Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Matcha gatcha?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-16, 08:11   #21
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matcha gatcha?

Matcha.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-16, 08:27   #22
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Aldri hørt om, man lærer mye på FP.

Gammel 12-01-16, 08:42   #23
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Alt jeg aldri hadde fått hørt om uten FP, altså.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-16, 09:11   #24
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Macha eller matcha? Sistnevnte hørtes ut som noe mexikansk, for min del. Jeg hadde hørt om Ocha, ikke macha, men jeg er ikke så veldig inne i det.

Matcha. (Ma-tsu-cha i hiragana.)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-16, 13:30   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Varta, her.

Jeg elsker matcha og har gjort det i mange år. Ble overlykkelig da Wayne's satte matcha latte på menyen her i høst, og har drukket uhorvelige mengder siden da. Det beste jeg har laget med det hjemme er matchatrøfler med hvit sjokolade, men matcha shortbread var heller ikke verst. Og jeg skal absolutt forsøke meg på matcha-iskrem etterhvert.

Har du visp? I såfall, fra hvor? Jeg trenger visp.

Gammel 12-01-16, 13:38   #26
Varta
Bookhouse girl

Varta sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Varta er populærVarta er populærVarta er populær
Standard

Kan jo slenge inn oppskriften på matchatrøfler her siden jeg er så veldig fornøyd med dem:

1 dl kremfløte
1 vaniljestang, splittet og frø skrapt ut
300 g finhakket hvit sjokolade (pleier å bruke Freia Hvit Dronning, ikke noe fancy)
1-2-3 sp matcha
Hvite Candy Melts (kan sløyfes eller erstattes med mer hvit sjokolade, men candy melts er mye enklere å jobbe med)

Hakk 300 g hvit sjokolade så fint du gidder. Jeg bruker ofte blender fordi jeg er lat. Kok opp fløte og vaniljestang, fisk ut vaniljestangen og hell over sjokoladen. Rør til det har løst seg opp (mulig du må en tur innom mikrobølgeovnen for å få smeltet alt). Rør inn matchapulver, hvor mye kommer an på hvor glad du er i matcha. Start med 1 sp og smak til. La massen stå kjølig til du kan rulle kuler av den (igjen, er lat, så bruker et lite melonkulejern. Eller kanskje du kan ha det i en liten firkantet form og skjære i biter når det har stivnet).

Trøflene dyppes i hvite candy melts (absolutt enklest) eller smeltet hvit sjokolade. Eller du kan rulle dem i mer matcha, da vil smaken bli temmelig intens.

Samme oppskrift kan forøvrig brukes med frysetørkede bringebær. Jeg bruker 1 av de grønne posene til en porsjon trøfler. Pulveriser bærene i blender, sikt vekk frøene, bland i sjokolademasse. Nam.

Varta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-16, 13:44   #27
Varta
Bookhouse girl

Varta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Har du visp? I såfall, fra hvor? Jeg trenger visp.

Har ikke visp, men kjøper matcha fra https://www.japancentre.com og ser at de har visp også. Ellers tror jeg de har visp på Palais des Thes.

Mulig de har visp på Obento?

(Jeg har ikke visp fordi jeg nesten utelukkende bruker matcha som smakstilsetning. Synes det er noe kål å lage matcha latte hjemme, og er ikke så glad i ren matcha-te.)

Gammel 12-01-16, 13:49   #28
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg syns matchalatte er ubeskrivelig kvalmt, jeg syns i grunn all te med melk er skrekkelig, men liker det som vanlig te. Jeg ser de har visp på Black Cat, men skal stikke innom Obento på vei hjem og sjekke der. Det er der jeg kjøpte teen.

Gammel 12-01-16, 14:57   #29
Varta
Bookhouse girl

Varta sin avatar

Standard

Jeg er miljøskadd etter studieopphold i England på nittitallet og drikker svart te med melk (min vertinne ville ikke høre snakk om annet). Men det og matcha latte (helst på lettmelk) er egentlig de eneste melkedrikkene jeg har noe særlig sans for. Sannsynligvis er det fordi melken demper bitterstoffene i matchaen akkurat passe for min gane.

Gammel 12-01-16, 15:14   #30
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg har det sånn med kaffe. Latte og cappuchino elsker jeg, svart kaffe er blæh. Mens kaffe med melk og sjokolade er også blæh. Kakao er kakao og kaffe er kaffe. Basta.

Jeg liker det bitre i matchaen, men det må ikke bli for mye av det selvfølgelig. Bitter grønn te får hele munnen til å snurpe seg innvendig.

Gammel 12-01-16, 15:21   #31
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er matcha vanlig japansk grønn te?

Gammel 12-01-16, 15:23   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Er matcha vanlig japansk grønn te?

Nei, det er oppmalte grønne teblader til pulver som du pisker ut i vann. Så man drikker hele bladet, ikke bare et uttrekk av det.

Gammel 13-01-16, 00:54   #33
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Matcha er bare en type te. Mange merker, selvfølgelig. Det er teblader som er malt til pulver.

Aha!

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-16, 20:58   #34
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Matcha. (Ma-tsu-cha i hiragana.)

Takk for oppklaring! (Tallulah, dah, hiragana!! )

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-16, 21:00   #35
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Takk for oppklaring! (Tallulah, dah, hiragana!! )

Jeg følger bare det internettet sier!

Gammel 13-01-16, 21:51   #36
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns hiragana-kommentaren var det som ga mest mening i hele tråden, det vet jeg i hvert fall hva er og hvordan funker.

Gammel 13-01-16, 21:57   #37
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg hadde ikke en gang fått med meg ordet, men jeg drikker ikke te og kommer ikke til å prøve det heller, så jeg kan ha lest det mange ganger uten å ense det, antar jeg.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-16, 22:09   #38
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Hm. Trur ikkje dette har komme til Buskerud enno.

Gammel 13-01-16, 22:11   #39
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Gammel 13-01-16, 22:45   #40
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skulle gjerne ha fått tak i sånne japanske kjeks som er grønne pga matcha smak. Har gode minner fra Japan. Kan det kjøpes i Oslo?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:52.