Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Dvs språket du lærte (etter) engelsk, som regel fransk, tysk eller spansk.
Jeg bruker det språket hver uke i jobb, jeg underviser i det 5 3,27%
Jeg bruker det språket hver uke i jobb 5 3,27%
Jeg bruker det språket hver uke privat 9 5,88%
Jeg bruker det språket en gang i måneden i jobb 9 5,88%
Jeg bruker det språket en gang i måneden privat 7 4,58%
Jeg bruker det språket maks en gang per år i jobb 9 5,88%
Jeg bruker det språket maks en gang per år privat 14 9,15%
Jeg bruker det språket med noen års mellomrom i jobb 3 1,96%
Jeg bruker det språket med noen års mellomrom privat 18 11,76%
Jeg bruker nesten ikke als det språket/de språkene 83 54,25%
Carotte 10 6,54%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-16, 10:00   #21
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?

Er det usikkerhet med om denne spørreundersøkelsen omhandler engelsk eller ikke? Om kan en modde endre teksten i spørreundersøkelsen? Den omhandler altså ikke engelsk som jeg håper at de fleste har stor glede av.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 10:01   #22
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte for øvrig carotte, for selv om jeg ikke bruker B-språket, så skulle jeg virkelig ønske jeg kunne. Og da hadde jeg hatt bruk for det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 10:03   #23
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

… og ingen blir god i noe språk uten å ha en periode med skikkelig eksponering, altså. Og det er ikke realistisk at skolen skal kunne tilby nok av det, skolen kan gi grunnlaget, og så må hver enkelt velge om de vil gå ut i verden og aktivere språket. Å snakke et språk er som å spille et instrument eller drive med sport, uten trening går det nedover med ferdighetene.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 10:10   #24
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker også at skolen skal være et sted der vi oppdager hva vi er interessert i og kanskje hva vi lærer lett, eller synes er vanskelig, men likevel så morsomt at vi vil fortsette å gjøre det.

Om vi skal innskrenke det alle skal lære på skolen til et snevert nytteperspektiv, så kunne jeg for eksempel godt ha droppet noen år med naturfag. Jeg har veldig lite praktisk bruk for fysikken jeg har lært. Og jeg syntes det var vanskelig. Men samtidig var det morsomt. Og det er godt å ha et visst grunnlag for å vite hva det er snakk om og hva det dreier seg om. Selv om jeg ikke leser alle mannens populærvitenskapelige naturfagsbøker, som fyller bokhyllene hjemme.

Og i en internasjonal verden som er ekstremt rettet mot Storbritannia og USA og mot engelsk så synes jeg det er et poeng i seg selv at våre barn lærer at det finnes andre fremmedspråk og andre kulturer. Og du skal ikke så veldig langt utenfor allfarvei i Frankrike og Spania før det kan være godt å kunne kommunisere på et annet språk enn engelsk, selv om det er på helt lavt nivå.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 10:14   #25
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde tysk på ungdomsskolen og videregående og hadde mye glede av det i mange år. Jeg guidet på tysk om sommeren i flere år, jobbet i hotellbransjen og hadde masse tyske gjester. Kjempenyttig. Nå er det ikke så mye, dessverre, men heldigvis har eldste tatt tysk, så jeg benytter sjansen til å varme opp igjen gamle kunster.

Gammel 29-01-16, 10:16   #26
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde tysk B-språk og full fordypning på vgs. Starta studieløpet med tysk grunnfag, som jeg trivdes veldig godt med - men jeg har vel knapt opplatt min munn på tysk siden 1993. Vi har vært i Tyskland kun et par-tre ganger etterpå. Jeg forstår jo det meste, men er veldig usikker på snakkinga. Har hatt bruk for språket i oversettelsessammenheng en håndfull ganger gjennom mine 17 år i arbeidslivet.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 10:22   #27
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var veldig langt mellom en gang i mnd og max en gang i året?

Jeg hadde to år med tysk på ungdomsskolen. Det sitter ikke spesielt godt, men nok til at jeg har nytte av det på jobb et par, tre ganger i året, (kun muntlig og lese, tror ikke jeg husker skrivingen), og til at jeg kan hjelpe turister i byen som lurer på hvor de skal og slikt.

Og til at jeg får med meg mye av Derrick!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 10:24   #28
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Hadde fransk, kan ingenting, bruker det aldri. Jeg hadde B-språk, altså både på ungdomsskolen og vgs.

Sitat fra fransklærer på videregående, den dagen vi fikk vite hva vi kom opp i til muntlig eksamen:

"Dette er den lykkeligste dagen i mitt liv, ingen av dere kom opp i fransk". Så vi var ganske elendige alle sammen. Jeg karret til meg en firer, men den var nok ikke fortjent.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 10:27   #29
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde tysk, og har nesten ikke brukt det. Hadde en lærer som var ekstremt opptatt av grammatikk, og mindre opptatt av praktisk bruk, så jeg er en jævel til å analysere setninger, ramse opp preposisjoner som styrer ulike kasus etc, og hadde god karakter. Men ordforrådet og praktisk bruk har jeg aldri kunnet. Det hjalp ikke at jeg heller ikke hadde/ga meg selv mulighet til å bruke språket i mange år etter at jeg sluttet på vgs. Jeg reiste aldri i tysktalende land, og alle tyskspråklige mennesker jeg har møtt har snakket så bra engelsk at det har blitt mer naturlig at det er det som brukes. Jeg har vel for så vidt hatt nytte av å kunne forstå tysk i noen sammenhenger da, der jeg ikke har hatt behov for å snakke. I media, lese tekst o.l.

