|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#361 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteVi fikk skjema i dag om avmelding, hele brevet oste vel egentlig av at skolen ønsker at alle skal delta, det er i skolens regi, det er ingen preken osv. Så står at om det skulle være noen som søker fritak så skal de få et likeverdig og trivelig tilbud, hva nå enn det betyr. I fjor laget de noe julepynt, mener jeg å huske.
|
|
|
|
#362 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteFor ordens skyld, jeg har ingen ting mot aktiv påmelding til julegudstjeneste og er ingen fan av obligatorisk julegudstjeneste. |
|
|
|
|
|
#363 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste
Jeg er på saken.
|
|
|
#364 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns fordummingen og latterliggjøringe har gått begge veier og kan egentlig spørre det samme tilbake.
|
|
|
#365 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg blir faktisk veldig sur over at folk ikke greier å diskutere sånne ting prinsipielt og kommer med hva de sjøl føler når det gjelder julegudstjenester. Det er en fordumming av en viktig debatt. Sånne ting må man kunne diskutere på et prinsipielt grunnlag.
|
|
|
#366 |
|
Absolute Beginner
|
|
|
|
|
|
|
#367 |
|
Yes, we can!!
|
Slutt på skolegudstjenester har vært en tydelig kampsak for HEF i mange år. Akkurat i pr har de gjort et stort nummer ut av å markere at de ikke er motstandere av noe som er koselig, gjennom diverse stunt, som å posere på bilder iført luciaklær og dåpslys (!).
|
|
|
#368 |
|
Glamorøs
|
Ja, og det går an, også for HEFere, å ha mer enn en tanke i hodet samtidig, selv om jeg vet at spesielt ikke du tror så godt om dem (oss). Det går fint an å være motstander av forkynning i skolen, selv om man syns det er viktigere at det finnes likeverdige valg, for eksempel. Jeg e prinsipiell motstander av forkynning i skolen, men syns det er helt streit at sønnen min velger å gå i kirken hvert år, uansett hvilken grunn han måtte ha. Jeg er like mye HEFer som de du misliker så intenst. Og jeg er sammensatt. Jeg syns det er greit med kulturell kos, selv om jeg ikke liker forkynnelse og misjonering i skolen.
|
|
|
#369 |
|
maler
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg møter heller ingen utenfor fp som er særlig opptatt av alternativer til juleskolegudstjeneste, og det er tradisjon, hygge og et fint opplegg som er assosiasjonene.
Jeg mener at hva man føler ikke er irrelevant heller. Det er mange som føler seg presset og tråkket på fordi det ikke er bra nok alternativer til julegudstjenester også, og det er noen som føler at det er et fint opplegg med julegudstjenester. Jeg synes begge deler er ca like relevant. Og så kan man godt diskutere det rent prinsipielt. Men da må man se på hva som faktisk foregår i den kirka og ikke bruke definisjoner man finner på nett om hva en gudstjeneste er og inneholder, akkurat som om det opplegget som foregår i kirker de fleste steder før jul er en vanlig gudstjeneste. Jeg synes jo at dette tilbudet som gis mange steder om å komme i ei kirke, synge julesanger, få delta i julespill, få lese juleevangeliet og bli forklart hva det kristne julebudskapet går ut på er utmerket undervisning både i kultur- og religionskontekst. Jeg tenker jo at man ville tjent på å endre navn fra gudstjeneste til noe mer dekkende for opplegget. Jeg synes det er synd om man mister muligheten til denne rammen rundt. At noen ikke ønsker å delta må selvfølgelig være helt greit, og hvilken vei påmeldingen/avmelding går er for meg likegyldig.
|
|
|
#370 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns forresten det ser ut som sånne telle-ned-til-jul-lys. Det ser i grunn ut som de de har tatt en rask runde på den lokale Nillebutikken før bildet.
|
|
|
#371 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteTror ikke jeg godt om HEF?
|
|
|
#372 |
|
Glamorøs
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteOk, da har jeg misforstått. Du har referert så mange ganger til den "meldte meg ut fordi de var duste"-historien og jeg syns du har fremstått unyansert og lite oppdatert på HEF at jeg har oppfattet det omtrent som du popper et blodkar bare noen nevner dem.
|
|
|
#373 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg tror "blandede følelser" nok er ganske beskrivende, og det kan godt hende det er den ene delen av miksen som kommer oftest frem.
|
|
|
#375 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Høres bra ut, jula har kommet litt brått på for noen der tydeligvis. Her hadde det ikke så mye å si uansett, J ville i kirka samme hva som skulle skje på skolen, og E & S ville være på skolen uavhengig av hva de skulle gjøre der.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 14-12-15 kl 01:49. |
|
|
|
|
|
#376 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteAlternativopplegget virker ikke å ha noe så si for guttungen min heller. Jeg var bombesikker på at han kom til å velge å bli med kompisene i kirka året etter at han, som eneste på fjerdetrinn som ikke gikk (shikene, muslimene og budhistene var i kirka, samt katolikkenene og alle de andre) - og sønnen min satt ensom igjen i klasserommet og reknet mattestykker. Men nei, da neste år kom, var svarer like klart: "jeg er ikke kristen, så jeg vil ikke i kirka." Når han tross et så beinkjedelig alternativ velger bli igjen på skolen, velger jeg å tro på at ungen min er i stand til å ta et gjennomtenkt valg sjøl.
|
|
|
#377 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteSlik er det med våre også, Inagh. Knekkende likegyldig hva som skjer på skolen og hva vennene gjør. Valget går rett og slett på at de ikke er kristne og derfor ikke ønsker å være med på gudstjeneste. |
|
|
|
|
|
#378 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#379 |
|
Glamorøs
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteDu mener altså at aktiv påmelding (som er innført av Utdanningsdirektoratet, ikke HEF), vil føre til mer rasisme, Rine? Du er virkelig ikke sann. Hva er det som går av deg om dagen, egentlig?
|
|
|
#380 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteNå er det jo dette som står på Udir sine sider:
|
|
![]() |
|
|