff på et par ikke-engelsktalende kelnere i Sveits.
|
|
|
#34 |
|
kamerat
|
Mannen og jeg har tre–fire språk å gå på fortsatt.
|
|
|
#35 |
|
|
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Jeg har masse glede av å kunne flere språk, selv om jeg ikke bruker dem daglig. Jeg hadde fransk på ungdomsskolen og som B-språk på videregående, og grunnfag fra universitetet. Problemet med fransken er jo at jeg ikke har "levd" på fransk, så den sitter ikke like godt som f.eks. spansk, som jeg i stor grad lærte ved å bo i spansktalende land og ha venner som ikke kunne engelsk, i tillegg til noen kurs her hjemme og der jeg bodde. Jeg har tilsvarende grunnfag i det også, men kan veldig mye bedre spansk enn fransk. For tiden pusser jeg støv av fransken, og da kommer jo de gamle kunnskapene til nytte. Dermed blir det litt vanskelig å svare i pollen synes jeg, for jeg måler ikke gleden jeg har hatt av å lære språk i hvor ofte jeg bruker det. Jeg opplever genuin glede ved å lære språk. :geek: Har planer om å pusse støv av italiensken også etterhvert.
|
|
|
|
#36 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Hadde jeg kunnet fransk skikkelig hadde vi garantert feriert mer i Frankrike, jeg hadde sett franske filmer uten tekst og sikkert lest mer fransk litteratur. I tillegg syns jeg det er slitsomt å kjenne språket sånn bittelitt. Hjernen min jobber derfor på høygir hele tiden for å lete frem koblinger som var der for 25 år siden, men som nå ligger i en eller annen støvete krok. Men seff, man kommer jo langt med poisson og poule, sånn matmessig.
|
|
|
#37 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Det er litt sånn jeg har hatt det med tysken min i Sveits, til jeg ga opp, og konkluderte med at dette er virkelig ikke det samme språket.
|
|
|
#38 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Jeg tok tysk B-språk + linjefag og fransk C-språk linjefag i vgs. Har senere tatt hovedfag i tysk, underviser i faget, og bruker det relativt ofte privat også. Har ikke brukt fransken like mye, men er fullt i stand til å kommunisere hvis jeg må. STOR glede, med andre ord.
|
|
|
#39 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Jeg har jo generelt stor glede av alt jeg kan på andre språk, fra røverspansk og -fransk til bare å kunne lese busskilt på gresk og russisk. Never wasted.
|
|
|
#40 |
|
|
Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?Jeg har forøvrig vært i Tyskland med en haug kollegaer med tysk som fremmedspråk fra skolen, men hvem var det som faktisk snakket? Joda, meg uten en time tysk i mitt liv. Det er jo så gøy å prøve!
|
|
![]() |
|
|