Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2015

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-15, 10:45   #681
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Juletråden 2015

Mammaen min kommer forresten i morgen, for å bli her til over nyttår, så jeg har fått streng beskjed om å ikke bake brød/julebrød/rundstykker, for det skal hun gjøre når vi er på jobb til uka. Dessuten har hun med seg hjemmelaget pinnekjøtt og ditto lutefisk, kjøttrull, sylte, diverse sild og lefser, så vi ligger godt an på matfronten, uten å løfte en finger.

(Jeg kunne gjerne gjort det meste selv, men hun synes nå det er stas å få hjelpe oss, så hun får nå holde på. )

Gammel 18-12-15, 10:48   #682
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hit kommer svigerforeldrene for å feire jul, så der må jeg også samsnakke litt med dem for å høre hva de har tenkt til å ha med seg. Vet svigerfar bruker å lage sild, så det håper jeg han tar med.

Gammel 18-12-15, 11:36   #683
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi får også mamma på besøk fra i dag allerede, og hun vil gjerne hjelpe med både vasking og bakst. Vi sier ikke nei til det. Vi skal ikke så mye mer uansett da, vanlig husvask og litt mer baking og handling, så er vi der. Jeg har egentlig lyst på nytt tre, men det er vel i seineste laget.

Gammel 18-12-15, 11:56   #684
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi KOMMER sikkert ikke i mål i år, og jeg bare godtar det.

Jeg SKAL lage sjokoladetrøffler i dag eller i morgen, problemet er at jeg ikke vet om min sønn kan spise dem, for legetimen i går ble utsatt til mandag, men jeg skal i alle fall lage de som skal gis bort i gave, for gavebyttingen er på søndag.

Vi skal lage pepperkaker i dag, deigen er i kjøleskapet... (Ehh, hvordan gjør man det dersom lillesøster har vannkopper? Voksenbaking? Innser at vi kommer ikke til å treffe folk uansett, så vi kan bare ha smitte-kaker for det er bare oss som kommer til å spise dem likevel? Insisterer på at det er en voksenjobb i år?)

Jeg er jo IKKE på butikken nå, det er det bare min mann som er, ettersom lillesøster er hjemme med i alle fall feber og udefinerte prikker. Det kan fort skrinlegge "alle barnebarnas nissefest hos mormor og morfar" på tirsdag, dagen da jeg, med oversikten, og mannen, som kan bære og trille, skulle ta den store mathandelen når ungene var levert etter frokost. Det får bli ham med detaljert liste, for jeg evner ikke å frakte alt dette ut i bilen selv med min høygravide, bekkenløse kropp, dersom hun må være hjemme.

Vi får se, det er jo ikke vannkopper enda, men søskenbarna har heller ikke hatt det enda, så det kan bli en lite sosial jul.

Menmen, vi får vel på et eller annet vis skrapet sammen rotet såpass at det blir plass til et juletre og alle nissene, og jul blir det jo om man er klar eller ei.

Gammel 18-12-15, 12:02   #685
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal vi se... I går laget jeg bunnene til Sarah Bernhard. Over 250 stk, men det skal sies at jeg lager dem i konfektstørrelse. Og jeg gir alltid bort halvparten! Nå har jeg en dobbel rundstykkedeig til heving. Det er ukens andre porsjon, men disse skal gis bort. Og så skal jeg lage en sjokoladeostekake i kveld, for vi skal i 40-årsdag i morgen.

Så Sarah Bernhardene blir ikke laget ferdig før på søndag, og da har jeg fremdeles mandelsplittene igjen. Men da nærmer deg seg også såpass jul at jeg kan lage rødløksmarmelade, karamellisert løk og begynne på litt pålegg. Jeg er mer glad i mat enn kaker!

Denne siste adventshelgen kommer til å fly, det er sikkert. Hele uken har egentlig flydd. Jeg har hatt to fysioterapitimer og en legetime denne uken, og det koster meg så mye krefter...

Gammel 18-12-15, 12:17   #686
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Så lurt å lage Sarah Bernhard i konfektstørrelse, Niobe! Det er veldig godt, men så fryktelig mektig - en munnfull eller to høres jo perfekt ut.

Gammel 18-12-15, 12:27   #687
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Så lurt å lage Sarah Bernhard i konfektstørrelse, Niobe! Det er veldig godt, men så fryktelig mektig - en munnfull eller to høres jo perfekt ut.

Ja, jeg har alltid laget dem i munnfullstørrelse. Det tar litt tid, da...

Gammel 18-12-15, 12:54   #688
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Juleferie!

Storebror er hjemme fra skolen og nå skal vi hygge oss litt bare vi to før vi henter de to minste i barnehagen. Det lukter deilig av daddel- og valnøttkaken jeg bakte tidligere i dag og nå skal vi bake bordstabelbakkels sammen.
Mandag kommer Mamma, mens broren min ikke kommer før enten lille julaften kveld eller morgen julaften (han skal ha noen dager med samboerens familie på vestlandet først). Jeg kjenner jeg gleder meg veldig.

Gammel 18-12-15, 13:30   #689
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har nisset bort litt diverse til noen som ikke har så mye.

Leiligheta begynner å se ordentlig ut, men mangler litt baking.