Jeg har vært i Sveits flere ganger da, og først etter at jeg sluttet å prøve å tenke tysk, og begynte å tenke på sveitsertysk som et helt eget språk, begynte jeg å forstå noe av det. Men jeg snakker bare engelsk når jeg er der også, så det er bare når jeg må forstå noe skriftlig at skoletysken min kommer til nytte, selv der.

Gammel 29-01-16, 10:33   #30
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har plutselig børstet støv av tysken, etter at de elendige lømlene skjønner så mye engelsk at det er umulig å ha hemmelige samtaler lenger.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 10:34   #31
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Forøvrig husker jeg vi var i Paris en gang når jeg var rundt 13 år, og mamma insisterte på å bestille på fransk på restauranten, ved hjelp av skolefransken hun mente bestemt at hun hadde kontroll på. Etter omtrent ti minutter med kløning, der ingen var helt sikre på om de kom til å få mat, langt mindre noe de hadde lyst på, kom det forsiktig fra kelneren på svensk: "Du kan godt bestille på norsk altså, jeg skjønner nok det litt bedre". Jeje.

Gammel 29-01-16, 10:35   #32
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg har plutselig børstet støv av tysken, etter at de elendige lømlene skjønner så mye engelsk at det er umulig å ha hemmelige samtaler lenger.

Sånn drev foreldrene mine på også, problemet var bare at ingen av dem skjønte hva den andre sa, så det gikk litt dårlig. Min mann er engelsk, de driver jo som kjent ikke med fremmedspråk, så her har vi ikke hemmeligheter.

Gammel 29-01-16, 10:42   #33
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Den største gleden jeg har hatt av tysk som B-språk var å imponere mannen grundig da vi traff på et par ikke-engelsktalende kelnere i Sveits.

Gammel 29-01-16, 10:44   #34
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Mannen og jeg har tre–fire språk å gå på fortsatt. Vi har faktisk aldri nedlatt oss til engelsk.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 10:48   #35
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg har masse glede av å kunne flere språk, selv om jeg ikke bruker dem daglig. Jeg hadde fransk på ungdomsskolen og som B-språk på videregående, og grunnfag fra universitetet. Problemet med fransken er jo at jeg ikke har "levd" på fransk, så den sitter ikke like godt som f.eks. spansk, som jeg i stor grad lærte ved å bo i spansktalende land og ha venner som ikke kunne engelsk, i tillegg til noen kurs her hjemme og der jeg bodde. Jeg har tilsvarende grunnfag i det også, men kan veldig mye bedre spansk enn fransk. For tiden pusser jeg støv av fransken, og da kommer jo de gamle kunnskapene til nytte. Dermed blir det litt vanskelig å svare i pollen synes jeg, for jeg måler ikke gleden jeg har hatt av å lære språk i hvor ofte jeg bruker det. Jeg opplever genuin glede ved å lære språk. :geek: Har planer om å pusse støv av italiensken også etterhvert.

Gammel 29-01-16, 10:48   #36
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde jeg kunnet fransk skikkelig hadde vi garantert feriert mer i Frankrike, jeg hadde sett franske filmer uten tekst og sikkert lest mer fransk litteratur. I tillegg syns jeg det er slitsomt å kjenne språket sånn bittelitt. Hjernen min jobber derfor på høygir hele tiden for å lete frem koblinger som var der for 25 år siden, men som nå ligger i en eller annen støvete krok. Men seff, man kommer jo langt med poisson og poule, sånn matmessig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 10:54   #37
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hadde jeg kunnet fransk skikkelig hadde vi garantert feriert mer i Frankrike, jeg hadde sett franske filmer uten tekst og sikkert lest mer fransk litteratur. I tillegg syns jeg det er slitsomt å kjenne språket sånn bittelitt. Hjernen min jobber derfor på høygir hele tiden for å lete frem koblinger som var der for 25 år siden, men som nå ligger i en eller annen støvete krok. Men seff, man kommer jo langt med poisson og poule, sånn matmessig.

Det er litt sånn jeg har hatt det med tysken min i Sveits, til jeg ga opp, og konkluderte med at dette er virkelig ikke det samme språket.

Gammel 29-01-16, 11:08   #38
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tok tysk B-språk + linjefag og fransk C-språk linjefag i vgs. Har senere tatt hovedfag i tysk, underviser i faget, og bruker det relativt ofte privat også. Har ikke brukt fransken like mye, men er fullt i stand til å kommunisere hvis jeg må. STOR glede, med andre ord.

Gammel 29-01-16, 11:08   #39
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har jo generelt stor glede av alt jeg kan på andre språk, fra røverspansk og -fransk til bare å kunne lese busskilt på gresk og russisk. Never wasted.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 11:19   #40
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg har forøvrig vært i Tyskland med en haug kollegaer med tysk som fremmedspråk fra skolen, men hvem var det som faktisk snakket? Joda, meg uten en time tysk i mitt liv. Det er jo så gøy å prøve!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:59.