Gammel 18-12-15, 14:23   #690
Annki
Englemamma

Annki sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Ble ferdig med de aller fleste julegavene i går kveld, nå er det bare ett par stykker igjen, mulig det blir penger.. Må en tur på Ikea før jul, der skal vi kjøpe stor seng til minstemann og lamper til rommet til 5-åringer, det blir delvis julegaver.

Hjemme er det kaos, så der blir det forhåpentligvis litt rydding i helga og så vanlig helgevask lille julaften, det blir ikke noen rundvask med tak og vegger hos oss i år.

Av handling, så er det meste bortsett fra mat nå i boks, regner med at jeg tar matbutikken på mandag eller tirsdag. Baking er lagt på ett mininmumsnivå, det går ikke mye julekaker allikevel. Bountykuler og snickerskuler er i boks, skal bake flere rundstykker og brød for å ha i fryseren til lunsj og middag, julekake etter bestemors oppskrift blir det om jeg rekker.

Kjenner fortsatt på stress og høye skuldre, men det går seg vel til etterhvert... Nå har minsten blitt syk igjen (41 i feber i gårkveld), så da ble det nok en strek i regninga og enda noen planer som gikk i vasken. Ja, ja, håper bare alle holder seg friske i jula nå!!!

Gammel 18-12-15, 16:52   #691
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Det er ordentlig flaks å ha vaske hjelp kvar tredje tirsdag, og fast vaskedag fell på 22. desember

Gammel 18-12-15, 19:14   #692
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sjokoladetrøffel-greia løste seg i alle fall, for den sukkerfrie sjokoladen jeg fikk tak i for å lage til min mor er og så produsert i nøttefrie lokaler, så de mormor kan spise kan storebror også spise, om han får frisignal på spor av nøtter eller ei.

Og jul blir det, enten på ene eller andre måten. Ok, så er her ikke strøkent superryddig, men vi skal få plass til pynt og tre. Ok, så har vi ikke mange kakesorter, men vi har noen. Jul blir det, nemlig.

Gammel 19-12-15, 00:17   #693
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Vi må bake ny batch med pepperkaker for de er jo tomme !

Gammel 19-12-15, 00:52   #694
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Og vi må ha ny ladning, dvs nr3, av hvite kakemenn.

Gammel 19-12-15, 08:30   #695
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Ungene ville gi konfekt i venninnegaver, så i går laga vi sjokoladetrøfler rullet i kakestrøssel, fløtekarameller og rocky road.
I dag skal jeg kjøpe siste julegaven og lage mintkonfekt og sarah bernard i ministørrelse.
I morgen blir det husvask også blir det bare kos og julebesøk.
Vi skal reise til foreldrene mine fra 23. til 27. eller 28. desember.

Gammel 19-12-15, 09:50   #696
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg må spørre dere om noe, teller barna deres antall og verdi av julegavene? Nå er mine såpass små så det er bare de to eldste det er relevant for, men de har aldri telt antallet og foreløpig aldri snakket om verdi heller.
Grunnen til at jeg spør er fordi en venninne fortalte meg at fordi det ene barnet trenger ny mobiltelefon og derfor får julegave til 3000 kr i år må de kjøpe gaver for akkurat samme verdi til den yngste siden han ellers vil legge merke til at hans gaver er mindre verdt. Er det bare jeg som reagerer på dette?

Gammel 19-12-15, 10:01   #697
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg må spørre dere om noe, teller barna deres antall og verdi av julegavene? Nå er mine såpass små så det er bare de to eldste det er relevant for, men de har aldri telt antallet og foreløpig aldri snakket om verdi heller.
Grunnen til at jeg spør er fordi en venninne fortalte meg at fordi det ene barnet trenger ny mobiltelefon og derfor får julegave til 3000 kr i år må de kjøpe gaver for akkurat samme verdi til den yngste siden han ellers vil legge merke til at hans gaver er mindre verdt. Er det bare jeg som reagerer på dette?

Nei det gjør de heldigvis ikke og det hadde blitt vanskelig å gi de litt dyrere gavene dersom alle tre måtte få til samme verdi hver gang. Så lenge det utnevner seg på sikt tenker jeg at det er greit.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 10:11   #698
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Jeg kan jo legge til at det yngste barnet her er 7. Og jeg må innrømme at jeg er litt overrasket over at barn allerede i den alderen bryr seg om antall gaver og verdi og teller sammen heller enn å fokusere på hva gavene faktisk inneholder.

Gammel 19-12-15, 10:14   #699
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Nei, mine gjør det ikke. Som regel får de sånn noenlunde lik verdi, men av og til får nok den ene dyrere enn den andre uten at det reageres på det.

Gammel 19-12-15, 10:23   #700
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Nei, det gjør ikke ungene her. I år blir det veldig skjevt, da ett av barna får mye dyrere gave enn de to andre. De er hhv 10, 8 og 8. Jeg har aldri tolerert noen tendens til sammenligning og telling, det har jeg slått ned på før det har rukket å utvikle seg. De får rett og slett ikke lov. De vet at det ikke trenger å være helt likt hele tida, og at en annen gang er det en av de andre som får dyrere gave.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:12.